konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Witam, Będąc użytkownikiem samochodu i patrząc na zawrotne ceny paliwa, stawiam sobie pytanie:
1. Czemu nie korzysta się z tańszych źródeł energetycznych (sprężone powietrze, wodór, akumulatory)?
2. Czemu w Polsce nie ma narodowego przemysły samochodowego, który by rozwijał nasza gospodarkę pod względem technologicznym i ekonomiczny,?
3. Czy nie stać nas by oszczędzać, stworzyć coś takiego na czasie i zakończyć problem drogiej ropy i za parę lat jeździć autem na wodór, powietrze lub prąd?
4. Czy naprawdę lepiej dać zarobić lobby paliwowemu, czy wymusić na Rządzie stworzenie Polskiej Marki Samochodowej?
5. Czemu Polscy inżynierowie pracują dla obcokrajowców jakby mogli wzbogacać nasz kraj?

Planuję przygotować stronę, która będzie protestem przeciwko nieefektywnemu źródłu paliwa i jego zawrotnym ceną. Może wysoko mierzę, ale sądzę, że trzeba coś zmienić.
Chciałbym w poniższym temacie poruszać problematykę utworzenia polskiego przemysłu motoryzacyjnego i wszystko co by pozwoliło utrzymać je na wysokim poziomie.
Problemy:
1. Jaki byłby koszt uruchomienia przedsiębiorstwa samochodowego, które by tworzył 6-9 typów aut z 5 różnymi nowoczesnymi silnikami? Szacunkowo +/- mld
Z tego co wyczytałem w tematach grupy to około 30 mld zł. Jakie jest wasze zdanie na ten temat?Jan Kołowski edytował(a) ten post dnia 10.04.11 o godzinie 14:40
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Jan Kołowski:
Witam, Będąc użytkownikiem samochodu i patrząc na zawrotne ceny paliwa, stawiam sobie pytanie:
1. Czemu nie korzysta się z tańszych źródeł energetycznych (sprężone powietrze, wodór, akumulatory)?

Ponieważ te źródła mają także swoje wady.
2. Czemu w Polsce nie 0a narodowego przemysły samochodowego, który by rozwijał nasza gospodarkę pod względem technologicznym i ekonomiczny,?

Ponieważ "narodowe" przemysły się nie sprawdziły w gospodarkach tego świata.
3. Czy nie stać nas by oszczędzać, stworzyć coś takiego na czasie i zakończyć problem drogiej ropy i za parę lat jeździć autem na wodór, powietrze lub prąd?

Jeśli zostaną rozwiązane problemy z powyższymi źródłami napędu to jest to możliwe.
4. Czy naprawdę lepiej dać zarobić lobby paliwowemu, czy wymusić na Rządzie stworzenie Polskiej Marki Samochodowej?

Polska Marka Samochodowa by kosztowała podatników. Lepiej jednak obniżyć akcyzę.
5. Czemu Polscy inżynierowie pracują dla obcokrajowców jakby mogli wzbogacać nasz kraj?

Bo obcokrajowcy lepiej płacą.
Planuję przygotować stronę, która będzie protestem przeciwko nieefektywnemu źródłu paliwa i jego zawrotnym ceną. Może wysoko mierzę, ale sądzę, że trzeba coś zmienić.
Chciałbym w poniższym temacie poruszać problematykę utworzenia polskiego przemysłu motoryzacyjnego i wszystko co by pozwoliło utrzymać je na wysokim poziomie.
Problemy:
1. Jaki byłby koszt uruchomienia przedsiębiorstwa samochodowego, które by tworzył 6-9 typów aut z 5 różnymi nowoczesnymi silnikami? Szacunkowo +/- mld
Z tego co wyczytałem w tematach grupy to około 30 mld zł. Jakie jest wasze zdanie na ten temat?


30 mld zł to dosyć dużo, może z 15 przy efektywnym wykorzystaniu środków. Dużo zależy od głębokości produkcji i kilku innych czynników.

konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Marcin T.:

Ponieważ te źródła mają także swoje wady.
Mają, ale na pewno można to obejść i tak zostanie to wykonane za 20 lat, to czemu nie być ponierami na skalę przemysłową? Indie - 5 tyś. taksówek na powietrze.
Ponieważ "narodowe" przemysły się nie sprawdziły w gospodarkach tego świata.

To może nie w pełni narodowe tylko Państwo było by udziałowcem np. 51%
3. Czy nie stać nas by oszczędzać, stworzyć coś takiego na czasie i zakończyć problem drogiej ropy i za parę lat jeździć autem na wodór, powietrze lub prąd?

