Stanisław
Chabros
specjalista ds.
mechanicznych,
Polimex-Mostostal
S.A. -Z1...
Temat: EV
Mitsubishi podsumowuje kolejny etap programu http://www.samochodyelektryczne.org/mitsubishi_podsumo... CABLED.Elektryczne samochody przyszłości na Politechnice Warszawskiej http://www.elektroonline.pl/news/4176,Elektryczne_samo...
Seryjne i prototypowe samochody elektryczne oraz superoszczędne pojazdy
spalinowe można było obejrzeć w niedzielę na zorganizowanej przez
Politechnikę Warszawską imprezie "Samochody elektryczne - pojazdy
jutra?".
Imprezę rozpoczęła przejażdżka elektrycznym modelem firmy Mitsubishi,
który jako pierwszy na świecie wszedł do seryjnej produkcji. Odbyli ją
wicepremier Waldemar Pawlak i prezes PSE Operator Henryk Majchrzak.
Samochód na co dzień służy we flocie PSE Operator.
Mówiąc o perspektywach samochodów elektrycznych Pawlak podkreślił, że
zwykły silnik benzynowy wykorzystuje 10 proc. energii zawartej w benzynie,
przekładając ją na użyteczny ruch, natomiast wytworzenie prądu z
węgla czy gazu to poziom sprawności rządu 50 proc. a silnik elektryczny
ma sprawność rzędu 80 proc. "40 proc. energii pierwotnej jest
wykorzystane na użyteczny ruch. Czyli bateria elektryczna jest cztery razy
bardziej sprawna od klasycznego silnika spalinowego" - tłumaczył
Pawlak.
Jak dodał, PSE Operator ma plan uruchomienia sieci punktów ładowania.
"To pozwala nam lepiej bilansować zapotrzebowanie szczytowe systemu.
Zwykle samochody ładowane są w nocy, kiedy zapotrzebowanie na energię
jest mniejsze, a można do tego wykorzystywać energię ze źródeł
odnawialnych, np. wiatru" - mówił Pawlak.
Wicepremier podkreślił, że użytkownik takiego samochodu może być
częścią inteligentnej sieci, tzn. pobierać energię w nocy,
magazynować ją, a kiedy już przyjedzie do pracy, jego samochód, stojąc
na parkingu, może oddawać energię do sieci.
"Przy dużej liczbie samochodów wpływ może być bardzo znaczący.
Być może zamiast budować nowe elektrownie, wystarczą tego typu dobrze
zarządzane sieci, które mogą pracować w obie strony i rozliczać się z
klientem za to, że magazynuje energię tanią a oddaję droższą. To już
jest technicznie możliwe, choć dziś wymagałoby zainwestowania w dużą
liczbę samochodów elektrycznych" - mówił Pawlak, podkreślając,
że na razie barierą jest na razie bardzo wysoka ich cena.
Pozdrawiam
Stanisław Chabros