Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Dariusz Rojek:
Naprawdę dużo robi Renault-Nissan, Tesla i BYD, reszta udaje, że robi.. :)
Wymienione przez Ciebie f-my jesli cos robia to raczej duzo szumu :)

Ja bym raczej spojrzal na dokonania takich firm jak Calnetix, MTS, Bowman, Zytec, Magneti Marelli, Flybrid Systems, Magna-Power, International Rectifier czy Caterpillar (tak na poczatek).
Owszem na tym etapie jeszcze są droższe, bo ukrywa się rozwiązania, które pozwoliłyby na produkcję w cenie tradycyjnych samochodów, z tego też powodu póki co elektryczne przegrywają jeszcze z ICE.
No i tu wreszcie się zgadzamy :) Dlatego koncerny motoryzacyjne i naftowe udają, że pracują nad napędem elektrycznym np. testując w nieskończoność to co dawno jest gotowe do produkcji...
Ja bym bardzo chetnie zobaczyl te gotowe do produkcji rozwiazania. Fabryki, ich moce wytworcze, siec stacji ladowania porownywalna z siecia stacji benzynowych, energetyke bedaca w stanie zaspokoic popyt ne energie elektryczna, szeroki wybor tanich przydomowych stacji ladowania/generatorow, stacje serwisowe w ktorych szybko i tanio da sie naprawic inwerter, kontrakty z odbiorcami, a przede wszystkim klientow. W Polsce rynek motoryzacyjny to glownie samochody uzywane, a sprzedaz nowych od dluzszego czasu notuje spadki. W Chinachy czy Indiach jednym z glownych kryteriow jest cena pojazdu, branza szykuje sie na kolejny trudny rok... kto ma dzis kupowac nowe samochody elektryczne?

A narzekajacym na chciwosc mafii moryzacyjno-naftowej polecam prosty eksperyment - niech poprosze swojego pracodawce zeby im obcial wynagrodzenie (tak z 80-90%)... sa chetni ? :)
Mateusz Goust

Mateusz Goust Student, Wojskowa
Akademia Techniczna
w Warszawie

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Stanisław Kowalik:
W Chinachy czy Indiach jednym z glownych kryteriow jest cena pojazdu, branza szykuje sie na kolejny trudny rok... kto ma dzis kupowac nowe samochody elektryczne?


A kto kupuje pompy ciepła? Z tych samych powodów Ci sami ludzie kupią auta elektryczne. Ekonomia i tylko ona. Pompy ciepła zaczynają się od 50-90 tysięcy [cała aparatura wraz z wierceniami] Patrząc na życie zastanawiać powinni się czy ładowanie tylu pieniędzy by mieć oszczędność na rok w wysokości trzech tysięcy złotych to jest to co chcą osiągnąć. Najlepsze jest to że właśnie w momencie gdy prawie zwróciła się im inwestycja trzeba wydać kolejne pieniądze ok: dwudziestu tysięcy... A jednak coraz więcej ludzi inwestuje w pompy ciepłą...czemu? Tak samo jest z kolektorami słonecznymi, a jak przejdziemy się po osiedlach coraz więcej jest ich na dachu.

Zmieni się po prostu osoba która uzyskuje zysk, natomiast cały czas z portfela uciekają nam te same pieniądze. Wmawia nam się tylko że postępując tak oszczędzasz. Więc czy nowe technologie nic nie wnoszą? Oczywiście, że nie. Dzięki zmianie aut spalinowych na elektryczne , pieców na pompy ciepłą, uzyskamy ciszę w mieście, czystsze powietrze.
Stanisław Kowalik:
A narzekajacym na chciwosc mafii moryzacyjno-naftowej polecam prosty eksperyment - niech poprosze swojego pracodawce zeby im obcial wynagrodzenie (tak z 80-90%)... sa chetni ? :)


Widzisz gdybym miał pensje w wysokości jednego miliona to poprosił bym szefa nawet o obcięcie o 97 procent ;)Mateusz Goust edytował(a) ten post dnia 28.08.12 o godzinie 14:30
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Mateusz Goust:
Zmieni się po prostu osoba która uzyskuje zysk, natomiast cały czas z portfela uciekają nam te same pieniądze. Wmawia nam się tylko że postępując tak oszczędzasz. Więc czy nowe technologie nic nie wnoszą? Oczywiście, że nie. Dzięki zmianie aut spalinowych na elektryczne , pieców na pompy ciepłą, uzyskamy ciszę w mieście, czystsze powietrze.
Chyba nikt przy zdrowych zmyslach nie kwestionuje korzysci z odchodzenia od spalania paliw kopalnych.