Rozwinąć Polską inżynierię, ponoć niektóre Politechniki mają zlecania od fabryk samochodowych.
4. Czy naprawdę lepiej dać zarobić lobby paliwowemu, czy wymusić na Rządzie stworzenie Polskiej Marki Samochodowej?

Ile by kosztowała podatników rocznie? Ja chętnie bym zapłaciłbym roczny podatek 120 zł zamiast z każdym litrem w braku przeżywać dramat i myśleć (prawie dostając nerwicy), że dziury nie znikają.
5. Czemu Polscy inżynierowie pracują dla obcokrajowców jakby mogli wzbogacać nasz kraj?

Myślę, że my też możemy dobrze płacić. Dobre zarządzanie nastawione na rynek a nie na matactwo.


30 mld zł to dosyć dużo, może z 15 przy efektywnym wykorzystaniu środków. Dużo zależy od głębokości produkcji i kilku innych czynników.

Bardziej bym myślał, że nawet te 30 mld w końcu to nowe technologie i trzeba by dobrze inwestować, by ustanowić próg jakościowy.

Kolejny problem:
1. Ile produkcja by zajęła czasu i kto powinien zarządzać firmą?
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Jan Kołowski:
Marcin T.:

Ponieważ te źródła mają także swoje wady.
Mają, ale na pewno można to obejść i tak zostanie to wykonane za 20 lat, to czemu nie być ponierami na skalę przemysłową? Indie - 5 tyś. taksówek na powietrze.

Oczywiście, że można obejść - ale zauważ, że taksówki na powietrze są przystosowane do indyjskich realiów. Poza tym także spalają paliwo - chociaż są oszczędne. A pionierami można oczywiście być - jeśli się to opłaca.
Ponieważ "narodowe" przemysły się nie sprawdziły w gospodarkach tego świata.

To może nie w pełni narodowe tylko Państwo było by udziałowcem np. 51%

To nadal jest w zasadzie narodowe. Patrzę na naszych polityków i twierdzę, że jeśliby miali 51% to by i tak za dużo mieszali.

3. Czy nie stać nas by oszczędzać, stworzyć coś takiego na czasie i zakończyć problem drogiej ropy i za parę lat jeździć autem na wodór, powietrze lub prąd?

Rozwinąć Polską inżynierię, ponoć niektóre Politechniki mają zlecania od fabryk samochodowych.

Produkcja samochodu to bardzo złożona sprawa. Ponadto sami inzynierowie nie wystarczą. Trzeba dobrych fachowców od marketingu.
4. Czy naprawdę lepiej dać zarobić lobby paliwowemu, czy wymusić na Rządzie stworzenie Polskiej Marki Samochodowej?

Ile by kosztowała podatników rocznie? Ja chętnie bym zapłaciłbym roczny podatek 120 zł zamiast z każdym litrem w braku przeżywać dramat i myśleć (prawie dostając nerwicy), że dziury nie znikają.

Roczny podatek 120 PLN od każdego obywtala, to ok. 4,5mld PLN rocznie. Ale: podmiotem, który powoduje obecną wysoką cenę paliwa i tak jest w głównej mierze państwo. Podatki to ok. 50% paliwa. Koncerny paliwowe wprawdzie dobrze zarabiają, ale marże są mniejsze niż np. w przemyśle farmaceutycznym. A downstream to i tak jest normalny biznes bez super marź.
5. Czemu Polscy inżynierowie pracują dla obcokrajowców jakby mogli wzbogacać nasz kraj?

Myślę, że my też możemy dobrze płacić. Dobre zarządzanie nastawione na rynek a nie na matactwo.

Owszem. Ale jak to w praktyce wygląda?
30 mld zł to dosyć dużo, może z 15 przy efektywnym wykorzystaniu środków. Dużo zależy od głębokości produkcji i kilku innych czynników.

Bardziej bym myślał, że nawet te 30 mld w końcu to nowe technologie i trzeba by dobrze inwestować, by ustanowić próg jakościowy.

Właśnie. I jaka by była skala produkcji? Jak produkt byłby pozycjonowany?
Kolejny problem:
1. Ile produkcja by zajęła czasu i kto powinien zarządzać firmą?

Od projektu do realizacji obecnie jest ok. 5 lat dla doświadczonych w branży. Realizując coś od nowa to by było raczej 10 lat.

konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Uważam, że wiele jest możliwe tylko trzeba ułożyć pomysł inwestycyjny, może nawet skorzystać ze zewnętrznych inwestorów częściowo. Poza tym nawet jakby były 3 mld zł rocznie to i tak dużo w okresie projektowanie (pierwsze 5 lat) a później oddzielnie na produkcję. Poza tym warto by zrobić referendum na ten temat.
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Jan Kołowski:
Uważam, że wiele jest możliwe tylko trzeba ułożyć pomysł inwestycyjny, może nawet skorzystać ze zewnętrznych inwestorów częściowo. Poza tym nawet jakby były 3 mld zł rocznie to i tak dużo w okresie projektowanie (pierwsze 5 lat) a później oddzielnie na produkcję. Poza tym warto by zrobić referendum na ten temat.

