Jarosław Waśkiewicz

Jarosław Waśkiewicz Biznesnafali.pl
Markajestkobieta.pl
Jaroslawwaskiewicz.c
om

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

W ostatnich latach nie weszła do Polski żadna duża inwestycja w zakresie produkcji samochodów osobowych. Zachodnie koncerny coraz częściej wybierają kraje ościenne. Co zrobić, by inwestycje koncernów motoryzacyjnych nie omijały naszego kraju? – zastanawiali się uczestnicy debaty (pierwszej w ramach programu "Przyjazna motoryzacja"), która 22 lutego 2011 r. odbyła się na terenie Sejmu RP.

Obrazek


Rozpoczynając dyskusję nad sposobami wsparcia inwestycji w jednej z kluczowych dla polskiej gospodarki branży, Jakub Faryś, gospodarz debaty, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zaznaczył, iż debata ta, jest pierwszym z cyklu czterech tego typu spotkań, organizowanych w ramach programu Przyjazna motoryzacja. Program ten, firmowany przez Związek, ma za zadanie propagować wzorce motoryzacji racjonalne, bezpiecznej i ekologicznej.

(...)

Brak planu wsparcia obszarów strategicznych

W Polsce brakuje długoterminowej strategii wsparcia sektorów kluczowych, tymczasem już dziś na Śląsku wartość produkcji motoryzacyjnej jest 2-3 razy większa niż w uznanym za strategiczne górnictwie, przy dwukrotnie mniejszym zatrudnieniu. Na Śląsku co czwarte miejsce pracy zostało stworzone przez motoryzację. 60 proc. inwestycji w ramach Śląskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przypada na tę branżę.

Motoryzacja ma ogromne znaczenie dla całej polskiej gospodarki. Szacuje się, że w 2010 r. wartość eksportu polskiej branży motoryzacyjnej (pojazdy i części) przekroczyła 17 mld euro. Udział motoryzacji w polskim PKB systematycznie rośnie, w roku 2009 wyniósł 6,2 proc. Już 16 procent wartości polskiego eksportu pochodzi z motoryzacji. Jeśli założyć, że jednemu miejscu pracy w wąsko (produkcyjnie) rozumianej motoryzacji, zatrudniającej około 150 tys. pracowników, towarzyszy pięć stanowisk pracy w branżach okołomotoryzacyjnych, można uznać, że dzięki produkcji, sprzedaży, i eksploatacji samochodów ma z czego żyć 750 tys. rodzin w Polsce.


Obrazek


90 mld do tyłu przez infrastrukturę

Zastanawiano się też nad znaczeniem infrastruktury dla napływu nowych inwestycji motoryzacyjnych do Polski. Nie znalazła uznania teza, że w Polsce kupuje się mało nowych samochodów ze względu na brak dróg. Faktem jest, że jedynie 30 proc. naszych dróg można uznać za dobre, choć w ostatnich latach postęp jest widoczny. Jak jednak wytłumaczyć fakt, że Polacy kupują chętnie samochody używane, które jeżdżą po tych samych, „niedobrych” drogach? O słabości polskiego rynku nie decyduje również stopień zamożności Polaków, skoro nasza siła nabywcza jest większa niż Czechów czy Rumunów, a skłonność do nabywania nowych pojazdów bynajmniej nie przekracza średniej w tamtych krajach...

przeczytaj pełną relacje...

konto usunięte

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

Jarek Waśkiewicz:
[b]W ostatnich latach nie weszła do Polski żadna duża inwestycja w zakresie produkcji samochodów osobowych.

Ręce opadają jak się czyta takie farmazony...

Produkcja AstryII,AstryIII, Zafiry, Forda KA, Pandy (wywiezionej, teraz jest bodajże Ypsilon).
A do tego wiele firm branży automotive, choćby skrzynie biegów Toyota, Faurecia, Valeo, wymieniać dalej?

Edt.Oczywiście i tak pewne inwestycje nas ominęły i fabryki zostały ulokowane w innych państwach, jednak pisanie, że u nas się nic nie dzieje jest po prostu niepoważne.