Pytanie jest nie czy, ale jak szybko i tutaj tkwi istota sporu. Sluchajac milosnikow elektrycznej motoryzacji mam czasem wrazenie, ze chcielby od zaraz wywalic na smieci ICE, tylko ze na dzis alternatywy sa na zbyt wczesnym etapie rozwoju by mogly go zastapic.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Znowu straciłem cały post z powodu braku możliwości zapisu, GL pod tym względem jest w Afryce....
Stanisław Kowalik:
Dariusz Rojek:

Koszt budowy bloku gazowo-parowego nie jest duzo mniejszy niz bloku na wegiel, ponadto w przypadku elektrowni koszt budowy jest dosc drobna skladowa calkowitych kosztow jakie trzeba poniesc. Gro to paliwo i utrzymanie. W Polsce wciaz produkcja energii z wegla jest tansza niz z gazu.

Masz bardzo stare dane... Np. elektrownia gazowa RWE bije na głowę elektrownię węglową, pod każdym względem.
http://gornictwo.wnp.pl/profus-nowa-elektrownia-kw-nie...
http://gazownictwo.wnp.pl/energetyka-nowy-wielki-odbio...
Skoro silnik elektryczny jest sam w sobie prądnicą, a w spalinowym trzeba zastosować do odzysku energii dodatkowo drogi KERS, to cóż to za argument, że w samochodach tradycyjnych też można odzyskiwać energie kinetyczną.. ? Elektronika jest potrzebna, tak jak uklad zasilania czy zapłonu w układzie napędowym ICE, więc to żadne usprawiedliwienie dla drogiego KERS-u.
Mowimy o ukladzie elektrycznym, w ktorym jest kilkaset wolt i kilkaset amperow. Do tego potrzeba "power electronics", ktora jest zdecydowanie bardziej skomplikowana (i drozsza) niz elektronika sterujaca zaplonem. W dodatku jest ona duzo drozsza jesli chcemy miec silnik i generator w jednym.

Tak przy okazji - elektronika i baterie to najdrozsze elementy KERS-u, MGU to przy tym maly pikus.

To jest damagogia w stylu Tuska :) Porównywanie ceny osprzętu elektronicznego silnika elektrycznego do ceny systemu KERS jest bezprzedmiotowe.
Silnik elektryczny potrafi odzyskiwać energię kinetyczną hamowania, silnik spalinowy nie potrafi. Koniec kropka :)
Graniczną skuteczność hamowania definiuje nie tylko przyczepność do podłoża prawda ?
Zależność drogi hamowania od prędkości można określić przyrównując (...)
Dobrze kombinujesz, choc troche sie zaplatales. Moze rozrysowanie stozka tarcia pomoze :)
Mala podpowiedz - skoro droga hamowania zalezy od pracy hamowania to musi zalezec od masy pojazdu.
A zmniejszenie wspolczynnika tarcia opon o podloze nie pomoze skrocic drogi hamowania (polecam powrot do przykladu z oblodzona nawierchnia oraz wspomniany wyzej stozek tarcia :)

Ja się nie zaplątałem, masa przykładowych samochodów jest stała, zmniejszenie pracy hamowania przez odzysk energii kinetycznej hamowania, zmniejsza drogę hamowania :)
Doceniam, doceniam, właśnie została poprawiona ustawa o OŹE, w myśl której właściciel mikro instalacji wiatrowej, fotowoltaicznej czy biogazowej będzie mógł wytworzyć bezpłatnie do swojego samochodu energię.
A ile trzeba zainwestowac zeby produkowac sobie prad?
I przy jakiej skali produkcji zaczyna sie to oplacac?

Oraz kiedy zmieni sie ustawodawstwo? :)

Za 2 tys. złotych zbudujesz mikroelektrownię wiatrową Savoniusa, a BOŚ dofinansuje Ci 45 % zakupu ogniw fotowoltaicznych.
Nowa ustawa o OŹE ma wejść w życie 01.01.2013 r.Dariusz Rojek edytował(a) ten post dnia 28.08.12 o godzinie 17:15
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Dariusz Rojek:
Masz bardzo stare dane... Np. elektrownia gazowa RWE bije na głowę elektrownię węglową, pod każdym względem.
Przy obecnych cenach za gaz jakie placi Polska, braku wlasnych jego zrodel (lupki to wciaz mglista przyszlosc), koniecznosci zbudowania gazociogow zaopatrujacych nowo powstajace elektrownie gazowe, oraz brania pod uwage bezpieczenstwa energetycznego Polski, wegiel jeszcze przez jakis czas bedzie w Polsce wygrywal z gazem.

