Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Czarek M.:
Jestes psychologiem, ze mowisz nie ma?
Nie. A Ty jesteś instruktorem nauki jazdy, że wiesz co lepsze dla kierowców?
Fakt, że nie mam wykształcenia psychologicznego nie znaczy, że nie mam wiedzy w tym obszarze. A akurat na temat testów psychologicznych różnego formatu i zakresu mam wiedzę dość pokaźną z racji wieloletniej pracy w branży szkoleniowo-doradczej.
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Ryszard S.:
Co by tu jeszcze... A może kazać jeździć minimum po dwie osoby? Albo trzy. Albo z osobistym instruktorem jazdy, lekarzem i policjantem. Wtedy będzie bezpiecznie - instruktor pomoże, lekarz zadba o zdrowie, a policjant przyda się w potrzebie. :)
I jeszcze mandat wlepi, jak ktoś będzie fikał ;)
Michal K.

Michal K. BH w Warszawie, IT

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Przemysław Lisek:

Tak jest! Oprócz tego test na inteligencję, zaświadczenie o niekaralności i świadectwo szczepienia.
Ile wypadków jest spowodowanych przez takie pomyłki a ile przez piratów drogowych? Myślisz, że testy psychofizyczne wyłapią debila, która uważa się miszcza kierownicy?
Dla porównania sprawdź jakie są wymagania otrzymania prawa jazdy w USA.

Przemek widziales takie testy? Robiles je? Czas ich wypelnienia oraz wynik mowi co nieco o poziomie inteligencji - ale nie powiesz mi chyba ze nie trzeba byc inteligentym zeby jezdzic? Wykonywanie kilku czynnosci na raz w krotkim czasie nie dla kazdego jest proste - i wlasnie takie skrajne przypadki moim zdaniem nie powinny otrzymac prawa jazdy przy danym podejsciu: np w wieku 18 lat testy wypadly kiepsko ale rok czy dwa lata pozniej juz ok.

Taka pomylka jak i piratowanie na drodze to wlasnie oznaka tego, ze cos jest z taka osoba nie tak - inni kierowcy tak sie nie zachowuja a znaki przeciez sa takie same dla wszystkich.
Umiejetnosc skoordynowania ruchow tak, aby prowadzic samochod to nie wszystko - to sie przeciez wykonuje wrecz podswiadomie - ale juz nie ocenianie tego co sie dzieje wokol samochodu na drodze. Tu sie wlasnie przydaje umiejetnosc dobrej oceny odleglosci, szybkosc reakcji - a te rzeczy wlasnie sprawdza sie na takich badaniach.
A wiesz ile wypadkow jest powodowanych przez pisanie sms'a, szukanie czegos w schowku, jedzenie za kierownica? Tutaj dochodzi inna sprawa - czlowiek z wyobraznia wie, ze prowadzac jedna reka moze nie utrzymac kierownicy wpadajac w koleiny albo omijajac przeszkode na jezdni... Inteligencja po raz kolejny.

Nie wiem jakie sa wymagania w USA - nie mieszkam tam, nie mamy takiej infrastruktury jak w Stanach i mamy inna mentalnosc od Amerykanow...
Adam Urbanowski

Adam Urbanowski Dyrektor ds.
komunikacji i
rozwoju produktów
(finanse) / ...

