Basza
A.
Magia rytualna.
Magia miłosna.
spętanie miłosne,
uroki mi...
Temat: Co puszczać naszemu dziecku?
Zgodnie z opinią specjalistów już maleństwom w łonie matki należy puszczać utwory muzyczne. Naukowcy zalecają w tym celu muzykę klasyczną, gdyż działa ona kojąco i wyciszająco, ale również rozwija umysł naszego maleństwa. Po urodzeniu dziecko najczęściej uspokaja się przy dźwiękach, których mama słuchała w ciąży. Niespokojnym noworodkom pomoże specjalna muzyka zawierająca dźwięki, jakie dziecko słyszało w okresie prenatalnym, takie jak – bicie serca matki i wody płodowe. Jest niezwykle uspokajająca dla dziecka i pomaga się mu przystosować się do nowych warunków życia poza brzuszkiem mamy.Starsze dzieciaczki powinny się rozwijać przy wesołych rytmach piosenek przeznaczonych dla nich. Warto dbać, aby zabawie towarzyszyło tło muzyczne – śpiewać razem z malcem jego ulubione piosenki, tańczyć i rozwijać poczucie rytmu poprzez zabawy muzyczne. Rodzice powinni być świadomi, jak ważną rolę w życiu dziecka pełni muzyka. Nie tylko pobudza ruchowo, wzbudza energię, utrzymuje równowagę oraz chęć do aktywności, ale także zapobiega znużeniu, ożywia różne stany emocjonalne i umożliwia przeżywanie uczuć z innymi ludźmi. Muzyka sprzyja także współdziałaniu w grupie, daje możliwość przeżywania jej wieloma zmysłami oraz eliminuje uczucie stresu. Oprócz słuchania muzyki w domu, rodzice powinni dbać o tą część rozwoju dziecka poprzez odpowiednio stymulujące zajęcia grupowe.
Warto więc zapisywać dzieci na balet, rytmikę dziecięcą oraz zajęcia taneczne. Nie tylko zadbamy w ten sposób o rozwój stricte muzyczny naszej pociechy, ale również o jego rozwój społeczny i nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami.
Dobrze by dziecko słuchało ścieżek muzycznych z ulubionych bajek, by rozwijała się w ten sposób ich wyobraźnia oraz pamięć. Razem z rodzicami może śpiewać oraz odgrywać zapamiętane sceny. Doskonałe są również piosenki dla najmłodszych stymulujące nie tylko poczucie rytmu, słuch muzyczny, ale także koordynację wzrokowo-ruchową. Do tego celu przydatne są piosenki, które jednocześnie można śpiewać, pokazywać, naśladować dźwięki zwierząt i różnych innych odgłosów, jak też w czasie których można się świetnie i aktywnie bawić. Przykładami takich piosenek są:
„Stary niedźwiedź mocno śpi”
Stary niedźwiedź mocno śpi,
Stary niedźwiedź mocno śpi
My się go boimy,
Na palcach chodzimy.
Jak się zbudzi to nas zje!
Jak się zbudzi to nas zje!
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi!
Druga godzina niedźwiedź chrapie!
Trzecia godzina niedźwiedź łaaaaapieeee!
„Jedzie pociąg”
Jedzie pociąg fu, fu, fu!
Trąbi trąbka tru, tu, tu!
A bębenek bum, bum, bum!
Na to żabka kum, kum, kum!
Konik człapie człap, człap, człap!
Woda z kranu kap, kap, kap!
Mucha bzyczy bzz, bzz, bzz!
A wąż syczy sss,sss,sss!
Baran beczy bee, bee, bee!
A owieczki mee, mee, mee!
„Krasnoludki”
My jesteśmy krasnoludki, (Pokazujemy na siebie)
Hopsasa, hopsasa. (Podskakujemy)
Pod grzybkami nasze budki, (Rączkami robimy daszek nad głową)
Hopsasa, hopsasa. (Podskakujemy)
Jemy mrówki, żabie łapki ,( Pokazujemy jak wkładamy je do ust)
Oj tak tak, oj tak tak. ( Kiwamy potwierdzająco głową)
A na głowach krasne czapki, ( Układamy z dłoni czapki nad głową)
To nasz znak, to nasz znak. ( Pokazujemy palcem na siebie)
„Tu paluszek..”
Tu paluszek, tu paluszek,
Tu po środku, jest mój brzuszek.
Tutaj rączka, a tu druga.
Tu jest buzia i ząbeczki – tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź zatańczyć jak kaczuszka.
Uwaga:
Muzyka niewątpliwie wpływa na rozwój zmysłów i koordynacji ruchowej u dziecka. Pobudza, uspokaja, zabija nudę i znużenie. Wprawia w dobry humor i dodaje energii. Dlatego stymulujmy dziecko muzycznie oraz dbajmy o jego rozwój zainteresowań w tym zakresie.