Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Jest taki projekt http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/196264/196295/196..., który warto przejrzeć, jesli ktos chce z pierwszej ręki wiedzieć co się szykuje.

Jest tam sformułowanie, które zacytuję:

"1) pojazdy samochodowe inne niż samochody osobowe mające jeden rząd siedzeń,
który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub
trwałą przegrodą:
a) klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do
podrodzaju: wielozadaniowy, van,"

W których "przepisach prawa o ruchu drogowym" mogę znaleźć tak szczegółową klasyfikację pojazdów samochodowych?

Edycja: Wiem, że załącznik nr2 do PoRD określa kategorie pojazdów, ale tam nie ma nic o vanach.Ten post został edytowany przez Autora dnia 21.01.14 o godzinie 14:48
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

W których "przepisach prawa o ruchu drogowym" mogę znaleźć tak szczegółową klasyfikację pojazdów samochodowych?

Edycja: Wiem, że załącznik nr2 do PoRD określa kategorie pojazdów, ale tam nie ma nic o vanach.

Problem w tym, że nawet producenci klasyfikują ten sam pojazd różnie co wynika z braku dokładnych wytycznych dotyczących klasyfikowania danego pojazdu. Np. Ford Transit do 2004 r w homologacji klasyfikowany był jako furgon, a po 2004 r jako van. Podobne problemy dotyczą innych pojazdów i to nawet w jednym roku produkcji. Dla US podstawą nie jest zaświadczenie od diagnosty klasyfikującego pojazd do danej kategorii tylko wyciąg z homologacji. Niestety wiele samochodów osobowych z jednym rzędem siedzeń i odgrodzoną częścią ładunkową nadal klasyfikowana jest jako furgon. Jeśli ktoś trafi na samochód z zapisem w homologacji "furgon" nic nie jest w stanie z tym zrobić.

tu wyjaśnienie
https://administracja.mac.gov.pl/download/58/14339/252D...
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

No więc własnie tego się obawiam, bo muszę mieć Van. Przepis, o który mi chodzi to Dz.U. 2007 nr 137 poz. 968.
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Van albo wielozadaniowy wpisane w homologacji. Dowód rejestracyjny i zaświadczenia od diagnostów nie są brane pod uwagę. Problemem będzie teraz masa pojazdów z wpisem w dowodzie rejestracyjnym ale bez odpowiedniego wpisu w homologacji. A to grozi zwrotem VATu z odsetkami i domiarem.

Jeśli ktoś mało jeździ i do tego musi utrzymywać drugi samochód o większej liczbie miejsc to musi się zastanowić czy nie lepiej jeden i odpuścić sobie VAT. W tej chwili to pierwszy element kontroli skarbowej.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Jak ja kupowalem Toyote dostawcza,to otrzymalem dokument homologacyjny, na ktorym bylo napisane,
ze jest to samochod ciezarowy.
Jak sie zmieniali przepisy, to jechalem do diagnosty-kierowal mnie tam szanowny US, on bral ten dokument i wypisal zaswiadczenie,ze mam ciezarowy.
Mysle,ze niewazny chyba VAN, Furgon, wazna jest homologacja, ze sie ma ciezarowke.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Ladislav Z.:
Mysle,ze niewazny chyba VAN, Furgon, wazna jest homologacja, ze sie ma ciezarowke.

Niby tak, ale jeśli kupujesz auto w homologacji N1, czyli ciężarówkę do 3,5t to możesz odzyskać cały VAT jeśli wskażesz, że używasz samochodu wyłącznie do celów gospodarczych. To wskazanie musi być poparte prowadzeniem ścisłej ewidencji przebiegu, z której zwolnione są niektóre auta:
"1) pojazdy samochodowe inne niŜ samochody osobowe mające jeden rząd siedzeń,
który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub
trwałą przegrodą:
a) klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do
podrodzaju: wielozadaniowy, van, lub
b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;"

Spełnienie wymagań technicznych "stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego
zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań;"

Reasumując - Jeśli kupuję Berlingo VAN, lub Dooker VAN to musi być homologacja ciężarowa, w tym wypadku N1 w podrodzaju Van (kod: 11), stosowny wpis w dowodzie i kwit ze stacji diagnostycznej.

Mówimy oczywiście o projekcie nowej regulacji.
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Mysle,ze niewazny chyba VAN, Furgon, wazna jest homologacja, ze sie ma ciezarowke.

