Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Opory powietrza i projektowanie nadwozia

1. Optymalizacja kształtu nadwozia w oparciu o program symulacyjny:

Car Optimization Sequence
http://pl.youtube.com/watch?v=U-9rt20MXsc&feature=related


2. Przepływ strugi powietrza wokół karoserii auta:

EnSight Rally Car Analysis Part 2
http://pl.youtube.com/watch?v=IfmkZ5frVCw&eurl=http://...


3. Doświadczenia w tunelu aerodynamicznym:

Pagani Zonda F wind-tunnel testing
http://pl.youtube.com/watch?v=2CYUuBiW_lY&feature=related


4. Projektowanie nadwozia Audi R8

Design and Aerodynamics Engineering
http://pl.youtube.com/watch?v=SWg7bLRCJSY&feature=related


Ktoś w tym siedzi? Jakie są współczynniki oporu standardowej osobówki w zależności od prędkości? Co sądzicie o kształcie nadwozia Toyoty Prius - wydaje się być nad wyraz opływowa.

Roman
Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Opory powietrza i projektowanie nadwozia

Analiza przepływu powietrza wokół bolidu F1 we Fluent:
http://www.fluent.com/solutions/automotive/ex166_formu...

"Speeding up Aerodynamic Vehicle Development" we Flunet:
http://www.fluent.com/about/news/newsletters/05v14i2/a...


Obrazek
Roman Hawranek edytował(a) ten post dnia 02.03.09 o godzinie 22:59

konto usunięte

Temat: Opory powietrza i projektowanie nadwozia

Wątek stary, ale warto go odświeżyć.
Też interesuję się między innymi aerodynamiką, ale z punktu widzenia oddziaływania wiatru na budynki. Robiłem swego czasu we Fluencie symulację CFD wieloksalowej aerodynamiki dla grupy budynków i chłodni kominowych.
Nie wiem jak w automotive, ale w branży budowlanej (moim zdaniem) raczej nie wykonuje się wielu analiz tego typu, jeżeli już - to najczęściej stosuje się badania pomiarowe w tunelu aerodynamicznym. Natomiast potencjał stosowania CFD w branży produkcji urządzeń i samochodów jest dużo większy, chociażby dlatego, że koszt wykonania jednej symulacji i pomiarów, rozkłada się na setki sprzedanych urządzeń - a nie na jeden pojedynczy projekt, jak ma to miejsce w budownictwie.
Co do samego oporu typowej osobówki - to nie sądzę aby była jakaś jedna uniwersalna wartość. Wiadomo - opór aerodynamiczny zależy od pola powierzchni, kąta nachylenia opływanej powierzchni, wysokości chropowatości oraz konstrukcji samej geometrii - która to ma znaczenie z punktu widzenia np. oderwania warstwy przyściennej, powstawania lokalnych obszarów turbulencji, stref podciśnienia i innych.
Prowadzicie takie badania z optymalizacją kształtu?



Wyślij zaproszenie do