Wydajnoscia dochodzaca do 60% szczyca sie producenci turbin w odniesieniu do swoich najnowszych modeli, ktore sprzedaja sie najslabiej (lub, jak w podanym wczesniej przykladzie, wcale). Stawiam, ze realna jest wartosc zblizona do 50%. GE 9E, najpopularniejszy model w ofercie tej f-my, oficjalnie osiaga 52% w trybie laczonym i pod pelnym obciazeniem.

Tak wiec dane podawane przez Elektrownie Pulawy sa nieco "podrasowane".
To jest damagogia w stylu Tuska :) Porównywanie ceny osprzętu elektronicznego silnika elektrycznego do ceny systemu KERS jest bezprzedmiotowe.
W obydwu przypadkach mamy do czynienia z maszyna elektryczna o mocy min. klkudziesieciu kW. Wymagania wzgledem elektroniki beda niemal identyczne.

Jesli czyms istotnym sie roznia to chetnie bym sie tego dowiedzial.
Silnik elektryczny potrafi odzyskiwać energię kinetyczną hamowania, silnik spalinowy nie potrafi. Koniec kropka :)
Silnik elektryczny nie potrafi. Generator tak. Plusem jest to, ze mechanicznie moze byc to ta sama maszyna.
Ja się nie zaplątałem, masa przykładowych samochodów jest stała, zmniejszenie pracy hamowania przez odzysk energii kinetycznej hamowania, zmniejsza drogę hamowania :)
Jesli masy i predkosci samochodow beda takie same, to i taka sama bedzie praca do wykonania (co zreszta sam zalozyles na poczatku swojego wywodu).

Jedyna rozncia jest taka, ze w jednym przypadku praca ta idzie glownie na ogrzanie atmosfery, w drugim czesc udaje sie odzyskac.
Za 2 tys. złotych zbudujesz mikroelektrownię wiatrową Savoniusa, a BOŚ dofinansuje Ci 45 % zakupu ogniw fotowoltaicznych.
Nowa ustawa o OŹE ma wejść w życie 01.01.2012 r.
Ile mocy mozna uzyskac z tej maszyny i ile kosztuje jej eksploatacja?
Mateusz Goust

Mateusz Goust Student, Wojskowa
Akademia Techniczna
w Warszawie

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Stanisław Kowalik:
Silnik elektryczny nie potrafi. Generator tak. Plusem jest to, ze

Generator....potrzebny jest w silnika spalinowych by uzyskać energie, a elektryczny silnik = generator. Gdy weżniesz wiertarkę a w miejscu baterii podłączysz diodę, to gdy zaczniesz kręcić wiertarką ...to dioda się zapali;) czyli silnik elektryczny działa w dwie strony, korzysta z energii ale także może ją wytwarzać...
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Mateusz Goust:
Generator....potrzebny jest w silnika spalinowych by uzyskać energie, a elektryczny silnik = generator. Gdy weżniesz wiertarkę a w miejscu baterii podłączysz diodę, to gdy zaczniesz kręcić wiertarką ...to dioda się zapali;) czyli silnik elektryczny działa w dwie strony, korzysta z energii ale także może ją wytwarzać...
Zadziwiajace jak wspominajac o napedzie elektrycznym (nie silniku) wiekszosc ludzi pomija elektronike potrzebna do jego sterowania :)

