Temat: Rowerzyści vs kierowcy
Ryszard S.:
To tylko takie wrażenie wynikające stąd, że jest ich mniej. Gdyby rowerzystów było więcej, a odsetek niebezpiecznych pozostał ten sam, to byłby horror.
mozna oszacowac.
W 2010 bylo 38800 wypadkow. Z winy kierujacych 30600. Pojazdow bylo 22mln. Rowerzysci spowodowali 1590 wypadkow.
Wiadomo, ze rowery nie sa rejestrowane ale mozna oszacowac ich liczbe.
Liczymy liczbe wypadkow na liczbe pojazdow.
Pojazdy mechaniczne:
Wypadki: 30600-1590 = 29010
Liczba pojazdow: 22 mln
Wypadki na 1000 pojazdow: 29010/22000 =
1,32
Rowery:
Szacuje sie, ze udzial rowerow w transporcie to 1%. Transport samochodowy to 50% (jak nie wiecej). Mozemy wiec oszacowac liczbe rowerow bioracych udzial w transporcie: 22mln / 0,5 * 0,01 = 550 tys.
Wypadki:
Wypadki: 1590
Liczba rowerow: 550 tys
Wypadki na 1000 rowerow: 1590/440 =
3,61
Duzo prawda? tylko trzeba wziac jedna rzecz pod uwage. Na pewno liczba rowerow jest duzo wieksza bo nie kazdy korzysta z roweru jako srodek transportu. Dlatego trudno oszacowac liczbe wypadkow na liczbe rowerow.
Dodatkowo Duzy odsetek tych wypadkow powoduja dzieci wiec wzrost liczby rowerow nie spowoduje proporcjonalnego wzrostu liczby wypadkow.
I prawdopodobnie znaczacy udzial transportu rowerowego wplynie korzystnie na znajomosc przepisow ruchu drogowego jak i mentalnosc kierowcow.
I bym zapomnial. 50% wypadkow powodowanych przez rowerzystow to nieprzestrzeganie pierwszenstwa. Pytanie ile z tych wypadkow wynika z glupoty polskiego kodeksu drogowego (poprawka ktorego na szczescie zostala zatwierdzona) dotyczaca pierwszenstwa przejazdu a mianowicie:
Wyciąg z ustawy prawo o ruchu drogowym:
Artykuł 27.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.
Artykuł 33.
4. Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:
__1. wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;
co bylo sprzeczne z Konwencja Wiedenska jak i zdrowym rozsadkiem:
Wyciąg z Konwencji wiedeńskiej o prawie drogowym:
Artykuł 16.
2. Podczas wykonywania manewru zmiany kierunku ruchu kierujący - nie naruszając postanowień artykułu 21 niniejszej konwencji dotyczących pieszych - jest obowiązany przepuścić pojazdy jadące z przeciwnego kierunku na jezdni, którą zamierza opuścić, oraz rowery i motorowery jadące po drogach dla rowerów, przecinających jezdnię, na którą zamierza wjechać.
I na dokladke. Czego kierowcy najbardziej nie lubia u rowerzystow:
- przejzdzania na czerwony (2,3%)
- brak oswietlenia (1,7%)
- przejezdzanie po przejsciu dla pieszych (6,7%)
W nawiasie podalem procent wypadkow spowodowany tymi przyczynami. Ja nadal widze inny powazniejszy problem ale przeciez kierowcy sa najmadrzejsi.
A jako ciekawostka: Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 6%. Jeszcze jadac pojazdem mechanicznym jestem w stanie to sobie wyobrazic. Ale rowerem?