Temat: Zawór upustowy
generalnie bardziej się zgadzam z wypowiedzią Mateusza choć wydaje mi sie ona nie do końca precyzyjna... a mianowicie:
zawór upustowy zarówno typu blow off jak i waste-gate ma ten sam cel:
1 uniknięcie nagłego wyhamowywania wirników turbosprężarki
2 co za tym idzie wydłużenie żywotności samej sprężarki i całego układu doładowującego
3 (dalej to co już starał się wyjaśnić Mateusz) taki układ dzięki zasłudze pewnej bezwładności napełni się szybciej niż "zatrzymany" przez wzrost ciśnienia w układzie doładowującym, a który nie będzie wzrastał w nieskończoność, a tylko do momentu uszkodzenia układu doładowującego... to nie tylko metalowe rurki, ale i łączniki gumowe :-)
... teraz jaka jest różnica między zaworami, a mianowicie taka, że blow off wypuszcza nadmiar powietrza (ciśnienia) doładowywanego, a zawór waste-gate przepuszcza spaliny obiegiem omijającym wirnik turbiny
Natomiast nie jest prawdą, że zawory waste-gate są używane w układach wyczynowych... jest właśnie odwrotnie chyba wszystkie samochody seryjnie uturbione (ale moge się mylić) mają zawór waste-gate... to zasługa ekologów gdyż powietrze wypuszczane przez blow off zwykle zawiera niewielkie ilości oleju i tym samym zanieczyszcza środowisko...
natomiast w sporcie wyczynowym (więc i przez brać tuningową) blow off-y są stosowane częściej ze względu na szybszą reakcję i sprawność takiego zaworku... a w autach rajdowych klasy WRC dodatkowo są stosowane dopalacze... które pomimo odjęcia gazu utrzymują wysokie ciśnienie spalin (poprzez małe eksplozje w układzie wydechowym (poza komora spalania) - stąd charakterystyczne dla WRC strzelania wydechu.