Jest ona na tyle skomplikowana, ze nie wszyscy producenci napedow elektrycznych sami ja produkuja.
Rotor i stator to przy niej dosc proste urzadzenia :)
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Stanisław Kowalik:
Dariusz Rojek:
Masz bardzo stare dane... Np. elektrownia gazowa RWE bije na głowę elektrownię węglową, pod każdym względem.
Przy obecnych cenach za gaz jakie placi Polska, braku wlasnych jego zrodel (lupki to wciaz mglista przyszlosc), koniecznosci zbudowania gazociogow zaopatrujacych nowo powstajace elektrownie gazowe, oraz brania pod uwage bezpieczenstwa energetycznego Polski, wegiel jeszcze przez jakis czas bedzie w Polsce wygrywal z gazem.
Jak na pewno wiesz sprawa cen gazu jest w arbitrażu i wszystko wskazuje na to, że Polska ją wygra, co oznacza spory spadek cen, własne źródła gazu ziemnego mamy od dawna, uruchomienie Gazoportu tez wskazuje spadek cen, ponieważ USA staja się z importera, eksporterem gazu, cena w Stanach bardzo spadła po wzroście wydobycia gazu z łupków, gazociągi są zbędne, ponieważ elektrownie gazowe zwykle buduje się w pobliżu odwietrów, to wskazuje na silną konkurencję gazu dla węgla.
Wydajnoscia dochodzaca do 60% szczyca sie producenci turbin w odniesieniu do swoich najnowszych modeli, ktore sprzedaja sie najslabiej (lub, jak w podanym wczesniej przykladzie, wcale). Stawiam, ze realna jest wartosc zblizona do 50%. GE 9E, najpopularniejszy model w ofercie tej f-my, oficjalnie osiaga 52% w trybie laczonym i pod pelnym obciazeniem.
Oczywiście można sobie pisać co się chce, ale najlepsze elektrownie gazowe w kogeneracji osiągają 85% sprawność, więc nie wiem skąd pomysł aby podważać deklaracje RWE, że ich elektrownie gazowe osiągają 60 % sprawności...
Tak wiec dane podawane przez Elektrownie Pulawy sa nieco "podrasowane".
To jest damagogia w stylu Tuska :) Porównywanie ceny osprzętu elektronicznego silnika elektrycznego do ceny systemu KERS jest bezprzedmiotowe.
W obydwu przypadkach mamy do czynienia z maszyna elektryczna o mocy min. klkudziesieciu kW. Wymagania wzgledem elektroniki beda niemal identyczne.

Jesli czyms istotnym sie roznia to chetnie bym sie tego dowiedzial.
Jeśli silnik elektryczny potrzebuje oprzyrządowania drogiej elektroniki, a silnik spalinowy, potrzebuje oprzyrządowania tradycyjnego, czyli ukł. chłodzenia, zasilania, wydechowego, sterowania (komputer+elektronika) to w obu przypadkach silniki wymagają wyposażenia w dodatkowe, kosztowne urządzenia. Tak więc przytaczanie argumentu, że elektronika w systemie Kers tez jest droga, oznacza dodatkowe wydatki, co pozwala odzyskiwać energię w tradycyjnym napędzie ale koszt samochodu jest znacznie wyższy. Ostatnio Mazda wprowadza w nowym modelu 6 system I-ELOOP, oparty o superkondensatory, nie zmienia to jednak faktu dodatkowych kosztów takiego urządzenia w samochodzie.
Silnik elektryczny potrafi odzyskiwać energię kinetyczną hamowania, silnik spalinowy nie potrafi. Koniec kropka :)
Silnik elektryczny nie potrafi. Generator tak. Plusem jest to, ze mechanicznie moze byc to ta sama maszyna.
Przecież na to samo wychodzi.. :)
Ja się nie zaplątałem, masa przykładowych samochodów jest stała, zmniejszenie pracy hamowania przez odzysk energii kinetycznej hamowania, zmniejsza drogę hamowania :)
Jesli masy i predkosci samochodow beda takie same, to i taka sama bedzie praca do wykonania (co zreszta sam zalozyles na poczatku swojego wywodu).

Jedyna rozncia jest taka, ze w jednym przypadku praca ta idzie glownie na ogrzanie atmosfery, w drugim czesc udaje sie odzyskac.
I tu się nie zgadzam, spróbuję obrazowo wytłumaczyć dlaczego przy odzysku energii droga hamowania jest krótsza. W hamulcach sportowych nawierca się lub nacina tarcze hamulcowe lub stosuje tarcze ceramiczne, w jakim celu.. ? Aby przez lepsze chłodzenie układu zwiększyć skuteczność, czyli zmniejszyć drogę hamowania. Jeśli w hamowaniu rekuperacyjnym zwiększamy skuteczność przez zamianę energii cieplnej na elektryczną, to polepszamy chłodzenie układu i przez to skracamy droge hamowania.
Za 2 tys. złotych zbudujesz mikroelektrownię wiatrową Savoniusa, a BOŚ dofinansuje Ci 45 % zakupu ogniw fotowoltaicznych.
Nowa ustawa o OŹE ma wejść w życie 01.01.2012 r.
Ile mocy mozna uzyskac z tej maszyny i ile kosztuje jej eksploatacja?
Tyle ile sobie skonstruujesz lub w jaką moc zainwestujesz, tyle będziesz miał, a ile ma kosztować eksploatacja wiatraka, zasilanego wiatrem..., grosze :)
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Dariusz Rojek:
Oczywiście można sobie pisać co się chce, ale najlepsze elektrownie gazowe w kogeneracji osiągają 85% sprawność, więc nie wiem skąd pomysł aby podważać deklaracje RWE, że ich elektrownie gazowe osiągają 60 % sprawności...
Z doswiadczenia w pracy w branzy.
I bardzo chetnie poznalbym owa kombinacje cykli Braytona i Rankina dajaca w sumie 85% sprawnosci. Najlepiej na przykladzie dzialajacej elektrowni :)
Przecież na to samo wychodzi.. :)
Nie. Milosnicy napedu elektrycznego albo zapominaja, albo nie chca przyjac do wiadomosci, ze sklada sie z czegos wiecej niz czesci mechaniczne.
I tu się nie zgadzam, spróbuję obrazowo wytłumaczyć dlaczego przy odzysku energii droga hamowania jest krótsza. (...)
Jak juz wspomnialem lepiej do mnie przemawiaja liczby niz opisowe obrazy. Podalem juz, moim zdaniem, dosc wskazowek zeby mozna bylo przeprowadzic obliczenia. Nie sa skomplikowane.

