Temat: Jak w miarę tanio i dobrze podrasować 1.9 TDI?
Marek Woźniak:
Czy leci z nami moderator? Ta dyskusja chyba nie może zboczyć z toru dalej niż już zboczyła, od delikatnej korekty osiągów Fabii TDi przeszliśmy przez 1,4TSi a skończyliśmy na błyskotliwym wniosku, że najlepiej to sprzedać to dziadostwo, pstryknąć palcami, wyczarować stertę pieniędzy i kupić Audi. Szkoda, że Komot, Compsport, Ecusoft, Masters i inne firmy tego nie wiedziały, bo zamiast robić korekty oprogramowania ku zadowoleniu klientów wybijaliby im to z głowy i odsyłali do salonów Audi.
Wiesz, testowałem 4 uniwersalne programy różnych firm, od Wenig'a po Novitec'a i trochę inaczej na to patrzę. Jeden miał dmuchać 1.8 w peaku, chodził gorzej niż seria. Przy drugim miałem problem z termostatem. Trzeci nie zachwycał a czwarty był w miarę.
Taka fabia kosztuje 18k, ma przelatane pewnie ze 150-200k. Wsadzasz do niej chip i co według ciebie się dzieje? 110PS w serii to jest dość dla auta "do pracy". Obstawiam, że w przeciągu 10-20k po założeniu chip'a posypią się : Sprzęgło dwumasowe ( 3-4k ), ucierpi mocniej przedni zawias ( gałki, łożyska 500zł ), hamulce będą szybko lecieć. Może paść turbina ( 3-4k ). A wszystko po to, by za miast 10,5sec do setki mieć "magiczne" 9. Wybacz.. ale nie przekonuje mnie to, jeżeli są seryjne auta po 25k, które mają do setki 6-7 sekund a w środku wyglądają 100 razy lepiej. Możesz je katować a one naprawdę dużo zniosą. Nie neguję chip-tuningu w 100%, ale uważam, że raczej trzeba wiedzieć co w aucie siedzi i mieć pojęcie o tym czy auto jest sprawne. Jak się pojawią choćby drobne podejrzenia, że coś nie gra to zaraz trzeba to sprawdzać, jeżeli nie masz znajomych mechaników co np. podepną ci od czasu do czasu auto do komputera, zwrócą ci uwagę, że auto zamula, ma złe spalanie to szybko możesz nowego silnika szukać ;) jak to ostatnio tutaj czytaliśmy.
Dłubiesz, to liczysz się z kosztami. Myślisz, że takie programy co zakładają w tych firmach to 8 cud świata? Dasz sobie rękę obciąć za to, kto grzebał w tym sofcie, czy to pod TDI 110ps czy TDI 105ps. Wersji silnika wyszło pewnie już kilkadziesiąt i uważasz, że do każdego auta pasuje jak złoto? Autoadaptacja, 3 km jazdy i auto zamienia się w demona! Wystarczy, że jeden zawór źle będzie pracował i taki chip zabija ci turbinę w moment ;-)