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

ja wyczytałem że jest odpowiednia profilaktyka aby przedłużyć lata za kółkiem http://eksploatacja.wieszjak.pl/bezpieczenstwo/251028,...
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Michal K.:
Przemek widziales takie testy? Robiles je? Czas ich wypelnienia oraz wynik mowi co nieco o poziomie inteligencji - ale nie powiesz mi chyba ze nie trzeba byc inteligentym zeby jezdzic? Wykonywanie kilku czynnosci na raz w krotkim czasie nie dla kazdego jest proste - i wlasnie takie skrajne przypadki moim zdaniem nie powinny otrzymac prawa jazdy przy danym podejsciu: np w wieku 18 lat testy wypadly kiepsko ale rok czy dwa lata pozniej juz ok.
To ile lat kierowca ma się uczyć, aby dostać prawo jazdy? Może wprowadzimy ograniczenia, że kierować mogą tylko osoby po studiach, obowiązkowo ukończonych w systemie dziennym ;)
Taka pomylka jak i piratowanie na drodze to wlasnie oznaka tego, ze cos jest z taka osoba nie tak - inni kierowcy tak sie nie zachowuja a znaki przeciez sa takie same dla wszystkich.
Ale skłonności do takiego zachowania testy nie wykryją w stopniu ewidentnym. To materiał do interpretacji. A to oznacza, że to pole do korupcji. Gra nie warta świeczki.
Umiejetnosc skoordynowania ruchow tak, aby prowadzic samochod to nie wszystko - to sie przeciez wykonuje wrecz podswiadomie - ale juz nie ocenianie tego co sie dzieje wokol samochodu na drodze. Tu sie wlasnie przydaje umiejetnosc dobrej oceny odleglosci, szybkosc reakcji - a te rzeczy wlasnie sprawdza sie na takich badaniach.
A wziąłeś pod uwagę, że sporą część tych umiejętności nabywa się z czasem? Tylko niewielka część osób po kursach prawa jazdy ma to opanowane w stopniu dostatecznym. Przypomnij sobie siebie, jak siadłeś po raz pierwszy do auta. W końcu jakoś ci ludzie muszą się nauczyć jeździć. Na drodze. Symulatory tego nie zastąpią. Jazda pod okiem instruktora też.
A wiesz ile wypadkow jest powodowanych przez pisanie sms'a, szukanie czegos w schowku, jedzenie za kierownica?
A co mają do tego testy?
Tutaj dochodzi inna sprawa - czlowiek z wyobraznia wie, ze prowadzac jedna reka moze nie utrzymac kierownicy wpadajac w koleiny albo omijajac przeszkode na jezdni... Inteligencja po raz kolejny.
Znam wiele osób, które z powodzeniem trzsnęłyby dowolny test na inteligencję na wysokim poziomie, a które piszą sms-y, szukają w schowku czy jedzą, prowadząc jedną ręką.
Nie wiem jakie sa wymagania w USA - nie mieszkam tam, nie mamy takiej infrastruktury jak w Stanach i mamy inna mentalnosc od Amerykanow...
Tu akurat zgoda.Amerykanin wie, że dużo mu wolno, ale coś spieprzy to może odpowiadać całym majątkiem swoim, dzieci i wnuków.
Michal K.

