Adam
Walenda
CEO @ Walenda
Motorsport
Adam
Walenda
CEO @ Walenda
Motorsport
Temat: KitCar & Replika
Na początek:Kit-Car`y czyli SAM`y są wynalazkiem angielskim który opublikowany został w londyńskim "The World of Science and Art Magazine" w latach 1900-1905 pod tytułem "Jak zbudować sobie swój własny samochodzik".
Idea zbudowania sobie własnego samochodu, różniącego się od aktualnie produkowanych, często noszącego piętno właściciela o ambicjach konstruktorskich przeżywa aktualnie nieprawdopodobny rozkwit. Wzrost ilości produkowanych SAM`ów wyprzedza wzrosty notowane w produkcji samochodów masowo wytwarzanych przez gigantów przemysłu motoryzacyjnego: Forda ,GM , VW , Renault, Honda itd.
W krajach wysoko rozwiniętych które są siedzibami potentatów przemysłu motoryzacyjnego powstało około tysiąca producentów, którzy produkują kilkanaście tysięcy SAMów czyli samochodów różniących się bardzo od masowo produkowanych.
Powstał rynek SAMów, który pomimo wyższych cen, dzielnie radzi sobie z konkurencją masowo produkowanych a co za tym idzie tańszych samochodów seryjnych. Samy w zasadzie są pojazdami zbudowanymi z części i zespołów które są wytwarzane dla pojazdów produkowanych wielkoseryjnie przez gigantów motoryzacyjnych.
Obecnie można zauważyć tendencję powstawania wytwórni specjalizujących się w produkcji poszczególnych części, podzespołów oraz zespołów, które są często identyczne w samochodach wszystkich marek.
Ten fakt korzystania z części i zaspołów masowo produkowanych pozwolił na stosowanie doskonałych wyrafinowanych technologii gwarantujących najwyższą jakość przy bardzo niskich kosztach produkcji.
Adam
Walenda
CEO @ Walenda
Motorsport
Temat: KitCar & Replika
Historia aut typu KitCar, ReplikaAuta typu kit-car, w Polsce znane również pod nazwą SAM, są wynalazkiem angielskim. Uważa się, iż prekursorem pierwszych projektów aut typu kit-car jest Thomas Hyler White, który w 1896 roku, stworzył projekt prostego samochodu, który bez większego problemu, każdy mógł zmontować we własnym garażu. Tak narodził się pomysł stworzenia zestawów montażowych do budowy auta z najprostszych przedmiotów i narzędzi, dostępnych praktycznie w każdym gospodarstwie domowym.
W latach 1900-1905 projekty Whita były publikowane w magazynie „The English Mechanic” oraz w londyńskim "The World of Science and Art Magazine" pod tytułem "Jak zbudować sobie swój własny samochodzik" jednakże szybko straciły na atrakcyjności, gdyż produkowane masowo, na początku ówczesnego wieku auta były stosunkowo niedrogie i dobrze zmontowane.
Przez kilka dekad koncept stracił zainteresowanie, dopiero w latach 50-tych zaczęło się to zmieniać. Produkcja aut znacznie wzrosła i wiele starszych pojazdów ze znacznie skorodowanym nadwoziem lądowała na złomowiskach, mimo iż nadal nadawały się do eksploatacji. Ponieważ naprawa nadwozia była nieopłacalna, zrodziła się idea budowania aut z wykorzystaniem elementów podwoziowych złomowanych pojazdów, i montażem nowych nadwozi, o sportowym charakterze, wykonanych z włókna szklanego.
Auta typu kit-car znów stały się modne, między innymi dzięki Colinowi Chapmanowi, założycielowi firmy Lotus. Konstrukcje aut sportowych Chapmana szybko zdobywały uznanie wśród kierowców wyścigowych oraz amatorów szybkiej jazdy. Szczególnym uznaniem cieszył się model Seven. Auta produkowane były w formie zestawów do samodzielnego montażu, aby uniknąć 25% podatku od gotowych samochodów. Dodatkowo, aby podnieść jakość, model Seven sprzedawany był już częściowo zmontowany.
Kompletny układ napędowy wymagał tylko zainstalowania a elementy nadwozia oraz okablowanie elektryczne zainstalowane było fabrycznie. Tylko detale, takie jak przednie błotniki, tłumik, reflektory czy szyba, wymagały samodzielnego montażu. Tak przygotowane zestawy mogły być zmontowane w czasie poniżej sześćdziesięciu godzin, bez użycia specjalistycznych narzędzi.
Pierwsze Siódemki produkowane były z silnikiem Forda 100E o pojemności 1172ccm i mocy 40KM, rozpędzały ważący nieco ponad 400 kg samochód do 100km/h w 19 sekund.
Już wiosną 1958 roku Lotus zapowiedział znacznie szybszą wersję samochodu nazwaną Super Seven, wyposażoną w silnik Coventry Climax FWA 1100 o mocy 75KM przyśpieszający do 100km/h w 9.2 sekundy. Dodatkową nowością była nowa 4-biegowa skrzynia biegów w zamian za 3-biegową skrzynię Forda. Na rynek amerykański produkowana była wersja Seven America z charakterystycznymi błotnikami przednimi "skrzydłami" w stylu "Hot rod". Innym znanym na całym świecie autem, sprzedawanym w kompletach do montażu był Lotus Elan.
W latach 70-tych wiele projektów aut sportowych bazowała na podwoziu VW Beatle. Cieszyło się to wielką popularnością, ponieważ w łatwy i szybki sposób można było zdemontować nadwozie z auta, i na jego podwozie w prosty sposób zamontować nadwozie o sportowym charakterze, wykonane z włókna szklanego. Sprawiło to iż VW Garbus stał się najbardziej popularnym autem „dawcą” w dziejach. Przykłady tej konwersji obejmują Bradleya GT, Sterling, i Sebring, które można spotkać na naszych drogach po dziś dzień.
W latach 60-tych, Kalifornijczyk Bruce Meyers, wykorzystał konstrukcje VW Garbusa i zamontował pierwszą wymyśloną przez siebie karoserię z tworzywa sztucznego na jego skróconym podwoziu . To była godzina narodzin legendarnego Meyers-Manx Buggy, którego słynna forma, była podstawą do naśladowania we wszystkich później zbudowanych Buggy.
Obecne auta typu kit-car są często replikami słynnych i drogich klasyków, projektowane tak, aby każdy z odrobiną wiedzy technicznej, mógł wybudować auto, które dopuszczone jest do ruchu publicznego.
Idea zbudowania sobie własnego, wyjątkowego samochodu, różniącego się od aktualnie produkowanych, przeżywa aktualnie nieprawdopodobny rozkwit. Wzrost ilości produkowanych SAM`ów wyprzedza wzrosty notowane w produkcji samochodów masowo wytwarzanych przez gigantów przemysłu motoryzacyjnego.
W Polsce szczególną popularnością cieszą się zestawy do montażu replik samochodów drogich i znanych marek, takich jak Ferrari i Lamborghini jak również kultowych - AC Cobra czy Lotus Seven. Różnice między repliką, a oryginalnym samochodem są czasem tak nieznaczne, że tylko ekspert potrafi rozróżnić replikę od jej oryginału.
Adam
Walenda
CEO @ Walenda
Motorsport
Temat: KitCar & Replika
W tym roku podczas trzech eliminacji Classicauto Cup odbyły się trzy imprezy zrzeszające fanatyków i posiadaczy aut typu KitCar oraz replika.W przyszłym roku planowane są kolejne imprezy.Adam Walenda edytował(a) ten post dnia 15.09.10 o godzinie 18:08