konto usunięte

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

Witam,

generalnie sprawa wygląda tak: osoba fiz. prowadząca działalność chce ją zlikwidować lub zawiesić. Zostało sporo towaru który jednak zdecydowała się oddać do komisu (podpisana umowa komisu). W umowie nie ma określonych konkretnych terminów ani warunków płatności od sprzedanego towaru. Zastanawiam się czy w związku z podpisaniem takiej umowy komisu można zawiesić lub zlikwidować działalność. Jeśli tak to jak później wygląda opodatkowanie sprzedanego towaru w jaki sposób należałoby to ująć w PKPiR?
Będę wdzięczny za pomoc

Pozdrawiam
Tomasz Balcerak

Tomasz Balcerak Doradca Podatkowy,
Associate Partner w
dziale
księgowości...

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

Patryk,

przeczytaj ten artykuł.

Przegląd Podatku Dochodowego nr 2 (290) z dnia 20.01.2011 r. (Gofin)

"W lutym 2010 r. zlikwidowałem działalność gospodarczą rozliczaną w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów, a w maju 2010 r. rozpocząłem prowadzenie nowej działalności rozliczanej w ten sam sposób. Działalność tę zamierzam zlikwidować w styczniu 2011 r. Czy w stosunku do poprzedniego roku w kwestii likwidacji działalności gospodarczej zaszły jakieś zmiany? Jeżeli tak, to jakie w związku z tym obowiązki będą na mnie ciążyć w 2011 r.?

Podatnicy prowadzący podatkową księgę, którzy zlikwidowali działalność gospodarczą do końca 2010 r., mieli obowiązek ustalić dochód z remanentu likwidacyjnego. Dochód ten ustalało się przy zastosowaniu do wartości remanentu (tj. pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów/surowców podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi - wycenionych według cen zakupu) wskaźnika procentowego, jaki wynikał z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności. Jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił, do ustalenia wskaźnika brało się pod uwagę udział dochodu w przychodach w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja działalności (art. 24 ust. 3 updof, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.).
Wyliczony w ten sposób dochód podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (art. 44 ust. 4 updof, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.).

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązki ciążące na podatnikach likwidujących działalność gospodarczą uległy zmianie, bowiem z tą datą art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 4 updof zostały uchylone. Obecnie podatnicy likwidujący działalność gospodarczą nie będą musieli ustalać dochodu na dzień jej likwidacji w sposób określony w art. 24 ust. 3, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., ani płacić 10% zryczałtowanego podatku od tego dochodu. Obowiązki te zostały zastąpione innymi. Podatnik likwidujący działalność gospodarczą w 2011 r. ma obowiązek sporządzić wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej. Wykaz ten powinien zawierać co najmniej następujące dane:

• liczbę porządkową,
• określenie (nazwę) składnika majątku,
• datę nabycia składnika majątku,
• kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
• wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.

Wynika to z ust. 3a dodanego do art. 24 updof.

Przy likwidacji działalności gospodarczej do końca 2010 r. dochód z remanentu likwidacyjnego podlegał opodatkowaniu, dlatego też późniejsza sprzedaż objętych remanentem pozostałych na dzień likwidacji składników majątku związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie była już opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zauważmy, że do końca 2010 r. w remanencie likwidacyjnym nie uwzględniało się środków trwałych.

Obecnie składniki majątku pozostałe po likwidacji działalności gospodarczej ujęte w sporządzonym przez podatnika wykazie będą opodatkowane dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia. Przychody z odpłatnego zbycia tych składników będą stanowiły przychody z działalności gospodarczej, co wynika z pkt 17 dodanego do art. 14 ust. 2 updof.
Wyjątkiem będą przychody z odpłatnego zbycia składników majątku, jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja tej działalności, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej (art. 14 ust. 3 pkt 12 updof). Odpłatne zbycie składników po tym okresie nie będzie już generowało przychodu.

Jeżeli jednak odpłatne zbycie nastąpi przed upływem wspomnianego okresu, wówczas opodatkowaniu podlega dochód, którym jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wydatkami na nabycie zbywanych składników, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie (art. 24 ust. 3b updof).

Do końca 2010 r. niezależnie od obowiązku ustalenia dochodu z remanentu likwidacyjnego, podatnik obowiązany był ustalić dochód z działalności gospodarczej za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji tej działalności. Podobnie jest teraz.
Podatnik likwidujący działalność gospodarczą dochód za czas jej prowadzenia w danym roku podatkowym ustala jako różnicę między przychodem w rozumieniu art. 14 updof a kosztami jego uzyskania z uwzględnieniem różnic remanentowych.

