konto usunięte

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

Jakie jest Wasze zdanie koncerny prześcigają się w budowaniu coraz bezpieczniejszych aut a wyniki testów euro-encap są dla wielu wyrocznią coraz więcej jest też systemów elektronicznych "wciskanych" w nasze auta w celu poprawienia bezpieczeństwa (a może kierowcy) moje osobiste zdanie jest takie że postęp w dziedzinie bezpieczeństwa jest nam trochę narzucany i przereklamowany kiedyś rolę bezpiecznika pełnił kierowca a nie 3 literki na tylnej atrapie naszego pojazdu.
Pozdrawiam serdecznie i zachęcam do wypowiedzi zarówno Was jako kierowców jak i inżynierów i konstruktorów.

http://pl.youtube.com/watch?v=qLrxdH62cDg&eurl=http://...

Ten ciekawy link powyżej podarował mi Pan Roman i daje do myślenia nad jakością wyrobów z kraju środka.

Dla porównania test Dacii Logan

http://www.youtube.com/watch?v=lku2LjcwWL8Robert S. edytował(a) ten post dnia 08.02.09 o godzinie 13:12
Łukasz Barański

Łukasz Barański IT Systems
Administrator, USP
Zdrowie

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

Przykład z Polonezem i Chery Amulet nie jest takim jedynym i co ciekawe -
nie dotyczy to tylko chińskich aut (akurat te osiągają rekordowo ekstremalny poziom zniszczeń).

Ciekawym przypadkiem jest choćby obśmiewany zewsząd poczciwy Trabant,
który w crash test'ach wypada lepiej niż marki z poza Żelaznej Kurtyny.
Przykłady -http://www.cartoontrabant.pl/inne/crash.php, bądź
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oF4phDLfGF4[/youtube]

Moi rodzice będący świadkami dachowania Trabiego na austriackiej autostradzie opowiadali,
że "gdy koziołkował, - fakt - odpadały z niego fragmenty poszycia, ale rama była cała i nie zniekształcona, a ludzie cali o własnych siłach wyszli z samochodu".

Odn. Poloneza - ten pojazd to prawdziwy czołg :) Jadąc z kolegą starym Caro uderzyliśmy na drodze w średniej wielkości psa (typowy kundel sięgający do połowy ud) przy prędkości ok. 80km/h - efektem był zbity reflektor, lekko pogięta maska przy światłach i lekko pogięty zderzak.

Chciałbym zobaczyć podobne zderzenie z udziałem np. chińskiego SUV'a :)

Mam wrażenie, że cały dziejszy 'postęp' opera się na zastępowaniu mechanicznej solidności konstrukcji rozwiązaniami elektronicznymi, a elektronika - mimo, że pomoże w nie dopuszczeniu do wypadku, nie ochroni ludzi w pojeździe, gdy już do niego dojdzie.

Z drugiej strony - po co robić solidne auto - gdy ktoś je rozbije, firma sprzeda następne...Łukasz Barański edytował(a) ten post dnia 09.02.09 o godzinie 22:19
Roman H.

Roman H. Tooling Expert,
Supplier Tooling
Management, WABCO
Sourci...

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

Dzięki coraz bardziej wydajnym programom symulacyjnym wyniki badań wytrzymałości ram samochodowych oraz crash-test'ów można coraz lepiej przewidywać na komputerze w fazie projektowania bryły. Wygodnie w biurze i przy minimalnych kosztach. Pewnie nie tylko ja jakoś nie dowierzam symulacjom, więc cieszę się, że prawdziwe crash-test'y nigdy nie znikną =)

FIAT Bravo Animation-front crash test
http://www.youtube.com/watch?v=gfxRxkI1xf4&feature=rel...
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

ja bym sie nie smial z Chinczykow. dzis ich samochodom mozna sporo zarzucic, ale to pracowity lud i szubko sie ucza. przeciez jeszcze niedawno koreanskie samochody wzbudzaly politowanie, a i Japonczycy nie od razu brylowali.

odnosnie zaufania do wynikow symulacji komputerowych to polecam prace Jacka Marczyka (http://marczyk.net). podoba mi sie jego spojrzenie na kierunki rozwoju przemyslu symylacyjnego (chyba mozna uzyc takiego okreslenia).Stanisław Kowalik edytował(a) ten post dnia 25.08.09 o godzinie 21:48

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

Czy mi się wydaję czy ten CHEVY AMULET czy jak mu tam łudząco przypomina Seat-a Toledo pierwszej generacji???
Piotr Rosiński

Piotr Rosiński Mechanical Design
Engineer, Technical
Project Manager,
Ko...

