Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Jak wiemy opony z ćwiekami np. takie importowane ze Skandynawii są w Polsce zakazane. Ale jeśli się dokopiemy do rozporządzenia dot. opon:

http://prawo.ekologia.pl/Prawo_ochrony_srodowiska/doc/...

Dz u nr 32 rozdział 2

5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
[...]
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;

6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.


To okaże się, że używanie ćwiekowanych opon (studded) może być w zasadzie dozwolone albowiem ćwieki nie są umieszczonymi trwale elementami przeciwpoślizgowymi. Każdy może je włożyć i wyciągnąć kombinerkami ;)

Kto z nas nie chciałby jeździć na takich oponkach?

Obrazek
Kosma S. edytował(a) ten post dnia 14.11.10 o godzinie 12:42

Temat: Opony z ćwiekami

Kosma S.:
To okaże się, że używanie ćwiekowanych opon (studded) może być w zasadzie dozwolone albowiem ćwieki nie są umieszczonymi trwale elementami przeciwpoślizgowymi. Każdy może je włożyć i wyciągnąć kombinerkami ;)

Próbowałeś kiedyś tak zrobić??
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Paweł Krawczyk:
>. Każdy
może je włożyć i wyciągnąć kombinerkami ;)

Próbowałeś kiedyś tak zrobić??

Wkładać nie ale wyciągać to widziałem jak na promie ludzie to robili ;)
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Jak się zastanawiam czy ktoś gdzieś nie popełnia błędu w interpretacji prawa. Prawo zabrania jeżdżenia na oponach, które wyposażone są w wystające i trwale zamontowane elementy antypoślizgowe.
Ćwieki w oponach nie są elementem wystającym bo są nabite w specjalnych zagłębieniach w bieżniku. Nie są też elementem zamocowanym na stałe bo są po prostu wciśnięte w otwór w oponie. Zapewne ktoś wymyślając przepis myślał o prawdziwych kolcach


Obrazek



Obrazek



Na tym zdjęciu wyraźnie widać, że ćwieki nie wystają poza oponę"

Obrazek


Czy Policja w Polsce powszechnie dopuszcza się nadinterpretacji?Kosma S. edytował(a) ten post dnia 14.11.10 o godzinie 12:49

konto usunięte

Temat: Opony z ćwiekami

Kosma S.:
Czy Policja w Polsce powszechnie dopuszcza się nadinterpretacji?Kosma S. edytował(a) ten post dnia 14.11.10 o godzinie 12:49


Ja bym zadała pytanie inaczej: czy polska policja w ogóle sprawdza opony w zimie? Skoro tak trudno o rutynową kontrolę to przypuszczam, że prawdopodobieństwo sprawdzenia jakie masz opony jest bliskie zeru.Chyba, że -ODPUKAĆ -będziesz mieć stłuczkę lub wypadek i trafisz na wyjątkowego służbistę.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Jolanta I.:
Kosma S.:
Czy Policja w Polsce powszechnie dopuszcza się nadinterpretacji?Kosma S. edytował(a) ten post dnia 14.11.10 o godzinie 12:49


Ja bym zadała pytanie inaczej: czy polska policja w ogóle sprawdza opony w zimie? Skoro tak trudno o rutynową kontrolę to przypuszczam, że prawdopodobieństwo sprawdzenia jakie masz opony jest bliskie zeru.Chyba, że -ODPUKAĆ -będziesz mieć stłuczkę lub wypadek i trafisz na wyjątkowego służbistę.

Piszę o tym bo ten problem ma wielu Polaków mieszkających w Skandynawii. Polscy służbiści upatrzyli sobie miasta portowe takie jak Gdańsk czy Świnoujście. Każą wielce zdziwionym ludziom wyciągać ćwieki kombinerkami podczas gdy w świetle prawa ćwieki wydają się być ok. To wszystko spowodowało wyrobienie się powszechnej opinii, że "kolce" są w Polsce zabronione. Przypomnę więc, że ćwieki to nie kolce, nie wystają poza oponę i nie są przymocowane na stałe. Tak więc?
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Ale odpowiadając na twoje pytanie Jolu. Ćwieki charakterystycznie terkoczą i łatwo je wyłapać w tłumie.