2 ostatnie:
1. Co sie lepiej sprawdzi w warunkach zimowych - opony z kolcami czy duze, drazane tarcze ceramiczne/karbonowe?

2. Dlaczego przy hamowaniu mozemy zoobserwowac blokowanie wewnetrznego kola bolidu F1.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Stanisław Kowalik:
Dariusz Rojek:
Oczywiście można sobie pisać co się chce, ale najlepsze elektrownie gazowe w kogeneracji osiągają 85% sprawność, więc nie wiem skąd pomysł aby podważać deklaracje RWE, że ich elektrownie gazowe osiągają 60 % sprawności...
Z doswiadczenia w pracy w branzy.
I bardzo chetnie poznalbym owa kombinacje cykli Braytona i Rankina dajaca w sumie 85% sprawnosci. Najlepiej na przykladzie dzialajacej elektrowni :)
Nie jestem energetykiem, więc nie będę się licytował, natomiast tu jest analiza opracowana na potrzeby rozbudowy Elektrowni Opole http://elektroenergetyka.pl/upload/file/2011/8/Bartnik...
Przecież na to samo wychodzi.. :)
Nie. Milosnicy napedu elektrycznego albo zapominaja, albo nie chca przyjac do wiadomosci, ze sklada sie z czegos wiecej niz czesci mechaniczne.
Bez komentarza...
I tu się nie zgadzam, spróbuję obrazowo wytłumaczyć dlaczego przy odzysku energii droga hamowania jest krótsza. (...)
Jak juz wspomnialem lepiej do mnie przemawiaja liczby niz opisowe obrazy. Podalem juz, moim zdaniem, dosc wskazowek zeby mozna bylo przeprowadzic obliczenia. Nie sa skomplikowane.

2 ostatnie:
1. Co sie lepiej sprawdzi w warunkach zimowych - opony z kolcami czy duze, drazane tarcze ceramiczne/karbonowe?
Co ma na celu to pytanie.. ?? Rozpatrujemy drogę hamowania pojazdów o takiej samej masie i konstrukcji hamulców czy opon przeciez...
2. Dlaczego przy hamowaniu mozemy zoobserwowac blokowanie wewnetrznego kola bolidu F1.
Rozumiem, że chodzi o koło wewnętrzne przy hamowaniu na łuku.. ? Koło bardziej odciążone zawsze ulega blokowaniu przy takiej samej sile hamowania, dlatego w samochodach stosuje się korektory siły hamowania.
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Dariusz Rojek:
Nie jestem energetykiem, więc nie będę się licytował, natomiast tu jest analiza opracowana na potrzeby rozbudowy Elektrowni Opole http://elektroenergetyka.pl/upload/file/2011/8/Bartnik...
Tutaj wystarczy podstawowa znajomosc termodynamiki, za moich czasow wiedzy takiej dostarczala szkola srednia :)

W cytowanym tekscie znalezc mozna ile wyniesie sprawnosc produkcji energi elektrycznej w przypadku realizacji cyklu Carnot'a i mozliwa do osiagniecia sprawnosc elektrowni pracujacej w cyklu skojarzonym. Obydwie wartosci sa mniejsze niz 85%. Ta druga pokrywa sie z tym co pisalem wczesniej :)
Co ma na celu to pytanie.. ?? Rozpatrujemy drogę hamowania pojazdów o takiej samej masie i konstrukcji hamulców czy opon przeciez...
Dyskusja tyczy sie tego co definiuje graniczna skutecznosc hamowania pojazdu kolowego.
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Stanisław Kowalik:
Dariusz Rojek:
Nie jestem energetykiem, więc nie będę się licytował, natomiast tu jest analiza opracowana na potrzeby rozbudowy Elektrowni Opole http://elektroenergetyka.pl/upload/file/2011/8/Bartnik...
Tutaj wystarczy podstawowa znajomosc termodynamiki, za moich czasow wiedzy takiej dostarczala szkola srednia :)