Owszem wiele jest możliwe - a już sam biznes plan z studium opłacalności to wydatek rzędu kilkunastu mln PLN. Do tego koszt referendum - chyba, że zostałoby to zrobione przy okazji wybór lub innego referendum. Projektowanie można zrobić pewnie za mniej. Pozostaje pytanie o efekt projektowania. Samochód osobowy to obecnie bardzo złożony produkt - nie tylko technicznie, ale i organizacyjnie.
Z mojego doświadczenia (a trochę doświadczenia w tej branży jednak mam + praca magisterska w temacie fuzji i przejęc na rynku motoryzacyjnym) wynika, że to nieopłacalne.

konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Ale patrząc w kontekście cen paliwa i możliwości jakie by powstały po latach w życiu. Własne produkcja, tanie paliwo, zwiększenie ruchu motoryzacyjnego - myślę, że to i tak dobre rozwiązanie. Zapewne bardzo kosztowne i nie przynoszące zysków przez 7-13 lat, ale w kontekście strategicznym bardzo rozsądne.

Nie można patrzeć krótkodystansow, bo w końcu ropa się skończy.
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Jan Kołowski:
Ale patrząc w kontekście cen paliwa i możliwości jakie by powstały po latach w życiu. Własne produkcja, tanie paliwo, zwiększenie ruchu motoryzacyjnego - myślę, że to i tak dobre rozwiązanie. Zapewne bardzo kosztowne i nie przynoszące zysków przez 7-13 lat, ale w kontekście strategicznym bardzo rozsądne.

Nie można patrzeć krótkodystansow, bo w końcu ropa się skończy.

Ropa się jeszcze przez pewien czas będzie kończyła - po prostu jej koszty będą coraz wyższe. Generalnie należy rozglądać się za rozwiązaniami oszczędzającymi energię - i w tym kierunku starać się rozwijać. Jednak stworzenie w tym celu państwowego koncernu jest nieekonomiczne. Można stworzyć Narodowe Centrum Badania nad Nowoczesnymi Technologiami Napędowymi z którego to powstaną komercyjne technologie. Jak je wproawdzić na rynek to jest już inna sprawa.

konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

I po to ten temat jest, by ktoś taki jak ja dostał ciekawy pomysł i dostał oświecony.

Teraz pytanie jakby miało wyglądać takie Narodowe Centrum Badań?
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Jan Kołowski:
I po to ten temat jest, by ktoś taki jak ja dostał ciekawy pomysł i dostał oświecony.

Dokładnie.
Teraz pytanie jakby miało wyglądać takie Narodowe Centrum Badań?

Tego to już nie wiem - może coś na kształt NASA?

konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Do kogo takie pytania kierować, jakie osoby są w stanie na to odpowiedź?
Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Unikałbym pojęcia Narodowy - źle się kojarzy =). Nowe centra rozwojowe powstają najczęściej przy istniejących już ośrodkach naukowo-badawczych (państwowych lub całkowicie prywatnych). Najczęściej wykorzystuje się w tym celu dotacje unijne (trzeba napisać projekt, wyłożyć połowę kasy, umiejętnie się z niej się rozliczać, stworzyć nowe miejsca pracy itp). Myślę, że najsensowniej byłoby gdyby takie centrum otworzyła firma, korporacja, inwestor albo któraś z rozwijających się firm w Polsce (np. VW, Opel, ewentualnie Impact Automotive Technologies, Solaris - choć trudno mówić o jakimś liderze). Stworzenie nowego technologicznego R&D od podstaw - według mojej wiedzy - nierealne. Nie chcę nikogo zniechęcać. Wymaga to jednak niesamowitych inwestycji, know-how i zebrania zespołu specjalistów. Do kogo kierować pytania? - do potencjalnych inwestorów....
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Witam,

obecne czasy stwarzają niepowtarzalną szansę powstania polskiego samochodu, bo rewolucja, która się rozpoczęła daje szansę takim krajom jak Polska, gdzie polityka rządzi powstaniem lub likwidacją danego przemysłu.
Wiadomo, że gdyby FSO zarządzał dobry manager to mógłby dziś powstać polski samochód...

