Temat: Różna szerokośc opon

Cześć mam pytanko,

w necie nie znalazłem jednoznaczej opinii na temat różnej szerokości opon.

O co chodzi: zostały mi 2 opony letnie w dobrym stanie z poprzedniego samochodu: 205/55/16
W obecnym samochodzie producent zaleca dla 16' opony: 215/55/16.

W tym sezonie chce kupić 2 sztuki 215 i wrzucić na oś napędową - przód. A dwie "stare" sztuki 205 na tył.

Czy ktoś praktykował podobne rozwiązanie?

Wiem że tu dochodzi też kwestia wysokości, bo oba komplety opon są róznych producentów, a wysokość wysokości najczęściej nierówna w tym przypadku. Niemniej jako że nie mam 4x4 nie widzę potrzeby aptekarskiej dokładności.

Za rok planuję dokupić 2 kolejne 215, ale w tym wolę przyciąć koszty. :) Kilka tyś. kilometrów na pewno przejadę.Piotrek S. edytował(a) ten post dnia 13.04.12 o godzinie 15:41
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Różna szerokośc opon

Ja kiedyś tak jeździłem w MB123 200D, ale ten samochód nie rozwijał wysokich prędkości ;)
Niektóre samochody mają fabrycznie szersze z przodu, chociaż jest to bardziej rzadko (Audi RS3).
Zakładam, że masz napęd na przód...

Ja bym tego nie robił, chociaż kilka tys. km pewnie nie zaszkodzi, chyba, że będziesz miał (odpukać w niemalowane) wypadek i dociekliwą firmę ubezpieczeniową. Oczywiście zakładam, że oby dwa rozmiary są dopuszczone do Twojego samochodu.

Temat: Różna szerokośc opon

Tak napęd mam na przednią oś.

Co do dopuszczenia przez produenta to można powiedzieć że tak.
Tzn. producent podaje tylko jedną szerokość dla konkretnej średnicy:
na lato dla 16'' właśnie 215, ale za to na zimę dla 16'' podaje 205, więc obie szerokości są OK.

Zastanawia mnie tylko czy są jakieś obiektywne przeciwwskaza do takiego "manewru" z różnymi szerokościami. Kwestia bezpieczeńśtwa, itp.

Nawiązując do tego co napisałeś - widziałem raczej odwrotnie - tył szerszy.
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Różna szerokośc opon

Tył szerszy jest oczywiście szerzej praktykowane (sam tak mam 225 / 255), ale ma to związek z rozkładem mocy napędowej - silniejsze samochody mają napęd na tył lub jeśli mają na 4 to więcej mocy idzie na tylną moc.
Dariusz Krawczyński

Dariusz Krawczyński Prezes Zarządu
Litpolex Sp. z o.o.

Temat: Różna szerokośc opon

wezsze opony z tylu spowoduja, ze na deszczu w zakrecie moze Cie ladnie obrocic...
Pomijajac juz to, ze idiotycznie bedzie wygladal samochod z szerszymi i wyzszymi oponami z przodu, jesli nie jest to sprzet startujacy na 1/4 mili...

Ogolnie zaoszczedzisz pare zl a stracisz wlasciwosci jezdne, wiec w sumie taniej bylo by kupic duzego fiata i nim jezdzic...

A jak juz chcesz zaoszczedzic to polecam kupic 205/55/16 i na nich poprostu jezdzic. Samochodowi nic sie nie stanie i nie bedzie kombinowania takiego. Dariusz Krawczyński edytował(a) ten post dnia 13.04.12 o godzinie 10:17

Temat: Różna szerokośc opon

Jak zauważysz w moim pierwszym poscie profil jest identyczny, co przy niewielkiej różnicy szerokości czyni różnicę wysokości (średnicy) opon równą 6mm

Co do szerokości:
215 a 205 to 1 cm róznicy, więc porównanie do tych na 1/4 mili jest drastycznie na wyrost.

Być może ostatecznie kupię te 205, chociaż docelowo chciałem miec zgodnie z zaleceniami producenta auta 215 na lato. Stąd te moje "kombinacje".Piotrek S. edytował(a) ten post dnia 13.04.12 o godzinie 11:14
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Różna szerokośc opon

Piotrek S.:

W tym sezonie chce kupić 2 sztuki 215 i wrzucić na oś napędową - przód. A dwie "stare" sztuki 205 na tył.

Generalnie lepsze opony na tył. Czyli 215 tył, 205 przód. Różnica wysokości
nieznaczna, ABS może się trochę pogubić albo i nie ;)

Temat: Różna szerokośc opon

Kosma S.:

Generalnie lepsze opony na tył. Czyli 215 tył, 205 przód.