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

Akurat jesli chodzi o trabanta Duraplast z ktorego jest zbudowany jest pewnego rodzaju tanim materialem kompozytowym, gdzie wloknami byla bawelna. Poza tym Trabant ma stalowa rame nosna. Obecnie konstruowane materialy kompozytowe z zywica epoksydowa, polyestrowa lub vinylestrowa z wloknami szklanymi, albo aramidowymi sa uzywane w najbardziej zaawanasowanych konstrukcjach technicznych (samoloty,etc). Wykazujac sie duza udarnoscia, niska gestoscia i stosunkowo wysokim modluem Younga. W zaleznosci od matycy sa doskonale do niektorych zastosowan. Pewnie nosisz dzinsy :) i szczerze powiedziawszy ciezko byloby rozerwac nogawke dzinsow (tak da sie rozerwac, dlatego ze sa szwy, etc) Duzo sie teraz eksperymentuje z kompozytami uzywajacymi naturalnych wlokien. Oczywiscie przy konstrukcji samochodow i bezpieczenstwie, materialy uzyte do konstukcji sa bardzo wazne. Oczywiscie w zaleznosci od obliczonych naprezen i odksztalcen dynamicznych, biorac pod uwage wspolczynnik odksztalcen dynamicznych (Dynamic Load Factor) trzeba skonstuowac rame i plyte podlogowa, a potem dobrac odpowiednie stopy (stalowe, aluminiowe, tytanowe, etc) Tutaj przedewszystkim kroluja stopy stali borowej, odfosforowanej i odsiarczonej oraz wszystkie rodzaje High-strength low-alloy steels. Do tego wzmocnione slupki boczne, specjalne elementy przenoszace i pochlanijace energie w dachu, w podlodze oraz specjalnie skonstuowany przedzial pasazerski. Ekspertem nie jestem, ale Chinczycy jeszcze sie nie nauczyli jakosci jesli chodzi o materialy. Poza tym chca ciac koszty gdzie sie da. Tutaj albo trzeba podniesc mase pojazdu budujac konstrukcje skladajaca sie z wiekszej ilosci elementow o wiekszej kubaturze elementow, albo uzyc bardziej zaawansowanych, wysoko jakosciowych materialow. To kosztuje ! Dlatego Chinczycy jeszcze nie wiedza co zrobic. Wiedza, ze musza konkurowac cena, poniewaz jakoscia nie ma sensu (Japonia i Europa)
Piotr Rosiński

Piotr Rosiński Mechanical Design
Engineer, Technical
Project Manager,
Ko...

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

Łukasz Barański:
Przykład z Polonezem i Chery Amulet nie jest takim jedynym i co ciekawe -
nie dotyczy to tylko chińskich aut (akurat te osiągają rekordowo ekstremalny poziom zniszczeń).

Ciekawym przypadkiem jest choćby obśmiewany zewsząd poczciwy Trabant,
który w crash test'ach wypada lepiej niż marki z poza Żelaznej Kurtyny.
Przykłady -http://www.cartoontrabant.pl/inne/crash.php, bądź
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oF4phDLfGF4[/youtube]

Moi rodzice będący świadkami dachowania Trabiego na austriackiej autostradzie opowiadali,
że "gdy koziołkował, - fakt - odpadały z niego fragmenty poszycia, ale rama była cała i nie zniekształcona, a ludzie cali o własnych siłach wyszli z samochodu".

Odn. Poloneza - ten pojazd to prawdziwy czołg :) Jadąc z kolegą starym Caro uderzyliśmy na drodze w średniej wielkości psa (typowy kundel sięgający do połowy ud) przy prędkości ok. 80km/h - efektem był zbity reflektor, lekko pogięta maska przy światłach i lekko pogięty zderzak.

