Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Marcin Kaniewski:
Hehe. Ja mam tempomat przy zwykłej lince gazu :) i dało się. dawno temu w Ameryce

Ale jesteś pewien, że linka nie idzie przypadkiem do jakiegoś czujnika i elektronicznej przepustnicy? Jeśli tak to nie różni się to zbytnio od elektronicznego pedału gazu ;)

konto usunięte

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Kosma S.:
Piotr K.:
Kosma S.:
A jak chcesz sterować np. kontrolą trakcji? Linka znikła odkąd zaczęto stosować ABS, a zaraz potem ASR, ESP itd...Komputer musi mieć możliwość sterowania pracą silnika.
Z tym ABS-em to pojechałeś :P :D

Kosma, sterowanie kontrolą trakcji, przepustnicą, wtryskami, itp. wcale nie wyklucza linki i normalnego pedału gazu. Mam samochód z tymi wszystkimi bajerami i linka jest jak wół :)
A dlaczego w najnowszych motocyklach, gdzie jest jeszcze bardziej niż w samochodach zaawansowany system sterowania silnikiem (ABS też) nie ma elektronicznej manetki gazu, tylko rolgaz z linką?

Nie jestem jakimś miłośnikiem staroci, ale dla mnie elektroniczny pedał to jak zastąpienie linki gazu gumą od majtek :P

Panowie nie krzyczcie na mnie :P

Cytat z wikipedii:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_throttle_control

Most automobiles already use a throttle position sensor (TPS) to provide input to traction control, antilock brakes, fuel injection, and other systems, but use a bowden cable to directly connect the pedal with the throttle.

Mi też wydaje się to sensowne, że informacja o położeniu pedału gazu jest wykorzystywana w innych systemach w tym ABS. Nie wiem jak i po co ale nie pierwszy raz o tym gdzieś czytałem.

wtopiłeś z tym cytatem :P

TPS to jest zwykły potenjometr wysyłający sygnał do komputera mówiący o położeniu przepustnicy. a czy ona jest sterowana linką (bowden cable) czy elekronicznie to co innego. ale i tak TPS do ABS ma się jak piernik do wiatraka, na wikipedii pierdoly opowiadaja
Marcin Kaniewski

Marcin Kaniewski ITSM, ITIL, PM, IT
Manager

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Kosma S.:
Marcin Kaniewski:
Hehe. Ja mam tempomat przy zwykłej lince gazu :) i dało się. dawno temu w Ameryce

Ale jesteś pewien, że linka nie idzie przypadkiem do jakiegoś czujnika i elektronicznej przepustnicy? Jeśli tak to nie różni się to zbytnio od elektronicznego pedału gazu ;)

Tak jestem pewien, że nie idzie. A tempomat jest podciśnieniowy i pociąga tę linkę
Mateusz B.

Mateusz B. Szef Serwisu
Jungheinrich
O./Poznań

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Eee tempomaty do dawien dawna były podciśnieniowe. Nic nadzwyczajnego..
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Marek S.:

TPS to jest zwykły potenjometr wysyłający sygnał do komputera mówiący o położeniu przepustnicy. a czy ona jest sterowana linką (bowden cable) czy elekronicznie to co innego. ale i tak TPS do ABS ma się jak piernik do wiatraka, na wikipedii pierdoly opowiadaja

Marek. Wtopiłem nie wtopiłem. Nie upieram się. Sprawdź proszę jedno. A mianowicie czy przypadkiem elektroniczna przepustnica z czujnikiem TPS nie jest sterowana osobnym silnikiem krokowym z ECU. Bowden cable idzie do czujnika, dopiero potem informacja idzie do komputera, a ten steruje przepustnicą.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Marcin Kaniewski:

Tak jestem pewien, że nie idzie. A tempomat jest podciśnieniowy i pociąga tę linkę

Co to za samochód?
Marcin Kaniewski

Marcin Kaniewski ITSM, ITIL, PM, IT
Manager

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Nawet dwa przykłady podam:
Chevrolet Blazer
Pontiac Grand Am (i klony typu Chevrolet/Oldsmobile Alero)
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Marcin Kaniewski:
Nawet dwa przykłady podam:
Chevrolet Blazer
Pontiac Grand Am (i klony typu Chevrolet/Oldsmobile Alero)

A roczniki?
Marcin Kaniewski

Marcin Kaniewski ITSM, ITIL, PM, IT
Manager

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

W przedziale 2000-2003

konto usunięte

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Kosma S.:
Marek S.:

