Dariusz
Rojek
Passion for
excellence...
Temat: Lexus prezentuje nowe hybrydowe modele IS 300h i GS 450h.
Na targach NAIAS 2013 w Detroit zadebiutował nowy model Lexusa IS300h, po raz pierwszy w historii, 3 generacja tego modelu pojawi
się z napędem elektryczno-spalinowym.
W skład zespołu napędowego wchodzi potężny silnik elektryczny
sprzęgnięty z nowo skonstruowanym 2,5-litrowym silnikiem
benzynowym pracującym w cyklu Atkinsona i wyposażonym w nowy
układ wtrysku bezpośredniego D-4S, podwójny układ zmiennych faz
rozrządu VVT-i oraz wysoce efektywny układ recyrkulacji spalin
(EGR), generując łącznie moc 220 KM. Moment obrotowy wynosi
215/4400 (Nm / obr/min).
Ta wersja będzie legitymować się najniższym w swojej klasie
poziomem emisji CO2 – poniżej 100 g/km oraz średnim zużyciem
paliwa nieprzekraczającym 4,3 l/100 km.
Moment obrotowy jest przenoszony na tylne lub wszystkie koła za
pomocą 6-biegowej, sekwencyjnej przekładni automatycznej e-CVT.
Nowy IS 300h dostępne ma w standardzie 10 poduszek powietrznych i
komplet systemów podnoszących bezpieczeństwo, m.in. ESP i układ
monitorowania martwego pola.
W wersji o sportowym zacięciu Lexus przygotował pakiet F-Sport,
który obejmuje m.in. modyfikacje nadwozia i adaptacyjne
zawieszenie.
Nadrzędnym celem prac rozwojowych nad nowym modelem IS było
uzyskanie wiodącego w jego segmencie poziomu przyjemności
prowadzenia i pod tym kątem został pieczołowicie dopracowany
każdy aspekt nowego sedana Lexusa.
Zastosowanie nowej techniki spawania laserowego spoiną śrubową
wraz z wprowadzeniem dodatkowych zgrzein punktowych przyczyniło
się do uzyskania większej sztywności nadwozia.
Przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi zostało
przeprojektowane, co pozwoliło ograniczyć o 20% przechyły boczne.
Z tyłu zastosowano podobny układ wielowahaczowy, jak w najnowszej
generacji modelu GS.
Zmieniona konstrukcja przekładni kierowniczej wraz ze zwiększeniem
jej sztywności zaowocowały lżejszą oraz bardziej płynną i
precyzyjną pracą układu.
Zastosowany po raz pierwszy w tym modelu układ wyboru trybu jazdy
(Drive Mode Select) pozwala przełączać pomiędzy trybami jazdy:
ECO, NORMAL, SPORT/SPORT S i SPORT S+ (ten ostatni dostępny w
modelu 300h w połączeniu z zawieszeniem AVS o zmiennej
charakterystyce), optymalnie łącząc ekonomię zużycia paliwa,
komfort, osiągi i własności jezdne według preferencji kierowcy.
http://www.youtube.com/watch?v=Nl_AazE6m50&feature=pla...
Drugim modelem, który niedawno został zaprezentowany światu jest
nowy Lexus GS 450h. Najnowszy model posiada nadwozie o
współczyniku oporu powietrza CX 0,26.
Wyraźnie nakreślony przedni zderzak z mocno zarysowanymi wlotami
powietrza i ostre linie przedniego pasa, zdradzają dynamiczny
charakter samochodu. Spod dolnej nakładki zderzaka tylnego nie
wyprowadzono końcówki układu wydechowego, co ma podkreślić
ekologiczny wizerunek hybrydy.
We wnętrzu został zamontowany centralnie panoramiczny ekran LCD o
przekątnej 12,3 cala. Za jego obsługę odpowiada kontroler
pełniący funkcję myszki komputerowej - zdalny interfejs dotykowy
(RTI).
Wykończone luksusowo wnętrze podświetlane diodami LED, posiada
prócz wyposażenia skórzanego - aluminiowe listewki
wykończeniowe, czarną podsufitkę, która w dotyku przypomina
zamsz ale również opcję wykończenia z prawdziwego bambusa co
też ma podkreślić ekologiczny aspekt GS 450h.
