Temat: Elektryczne autobusy BYD w Unii Europejskiej.
Jak informują przedstawiciele polskiego importera, czyli spółki Automotive Europe Corporation, Polska została wybrana jako jeden z pierwszych krajów, do którego trafił homologacyjny samochód BYD e6.
Po otrzymaniu europejskiej homologacji, w pełni elektryczny autobus BYD k9 również może być swobodnie rejestrowany w Polsce i innych krajach Europy.
AEC, spółka siostrzana Iberia Motor Poland, dystrybutora, który sprowadza do naszego kraju Seaty, nie tylko rozpoczyna sprzedaż chińskich samochodów elektrycznych, lecz zamierza je także produkować w Polsce...
Firma BYD jest producentem samochodów z napędem tradycyjnym, hybrydowym i elektrycznym. Blisko 10 proc. akcji firmy ma fundusz amerykańskiego miliardera Warrena Buffetta.
Chińska marka oferuje samochody różnych klas, począwszy od małych miejskich aut, aż po duże limuzyny i SUV-y. Na chińskim rynku BYD uchodzi za specjalistę w dziedzinie aut o napędzie elektrycznym.
Osobowy model e6 już jest prezentowany kontrahentom, a elektryczny autobus wjedzie na warszawskie ulice w połowie czerwca. Importer nie chce się ograniczyć do sprzedaży aut i planuje wspomnianą produkcję w kraju. Wg. Dziennika Gazeta Prawna pod uwagę brany jest m.in. Autosan. Jednak przedstawiciele obydwu firm nie komentują sprawy.
Jan Krynicki z Iberii Motor Poland przyznaje, że firma wreszcie – po miesiącach zapowiedzi – otrzymała od Chińczyków auto osobowe, które mogą testować potencjalni kontrahenci. Autobus, który przyjedzie do Warszawy, będzie krótszy, dwudrzwiowy – zamiast planowanego z trojgiem drzwi. Powodem jest fakt, że dłuższy model został wyeliminowany z testów, z powodu awarii podczas wizyty w Turcji.
Model e6 jest już testowany przez potencjalnych klientów. Zdaniem przedstawicieli chińskiej marki osiąga zasięg ponad 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Czas ładownia uzależniony jest od stosowanej ładowarki i wynosi 6 godz. przy standardowej ładowarce o mocy 10 kW, 40 minut przy stosowaniu najmocniejszej stacji szybkiego ładowania (100 kW).
Testowany obecnie samochód jest wyposażony w szybką ładowarkę o mocy 40 kW, która pozwala naładować w pełni baterie w czasie 2 godzin.
Iimporter przyznaje, że osobowy e6 jest w pierwszej kolejności kierowany do klientów instytucjonalnych, takich jak urzędy samorządowe, korporacje taksówkowe czy firmy energetyczne. Oferta cenowa dla modelu e6 na rynek polski, będzie znana dopiero po zakończeniu testów samochodu w Polsce. Jednak można spodziewać się, że nie będzie tani, trzeba będzie za niego zapłacić ponad 200 tys. zł. Zdecydowanie drogo nawet jak na elektryczne auto, tym bardziej że to samochód nikomu jeszcze nieznany, bez żadnej sieci serwisowej. Importer zastanawia się więc nad specjalną ofertą leasingu czy wynajmu długoterminowego.
Elektryczne autobusy miejskie BYD k9, zdaniem konstruktorów potrafią przejechać dystans 250 km na jednym ładowaniu.
Podczas miesięcznych jazd sprawdzimy, jak autobus poradzi sobie na warszawskich ulicach. Do testów wytypowaliśmy linię 222, bo ta prowadzi przez reprezentacyjny Trakt Królewski. Jeśli zapadnie decyzja o zakupie w 2014 r. autobusów elektrycznych, tabor zostanie skierowany właśnie w ten rejon miasta -powiedział rzecznik MZA Warszawa.
MZA to największy komunalny przewoźnik w Polsce. Jego flota liczy ponad 1,5 tys. autobusów. Zasada jest taka, że kto sprzeda autobusy stolicy, szeroko otwiera sobie drzwi do polskiego rynku. To właśnie z tą miejską spółką swój pierwszy duży kontrakt podpisał w latach 90 dzisiejszy Solaris, który dominuje na rynku autobusów miejskich w Polsce. Przedstawiciele AEC nie chcą mówić o cenie autobusu, bo ostateczny koszt uzależniony będzie od negocjacji z dostawcą.