TPS to jest zwykły potenjometr wysyłający sygnał do komputera mówiący o położeniu przepustnicy. a czy ona jest sterowana linką (bowden cable) czy elekronicznie to co innego. ale i tak TPS do ABS ma się jak piernik do wiatraka, na wikipedii pierdoly opowiadaja

Marek. Wtopiłem nie wtopiłem. Nie upieram się. Sprawdź proszę jedno. A mianowicie czy przypadkiem elektroniczna przepustnica z czujnikiem TPS nie jest sterowana osobnym silnikiem krokowym z ECU. Bowden cable idzie do czujnika, dopiero potem informacja idzie do komputera, a ten steruje przepustnicą.


nie nie nie.

tps to jedno a elektroniczna przepustnica to drugie. tps wystepuje w kazdym aucie w ktorym jest wtrysk.
tps w najprostrzej wersji podaje trzy sygnaly - zamknieta, otwarta, pelny gaz. i steruje to zaworem wolnych obrotow, czy np wylaczeniem klimatyzacji w polozeniu "full throttle". mozliwe ze wczesniej (to o czym mowie to lata 90-te) byly tps-y typu on-off pokazujace tylko ze gaz jest puszczony lub wcisniety.
nie wiem czy sa auta w ktorych jest linka gazu a sama przepustnica ma silniczek krokowy do jej sterowania, ale ja sie spotkalem tylko z takimi w ktorych nie ma linki (bo byloby to calkowicie nieuzasadnione)
a co do tempomatu - to one juz byly w latach 60-tych - wtedy o tps nikt nawet nie myslal.
nalezy pamietac, ze silnik N/A ma cos takiego jak podcisnienie i ono jest wystarczajace do sterowania tempomatem (wystarczy pojezdzic autem doladowanym z zegarem doladowania/podcisnienia i latwo zauwazyc korelacje obciazenia a podcisnienia np podczas podjazdu.
a czymze jest przepustnica ? zaworem powietrza - tak wiec wystarczy dodatkowy silnik krokowy i nim mozna sobie wysterowac dodatkowa dawke powietrza potrzebna na podjezdzie rownoznaczna z wcisnieciem gazu
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Marek S.:
Kosma S.:
Marek S.:

TPS to jest zwykły potenjometr wysyłający sygnał do komputera mówiący o położeniu przepustnicy. a czy ona jest sterowana linką (bowden cable) czy elekronicznie to co innego. ale i tak TPS do ABS ma się jak piernik do wiatraka, na wikipedii pierdoly opowiadaja

Marek. Wtopiłem nie wtopiłem. Nie upieram się. Sprawdź proszę jedno. A mianowicie czy przypadkiem elektroniczna przepustnica z czujnikiem TPS nie jest sterowana osobnym silnikiem krokowym z ECU. Bowden cable idzie do czujnika, dopiero potem informacja idzie do komputera, a ten steruje przepustnicą.


nie nie nie.

tps to jedno a elektroniczna przepustnica to drugie. tps wystepuje w kazdym aucie w ktorym jest wtrysk.

Zgoda.
tps w najprostrzej wersji podaje trzy sygnaly - zamknieta, otwarta, pelny gaz.

To wersja dla Głoga jak rozumiem, co?

>i steruje to zaworem wolnych obrotow, czy np
A do tego to chyba jest silniczek krokowy.
wylaczeniem klimatyzacji w polozeniu "full throttle".

To chyba też tzw. kick-off umieszczony pod pedałem gazu.

>mozliwe ze
wczesniej (to o czym mowie to lata 90-te) byly tps-y typu on-off pokazujace tylko ze gaz jest puszczony lub wcisniety.
nie wiem czy sa auta w ktorych jest linka gazu a sama przepustnica ma silniczek krokowy do jej sterowania, ale ja sie spotkalem tylko z takimi w ktorych nie ma linki (bo byloby to calkowicie nieuzasadnione)

I raczej masz rację z tą linką. Chyba nie ma takiego rozwiązania tj. linka połączona z elektroniczną przepustnicą. W sumie nie chciałem brnąć w tym kierunku ;) Jakoś nie chciało mi się wierzyć, że przepustnica jest sterowana linką. Myślałem, że skoro VAG od prawie 20 lat już tego nie stosuje to w każdym samochodzie tak jest ;) Tak, myliłem się.