W cytowanym tekscie znalezc mozna ile wyniesie sprawnosc produkcji energi elektrycznej w przypadku realizacji cyklu Carnot'a i mozliwa do osiagniecia sprawnosc elektrowni pracujacej w cyklu skojarzonym. Obydwie wartosci sa mniejsze niz 85%. Ta druga pokrywa sie z tym co pisalem wczesniej :)
Proponuję zapytać np. tutaj http://www.p4b.com.pl/ - jeśli firma oferuje w celach komercyjnych audyt i doradztwo w energetyce gazowej, w kogeneracji, to pewnie ma jakieś ku temu podstawy aby twiierdzić, że sprawnośc takiej elektrowni może osiągnąć 85%.
W cytowanym tekście znależć można ile wyniesie sprawność elektrowni pracujacej w cyklu skojarzonym, na stronie 472 jest podana - sprawność energetyczna odniesiona do okresu rocznego - 66,9 %, podana jest też w rozbiciu na okres letni i zimowy oraz na sprawność elektryczną i energetyczną.
Co ma na celu to pytanie.. ?? Rozpatrujemy drogę hamowania pojazdów o takiej samej masie i konstrukcji hamulców czy opon przeciez...
Dyskusja tyczy sie tego co definiuje graniczna skutecznosc hamowania pojazdu kolowego.
Chyba już zapomniałeś o czym toczy się dyskusja :)
Stanisław Kowalik:
Dariusz Rojek:

Dzięki hamowaniu odzyskowemu znacznie skraca się droga hamowania
Skutecznosc hamowania zalezy glownie od przyczepnosci opon do podloza.
A więc dyskutujemy o tym, że pojazd bez ABS i taki sam pojazd z ABS-em będa miały zupełnie inne drogi hamowania, podobnie jak pojazd bez hamowania rekuperacyjnego w przypadku zablokowania kół w trakcie hamowania, osiagnie dłuższą drogę hamowania niż identyczny pojazd wyposażony w odzysk hamowania, ponieważ rekuperacja zapobiega blokowaniu kół.
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

(EOT)Stanisław Kowalik edytował(a) ten post dnia 18.09.12 o godzinie 21:28
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Dariusz Rojek:
Największym problemem motoryzacji elektrycznej jest brak świadomości społeczeństwa, o prawdziwych możliwościach technologii napędu elektrycznego. (...)
- ekologia napędu
Pytanie zupełnie niezaczepne - słyszałem / czytałem kiedyś, że produkcja ogniw elektrycznych do np. Toyoty Prius - jest tak szkodliwa dla środowiska - że okolica tej fabryki w Japonii przypomina krajobraz księżycowy w promieniu wielu kilometrów / dziesiątek kilometrów.
Podkreślam - nie wiem czy to prawda, chętnie się dowiem od pasjonatów tematu - ponieważ na tą grupę trafiłem trochę przypadkowo (via elektryczne motocykle ;)
Robert B.

Robert B. Automotive
Researcher, Jato
Dynamics Ltd

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

chodzi chyba o fabrykę w Kanadzie.

..."
Building a Toyota Prius causes more environmental damage than a Hummer that is on the road for three times longer than a Prius. As already noted, the Prius is partly driven by a battery which contains nickel. The nickel is mined and smelted at a plant in Sudbury, Ontario. This plant has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the ‘dead zone’ around the plant to test moon rovers. The area around the plant is devoid of any life for miles.
"
http://forums.motortrend.com/70/6259344/the-general-fo...

nie wiem czy te badania były wiarygodne, uwzględniały wszystkie czynniki itd, ale kiedyś w wielu miejscach o tym pisano, że Prius bardziej truje środowisko niż Hammer :)

Dariusz M.:
Dariusz Rojek:
Największym problemem motoryzacji elektrycznej jest brak świadomości społeczeństwa, o prawdziwych możliwościach technologii napędu elektrycznego. (...)
- ekologia napędu
Pytanie zupełnie niezaczepne - słyszałem / czytałem kiedyś, że produkcja ogniw elektrycznych do np. Toyoty Prius - jest tak szkodliwa dla środowiska - że okolica tej fabryki w Japonii przypomina krajobraz księżycowy w promieniu wielu kilometrów / dziesiątek kilometrów.
Podkreślam - nie wiem czy to prawda, chętnie się dowiem od pasjonatów tematu - ponieważ na tą grupę trafiłem trochę przypadkowo (via elektryczne motocykle ;)
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Robert B.:
nie wiem czy te badania były wiarygodne, uwzględniały wszystkie czynniki itd, ale kiedyś w wielu miejscach o tym pisano, że Prius bardziej truje środowisko niż Hammer :)
Przytoczone ponizej teskty sa stare, o ich jakosci tez nie bede sie wypowiadal, ale niech posluza jako prezentacja innego (niekoniecznie slusznego) punkt widzenia.