Michal K. BH w Warszawie, IT

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Przemysław Lisek:
Michal K.:
Przemek widziales takie testy? Robiles je? Czas ich wypelnienia oraz wynik mowi co nieco o poziomie inteligencji - ale nie powiesz mi chyba ze nie trzeba byc inteligentym zeby jezdzic? Wykonywanie kilku czynnosci na raz w krotkim czasie nie dla kazdego jest proste - i wlasnie takie skrajne przypadki moim zdaniem nie powinny otrzymac prawa jazdy przy danym podejsciu: np w wieku 18 lat testy wypadly kiepsko ale rok czy dwa lata pozniej juz ok.
To ile lat kierowca ma się uczyć, aby dostać prawo jazdy? Może wprowadzimy ograniczenia, że kierować mogą tylko osoby po studiach, obowiązkowo ukończonych w systemie dziennym ;)
To w takim razie nie mozna pojsc na kurs majac 18 lat? :)
Tu nie chodzi ile ma sie uczyc - tylko czy ma predyspozcyje albo dobrze rokuje czy nie... To tak jak z bronia palna - nie kazdy moze ja posiadac bo jego charakter moze powodowac niebezpieczne zachowania...
Taka pomylka jak i piratowanie na drodze to wlasnie oznaka tego, ze cos jest z taka osoba nie tak - inni kierowcy tak sie nie zachowuja a znaki przeciez sa takie same dla wszystkich.
Ale skłonności do takiego zachowania testy nie wykryją w stopniu ewidentnym. To materiał do interpretacji. A to oznacza, że to pole do korupcji. Gra nie warta świeczki.
Testy nie maja wykryc sklonnosci do tego - kazdemu moze odbic przyslowiowa palma, ale czy ktos ma jakies problemy w konkretnym obszarze odruchow, sposobu myslenia czy nie. Ty tu jestes specem od testow, nie ja ;)
Umiejetnosc skoordynowania ruchow tak, aby prowadzic samochod to nie wszystko - to sie przeciez wykonuje wrecz podswiadomie - ale juz nie ocenianie tego co sie dzieje wokol samochodu na drodze. Tu sie wlasnie przydaje umiejetnosc dobrej oceny odleglosci, szybkosc reakcji - a te rzeczy wlasnie sprawdza sie na takich badaniach.
A wziąłeś pod uwagę, że sporą część tych umiejętności nabywa się z czasem? Tylko niewielka część osób po kursach prawa jazdy ma to opanowane w stopniu dostatecznym. Przypomnij sobie siebie, jak siadłeś po raz pierwszy do auta. W końcu jakoś ci ludzie muszą się nauczyć jeździć. Na drodze. Symulatory tego nie zastąpią. Jazda pod okiem instruktora też.
Zgadzam sie z Toba - od razu niewiele osob to umie, ale tak jak w przypadku motocyklistow mozna wprowadzic pewne ograniczenia aby uniknac sytuacji gdy 19 latek nie opanowal Dodge'a Vipera na zakrecie (przyklad, nie mam nic do Viperow) - praktyka na okreslony czas w okreslonych warunkach bez rzucania na gleboka wode.
A wiesz ile wypadkow jest powodowanych przez pisanie sms'a, szukanie czegos w schowku, jedzenie za kierownica?
A co mają do tego testy?
Tutaj dochodzi inna sprawa - czlowiek z wyobraznia wie, ze prowadzac jedna reka moze nie utrzymac kierownicy wpadajac w koleiny albo omijajac przeszkode na jezdni... Inteligencja po raz kolejny.
Znam wiele osób, które z powodzeniem trzsnęłyby dowolny test na inteligencję na wysokim poziomie, a które piszą sms-y, szukają w schowku czy jedzą, prowadząc jedną ręką.
To jest wlasnie cos zwiazanego z inteligencja - umiejetnosc przewidywania ewentualnych konsekwencji (w granicach zdrowego rozsadku) - pisanie sms'a to ograniczanie sobie mozliwosci reakcji i wprowadzanie dekoncentracji.
Przeprowadzono testy ze nawet trzymajac rece na kierownicy ale koncentrujac sie na rozmowie, czas i precyzja wykonania slalomu duzo bardziej sie rozni o przejazdu osoby skoncentrowanej na drodze.
Nie wiem jakie sa wymagania w USA - nie mieszkam tam, nie mamy takiej infrastruktury jak w Stanach i mamy inna mentalnosc od Amerykanow...
Tu akurat zgoda.Amerykanin wie, że dużo mu wolno, ale coś spieprzy to może odpowiadać całym majątkiem swoim, dzieci i wnuków.
Moze i nasza mentalnosc - kierowcow i osob odpowiedzialnych za drogi, zmieni sie niebawem na lepsze...?
Jakub Łochowicz

Jakub Łochowicz Lubię i potrafię
sprzedawać.