Problem w tym, że jest to ważne. Jeśli podrodzaj w homologacji wskazany jest jako furgon odliczyć VATu nie będzie można. Nawet jak diagnosta wyda zaświadczenie, że spełnia wymagania VAT-1. Wiele samochodów typu kombi też posiada homologację ciężarową. Pomimo tego nie spełniają wymagań VAT-1.

Tu jest opinia prawna dotycząca tego problemu:

https://administracja.mac.gov.pl/download/58/14339/252D...
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

ksiegowy mnie informowal, ze z nowym rozporzadzeniem, i od osobowych bedzie mozna odliczyć z paliwa 50%VAtu, z zakupu podatku jak do tej pory.
Zobaczyme, zdanie ze ma byc rozliczenie podrozy w celach gospodarczych ciezarowki, ciekawe jak to beda rozliczać, jak ma ktoś tylko ta ciezarowke, prz. ciesla i jedzie porozmawiac na budowe z potencjonalnym klientem.
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Ladislav Z.:
ksiegowy mnie informowal, ze z nowym rozporzadzeniem, i od osobowych bedzie mozna odliczyć z paliwa 50%VAtu, z zakupu podatku jak do tej pory.
Zobaczyme, zdanie ze ma byc rozliczenie podrozy w celach gospodarczych ciezarowki, ciekawe jak to beda rozliczać, jak ma ktoś tylko ta ciezarowke, prz. ciesla i jedzie porozmawiac na budowe z potencjonalnym klientem.

Te wszystkie problemy wynikają tylko z działań Ministerstwa Finansów. UE chce, żeby nasze przepisy były zgodne z unijnymi. Tam nie ma problemów z rozliczeniami. Po co komuś kto jest np. konsultantem biznesowym auto ciężarowe? A tu zmuszany jest do kombinacji żeby odliczyć sobie VAT. To samo dotyczy stawek za kilometr. Zgodnie z opinią ekspertów powinny być prawie dwukrotnie wyższe. Tylko Ministerstwo Finansów wprost wydało opinię, że budżetu na to nie stać.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

To odliczenie 50% VAT-u to od paliwa, przeglądów, napraw itd to niebezpieczna sprawa. W proponowanych przepisach dotyczy to aut firmowych wykorzystywanych również prywatnie. A jak wpadną z czasem na pomysł: dlaczego tylko zmniejszone odliczenie VAT-u? A może w koszty uzyskania przychodu też tylko połowa? :)
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Teraz mam tak, ze VAT z paliwa nieodliczam w samochodzie osobowym,
ale z napraw, części tak, za 22 lata z tym niebylo problemow.
Jak mialem ciezarowke, 16 lat, oprocz pytania z US dotyczacych homologacji, nie milem z tym klopotu.
To sie nie da kontrolowac, system kontrolny uz jest tak rozbudowany, ze wiecej kosztuje,niz znajdzie.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

To rzeczywiście mogłoby być znacznie prostsze.
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Projekt zmian przepisów o VAT

Ryszard S.:
To rzeczywiście mogłoby być znacznie prostsze.

Ogólnie wszystkie sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej mogłyby być znacznie prostsze. I zamiast upraszczać i ułatwiać działalność tendencja jest odwrotna. Prowadź rejestr przebytych kilometrów zgodnie z nową ustawą. Jak jeździsz na długich trasach to ok. A jak masz masę krótkich tras po mieście? Zrobi się z tego całkiem pokaźna książka. Dopiero zaczną się problemy jak przy kontroli będą sprawdzać czy czasem trasa z punktu A do B nie jest dłuższa niż najkrótsza w google maps. I czemu samochód na krótkich trasach po mieście spalił więcej niż przewiduje producent. Dojdzie do tego, że będziesz musiał mieć rejestrator GPS, dokumentację fotograficzną, że był objazd i potwierdzenie od rzeczoznawcy, że pojazd z zimnym silnikiem więcej pali. Już dochodzi do absurdów, że potwierdzenie diagnosty o spełnieniu VAT-1 staje się mało istotnym dokumentem bo homologacja ma zapis furgon.

Tylko jedno jest pewne. Jak ktoś prowadzi działalność gospodarczą i odlicza VAT od paliwa nie mając samochodu prywatnego to może mieć pewność, że prędzej czy później US zainteresuje się tym. Tak jak robili to sprawdzając bilingi telefoniczne przy dużych rachunkach. Znam osoby, które miały masę problemów bo zadzwoniły z telefonu firmowego do dziecka lub żony. Wszystko zależy tylko od urzędników i jak bardzo kontrolujący chce wyszukać nieścisłości. A brak jasnych i klarownych przepisów oraz dowolność ich interpretacji sprawia, że nie da się ich uniknąć.



Wyślij zaproszenie do