konto usunięte

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Może zjada Ci tyle oleju - że po 8000 km świeci Ci się lampka. Albo pompa oleju siada i nie masz ciśnienia... albo coś innego ;-)
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Ladislav Z.:
W USA wymieniaja olej co 5.000mil, nie wiem dlaczego, ale pali mnie sie lampka wymiany oleju,
po takowym przebiegu - T.Sienna 2007r.


Jeśli chcesz zmienić interwał wymiany oleju musisz zrobić to przez interfejs diagnostyczny. W większości pojazdów są zapisane w sterowniku licznika przebiegi dla różnych olei (zwykłe syntetyki, oleje long life) i zgodnie z ustawieniem zostaje wyświetlona informacja o wymianie przy określonym przebiegu.

Problem w tym, że w Twoim samochodzie producenci jak Millers, Liqui Moly przewidują wymianę przy 5 tys mil. Możliwe, że to jedyny parametr w sterowniku i nie zmienisz tego. Zostaje kasowanie inspekcji olejowej co 5 tys. mil i określanie samodzielnie wymiany na podstawie wskazań licznika.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Nie da sie zmienic, kasowanie 10sek, zmieniam olej co 10.000mil i po klopocie,
zalecany olej 5W30 - daje Mobil One.
Zuzycie oleju jest b.male.
Ciekawe, ze ten sam silnik w modelu nowym Sienny po 2011r.,
ma zalecany olej 0W20.
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Ladislav Z.:
Nie da sie zmienic, kasowanie 10sek, zmieniam olej co 10.000mil i po klopocie,
zalecany olej 5W30 - daje Mobil One.
Zuzycie oleju jest b.male.
Ciekawe, ze ten sam silnik w modelu nowym Sienny po 2011r.,
ma zalecany olej 0W20.

Sprawdź oleje mniej znane, a jednocześnie o lepszych parametrach. Już spotkałem się z różnymi kolorami Mobila One. Taka sama butelka, identyczne oznaczenia, zakup u autoryzowanego przedstawiciela, a róznica w datach produkcji 2 m-ce i kolorystycznie jeden jasny, a drugi ciemny.

W ostatnim aucie stosowałem Liqui Moly Top Tec 4200 i praca silnika po zmianie z Castrola uległa znacznej poprawie.

Teraz stosuje Millersa i mam wrażenie, że jest jeszcze lepszy.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Jak leje novy olej to ma kolor jasny, po 16.000km, ciemny jak miód.

konto usunięte

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Szymon P.:

Teraz stosuje Millersa i mam wrażenie, że jest jeszcze lepszy.

Masz laboratorium...? Uprzedzając: nie kwestionuję, że oleje tej samej klasy potrafią się między sobą różnić...
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Damian P.:
Szymon P.:

Teraz stosuje Millersa i mam wrażenie, że jest jeszcze lepszy.

Masz laboratorium...? Uprzedzając: nie kwestionuję, że oleje tej samej klasy potrafią się między sobą różnić...

Nie mam ale często testuję olej w warunkach drogowych. Prędkość na tepomacie 100km/h, podobne warunki atmosferyczne i okazuje się, że temperatura oleju potrafi być niższa do 10 stopni w zaleznosci od oleju. Temperatura sprawdzana interfejsem diagnostycznym.

Po drugie masz parametry w kartach technicznych, które nie są podawane na butelkach.
Poniżej masz przykład oleju tego samego producenta o lepkości 5W30. Powinny być takie same, a jednak lepkość kinematyczna jest znacznie inna. Dochodzą do tego jeszcze parametry związane z zawartością cząstek stałych wpływające na tworzenie nagaru itp. Castrol ma np. duże problemy wytrącaniem cząstek stałych przy dużych przebiegach.

http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...
http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...

Te wartości wpływają na pracę samochodu. Obniżenie tarcia, zwiększenie mocy. Nie są to zmiany, które odczujesz w jakiś większy sposób, ale zywotność silnika może być znacznie wydłużona.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Szymon P.:

Nie mam ale często testuję olej w warunkach drogowych. Prędkość na tepomacie 100km/h, podobne warunki atmosferyczne i okazuje się, że temperatura oleju potrafi być niższa do 10 stopni w zaleznosci od oleju. Temperatura sprawdzana interfejsem diagnostycznym.