Temat: Opony z ćwiekami

To dlaczego nie można używać opon rajdowych tzw "kolców"? Są to najzwyklejsze "ćwieki" tak jak Wy to nazywacie a jednak prawo mówi inaczej...
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Paweł Krawczyk:
To dlaczego nie można używać opon rajdowych tzw "kolców"?

Bo wystają poza oponę na kilka mm.

Obrazek

Temat: Opony z ćwiekami

Kosma S.:
Paweł Krawczyk:
To dlaczego nie można używać opon rajdowych tzw "kolców"?

Bo wystają poza oponę na kilka mm.

Obrazek

Dupa a nie wystają, pokazałeś fote opon Pirelli stosowanych tylko w mistrzostwach świata a nie opon okolcowanych takich jak używa się na lokalnym podwórku czyli tych z ćwiekami jak to nazywasz... ;)
Kamil S.

Kamil S. "Ten, który walczy z
potworami, powinien
zadbać, by sam n...

Temat: Opony z ćwiekami

Paweł Krawczyk:

Dupa a nie wystają, pokazałeś fote opon Pirelli stosowanych tylko w mistrzostwach świata a nie opon okolcowanych takich jak używa się na lokalnym podwórku czyli tych z ćwiekami jak to nazywasz... ;)


przeczytaj od początku co i kiedy kosma pokazywał ;)
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: Opony z ćwiekami

Kosma S.:
Jak wiemy opony z ćwiekami np. takie importowane ze Skandynawii są w Polsce zakazane. Ale jeśli się dokopiemy do rozporządzenia dot. opon:

Kto z nas nie chciałby jeździć na takich oponkach?
S. edytował(a) ten post dnia 14.11.10 o godzinie 12:42[/edited]

Kosma uważasz że na nasze warunki wystarczająca jest opona uniwersalna, a tu piszesz o oponach stricte zimowych z metalowymi ćwiekami.

Po co nam takie opony?

Po drugie, w Szwecji zima wygląda trochę inaczej, przeważają drogi zasypane śniegiem i oblodzone, u nas w Polsce preferuje się odśnieżanie,więc zbędne są te ćwieki, znając polaków jeszcze by zapomniał o nich i jeździli w lato..Marcin Chruślak edytował(a) ten post dnia 15.11.10 o godzinie 13:32

konto usunięte

Temat: Opony z ćwiekami

Marcin Chruślak:
Po drugie, w Szwecji zima wygląda trochę inaczej, przeważają drogi zasypane śniegiem i oblodzone, u nas w Polsce preferuje się odśnieżanie
Chyba odwrotnie. W Szwecji preferuje sie odniezanie, w Polsce preferuje sie sypanie sola.

Temat: Opony z ćwiekami

Kªmil S.:
przeczytaj od początku co i kiedy kosma pokazywał ;)


Pierwsza fota - opony z ćwiekami
Druga, trzecia i czwarta - kolce

No chyba że ja czegoś nie widzę... 0_o
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Marcin Chruślak:

Kosma uważasz że na nasze warunki wystarczająca jest opona uniwersalna, a tu piszesz o oponach stricte zimowych z metalowymi ćwiekami.

Wiesz Marcin. Nie popadajmy w skrajności. Polska jest dosyć zróżnicowana klimatycznie. O ile w Wlkp można przejeździć całą zimę na letnich oponach to w takiej Jeleniej Górze już nie za bardzo. Tak więc spokojnie w niektórych rejonach Polski tego typu opony mogłyby być dozwolone. Jeśli przynajmniej część kierowców jeździ na takich oponach to wtenczas nie trzeba zużywać monstrualnych ilości soli. Drogi też aż tak bardzo się nie niszczą, przynajmniej takie pokryte granitowym grysem.

Brak kompromisów to stara śpiewka oponomaniaków uzależnionych od maksymalnego poczucia bezpieczeństwa, tak niezbędnego do jazdy "na granicy", prawda?Kosma S. edytował(a) ten post dnia 16.11.10 o godzinie 09:54

konto usunięte

Temat: Opony z ćwiekami

Kosma S.:
Jeśli przynajmniej część kierowców jeździ na takich oponach to wtenczas nie trzeba zużywać monstrualnych ilości soli.
Jak dla mnie to lepiej sie jezdzi na drodze odsniezonej z cienka wartwa sniegu niz na drodze osolonej, na ktorej jest breja.
Opony z dodatkami przydalyby sie tylko na terenach gorzystych. Na plaskich zwykle opony raczej wystarcza.
Drogi też aż tak bardzo się nie niszczą, przynajmniej takie pokryte granitowym grysem.
Przydaloby sie rowniez wspomniec o szkodach jakie powoduje sol. Brak soli to korzysc dla gleby, samochodu i butow/odziezy.
A czy sol w czyms pomaga? W rozpuszczaniu moze tak ale czy wtedy sie lepiej jedzie?Czarek M. edytował(a) ten post dnia 16.11.10 o godzinie 10:28
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Opony z ćwiekami