Chciałbym zobaczyć podobne zderzenie z udziałem np. chińskiego SUV'a :)

Mam wrażenie, że cały dziejszy 'postęp' opera się na zastępowaniu mechanicznej solidności konstrukcji rozwiązaniami elektronicznymi, a elektronika - mimo, że pomoże w nie dopuszczeniu do wypadku, nie ochroni ludzi w pojeździe, gdy już do niego dojdzie.

Z drugiej strony - po co robić solidne auto - gdy ktoś je rozbije, firma sprzeda następne...Łukasz Barański edytował(a) ten post dnia 09.02.09 o godzinie 22:19

Obejrzyj sobie w tym linku co wyslales 10 najgorszych crashtestow :)
Piotr Rosiński

Piotr Rosiński Mechanical Design
Engineer, Technical
Project Manager,
Ko...

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

http://www.youtube.com/watch?v=tLljSH-b3yAPiotr Rosiński edytował(a) ten post dnia 28.09.09 o godzinie 14:54
Piotr Rosiński

Piotr Rosiński Mechanical Design
Engineer, Technical
Project Manager,
Ko...

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY&feature=rel...

Bardzo ciekawy link pokazujacy dobitnie ze uzycie odpowiednich materialow oraz odpowiednia konstrukcja, gdzie energia jest przenoszona przez dach i podwozie pojazdu a przedzial pasazerski jest nienaruszony. Francuzi od lat sa mistrzami inzynierii strukturalnej co obrazuja osiagniecia takie jak Wieza Eiffela oraz Ariane.
Michał Kaśkosz

Michał Kaśkosz Design Engineer ZF

Temat: Bezpieczny pojazd czyli wyniki crash-testów i nie tylko...

Cześć,

tak się składa, że od prawie 10 lat pracuje w firmie zajmującej się bezpieczeństwem. A konkretnie projektowaniem i produkcją pasów i poduszek powietrznych.
Chciałbym potwierdzić to co powyżej pisze Piotr i jednocześnie dodać kilka komentarzy do powyższych postów.
Po pierwsze w ostatnich latach dokonuje się niesamowity postęp jeśli chodzi o wspomniane bezpieczeństwo pojazdów. Podstawowym czynnikiem jaki wywołuje obrażenia u pasażera podczas wypadku są siły działające na niego przy kontakcie z wnętrzem pojazdu takimi jak deska rozdzielcza, kierownica itp. W drugiej kolejności siły jakie na niego działają podczas działania systemu bezpieczeństwa jakim są pasy i poduszki. Rozwój jest ukierunkowany na minimalizację tych sił. Jeśli chodzi o pasywne systemy czyli działające już gdy do wypadku dojdzie chodzi o to by pochłonąć energię zderzenia tak by przyśpieszenia działające na pasażera było jak najmniejsze. Mamy zatem sztywną klatkę pasażerską która nie powinna się w ogóle deformować i mamy kontrolowane strefy zgniotu które składają się jak harmonijka pochłaniając energię wypadku. Dlatego żaden nowy samochód nie będzie wyglądał po wypadku jak Polonez. Samochód być może nadaje się na złom ale ludzie wychodzą z relatywnie małymi obrażeniami.
Przyśpieszenie jakie uzyskuje pojazd podczas pierwszych testów to "pulse" jest daną wejściową do projektowania i testowania pasów i poduszek.
Dodatkowo w celu minimalizacji obrażeń stosuje się urządzenia taki jak napinacze pirotechniczne, pozwalają one na ustawienie pasażera w kontrolowanej pozycji w czasie zderzenia, urządzenia "energy managment" przez kontrolowaną deformacją el. mechanicznych ograniczają siłę pozwalając na przemieszczenie natomiast poduszki zapobiegają przed zderzeniem z elementami przedziału pasażerskiego, obecnie takich poduszek w samochodzie może być nawet kilkanaście.
Największe trudności sprawia w całej tej zabawie zapewnieni bezpieczeństwa zarówno kobiecie o wadze 50 kg i wzroście 1,60 m jak i mężczyźnie o wadze 120 kg i wzroście 2,10 m. Drugim istotnym problemem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobą które znajdują się w niekontrolowanej pozycji podczas zderzenia np. głowa bardzo blisko kierownicy.

Następna dyskusja:

Crash test fotelików




Wyślij zaproszenie do