Do powiem Tobie, że masz coś nieźle skopane albo z interfejsem albo z komputerem albo jedziesz 100 km/h na II biegu ;) Przy średnich prędkościach i małych obrotach olej ma w zasadzie temperaturę silnika (circa 90 C +/- kilka stopni). Dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych temperatura skacze do 100-120 C.
Poniżej masz przykład oleju tego samego producenta o lepkości 5W30. Powinny być takie same, a jednak lepkość kinematyczna jest znacznie inna.

http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...
http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...

Te oleje są albo do dupy albo są poza specyfikacją. Ten pierwszy to w zasadzie
wg normy SAE olej 5W40, a ten drugi coś pomiędzy 5W30, a 5W40.
Dlaczego się różnią? Bo oleje różnicą się dodatkami, m.in. polimerami, które mają niby zmniejszać wpływ temperatury na lepkość. Czy to działa tak do końca i czy jest to faktycznie niezbędne? Nie wiem. Na pewno wierzę w to, że w wyższych temperaturach polimery zmieniają konformację i wzrasta lepkość.
Te wartości wpływają na pracę samochodu. Obniżenie tarcia, zwiększenie mocy. Nie są to zmiany, które odczujesz w jakiś większy sposób, ale zywotność silnika może być znacznie wydłużona.

Jakie ma to dzisiaj znaczenie? Silniki umierają na końcu. Wcześniej pada osprzęt, plastiki, tapicerka, rdza.
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Kosma S.:
Szymon P.:

Nie mam ale często testuję olej w warunkach drogowych. Prędkość na tepomacie 100km/h, podobne warunki atmosferyczne i okazuje się, że temperatura oleju potrafi być niższa do 10 stopni w zaleznosci od oleju. Temperatura sprawdzana interfejsem diagnostycznym.

Do powiem Tobie, że masz coś nieźle skopane albo z interfejsem albo z komputerem albo jedziesz 100 km/h na II biegu ;) Przy średnich prędkościach i małych obrotach olej ma w zasadzie temperaturę silnika (circa 90 C +/- kilka stopni). Dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych temperatura skacze do 100-120 C.
To wyjaśnij dlaczego Audi Allroad jako jeden z niewielu samochodów posiadających w standardzie poza wskażnikiem temperatury płynu chłodzącego wskażniki temperatury oleju oraz ładowania akumulatora nigdy nie osiąga takich samych wartości temperatury na obu. Przy niskich prędkościach temperatura oleju oscyluje w granicy 70 stopni.

http://allegro.pl/audi-allroad-full-opcja-lift-szwajca...
http://tufotki.pl/Y3u8i#p1303758

tu masz zdjęcia na szybko wyszukane na allegro bo jeszcze pomyślisz, że to fotomontaż. A temperaturę sprawdzam używając interfejsu VAS ze względu na dokładność.

Poniżej masz przykład oleju tego samego producenta o lepkości 5W30. Powinny być takie same, a jednak lepkość kinematyczna jest znacznie inna.

http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...
http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...

Te oleje są albo do dupy albo są poza specyfikacją. Ten pierwszy to w zasadzie
wg normy SAE olej 5W40, a ten drugi coś pomiędzy 5W30, a 5W40.
Dlaczego się różnią? Bo oleje różnicą się dodatkami, m.in. polimerami, które mają niby zmniejszać wpływ temperatury na lepkość. Czy to działa tak do końca i czy jest to faktycznie niezbędne? Nie wiem. Na pewno wierzę w to, że w wyższych temperaturach polimery zmieniają konformację i wzrasta lepkość.

Jeśli Twoim zdaniem ze wzrostem temperatury rośnie lepkość oleju to radze poczytać trochę literatury z zakresu termodynamiki. Lepkość cieczy jest funkcją temperatury i maleje z jej wzrostem.

To samo dotyczy polimerów. Lepkość polimerów maleje wraz ze wzrostem temperatury, wynika to ze zwiększenia ruchliwości makrocząsteczek, oraz objętości swobodnej między nimi. Zależność lepkości od temperatury jest różna dla różnych tworzyw. Silniejsza dla tworzyw bezpostaciowych (budowa amorficzna), niż dla częściowo krystalicznych.
Te wartości wpływają na pracę samochodu. Obniżenie tarcia, zwiększenie mocy. Nie są to zmiany, które odczujesz w jakiś większy sposób, ale zywotność silnika może być znacznie wydłużona.