Tym niemniej linka odchodzi w zapomnienie. W 1988 roku pierwszy drive-by-wire to BMW serii 7. Początek lat 90 to mercedes i vag. Amerykańce chyba trochę później np. ford mustang czy chevrolet corvette od końca lat 90. I tak myślę, że od rocznika 2004 w górę będzie już tylko elektroniczny pedał gazu (amerykańce).

a co do tempomatu - to one juz byly w latach 60-tych - wtedy o tps nikt nawet nie myslal.
nalezy pamietac, ze silnik N/A ma cos takiego jak podcisnienie i ono jest wystarczajace do sterowania tempomatem (wystarczy pojezdzic autem doladowanym z zegarem doladowania/podcisnienia i latwo zauwazyc korelacje obciazenia a podcisnienia np podczas podjazdu.

Ale ja nie chciałem rozmawiać o tempomacie ;)
a czymze jest przepustnica ? zaworem powietrza - tak wiec wystarczy dodatkowy silnik krokowy i nim mozna sobie wysterowac dodatkowa dawke powietrza potrzebna na podjezdzie rownoznaczna z wcisnieciem gazu

I tak też to dzisiaj wygląda. To o czym piszesz to TAC (throttle actuator control).

A jeśli chodzi o ABS. Może nieszczęśliwie go wymieniłem w kontekście komputeryzacji samochodów. Kontrola trakcji czy stabilizacja toru jazdy to systemy, które wyrosły z ABS, mylę się?

konto usunięte

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Kosma - to dla Gloga to nie chodzi o tłumaczenie najprostsze, tylko o to, że są też TPS działające jak potencjometry o płynnej zmianie sygnału (czyli "bardziej skomplikowane")

tak, tps steruje zaworem wolnych obrotów (czyli silniczkiem krokowym)
polega to na tym, że jak puscisz gaz to tps podaje sygnał "przepustnica zamknięta" i dawkę powietrza przekazuje zawór wolnych obrotów poprzez odpowniednie przesunięcie krokowca.

"kick off" ?? was ist das ?? może mylisz z kick down ? ale to tylko w automatach i służy czemu innemu.

w tradycyjnym linkowym gazie, standardowo pedał gazu ma tylko linkę przyczepioną a to czy jest gaz w podłoge odczytuje właśnie TPS i na podstawie tego sygnału jest np. wyłączana klima

konto usunięte

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

a do do ABS - tak, systemy ASR i inne wyrosły z niego i korzystają z jego czujników. Zresztą korzystają też z pompy ABS do przyhamowywania poszczególnych kół.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Tak kick-down, piszę po piwku a mam urlop, popieprzyło mi się z "kick-off meeting" ;) W niektórych autach jest coś podobnego aby odłączyć kompresor klimy.

konto usunięte

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

No to pedał został rozpracowany :)

Pokazuje to jak pewne rzeczy można skomplikować.
A mnie ostatnio mocno wkurza prosta sprawa, którą niewielu producentów przejmuje się. Chodzi mi o ten cholerny spryskiwacz szyb. Czy tak trudno w każdym samochodzie zainstalować kontrolkę kończenia się płynu w zbiorniczku???
Najczęściej kończy mi się płyn w najmniej oczekiwanym momencie ;>
Marcin Kaniewski

Marcin Kaniewski ITSM, ITIL, PM, IT
Manager

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Miałem kiedyś Forda Granadę Ghia (rocznik 1982) i tam taki czujnik był.
Krzysztof Pogorzelec

Krzysztof Pogorzelec AUTIM Serwis
mechaniczny i
powypadkowy
samochodów

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Piotr K.:
No to pedał został rozpracowany :)

Pokazuje to jak pewne rzeczy można skomplikować.
A mnie ostatnio mocno wkurza prosta sprawa, którą niewielu producentów przejmuje się. Chodzi mi o ten cholerny spryskiwacz szyb. Czy tak trudno w każdym samochodzie zainstalować kontrolkę kończenia się płynu w zbiorniczku???
Najczęściej kończy mi się płyn w najmniej oczekiwanym momencie ;>

Spokojnie już na pewno jakaś firma pracuje nad ultradźwiękowym czujnikiem poziomu płynu w zbiorniczku spryskiwacza. Na razie pewnie konstrukcja jest zbyt mało skomplikowana, ale dodanie jeszcze dwóch centralek systemu kalibracji pozwoli na dolewanie płynu tylko w ASO i oczywiście płyn będzie tylko z logo producenta w przystępnej cenie...70pln za litr...
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Czujnik poziomu będzie sprzężony z odbiornikiem GPS i centralnym komputerem, aby odpowiednio wcześnie informować o możliwości zakupu płynu w pobliżu trasy ( i cenach). W wersji premium - przewidywany czas zużycia na podstawie przebiegu i aktualnej pogody.