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Michal K.:
Michale, moim zdaniem skosiłbyś z dróg przez swój system wielu dobrych kierowców. Nie chcę urazić w żadnym wypadku kierowców ciężarówek, ale w większości nie są to jakieś orły po doktoratach...
Tutaj dochodzi inna sprawa - czlowiek z wyobraznia wie, ze prowadzac jedna reka moze nie utrzymac kierownicy wpadajac w koleiny albo omijajac przeszkode na jezdni... Inteligencja po raz kolejny.
Akurat wiadomo od dawna, że rozmowa przez zestaw nie jest żadnym panaceum. Problem nie leży w trzymaniu kierownicy jedną ręką, tym bardziej na trasie, jeszcze lepiej przy automatycznej skrzyni.
Problem w tym, że niewielu kierowców (szczególnie mężczyzn,w tym ja) ma podzielną uwagę. Rozmowa skupia ich bardziej niż prowadzenie pojazdu i może dojść do tragedii. Raz w życiu miałem głupią sytuację na drodze, na szczęście nic się nie stało, ale wina byłaby moja. Zrobiłem głupi błąd, nie tyle techniczny (jedna ręka na kierownicy), co po prostu bezmyślny. Im rozmowa dłuższa, tym bardziej skupiamy się na rozmowie, bo w rzeczywistości coraz trudniej nam się na niej skupić w sposób naturalny.
Zestawy słuchawkowe, to moim zdaniem marketingowy kit i obejście prawa. Albo prowadzimy - albo gadamy.
Pisanie smsów to już debilizm totalny, świetny film, który już prawie wszyscy widzieli (liczę na tych pozostałych), dostępny jest tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=9krX9fHAfHMKuba Ł. edytował(a) ten post dnia 22.09.10 o godzinie 23:16
Michal K.

Michal K. BH w Warszawie, IT

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Kuba Ł.:
Michale, moim zdaniem skosiłbyś z dróg przez swój system wielu dobrych kierowców. Nie chcę urazić w żadnym wypadku kierowców ciężarówek, ale w większości nie są to jakieś orły po doktoratach...

Kuba, ale mi nie chodzi o inteligencje w rozumieniu wiedzy zdobytej na studiach czy latach praktyk, ale o korzystanie z szarych komorek we wlasciwy sposob w codziennym zyciu. Mozna miec doktorat ale byc nadpobudliwym, agresywnym i niebezpiecznym na drodze, prawda?
Zobacz, ze wiele testow na inteligencje ma obrazki a nie pytania typu kiedy rozpoczela sie wojna szesciodniowa czy jakie rozmiary ma pantofelek...

Tego filmiku nie widzialem - dziala na wyobraznie...

konto usunięte

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Przemysław Lisek:
Nie. A Ty jesteś instruktorem nauki jazdy, że wiesz co lepsze dla kierowców?
Nie, nie jestem. Ale uwazam, ze okresowa kontrola lekarska i psychologiczna jest potrzeba w kazdym wieku.
Mariusz Perlak

Mariusz Perlak Talent Acquisition
Manager

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Michal K.:
Kuba Ł.:
Michale, moim zdaniem skosiłbyś z dróg przez swój system wielu dobrych kierowców. Nie chcę urazić w żadnym wypadku kierowców ciężarówek, ale w większości nie są to jakieś orły po doktoratach...

Kuba, ale mi nie chodzi o inteligencje w rozumieniu wiedzy zdobytej na studiach czy latach praktyk, ale o korzystanie z szarych komorek we wlasciwy sposob w codziennym zyciu. Mozna miec doktorat ale byc nadpobudliwym, agresywnym i niebezpiecznym na drodze, prawda?
Zobacz, ze wiele testow na inteligencje ma obrazki

Jeden...nazywa się raven
a nie pytania typu kiedy rozpoczela sie wojna szesciodniowa czy jakie rozmiary ma pantofelek...

ten nazywa sie WAISR-R

reszta z tych wuielu testów to pseudo-psycho-zabawki (tzw. testy analityznego myślenia)
Tego filmiku nie widzialem - dziala na wyobraznie...
Michal K.

Michal K. BH w Warszawie, IT

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Mariusz P.:
Michal K.:
Zobacz, ze wiele testow na inteligencje ma obrazki

Jeden...nazywa się raven
a nie pytania typu kiedy rozpoczela sie wojna szesciodniowa czy jakie rozmiary ma pantofelek...

ten nazywa sie WAISR-R

reszta z tych wuielu testów to pseudo-psycho-zabawki (tzw. testy analityznego myślenia)

O, wlasnie brakowalo mi fachowego slownictwa, dzieki Mariusz.
Ok, piszesz ze to pseudo testy - nie mam wiele wiedzy w tej dziedzinie wiec sie nie wypowiadam.
Jakub Łochowicz

Jakub Łochowicz Lubię i potrafię
sprzedawać.