Jakie ma to dzisiaj znaczenie? Silniki umierają na końcu. Wcześniej pada osprzęt, plastiki, tapicerka, rdza.

Myślę, że właściciele samochodów 1.5 DCI produkcji Renault nie potwierdzą Twojego optymizmu. I to nie jedyne silniki w których następuje przyspieszone. Tam właśnie obracają się panewki w wyniku używania oleju niskiej jakości lub przekraczania zalecanych okresów wymiany.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Szymon P.:
Poniżej masz przykład oleju tego samego producenta o lepkości 5W30. Powinny być takie same, a jednak lepkość kinematyczna jest znacznie inna.

http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...
http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...

Te oleje są albo do dupy albo są poza specyfikacją. Ten pierwszy to w zasadzie
wg normy SAE olej 5W40, a ten drugi coś pomiędzy 5W30, a 5W40.
Dlaczego się różnią? Bo oleje różnicą się dodatkami, m.in. polimerami, które mają niby zmniejszać wpływ temperatury na lepkość. Czy to działa tak do końca i czy jest to faktycznie niezbędne? Nie wiem. Na pewno wierzę w to, że w wyższych temperaturach polimery zmieniają konformację i wzrasta lepkość.

Jeśli Twoim zdaniem ze wzrostem temperatury rośnie lepkość oleju to radze poczytać trochę literatury z zakresu termodynamiki. Lepkość cieczy jest funkcją temperatury i maleje z jej wzrostem.

To samo dotyczy polimerów. Lepkość polimerów maleje wraz ze wzrostem temperatury, wynika to ze zwiększenia ruchliwości makrocząsteczek, oraz objętości swobodnej między nimi. Zależność lepkości od temperatury jest różna dla różnych tworzyw. Silniejsza dla tworzyw bezpostaciowych (budowa amorficzna), niż dla częściowo krystalicznych.

A słyszałeś o entropii aktywacji? Dodanie polimerów takich, które w wysokich temperaturach mają przejście fazowe typu coil2globule zmienia entropię aktywacji przez co zmienia się w skali logarytmicznej nachylenie prostej lepkość vs 1/T.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Szymon P.:
To wyjaśnij dlaczego Audi Allroad jako jeden z niewielu samochodów posiadających w standardzie poza wskażnikiem temperatury płynu chłodzącego wskażniki temperatury oleju oraz ładowania akumulatora nigdy nie osiąga takich samych wartości temperatury na obu. Przy niskich prędkościach temperatura oleju oscyluje w granicy 70 stopni.

Nie rozumiem o czym piszesz. "Na obu", co masz na myśli?
Miałem audi A6/C4 2.5 tdi, też miałem wskaźnik temperatury oleju. A co ma wskaźnik ładowania akumulatora tj. napięcie na klemach do rodzaju oleju to już w ogóle nie rozumiem.
To już jakaś metamotoryzacja ;)
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Kosma S.:
Szymon P.:

To wyjaśnij dlaczego Audi Allroad jako jeden z niewielu samochodów posiadających w standardzie poza wskażnikiem temperatury płynu chłodzącego wskażniki temperatury oleju oraz ładowania akumulatora nigdy nie osiąga takich samych wartości temperatury na obu. Przy niskich prędkościach temperatura oleju oscyluje w granicy 70 stopni.

Nie rozumiem o czym piszesz. "Na obu", co masz na myśli?
Miałem audi A6/C4 2.5 tdi, też miałem wskaźnik temperatury oleju. A co ma wskaźnik ładowania akumulatora tj. napięcie na klemach do rodzaju oleju to już w ogóle nie rozumiem.
To już jakaś metamotoryzacja ;)


Miałeś wskaźnik temperatury oleju i piszesz bzdury, że temperatura byłe ta sama co cieczy chłodzącej?
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Kosma S.:
Szymon P.:
Poniżej masz przykład oleju tego samego producenta o lepkości 5W30. Powinny być takie same, a jednak lepkość kinematyczna jest znacznie inna.

http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...
http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...