W tym temacie dyskusji i argumentów jest tyle ile osób, najciekawsze w tym temacie "badania" przeczytałem jakiś czas temu:

http://www.opony.com.pl/artykul/testy-michelin-adac-i-...
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Różna szerokośc opon

Piotrek S.:
Kosma S.:

Generalnie lepsze opony na tył. Czyli 215 tył, 205 przód.

W tym temacie dyskusji i argumentów jest tyle ile osób,

W którym temacie? Nie trzeba być geniuszem aby zrozumieć dlaczego lepsze opony (nowe) powinny być założone na tylną oś.

Temat: Różna szerokośc opon

Kosma S.:
W którym temacie? Nie trzeba być geniuszem aby zrozumieć dlaczego lepsze opony (nowe) powinny być założone na tylną oś.

No i takie podsumowanie wrzuciłem w linku. Więcej za jest przy tylnej osi, co nie znaczy że to rozwiązanie idealne. Najlepiej mieć 4 nowe opony.

Ale widzę że faktycznie zamieszałem w pierwszej wiadomości i z rozpędu napisałem odwrotnie - mea culpa!
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Różna szerokośc opon

moim zdaniem możesz dac na tył słabsze , jeżeli ktoś jeżdzi zgodnie z przepisami i w niewielkim stopniu je nagina to nie ma znaczenia ( i nagina przy dobrych warunkach pogodowych , lato słońce ) . 1 cm szerokości to żadna różnica przy 205 i 215 , często tak jest , że opony różnych producentów się różnią szerokością bieżnika mimo tego samego rozmiaru . najbardziej nawet dla ślepego widoczne przy porównaniu 175\50R13 pirelli p7 i np dunlop sp8 . Różnica w szerokości bieżnika ok 2 cm . Wysokośc 55 to procent szerokości i różnice 0,5 cm są w granicy błędu produkcji . Nie wiem wszystkiego o oponach , ale miałem przez 12 lat jeden z największych serwisów na śląsku .Tabelki oczywiście mowią w sumie prawdę , ale mają znaczenie dla " wojownikow drogowych" , gorsze rozumiem nie mniej niż 60% bieżnika jeszcze mają
pozdrawiamJacek M. edytował(a) ten post dnia 16.04.12 o godzinie 12:08
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: Różna szerokośc opon

Piotrek S.:
Cześć mam pytanko,

w necie nie znalazłem jednoznaczej opinii na temat różnej szerokości opon.

O co chodzi: zostały mi 2 opony letnie w dobrym stanie z poprzedniego samochodu: 205/55/16
W obecnym samochodzie producent zaleca dla 16' opony: 215/55/16.

W tym sezonie chce kupić 2 sztuki 215 i wrzucić na oś napędową - przód. A dwie "stare" sztuki 205 na tył.

Czy ktoś praktykował podobne rozwiązanie?

Wiem że tu dochodzi też kwestia wysokości, bo oba komplety opon są róznych producentów, a wysokość wysokości najczęściej nierówna w tym przypadku. Niemniej jako że nie mam 4x4 nie widzę potrzeby aptekarskiej dokładności.

Za rok planuję dokupić 2 kolejne 215, ale w tym wolę przyciąć koszty. :) Kilka tyś. kilometrów na pewno przejadę.


Przy takiej kombinacji auto będzie moim zdaniem mega nadsterowne, nerwowe w prowadzeniu,ja bym sobie odpuścił i kupił jakieś tańsze opony 205/55/16 i dał na tył, a stare na przód.

Nie wiem też czy przypadkiem nie jest tak, jeśli producent nie homologuje 2 rożnych rozmiarów opon tzn szerokości czy jest to zgodne z naszym prawem drogowym.

Auta z napędem na tył przeważnie mają taką możliwość i tylne opony są szersze ( BMW, Porsche itd), jedynym autem z szerszymi oponami z przodu jest RS3 od Audi ( jako opcja dodatkowa)Marcin Chruślak edytował(a) ten post dnia 15.04.12 o godzinie 19:06
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Różna szerokośc opon

Marcin Chruślak:

Przy takiej kombinacji auto będzie moim zdaniem mega nadsterowne, nerwowe w prowadzeniu,ja bym sobie odpuścił i kupił jakieś tańsze opony 205/55/16 i dał na tył, a stare na przód.
nami z przodu jest RS3 od Audi ( jako opcja
dodatkowa)