http://www.thecarconnection.com/tips-article/1010861_p...
http://green.autoblog.com/2006/10/05/oh-so-a-hummer-is...
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Jeśli chodzi o zaczepne posty, to są mile widziane bo stymulują dyskusję, wymianę poglądów i wiadomości, grupa zwolenników, nie ma bezkrytycznie pisać o e-mobility ale stawiać też pytania i starać się znajdować odpowiedzi :)
Natomiast co do pytania, to przypomina mi trochę anegodę o tym, jak to w Nowym Jorku dawali Mercedesy
do jeżdzenia, a poźniej okazało się, że to nie w NY tylko w Kazaniu, i nie Mercedesy tylko Wołgi, i nie do jeżdżenia tylko do przepłynięcia... :)

Jak sądzę, to chodziło właśnie o informację o tym, że to nie w fabryce w Japonii, tylko w kopalni w Kanadzie, i że nie produkcja ogniw elektrycznych tylko wytwarzanie niklu, a ponieważ kopalnia Podolsky w rejonie Sudbury należy do grupy Quadra FNX, którą kupił niedawno KGHM, to gdyby np. kolega Dariusz był akcjonariuszem KGHM, to okazałoby się, że to nie akumlatory NiCd /NiMh Toyoty Prius, ale to kol. Dariusz pośrednio jest tak szkodliwy dla środowiska :)

A tak poważnie, proponuję przeczytać posty pod artykułem, do którego link podał kol. Robert.
Ja mogę dodać tylko, że lobby naftowo - motoryzacyjne jest w stanie zadbać o to, aby kupieni dziennikarze napisali każdą bzdurę o elektrycznej motoryzacji, jaką da się wymyślić.
Każdy chyba wie, że Japonia czy Kanada, to nie Ukraina, żeby producent niklu mógł sobie bez żadnej odpowiedzialności i konsekwencji tworzyć pola doświadczalne dla NASA. Dlatego każdy inteligentny człowiek może sam zastanowić się nad wartością takich doniesień.
Robert B.:
chodzi chyba o fabrykę w Kanadzie.

http://forums.motortrend.com/70/6259344/the-general-fo...
Dariusz M.:
Dariusz Rojek:
Największym problemem motoryzacji elektrycznej jest brak świadomości społeczeństwa, o prawdziwych możliwościach technologii napędu elektrycznego. (...)
- ekologia napędu
Pytanie zupełnie niezaczepne - słyszałem / czytałem kiedyś, że produkcja ogniw elektrycznych do np. Toyoty Prius - jest tak szkodliwa dla środowiska - że okolica tej fabryki w Japonii przypomina krajobraz księżycowy w promieniu wielu kilometrów / dziesiątek kilometrów.
Podkreślam - nie wiem czy to prawda, chętnie się dowiem od pasjonatów tematu - ponieważ na tą grupę trafiłem trochę przypadkowo (via elektryczne motocykle ;)
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Dariusz Rojek:
Natomiast co do pytania, to przypomina mi trochę anegodę o tym (...)
Rozumiem że ta długa epistoła streszczona do odpowiedzi na moje pytanie brzmiałaby tak:
"to wszystko bzdury najemnych pismaków, produkcja ogniw elektrycznych do samochodów jest z ekologicznego punktu widzenia czysta i nieszkodliwa"?
Jeśli tak to super, zważywszy że nasza wspólna "bateria" (Słońce) jest z naszej perspektywy praktycznie niewyczerpalnym źródłem energii
Osobiście będzie mi brakować bulgotu V8 albo wkręcającej się na 16tys obrotów japońskiej rzędowej 'sześćsetki" :(
Pozostaje tylko mieć nadzieję że to rak szybko nie nastąpi ;)
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

PS: przepraszam, nie doczytałem opisu grupy - zakotwiczyłem się na "Cała prawda o samochodach elektrycznych" - a nie doczytałem "Grupa zrzeszająca osoby, którym zależy na: rozwoju napędu elektrycznego w motoryzacji, poprawie jakości życia, ekologii, ograniczeniu zmian klimatu." - czyli teza postawiona dość mocno. Ja mam wątpliwości i chyba mi nie zależy więc pozdrawiam i nie przeszkadzam w szerzeniu "całej" prawdy ;)
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Dlaczego samochody elektryczne są najlepsze...???