Te oleje są albo do dupy albo są poza specyfikacją. Ten pierwszy to w zasadzie
wg normy SAE olej 5W40, a ten drugi coś pomiędzy 5W30, a 5W40.
Dlaczego się różnią? Bo oleje różnicą się dodatkami, m.in. polimerami, które mają niby zmniejszać wpływ temperatury na lepkość. Czy to działa tak do końca i czy jest to faktycznie niezbędne? Nie wiem. Na pewno wierzę w to, że w wyższych temperaturach polimery zmieniają konformację i wzrasta lepkość.

Jeśli Twoim zdaniem ze wzrostem temperatury rośnie lepkość oleju to radze poczytać trochę literatury z zakresu termodynamiki. Lepkość cieczy jest funkcją temperatury i maleje z jej wzrostem.

To samo dotyczy polimerów. Lepkość polimerów maleje wraz ze wzrostem temperatury, wynika to ze zwiększenia ruchliwości makrocząsteczek, oraz objętości swobodnej między nimi. Zależność lepkości od temperatury jest różna dla różnych tworzyw. Silniejsza dla tworzyw bezpostaciowych (budowa amorficzna), niż dla częściowo krystalicznych.

A słyszałeś o entropii aktywacji? Dodanie polimerów takich, które w wysokich temperaturach mają przejście fazowe typu coil2globule zmienia entropię aktywacji przez co zmienia się w skali logarytmicznej nachylenie prostej lepkość vs 1/T.


Każdy producent oleju daje dostęp do kart technicznych. Wskaż mi chociaż jeden olej stosowany do smarowania sliników spalinowych posiadający lepkość w 100 stopniach większą od lepkości w 40. Każdy jeden jest badany pod tym kątem więc do kart technicznych nie będziesz miał problemu dotrzeć. Zmiana kąta nachylenia nie oznacza, że lepkość będzie rosła ze wzrostem temperatury tylko, że proces ten będzie przebiegał wolniej zwłaszcza jak dany polimer jest dodatkiem.
Do tego wraz ze wzrostem temperatury następuje rozszerzalność cieplna materiałów, z których zbudowany jest silnik. Spadek lepkości umożliwia smarowanie w takich warunkach. Ze względu na ciasne pasowanie nowoczesnych silników stosuje się oleje o niskiej lepkości. Gdyby zwiększyć lepkość wraz z temperaturą doprowadziłoby to do stanu w którym nawet zatarłbyś silnik.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Szymon P.:
Kosma S.:
Szymon P.:
Poniżej masz przykład oleju tego samego producenta o lepkości 5W30. Powinny być takie same, a jednak lepkość kinematyczna jest znacznie inna.

http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...
http://www.millersoils.pl/produkty/premium-samochody-o...

Te oleje są albo do dupy albo są poza specyfikacją. Ten pierwszy to w zasadzie
wg normy SAE olej 5W40, a ten drugi coś pomiędzy 5W30, a 5W40.
Dlaczego się różnią? Bo oleje różnicą się dodatkami, m.in. polimerami, które mają niby zmniejszać wpływ temperatury na lepkość. Czy to działa tak do końca i czy jest to faktycznie niezbędne? Nie wiem. Na pewno wierzę w to, że w wyższych temperaturach polimery zmieniają konformację i wzrasta lepkość.

Jeśli Twoim zdaniem ze wzrostem temperatury rośnie lepkość oleju to radze poczytać trochę literatury z zakresu termodynamiki. Lepkość cieczy jest funkcją temperatury i maleje z jej wzrostem.

To samo dotyczy polimerów. Lepkość polimerów maleje wraz ze wzrostem temperatury, wynika to ze zwiększenia ruchliwości makrocząsteczek, oraz objętości swobodnej między nimi. Zależność lepkości od temperatury jest różna dla różnych tworzyw. Silniejsza dla tworzyw bezpostaciowych (budowa amorficzna), niż dla częściowo krystalicznych.

A słyszałeś o entropii aktywacji? Dodanie polimerów takich, które w wysokich temperaturach mają przejście fazowe typu coil2globule zmienia entropię aktywacji przez co zmienia się w skali logarytmicznej nachylenie prostej lepkość vs 1/T.


