Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: Budowa polskiego, sportowego samochodu elektrycznego wg....

Szanowni Państwo,

postanowiłem stworzyć panel dyskusyjny na temat, o którym wiele osób od dawna myśli, pisze lub już robi coś w tym kierunku i mam nadzieję, że uda mi się Państwa do dyskusji przekonać z wielu względów.

Postęp w rozwoju nowych technologii na świecie, jest na tyle intensywny, że pojawiła się szansa na urzeczywistnienie wielu pragnień budowy samochodu elektrycznego, zbudowania polskiej marki czy stworzenia innowacyjnego samochodu sportowego - i to wszystko w jednym wydaniu.

Choć wydawać mogłoby się, że jest dokładnie odwrotnie ponieważ:
- ceny ropy mocno spadły i zapowiada się (po wzrostowej obecnie korekcie spadków) dalsza głęboka obniżka ceny,
- Polska pogrąża się w kryzysie gospodarczym (widocznym gołym okiem nie tylko na GL),
- konstruowanie sportowego "elektryka" wydaje się bezcelowe, w sytuacji gdy tradycyjne marki produkujące auta sportowe biją rekordy sprzedaży - to jednak wbrew pozorom, jest to idealny moment na powstanie takiej koncepcji

Dlaczego..?

- Niskie ceny ropy - świat jest w fazie mocnego rozwoju (a tania ropa da jeszcze większy impuls do wzrostu) i kipi od gotówki, którą bogaci chętnie inwestują w innowacyjne technologie i chętnie wydają na luksusowe, innowacyjne zabawki, a więc największy sens budowania samochodu elektrycznego przy obecnych cenach ropy, to drogie, sportowe auto zupełnie inne niż dostępne na rynku.

- Kryzys krajowej gospodarki - budowa polskiej marki samochodu nigdy nie była tak blisko urzeczywistnienia jak teraz, właśnie z powodu sytuacji gospodarczej. Zarówno rząd (państwo), UE jak i kapitał prywatny chętnie "zainwestują" w technologiczne lokomotywy, które mogą dać impuls do prawdziwego rozwoju. Możliwe dotacje, ogólne niskie koszty, talent i silna motywacja młodych ludzi stwarza wielką szansę w tym względzie.

- Rozwój baterii i spadek ich cen na świecie, z opcją znacznego przyśpieszenia tego trendu z powodu budowy Gigafactory i zapowiedzi znaczącego zwiększenia mocy przez największych konkurentów (LG Chem, BYD), poprawa parametrów, jakości i kosztów, a przez to dostępność akumulatorów trakcyjnych, jednocześnie silny postęp w dziedzinie rozwoju napędów elektrycznych, opcje bezpłatnych licencji patentów, silny wzrost rynku "zbierania energii" (Energy Harvesting) oraz rozwój wielu technologii pozwalających budować wysokiej jakości nadwozia samochodów taniej niż dotąd, pozwalają na powstanie bardziej innowacyjnego samochodu sportowego niż kiedykolwiek dotąd.

Zapewne rodzi się wiele pytań takich jak: start takiego konceptu, finansowanie początkowe i rozwojowe, zbudowanie marki, szanse uplasowania na rynku, homologacje / gwarancja, kto może uczestniczyć w takim projekcie i czy warto w niego zainwestować, czym się będzie wyróżniał od innych, czy pytanie o realizm takiego przedsięwzięcia ale i na nie jest sporo odpowiedzi.

Zapraszam do aktywnej dyskusji i wyrażenia każdej opinii, zapytań i wątpliwości na powyższy temat, a z uwagi na fakt, że w grupie "samochody elektryczne" jest znacznie więcej członków i aby dyskusja odbyła się w jednym watku, to tam proszę o wypowiedzi http://www.goldenline.pl/grupy/Motoryzacja/samochody-e...