Panie Darku, odpowiedziałem na Pański post w sposób zupełnie niezaczepny, który w żadnym przypadku nie był wymierzony w Pana czy Pańską wiedzę w tym temacie. Żartobliwy ton na jaki sobie pozwoliłem z jednej strony miał pobudzić wyobraźnię, bo jeśli przeczytał Pan wskazany artykuł i komentarze pod nim, to widać wyraźnie tendencyjny, bezsensowny ton tego news'a, a z drugiej strony miał nadać dyskusji nieco luźnego charakteru.
Dariusz M.:
Dariusz Rojek:
Natomiast co do pytania, to przypomina mi trochę anegodę o tym (...)
Rozumiem że ta długa epistoła streszczona do odpowiedzi na moje pytanie brzmiałaby tak:
Proszę zwrócić uwagę, że dokładnie odczytał Pan moją intencję w sensie:
"to wszystko bzdury najemnych pismaków,
Bo jak można inaczej traktować wypowiedź, w której pokazuje się jak szkodliwe jest wytworzenie akumulatora NiCd/NiMh, podczas gdy na świecie w walce o ropę i gaz morduje się w bratobójczych wojnach dziesiątki tysiący ludzi, doprowadza się do masowych exodusów narodów, zmusza się dzieci do walk bratobójczych, wręczając im broń do ręki, a poźniej ta sama ropa po degradacji środowiska przy jej wydobyciu, jest transportowana tankowcami standardowo 88.750 ton, które emitują do atmosfery 2254 kg CO2 na 1 km przepłyniętej trasy, a później transportowana do rafinerii gdzie dopiero następuje produkcja paliw i cała reszta procesu...??
produkcja ogniw elektrycznych do samochodów jest z ekologicznego punktu widzenia czysta i nieszkodliwa"?
Tego niestety do końca nie wiemy, jednak do ich produkcji są niezbędne surowce ziem rzadkich, które jak wiadomo są dziś bardzo cenne, stąd recykling jest z oczywistych względów pożądany bo opłacalny, poza tym w cywilizowanych krajach prawnie uregulowany.
Jeśli tak to super, zważywszy że nasza wspólna "bateria" (Słońce) jest z naszej perspektywy praktycznie niewyczerpalnym źródłem energii
Osobiście będzie mi brakować bulgotu V8 albo wkręcającej się na 16tys obrotów japońskiej rzędowej 'sześćsetki" :(
Mnie też również będzie brakować, jednak emopcje związane z cichym napędem silnika elektrycznego można zastąpić generatorem dowolnego dźwięku imitującego np. pomruk V8 nawet w malutkim samochodzie, natomiast emocji związanych z niesamowitym momentem obr. i przyspieszeniem silnika elektrycznego nie można wygenerować sztucznie w tradycyjnym pojeździe spalinowym (chyba, że za kosmiczne pieniądze).
Pozostaje tylko mieć nadzieję że to rak szybko nie nastąpi ;)
Dariusz M.:
PS: przepraszam, nie doczytałem opisu grupy - zakotwiczyłem się na "Cała prawda o samochodach elektrycznych" - a nie doczytałem "Grupa zrzeszająca osoby, którym zależy na: rozwoju napędu elektrycznego w motoryzacji, poprawie jakości życia, ekologii, ograniczeniu zmian klimatu." - czyli teza postawiona dość mocno.
Skoro sa dowody, to nie ma się czego obawiać :)
Ja mam wątpliwości i chyba mi nie zależy
Oczywiście szanuję Pański pogląd, proszę tylko pamiętać, że jest Pan ofiarą wymienionych przez Pana pismaków, którzy obalają obłudną prawdę o samochodach elektrycznych i na skutek ich działalności odbiorcy pamiętają tylko, że...
Dariusz M.:
- słyszałem / czytałem kiedyś, że produkcja ogniw elektrycznych do np. Toyoty Prius - jest tak
szkodliwa dla środowiska - że okolica tej fabryki w Japonii przypomina krajobraz księżycowy w promieniu wielu kilometrów / dziesiątek kilometrów.
Podkreślam - nie wiem czy to prawda, chętnie się dowiem od pasjonatów tematu

...a gdy sie dowiadują jaka jest prawda, to piszą...
Dariusz M.:
więc pozdrawiam i nie przeszkadzam w szerzeniu "całej" prawdy ;)

Ja (mam nadzieję, że My) też Pana serdecznie pozdrawiam/my :)

Następna dyskusja:

Samochody elektryczne




Wyślij zaproszenie do