-----------------

czy mógłbyś to "MEGA" okreslic bardziej zrozumiale np w % , czy to oznacza że już od 10km\h będzie nadsterowne ? Nie rozumeim " nerwowe w prowadzeniu" zawsze uważałem że samochody sa pod\nad\lub neutralne , bez względu na opony , a nerwowośc zależy od kierowcy . W zasadzie kazde auto ma zakres szerokości 3 rozmiarów i 2 lub więcej DZ felg ( katalog zamienników - często też nalepka na klapce od paliwa ), po za jakimiś małymi bąblami i GT+ itp extremalne klasy SS.Jacek M. edytował(a) ten post dnia 15.04.12 o godzinie 23:09
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: Różna szerokośc opon

Jacek M.:
Marcin Chruślak:

Przy takiej kombinacji auto będzie moim zdaniem mega nadsterowne, nerwowe w prowadzeniu,ja bym sobie odpuścił i kupił jakieś tańsze opony 205/55/16 i dał na tył, a stare na przód.
nami z przodu jest RS3 od Audi ( jako opcja
dodatkowa)

-----------------

czy mógłbyś to "MEGA" okreslic bardziej zrozumiale np w % , czy to oznacza że już od 10km\h będzie nadsterowne ? Nie rozumeim " nerwowe w prowadzeniu" zawsze uważałem że samochody sa pod\nad\lub neutralne , bez względu na opony , a nerwowośc zależy od kierowcy . W zasadzie kazde auto ma zakres szerokości 3 rozmiarów i 2 lub więcej DZ felg ( katalog zamienników - często też nalepka na klapce od paliwa ), po za jakimiś małymi bąblami i GT+ itp extremalne klasy SS.

W procentach ciężko będzie to przedstawić, bo rzadko jeździłem w takiej konfiguracji. Przeważnie taka konfiguracja widniała w autach tylno napędowych w celu łatwiejszego wprowadzenia auta w nadsterowność.Oczywiście że auto nie będzie nadsterowne przy 10 km/h, lecz z zwiększeniem prędkości wzrośnie prawdopodobieństwo uślizgu tylnej osi.
W zasadzie kazde auto ma zakres szerokości 3 rozmiarów i 2 lub więcej DZ felg ( katalog zamienników - często też nalepka na klapce od paliwa ), po za jakimiś małymi bąblami i GT+ itp extremalne klasy SS.

Zgadza się tylko nie każde może mieć 2 rożne rozmiary na innych osiach, chyba że widnieje to w homologacji danego modelu auta.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Różna szerokośc opon

Marcin Chruślak:

Zgadza się tylko nie każde może mieć 2 rożne rozmiary na innych osiach, chyba że widnieje to w homologacji danego modelu auta.

Nie znalazłem regulacji, która by tego zabraniała. Może Ty znajdziesz?
Jacek M.

Jacek M. przedsiębiorca

Temat: Różna szerokośc opon

Marcin Chruślak:

W procentach ciężko będzie to przedstawić, bo rzadko jeździłem w takiej konfiguracji. Przeważnie taka konfiguracja widniała w autach tylno napędowych w celu łatwiejszego wprowadzenia auta w nadsterowność.Oczywiście że auto nie będzie nadsterowne przy 10 km/h, lecz z zwiększeniem prędkości wzrośnie prawdopodobieństwo uślizgu tylnej osi.
--------------------------------------------------

to jaka to będzie prędkośc , gdzie ta nadsterownośc się wyczuwalnie pojawi ? Nie będzie juz taka Mega ? Zacznie się przy 130km\h ?

--------------------------------------------------

Zgadza się tylko nie każde może mieć 2 rożne rozmiary na innych osiach, chyba że widnieje to w homologacji danego modelu auta.
--------------------------------------------------

Gdzie to wyczytaleś ? nie rozmawiamy o Qatro....

Marcin , jesteś profesjomalnym sprzedawcą w Norauto ( m. in. opony ) czy taka jest profesjonalna odpowiedz dla klienta ? Będzie "Mega" nadsterowne i nerwowe . ( ok nerwowośc to slang rajdowy , ale my nie rozpatrujemy rajdu ....)
Powiem ci tyle , nie musisz jezdzic w takiej kombinacji by wiedziec , ze nic nie będzie "Mega"

Proponuje , skasuj te swoje dwa posty , ja skasuje swoje i zakończymy dyskusję....wierz mi , nie warto brnąc dalej... .Jacek M. edytował(a) ten post dnia 17.04.12 o godzinie 00:17

konto usunięte

Temat: Różna szerokośc opon

Witam serdecznie.