Edt.Astra IV też jest z Gliwic a do tego i kabrio:
http://biznes.onet.pl/nowy-kabriolet-opla-powstanie-w-...Jolanta I. edytował(a) ten post dnia 24.02.11 o godzinie 22:37
Bogusz Julian Kasowski

Bogusz Julian Kasowski zawodowy INV€$TOR

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

o tym jak dobrze prosperują polskie oddziały Volkswagena, Delphi, Fiata czy Gedii to nie ma co wspominać...
Inwestycje w wielkie fabryki zatrudniające tysiące ludzi to faktycznie ostatnio rzadkość, ale ile tych fabryk mają otwierać producenci? Nie lepiej rozwijać istniejące firmy i miejsca, co aktualnie ma miejsce?
Krzysztof Pogorzelec

Krzysztof Pogorzelec AUTIM Serwis
mechaniczny i
powypadkowy
samochodów

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

Pan Faryś zawsze dbał o interesy koncernów samochodowych i gdyby tylko mu się udało to, oczywiście w trosce o dobro obywateli Polski wprowadziłby ustawą obowiązek kupowania nowego samochodu co rok. Oczywiście samochody te musiałby być serwisowane tylko w ASO, których ilość byłaby sztucznie ograniczona aby serwisy nie robiły sobie wzajemnie konkurencji. Wielu ludzi którzy kiedyś kupili nowy samochód, twierdzi że nie zrobi tego po raz drugi chociażby dla tego że nie chcą składać się na nowe marmury do salonu panów dealerów i nie chcą być traktowani jak przygłupy przez panów doradców serwisowych których wiedza jest tak nieziemska że zwykły burek, użytkownik auta nie jest wstanie tego pojąć.
Tomek Jurczyński

Tomek Jurczyński KAM OEM Automotive /
Aftermarket
Automotive

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

Musimy również zwrócić uwagę że w tej chwili fabryki to właściwie są to montownie. Producent samochodu dzisiaj już nic nie produkuje. Na linii montażowej składa części które przyjeżdżają z innych... montowni :). Bo "producent" silnika czy skrzyni biegów to też montażysta składający części otrzymane od swoich podwykonawców. itd.
Poza tym świat stał się jedną małą wioską w której zatarły się granice. Jeśli mimy o innowacjach, to właściwie o czym? O nowej fabryce, czy może o nowym zleceniu? A może chodzi o działy R&D które opracowują nowe technologie? Tych akurat nie brakuje na naszym podwórku, więc wiele innowacji wychodzi z Polski.

Może nie mamy fabryk samochodów w Polsce, ale przemysł kooperujący z motoryzacją, podwykonawstwo na różnych poziomach jest bardzo mocno rozrośnięte w naszym kraju.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

Kazdy producent wykonuje karoserie przynajmniej, silnik-korpus, glowice, tloki, kola zębate itd.,
Kupuje zegary,chlodnice, klimatyzje, swiatla,kabelaz, tapicerke, lożyska,itd.
Skoda robi milion samochodow to robi wiecej podzespolow, silniki, skrzynie biegow (te i do jinych modeli koncernu) niz Hyndai co ma produkcje 300.000 aut.
Samych Octawii sie zrobi 1200 dziennie, to wiecej by bylo ludzi w logistyce,niz na produkcji samochodow.
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

Ladislav Z.:
Kazdy producent wykonuje karoserie przynajmniej, silnik-korpus, glowice, tloki, kola zębate itd.,

Karoserie to i owszem, ale silnik niekoniecznie.
Zaczyna się to od kupienia całego silnika, a kończy się...
Obecnie BMW w swoich silnikach stosuje 4 własne części: głowicę, korbowód, wał korbowy i skrzynię korbową. Z tymże też nie do końca, bo niektóre są w całości kupowane od poddostawców lub też w stanie przed mechaniczną obróbką. Z tego co wiem to w koncernie VW jest jeszcze mniej własnych części w silniku.
Ladislav Zaparka

Ladislav Zaparka właściciel,
Przedsiębiorstwo L-Z

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

Oczywiście tego nie wiem, co jest w silnikach wlasnego a co nie,
ale w Mlada Boleslaw jest produkcja silnikow, tych mniejszych dla calego koncernu,
skrzyni DSG oraz manualnych takze, produkuja tego tysiace sztuk dziennie to mysle,ze
większość i tam produkuja.
Jaku juz firma sobie odlewa z aluminium czesci silnika, to moze i tloki.
Dalej to juz ma silnik, system wtrysku paliwa, powietrza,zaplonu, to juz maja wszyscy od poddostawcow.

Temat: Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?...

Teraz wszedł fajny projekt http://autoczesci.elblag.pl/wybor-najlepszej-kamerki-c... bardzo ciekawe.



Wyślij zaproszenie do