Można było w czasie niedawnego bumu gospodarczego sprzedać nieruchomości po FSO, które miały wartość ok. 2 mld pln, wynająć majątek po byłej FSC w Nysie i przenieść linie produkcyjne dla przyszłej produkcji. W Nysie jest znacznie niższy koszt wykwalifikowanych pracowników, a położenie FSO Nysa jest znacznie lepiej skomunikowane niż FSO Warszawa.
Za środki ze sprzedaży majątku, można by opracować projekt samochodu elektrycznego, a nawet całej gamy, ponieważ znacznie prostsza budowa, oznacza niższe koszty projektu.
FSO mogła by założyć spółkę z Instytutem Technologii Materiałów Elektronicznych w Warszawie, który posiada prawa własności przemysłowej do wytwarzania grafenu najwyższej jakości w ilosciach przemysłowych, w ramach projektu ARP - NANO CARBON. W ramach spółki można by opracować akumulatory trakcyjne lub superkondensaory do samochodów elektrycznych, a w przyszłości inne materiały do budowy samochodów, np. karoserie z polimerów grafenowych.
Zapewne wtedy FSO mogłaby zaprosić do współpracy technologicznej lub kapitałowej takie firmy jak Solaris, Impact czy Romana Karkosika i jego grupę Boryszew - Impexmetal.
Taki projekt bez trudu mógłby uzyskać unijne granty, a polska młodzież pewnie byłaby skłonna powrocić do starego kraju aby wziąć udział w powstaniu polskiego samochodu.
W tym sensie można by nawet nazwać ten projekt narodowym.

Proste, synergiczne i wolne od politycznych uwarunkowań. Do tego jednak potrzeba woli, umiejętności i odrobiny wyobraźni...

Pozdrowienia.

konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

A jednak można, dziękuje za odpowiedź
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Jan Kołowski:
A jednak można, dziękuje za odpowiedź
O tym czy mozna przekonalibysmy sie gdyby komus sie to udalo.

konto usunięte

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Jan Kołowski:
...
2. Czemu w Polsce nie ma narodowego przemysły samochodowego, który by rozwijał nasza gospodarkę pod względem technologicznym i ekonomiczny,?

Gdyż łatwiej jest rzucać populistyczne hasła, które pozwolą wygrać wybory a poprzez to dorwać się do koryta niż brać się do roboty.

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

2. Czemu w Polsce nie ma narodowego przemysły samochodowego, który by rozwijał nasza gospodarkę pod względem technologicznym i ekonomiczny,?
Polska nie miała by nawet szans z japońskim przemysłem motoryzacyjnym, patrząc na ich fundusze i rozmach, nie mówiać o zachodnich markach.
4. Czy naprawdę lepiej dać zarobić lobby paliwowemu, czy wymusić na Rządzie stworzenie Polskiej Marki Samochodowej?
Nikt ci nie mówił, że rząd nie jest od zakładania marki samochodów.Może założyc, ale zawsze bedzie ona chujowa.Przykład Daewoo pokazał jak to sie konczy.Sztuczna marka, ze sztucznym logiem robiona dla pieniedzy.To nie branża elektroniczna..Poczytaj sobie, co na ten temat ma do powiedzenia Jeremy Clarkson.W 100 % popieram go.Marke moze założyc jeden człowiek z wizją.Karl Benz,Ferdynand Porsche,Enzo Ferrari, panowie Rolls i Royce to oni założyli genialne marki.
5. Czemu Polscy inżynierowie pracują dla obcokrajowców jakby mogli wzbogacać nasz kraj?
A gdzie mają pracowac?Głupie pytanie.
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Stworzenie nowoczesnego POLSKIEGO przemysłu samochodowego...

Sebastian Sebolini:
4. Czy naprawdę lepiej dać zarobić lobby paliwowemu, czy wymusić na Rządzie stworzenie Polskiej Marki Samochodowej?
Nikt ci nie mówił, że rząd nie jest od zakładania marki samochodów.Może założyc, ale zawsze bedzie ona chujowa.Przykład Daewoo pokazał jak to sie konczy.Sztuczna marka, ze sztucznym logiem robiona dla pieniedzy.To nie branża elektroniczna..Poczytaj sobie, co na ten temat ma do powiedzenia Jeremy Clarkson.W 100 % popieram go.Marke moze założyc jeden człowiek z wizją.Karl Benz,Ferdynand Porsche,Enzo Ferrari, panowie Rolls i Royce to oni założyli genialne marki.

Bez takich... zgodzę się, że państwo nie powinno bawić się w przemysł motoryzacyjny (przynajmniej nie bezpośrednio), ale przykład z Daewoo nie do końca trafiony , bo Samsung jakoś ma się dobrze, a Daewoo robiło mniej więcej to co Samsung, ponadto można było coś z tego zrobić. A Volkswagen to też inicjatywa państwowa, ponadto wszyscy japońscy producenci są powiązanie w ramach japońskiej gospodarki z państwem.

Następna dyskusja:

Projekty nowego "polskiego"...




Wyślij zaproszenie do