Każdy producent oleju daje dostęp do kart technicznych. Wskaż mi chociaż jeden olej stosowany do smarowania sliników spalinowych posiadający lepkość w 100 stopniach większą od lepkości w 40. Każdy jeden jest badany pod tym kątem więc do kart technicznych nie będziesz miał problemu dotrzeć. Zmiana kąta nachylenia nie oznacza, że lepkość będzie rosła ze wzrostem temperatury tylko, że proces ten będzie przebiegał wolniej zwłaszcza jak dany polimer jest dodatkiem.
Do tego wraz ze wzrostem temperatury następuje rozszerzalność cieplna materiałów, z których zbudowany jest silnik. Spadek lepkości umożliwia smarowanie w takich warunkach. Ze względu na ciasne pasowanie nowoczesnych silników stosuje się oleje o niskiej lepkości. Gdyby zwiększyć lepkość wraz z temperaturą doprowadziłoby to do stanu w którym nawet zatarłbyś silnik.


Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem moje posty. Pozdrowienia.
K

konto usunięte

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Dwa miesiące temu oddałem samochód na przegląd do ASO, gdzie wymieniono mi olej. Tydzień temu po raz pierwszy otworzyłem maskę silnika w celu nalania płynu zimowego do spryskiwacza i ............ stwierdziłem brak korka wlewu oleju ... yyy

No i teraz mam dylemat (pomijając wszelkie akademickie względy), czy wymieniać olej, czy nie?
Czy lepiej było 5 kkm przejechać na starym oleju, czy na nowym bez korka???
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Silnik niebyl zapryskany olejem, nic niesmierdzialo, niedymylo, tak normalnie?

konto usunięte

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Ladislav Z.:
Silnik niebyl zapryskany olejem, nic niesmierdzialo, niedymylo, tak normalnie?
No właśnie "normalnie", nic nie zauważyłem podczas jazdy. Parę kropel jest na osłonie, ale niewiele - zresztą jutro w dzień zrobię fotę, to Wam pokażę :)

Edit:
Wyszedłem i zrobiłem teraz :)


Obrazek


Obrazek
Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.12.13 o godzinie 21:38

konto usunięte

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Nieźle - silnik wygląda jak niemyty i normalnie użytkowany ;-) Na moim po niemiecku i angielsku widnieje ostrzeżenie, żeby pod żadnym pozorem nie jeździć z otwartym wlewem oleju aby nie uszkodzić silnika :D

Chociaż to i tak nic - ja tam pod maską, w dwa dni po wyjechaniu Lancią z serwisu odkryłem pozostawiony duży śrubokręt...

konto usunięte

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Damian P.:
Nieźle - silnik wygląda jak niemyty i normalnie użytkowany ;-)
Wiesz, jak będę sprzedawał nie pożałuję Placka :P ... ale nie sprzedaję :D
Chociaż to i tak nic - ja tam pod maską, w dwa dni po wyjechaniu Lancią z serwisu odkryłem pozostawiony duży śrubokręt...
Zawsze lepsza superata, niż debet :D
Ale fakt, że jak odkryłem ten brak i musiałem 2 dni czekać na nowy korek ... do pracy jeździłem drugim samochodem, bo nie mogłem tak jakoś bez korka ;)

Jednak prawda, że czego oczy nie widzą ... :DDD
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Nowy samochód - wymieniać olej po kilky tysiącach km czy...

Piotr K.:
Dwa miesiące temu oddałem samochód na przegląd do ASO, gdzie wymieniono mi olej. Tydzień temu po raz pierwszy otworzyłem maskę silnika w celu nalania płynu zimowego do spryskiwacza i ............ stwierdziłem brak korka wlewu oleju ... yyy

Ja tak miałem w nowej Avensis. Wróciłem z Zakopca do Gorzowa, a na drugi dzień po wyjechaniu z garażu żona spytała o plamy na podjeździe. Aż mi się gorąco zrobiło. Korka nie było. Oleju może milimetr nad kreskę. Ciekaw jestem kto by odpowiadał w razie awarii silnika, bo przebieg raptem ok 2 tys. km?



Wyślij zaproszenie do