Temat: Zima zaskoczyła kierowców...
Ryszard S.:
Paweł Chojnacki:
Opona jest w stanie na 1cm2 przenieść pewne siły, zmieniając tą powierzchnie zmniejszamy trzymanie opony
To dobry trop. Teraz już wiemy dlaczego walce drogowe nigdy nie driftują. :)
bo póki się to wszystko tylko toczy jest ok ale...
"Teraz przejdźmy do momentu w którym tracimy przyczepność (np. zablokowane koła przy hamowaniu). Wówczas zamiast przestawionego wzoru na tarcie toczne musimy spojrzeć na tarcie ślizgowe:
T= µ * N
µ - wspł. tarcia ślizgowego, N - siła docisku (ciężar)
Nie jest istotne w tym momencie ani średnica ani szerokość.
Chcemy aby siła tarcia była duża (bezpieczeństwo)
Więc czemu opony szerokie?
Po pierwsze jak już wspomniano mamy wzrost temperatury, który wpływa na zmniejszenie współczynnika µ. Po drugie, przy małej powierzchni styku możemy trafić na piasek, liście itp niechciane przedmioty na drodze. Przy większej szerokości staja się mniej istotne."
i dalej
"Przyczepność jest warunkowana w zdecydowany sposób siłami poprzecznymi które wytwarzają się w trakcie przejazdu przez zakręt. Jeżeli siły wzdłużne wytworzone przez siłę napędową będą większe od tych które wytworzyły opony w związku ze skrętem to po prostu wypadamy z trasy. I w tym wypadku - tak, rozmiar, szerokość opon ma znaczenie."
cytat z forum ludzi, których kręcą wzory :)
Paweł Chojnacki edytował(a) ten post dnia 16.10.09 o godzinie 22:52