konto usunięte

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Krzysztof Pogorzelec:
Spokojnie już na pewno jakaś firma pracuje nad ultradźwiękowym czujnikiem poziomu płynu w zbiorniczku spryskiwacza. Na razie pewnie konstrukcja jest zbyt mało skomplikowana, ale dodanie jeszcze dwóch centralek systemu kalibracji pozwoli na dolewanie płynu tylko w ASO i oczywiście płyn będzie tylko z logo producenta w przystępnej cenie...70pln za litr...
To jest właśnie nowa „pro klientowska” idea rozwoju myśli technicznej w przemyśle motoryzacyjnym.

Pierwszy priorytet to minimalizacja kosztów wielkoseryjnej produkcji. Czyli technologia umożliwiająca zastosowanie na jak największą skalę automatycznego montażu, maksymalizacja modułowej budowy podzespołów, maksymalna unifikacja podzespołów, ograniczenie procesów wymagających angażowania wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej, to kosztuje więc najlepiej pełna samoregulacja. Oczywiście to wszystko pod hasłem minimalizacji braków, no i dla „dobra klienta”, który chce kupować auta jak najtaniej.

No ale jak wiadomo na rynku jest spora konkurencja i zyski z produkcji samochodów są w naturalny sposób ograniczone, trzeba poszukać innych źródeł zysków.

I tu mamy drugi priorytet branży motoryzacyjnej, czyli serwis.
Więc „w trosce o klienta” samochody konstruuje się tak, aby klient nie musiał (a najlepiej nie mógł) sam obsługiwać swoje auto. Serwis zrobi to za niego lepiej za „drobną” opłatą. Ale klienta trzeba jakoś do tego przekonać :) Więc … kombinuje się tak, aby do wymiany żarówek trzeba było demontować zderzak, nadkola (nitowane, lub na jednorazowe zapinki), czy do wymiany rozrządu demontować cały przód pojazdu wraz z chłodnicami i wzmocnieniami, albo do wymiany świec opuszczać pod samochód cały zespół napędowy, nie wspomnę o specjalnych dziwnych śrubkach i nakrętkach wymagających „specjalnych” narzędzi … itp.
Wszystko dla klienta :P Ale istotną sprawą jest też troska o autoryzowanych mechaników. Konstrukcja samochodu musi być taka, aby naprawy autoryzowane były głupoto odporne. Czyli jak wspominałem wcześniej wszystko ma być samoregulujące się. No … ewentualnie wyższa szkoła jazdy to komputer serwisowy ze specjalnym (zastrzeżonym) oprogramowaniem, które jest w stanie rozpracować pierwszy lepszy fan Windowsa :P Można za to skomplikować konstrukcję gniazd i wtyczek :)

No i trzeci priorytet to troska o pełne zaspokojenie potrzeb klienta. Czyli dostarczenie mu produktu na miarę jego oczekiwań.
No tak, ale obecny klient sam już nie wie czego oczekiwać … ? Więc trzeba wykreować potrzeby klienta. I tu wkracza nowoczesny marketing i wykorzystywanie najnowszych środków przekazu, oraz technik manipulacji :P
IMHO w tą dziedzinę wpisuje się też w dużej mierze ekologia, bezpieczeństwo, itp.

Tak też często zastanawiam się, czy klient jest tak naprawdę podmiotem, czy przedmiotem … a samochód jest jeszcze samochodem, czy tylko produktem marketingowym?

konto usunięte

Temat: Jak można było tak dać d*py ze zwykłym pedałem?

Piotr K.:
A mnie ostatnio mocno wkurza prosta sprawa, którą niewielu producentów przejmuje się. Chodzi mi o ten cholerny spryskiwacz szyb. Czy tak trudno w każdym samochodzie zainstalować kontrolkę kończenia się płynu w zbiorniczku???
Najczęściej kończy mi się płyn w najmniej oczekiwanym momencie ;>


A w jakim to aucie owej kontrolki nie masz? :P
W Mondku jest ale mnie wkurza bo kontrolka się świeci a płyn jeszcze jest.Inna sprawa, że pojemność zbiorniczka jest malutka, w Escorcie był baniak na chyba 6 czy 7 litrów, a tu może max 4l?
Potem w bagażniku wożę ze sobą zimą ze 2-3 baniaki:D.



Wyślij zaproszenie do