Czarek M.:

sie lepiej jedzie?Czarek M. edytował(a) ten post dnia
16.11.10 o godzinie 10:28
Nie jedzie się lepiej. Sól powoduje, że na wiosnę mamy wysyp dziur i wyrw w asfalcie. Drastycznie zwiększa się liczba przejść przez zero.
Marcin Chruślak

Marcin Chruślak "Usuń ze swojego
słownika słowo
„problem” i zastąp
słowem...

Temat: Opony z ćwiekami

Kosma S.:
Czarek M.:

sie lepiej jedzie?Czarek M. edytował(a) ten post dnia
16.11.10 o godzinie 10:28
Nie jedzie się lepiej. Sól powoduje, że na wiosnę mamy wysyp dziur i wyrw w asfalcie. Drastycznie zwiększa się liczba przejść przez zero.

To nie wina soli, tylko złej jakości asfaltu, który jest podatny na działanie zamarzającej wody. I nie jestem pewien, czy to co sypią na drogę to 100% sól,podobno sprawdza się ona do -3 stopni, więc drogi posypywane są niejakimi chlorkami.... ale nie jestem pewien :]..

konto usunięte

Temat: Opony z ćwiekami

Z jazdą po ulicy z odgarniętym śniegiem bez soli to nie jest tak kolorowo.
Wszystko gitara, jak śnieg jest świeży - ale wtedy na zwykłej zimówce dobrze się jeździ.
Ja osobiście uwielbiam, jak na gierkówce zaczyna padać śnieg, ludzie przyklejają się do prawego z wyjeżdżonymi do czarnego koleinami i wloką się 60km/h za ciężarówkami które muszą uważać, aby z kolei nie wypaść. Lewy bielutki jest cały wolny i na zwykłej zimówce 120 można spokojnie lecieć po bielutkim puchu.
Gorzej, jak ten bielutki puch się ujeździ nie posypany, wyjdzie słońce i.... mamy pełnowartościowy lód na którym tylko krótkie kolce (tzw ćwieki) pomogą.

Kosma ma racje, Polska jest zróżnicowana klimatycznie i nie można dywersyfikować przepisów, muszą być jednolite.

Tak jak Marcin wspomniał - to nie kwestia tego co sypiesz, tylko tego, jak asfalt reaguje na wodę zmieniającą się w lód. Dlaczego największe wyrypy robią się na wiosnę? Masz kilka dni ciepłego, robi się woda, wieczorem wraca do minus 7-8 i rozsadza asfalt, stąd dziury.

konto usunięte

Temat: Opony z ćwiekami

Marcin Chruślak:
To nie wina soli, tylko złej jakości asfaltu, który jest podatny na działanie zamarzającej wody.
Nie ma idealnego asfaltu. Kazdy ma pewna wytrzymalosc. Nawet jak asfalt najlepszej klasy to sol i tak bedzie szkodliwa.
I nie jestem pewien, czy to co sypią na drogę to 100% sól,podobno sprawdza się ona do -3 stopni, więc drogi posypywane są niejakimi chlorkami.... ale nie jestem pewien :]..
Niewazne jaki ma sklad. Najwazniejsze to, ze jest to najtansza sol ale i najbardziej szkodliwa.
Piotr M.:
Z jazdą po ulicy z odgarniętym śniegiem bez soli to nie jest tak kolorowo.
Na pewno jest bezpieczniej pod wzgledem psychiki. Jak widzisz bialy asfalt to jedziesz wolniej. Jak widzisz czarny to jedziesz szybciej. Niestety to jest zdradliwe bo sol dziala kilka godzin a pozniej jak nie posypia raz jeszcze to robi sie szklanka, ktorej nie widzisz.

Następna dyskusja:

Jakie Opony na lato




Wyślij zaproszenie do