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Michal K.:
Ok, piszesz ze to pseudo testy

One są o tyle dziwne, że raz wychodzi coś tak, a raz siak. Np. na jednym teście IQ=100, na innym 140. Człowiek to nie jest maszyna, dlatego nie oceniałbym testów, tylko to, że każdy jest inny.

Co do filmiku - po jego obejrzeniu nie tykam smsa jak przyjdzie. A było tak, że mi kierownica kiedyś uciekła, tyle, że w drugą stronę. W Wielkiej Brytanii to jest ogromny problem, dlatego robią te kampanie.
Małgorzata C.

Małgorzata C. miniclassic.pl

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

uważam, że dyskusja zeszła na manowce. Przypominam, że nasze społeczeństwo się starzeje i starych ludzi przybywa - nie chce myśleć co będzie gdy będę miała koło 70 - oczywiście jak dożyje zamierzam jeździć autem jak najdłużej - ale czy znajdzie się ktoś (lub uregulowania prawne) kto powie, że jestem zagrożeniem na drodze i żebym lepiej nie siadała za kółkiem? A na starość robimy się uparci...
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Michal K.:
Przeprowadzono testy ze nawet trzymajac rece na kierownicy ale koncentrujac sie na rozmowie, czas i precyzja wykonania slalomu duzo bardziej sie rozni o przejazdu osoby skoncentrowanej na drodze.
Mam nadzieję, że nie sprowadzisz tego do propozycji ustawowego zakazu rozmowy z kierowcą ;)
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Przypominam co niektórym, że już od kilku lat nie ma możliwości otrzymania prawa jazdy bezterminowego. Nie widzę przeszkód w tym, aby nakazać kierowcom przedkładania badań podstawowych, takich jak za pierwszym razem aby móc otrzymać prawo jazdy na kolejne 10 lat. A dla osób po 60, czy 70 roku życia skrócić okres ważności prawa jazdy.

konto usunięte

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Przemysław Lisek:
A ci co maja bezterminowe?
A czy teraz jak prawo jazdy traci waznosc to nalezy zrobic badania czy tylko sie je wymienia?
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Czarek M.:
Przemysław Lisek:
A ci co maja bezterminowe?
Nikt już nie ma bezterminowego. Plastiki trzeba odnawiać co 10 lat.
A czy teraz jak prawo jazdy traci waznosc to nalezy zrobic badania czy tylko sie je wymienia?
No właśnie o tym mówię. Powinny być obowiązkowe badania.
Ale ogóle a nie psychotesty i sprawdzanie kondycji fizycznej i refleksu, jak dla kierowców autobusów.Przemysław Lisek edytował(a) ten post dnia 23.09.10 o godzinie 14:32

konto usunięte

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Jednak badanie ogolne wszystkiego nie wykaze. Osoba moze byc zdrowa ale nie nadawac sie do kierowania pojazdem.
Poza tym badanie ogolne powinno byc profesjonalne. Czy teraz w tej kwestii sie cos zmienilo?
Michał B.

Michał B. Administrator SAP
CO, PGNiG SA

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Arkadiusz Piotr Z.:
ma dziwne przeczucie związane z częstotliwości a tych przypadków, że poza wiekiem kierowców, brakiem przystosowania do czegoś takiego jak autostrada to ktoś spie...przył projekt wjazdów i/lub oznakowanie.
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: powraca temat: kierowcy po 70

Czarek M.:
Jednak badanie ogolne wszystkiego nie wykaze. Osoba moze byc zdrowa ale nie nadawac sie do kierowania pojazdem.
Wybacz Czarek, ale to można powiedzieć o każdym badaniu. Na szali mamy - podniesienie skuteczności wyłapywania osób nie nadających się EWIDENTNIE na kierowców vs. koszty przeprowadzania masowych testów psychofizycznych dla każdego kandydata na kierowcę i każdego odnawiającego prawo jazdy.
Poza tym badanie ogolne powinno byc profesjonalne. Czy teraz w tej kwestii sie cos zmienilo?
A to już zupełnie inna kwestia. Może tu jest problem.



Wyślij zaproszenie do