Nawet jeśli szerokość styku bieżnika z podłożem w tych węższych oponach rzeczywiście będzie mniejsza, to i tak najprawdopodobniej nie będzie się dało odczuć żadnej różnicy. Chyba, że w komforcie?
Ewentualny minimalnie mniejszy styk rekompensować będzie mniejsze ugięcie niższego boku opony polepszające styk z podłożem. W dodatku środek ciężkości minimalnie przesunie się w stronę niższego zestawu...
Gdyby chodziło o różnicę rzędu 225 i 145 to można by dyskutować o zmianie sterowności.
Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: Różna szerokośc opon

Zmiana rozmiaru opon w stos. do rozmiaru fabrycznego to:
- narażenie się na przepychanki z ubezpieczalnią, której dajesz pretekst do odrzucenia wypłaty odszkodowania (a są w tym wręcz zakochani). Czego oczywiście Ci nie życzę.
- możliwe wariacje układu ABS/ESP związane z różną prędkością obrotową kół - nie wiem jakie to auto i jaką sterowanie tymi układami ma tolerancję.

Przy cenach opon jakie obecnie mamy na rynku (nawet dobrych opon) nie bawiłbym się w takie kombinacje.
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: Różna szerokośc opon

Kosma S.:
Marcin Chruślak:

Zgadza się tylko nie każde może mieć 2 rożne rozmiary na innych osiach, chyba że widnieje to w homologacji danego modelu auta.

Nie znalazłem regulacji, która by tego zabraniała. Może Ty znajdziesz?

Nigdzie nie znalazłem, mam przez to rozumieć że jak nie ma takiego zapisu który zabrania używania 2 rożnych rozmiarów na osobnych osiach, jest to dopuszczalne.

to jaka to będzie prędkośc , gdzie ta nadsterownośc się wyczuwalnie pojawi ? Nie będzie juz taka Mega ? Zacznie się przy 130km\h ?
Widzisz , ja opieram się na swoim praktycznym doświadczeniu,więc jak chcesz poznać tą MEGA prędkość kiedy auto wpada w nadsterowność polecam praktyczny test, wtedy przynajmniej poznasz swoje auto i jego zachowanie przy tej konfiguracji.Praktyczny test polecam wykonać na torze lub zamkniętym lotnisku.

Zgadza się tylko nie każde może mieć 2 rożne rozmiary na innych osiach, chyba że widnieje to w homologacji danego modelu auta.
--------------------------------------------------

Gdzie to wyczytaleś ? nie rozmawiamy o Qatro....
Kiedyś usłyszałem taką informację, przy kontroli policyjnej, auto miało 2 różne rozmiary i był to Golf 4. Co to jest Qatro? ;]
Marcin , jesteś profesjomalnym sprzedawcą w Norauto ( m. in. opony ) czy taka jest profesjonalna odpowiedz dla klienta ? Będzie "Mega" nadsterowne i nerwowe . ( ok nerwowośc to slang rajdowy , ale my nie rozpatrujemy rajdu ....)
Powiem ci tyle , nie musisz jezdzic w takiej kombinacji by wiedziec , ze nic nie będzie "Mega"

Uwierz mi , z każdym klientem rozmawiam w taki sposób by informacje na których mu zależy był przekazane jasno i klarownie. Używanie "slangu" w niektórych przypadkach jest wskazane.Bo zwykły sprzedawca po pary pytaniach zostanie spławiony.
Widzę że "MEGA" stanowi dla Ciebie pewien problem, więc możesz je zastąpić swoim odpowiednikiem.Bardziej przyswajalnym słowem będzie "BARDZO" :] choć i ono nie określa prędkości pojawienia się nadsterowności.

Dlatego Panowie, polecam praktykę i wyciągnięcie własnych wniosków , akurat w moim przypadku taka konfiguracja jest nieakceptowalna.Mam namyśli oczywiście konfigurację szersza opona przód,węższa tył.Marcin Chruślak edytował(a) ten post dnia 17.04.12 o godzinie 12:12
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Różna szerokośc opon

Marcin Chruślak:
Nie znalazłem regulacji, która by tego zabraniała. Może Ty znajdziesz?

Nigdzie nie znalazłem, mam przez to rozumieć że jak nie ma takiego zapisu który zabrania używania 2 rożnych rozmiarów na osobnych osiach, jest to dopuszczalne.

Dokładnie.
Dlatego Panowie, polecam praktykę i wyciągnięcie własnych wniosków , akurat w moim przypadku taka konfiguracja jest nieakceptowalna.Mam namyśli oczywiście konfigurację szersza opona przód,węższa tył.

Albo aż tak kiepsko jeździsz albo jesteś wariatem drogowym ;)

Marcin. A powiedz mi jak tłumaczysz klientom dlaczego rozstawy kół z przodu i z tyłu się różnią?



Wyślij zaproszenie do