Zwróć uwagę!
Analizując wprowadzone zmiany przepisów, od 2011 r. podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów na dzień likwidacji działalności gospodarczej obowiązany jest:
• sporządzić wykaz składników majątku, o którym mowa w art. 24 ust. 3a updof,
• sporządzić spis z natury,
• obliczyć dochód z uwzględnieniem różnic remanentowych za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji, zgodnie z art. 24 ust. 2 updof.

Natomiast po dniu likwidacji, w razie odpłatnego zbycia składników wymienionych w wykazie, przychód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej (oczywiście, o ile zbycie dokonane zostanie przed upływem wskazanych wcześniej sześciu lat).

Zwróć uwagę!
Do końca 2010 r. podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów na dzień likwidacji działalności gospodarczej obowiązany był:
• sporządzić spis z natury,
• ustalić dochód z remanentu likwidacyjnego zgodnie z art. 24 ust. 3 updof (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.),
• obliczyć 10% zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 44 ust. 4 updof (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.),
• obliczyć dochód z uwzględnieniem różnic remanentowych za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji, zgodnie z art. 24 ust. 2 updof (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.)."
Tomasz Balcerak

Tomasz Balcerak Doradca Podatkowy,
Associate Partner w
dziale
księgowości...

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

Zobacz jeszcze ten artykuł:

http://serwisy.gazetaprawna.pl/pit/artykuly/567817,zby...

konto usunięte

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

Dzięki Tomek!
Tak też myślałem, ale zastanawia mnie kiedy powinno się ująć umowę komisu. I jeszcze jedno w drugim artykule jest taka informacja:

"Dodaje, że opodatkowanym dochodem będzie różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży a wydatkami, jakie podatnik poniósł, nabywając składniki majątku. Jeżeli jednak podatnik zaliczył takie wydatki do kosztów działalności, dochód stanowi kwota równa przychodowi."

Przecież te koszty po likwidacji są wyjęte z kosztów przez remanent końcowy więc dlaczego miałbym nie pomniejszyć przychodu o koszt jego uzyskania?

Z góry dzięki
Pozdrawiam:)
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

Patryk Próchnicki:
Dzięki Tomek!
Tak też myślałem, ale zastanawia mnie kiedy powinno się ująć umowę komisu. I jeszcze jedno w drugim artykule jest taka informacja:

"Dodaje, że opodatkowanym dochodem będzie różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży a wydatkami, jakie podatnik poniósł, nabywając składniki majątku. Jeżeli jednak podatnik zaliczył takie wydatki do kosztów działalności, dochód stanowi kwota równa przychodowi."

Przecież te koszty po likwidacji są wyjęte z kosztów przez remanent końcowy więc dlaczego miałbym nie pomniejszyć przychodu o koszt jego uzyskania?

Z góry dzięki
Pozdrawiam:)
gdyby w przyszłości powtórzyła sie taka sytuacja zalecam zastanowić się nad kwestią: darowuję to co mi zostaje - przed likwidacją - jako przediębiorstwo .... - no właśnie - tu niezły myk!
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

a na czym ten myk polega ?
Tomasz Balcerak

Tomasz Balcerak Doradca Podatkowy,
Associate Partner w
dziale
księgowości...

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

Patryk Próchnicki:
Dzięki Tomek!
Tak też myślałem, ale zastanawia mnie kiedy powinno się ująć umowę komisu. I jeszcze jedno w drugim artykule jest taka informacja:

"Dodaje, że opodatkowanym dochodem będzie różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży a wydatkami, jakie podatnik poniósł, nabywając składniki majątku. Jeżeli jednak podatnik zaliczył takie wydatki do kosztów działalności, dochód stanowi kwota równa przychodowi."

Przecież te koszty po likwidacji są wyjęte z kosztów przez remanent końcowy więc dlaczego miałbym nie pomniejszyć przychodu o koszt jego uzyskania?

Z góry dzięki
Pozdrawiam:)

Patryk skoro wyłączyłeś takie wydatki z kosztów dziłalności przy likwidacji, a poźniej te towary sprzedajesz to możesz zaliczyć koszt własny sprzedanych towarów do KUP. Tam jest warunek, że jeżeli podatnik zaliczył takie wydatki do kosztów działalności, dochód stanowi kwota równa przychodowi, a ty tych wydatków nie zaliczyłeś do KUP.
Sławomir Janiak

Sławomir Janiak specjalista ds
podatków KR Group

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

Marta Czternastek:
a na czym ten myk polega ?
Zapraszam na maila, zna Pani adres
Marta C.

Marta C. Radca prawny -
Doradca Podatkowy,
Kancelaria LEX-TAX

Temat: Likwidacja - zawieszenie działalności gospodarczej.

jakby Pan kawę zaprosił to bym biegła...a tu na maila ;(((

Następna dyskusja:

opodatkowanie przychodu z t...




Wyślij zaproszenie do