Na pokładzie GS 450h pojawił się asystent świateł drogowych czy
system monitorowania martwego pola, którego kontrolka została
wkomponowana w lusterka boczne. Na przedniej szybie podczas jazdy
projektowany jest obraz HUD, a przy parkowaniu swoją obecność
zdradza kamera cofania. Dodatkowo podczas wyłączania silnika
kolumna kierownicza i fotel automatycznie się odsuwają,
ułatwiając opuszczenie pojazdu. Tradycyjnie Lexus oferuje
świetną podgrzewaną kierownicę obszytą perforowaną skórą z
przyciskami do obsługi systemu nagłośnieniowego Mark Levinson.
Przebudowa umiejscowienia hybrydowego akumulatora, spowodowała
zwiększenie bagażnika modelu GS 450h do 465 litrów (55% wzrost w
porównaniu do poprzedniej edycji GS 450h).
Mocną stroną modelu Lexus GS 450h w wersji F-Sport, są
właściwości jezdne. Już w normalnym trybie jazdy zawieszenie
zestrojone jest bardzo sztywno. W przypadku wersji F-Sport na
pierwszym planie są właściwości trakcyjne, dzięki systemowi AVS
w trybie Sport S+ dodatkowo można zwiększyć współczynnik
tłumienia. Zastosowane amortyzatory o dynamicznie zmiennym
współczynniku tłumienia sprawiają, że samochód w zakrętach
praktycznie nie wykazuje żadnych skłonności do przechyłów
nadwozia, bo strona zewnętrzna natychmiast zmienia charakterystykę
pracy. Dodatkowo wrażenia z jazdy wzmacnia system Lexus Dynamic
Handling, który obejmuje układ czterech kół skrętnych (DRS) do
2 stopni, gdzie granicą kierunku skrętu jest prędkość 80 km/h,
oraz bardzo czuły układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu i ze
sporym oporem na wieńcu koła (VGRS).
Lexus GS450h w trybie Sport S+ niewiarygodnie trzyma się suchej
nawierzchni. Po deszczu należy uważać bo moment obrotowy silnika
elektrycznego rzędu 275 Nm dostępny jest od zaraz i napędza
wyłącznie na tylną oś.
Samochód cechuje bardzo szybka reakcja bezstopniowej, 6- biegowej
skrzyni e-CVT i łopatki sterujące przy kierownicy o niewielkim
opóźnieniu. Gwałtowne wciśnięcie pedału gazu jest momentalnie
odczuwalne, a płynność przyspieszania 0-200 km/h jest wyjątkowa.
Oprócz trybu pracy SPORT S+ do dyspozycji kierowcy są również
ekonomiczna, normalna i sportowa zwykła - ECO, NORMAL, SPORT S,
jednak wpływają one tylko na pracę zespołu napędowego,
determinując moc chwilową czy stopień otwarcia przepustnicy oraz
zmieniając obrotomierz na wskaźnik zarządzania energią.
Tryb Eco, który dodatkowo kontroluje m.in. pracę układu
klimatyzacji, troszcząc się o jak najniższe zużycie paliwa,
nadaje się on głównie do jazdy w miejskich korkach, które do
prędkości 65 km/h przyjemnie pokonuje się na silniku
elektrycznym. Dzięki temu podczas jazdy w cyklu mieszanym bez
wysiłku można osiągnąć wynik spalania na poziomie 9 l/100 km
– im w tej kombinacji więcej ruchu miejskiego, tym niższe
zużycie paliwa można wypracować.
Druga generacja systemu Lexus Hybrid Drive, posiada sprawdzony
silnik elektryczny prądu zmiennego AC z magnesami trwałymi,
chłodzony cieczą , udoskonalony system sterowania PCU, który
zwiększa napięcie silnika do maksymalnej wartości 650V w trybie
SPORT S i ograniczenie go do maksimum 500V w trybie ECO, aby
zmniejszyć emisję spalin do środowiska. Połączona z silnikiem
elektrycznym, jednostka benzynowa nowej generacji 3,5 l V6,
pracująca w cyklu Atkinsona i technologii bezpośredniego wtrysku
D-4S pozwala osiągnąć łączną moc 252 kW / 343 KM i 345 Nm
momentu obrotowego, GS 450h przyspiesza od 0-100km / h w 5,9 sekundy
i osiąga maksymalną prędkość 250 kilometrów na godzinę.
Zużycie paliwa zostało zredukowane o 18%, do 6.3l/100 km, a emisja
CO2 spadła do poniżej 145g/km.
http://www.youtube.com/watch?v=OAnPap4_jD0&playnext=1&...