konto usunięte
Ryszard S. Wolny strzelec
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Jarosław Nowacki:
Na ile można wycenić nasze i innych bezpieczeństwo? Na 100 PLN miesięcznie? To dużo czy mało? Niech każdy sobie odpowie na to pytanie sam... Przeciętny samochód (nowy) jest użytkowany przez właściciela w Polsce (w zależności oczywiście od marki, czy segmentu ten okres ulega zmianie) około 4 lata... Dopłata do reflektorów ksenonowych to wielkość około 5K... Dające troszkę ponad sto PLN miesięcznie, a poprawiających widoczność w stopniu nie porównywalnym, tym bardziej że są połączone z systemem doświetlania zakrętów... W jesienne dżdżyste wieczory różnica nawet 20 metrów może oznaczać czyjeś życie, nie koniecznie ludzkie, jednak życie...
To co napisałeś jest piękne, ale... Dlaczego to ludzkie życie mają doceniać właściciele aut, a nie na przykład właściciele dróg lub firmy ubezpieczeniowe? Albo na przykład NFZ w ramach profilaktyki (mniej rannych w wypadkach)?
Dalej - skąd wiesz, że posiadanie ksenonów nie będzie wzmagać poczucia, "że jedziemy bezpiecznie, czyli możemy jechać szybciej"?
Nie takie to proste jak się wydaje na początku.
Jarosław
Nowacki
koneser empirycznych
doznań
egzystencjonalizmu -
który sz...
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Ryszard S.:
Jarosław Nowacki:Na ile można wycenić nasze i innych bezpieczeństwo? Na 100 PLN miesięcznie? To dużo czy mało? Niech każdy sobie odpowie na to pytanie sam... Przeciętny samochód (nowy) jest użytkowany przez właściciela w Polsce (w zależności oczywiście od marki, czy segmentu ten okres ulega zmianie) około 4 lata... Dopłata do reflektorów ksenonowych to wielkość około 5K... Dające troszkę ponad sto PLN miesięcznie, a poprawiających widoczność w stopniu nie porównywalnym, tym bardziej że są połączone z systemem doświetlania zakrętów... W jesienne dżdżyste wieczory różnica nawet 20 metrów może oznaczać czyjeś życie, nie koniecznie ludzkie, jednak życie...
To co napisałeś jest piękne, ale... Dlaczego to ludzkie życie mają doceniać właściciele aut, a nie na przykład właściciele dróg lub firmy ubezpieczeniowe? Albo na przykład NFZ w ramach profilaktyki (mniej rannych w wypadkach)?
W życiu zawsze kieruję się prostą zasadą, pierwszymi słowami przysięgi Hipokratesa "...Primum non nocere"...
To nie firmy ubezpieczeniowe, ani NFZ będą przeżywały traumę, z powodu spowodowania wypadku, czy pozbawienia człowieka, czy innej istoty życia...
Moim zdaniem, powtarzam moim zdaniem, powinniśmy przede wszystkim sami dbać o swoje i innych bezpieczeństwo. Nie chcę wywoływać akademickiej dyskusji, na temat kto co powinien...
Wychodzę z założenia, że jeżeli chcę oglądać świat pięknym, bez zanieczyszczeń, to jako pierwszy Ja powinienem nie śmiecić i nie zanieczyszczać... W myśl pewnej dosyć starej zasady... "Kto jest bez winy niech pierwszy rzuci kamieniem..."
Dalej - skąd wiesz, że posiadanie ksenonów nie będzie wzmagać poczucia, "że jedziemy bezpiecznie, czyli możemy jechać szybciej"?
Nie takie to proste jak się wydaje na początku.
Nic nie jest proste, choć takim się może wydawać... Do każdego należy decyzja, czy widząc lepiej będzie jechał szybciej. Choć idąc tym tropem, czy to Carl Benz jest winny śmierci na drogach? Idąc jeszcze dalej Gajusz Juliusz Jakiśtam który "wynalazł" rzymską drogę jest współwinny z Panem Benz'em?
Każdy z nas sam powinien odpowiedzieć sobie na to pytanie...
To że kogoś nauczymy "łowić" a nie tylko damy "rybę" nie oznacza że wykorzysta on dane mu możliwości. Tak jak napisałem powyżej, uważam że jeżeli chcemy aby świat był "lepszy" zmiany powinniśmy rozpocząć od siebie...
Michał
Ł.
Doświadczenie jest
czymś, co zdobywasz
wtedy, gdy
przesta...
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
@Jarek
Przeciętny samochód (nowy) jest użytkowany przez właściciela w Polsce (w zależności oczywiście od marki, czy segmentu ten okres ulega zmianie) około 4 lata... Dopłata do reflektorów ksenonowych to wielkość około 5K... Dające troszkę ponad sto PLN miesięcznie, a poprawiających
To jest fajne, jeżeli kupujesz auto za gotówkę - jak bierzesz kredyt to 4k za xenony + 7k za DSG = 11k teraz dołóż tą kwotę do ceny i porównaj wielkość raty.
Poza tym ile znasz osób w swoim otoczeniu, które zmieniają auto co 4 lata (stare na nowe)?
Nie żebym się z Tobą nie zgadzał ale nasze społeczeństwo nie jest aż tak bogate.
Michał
Krzysztof B. instruktor
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Dopłata do reflektorów ksenonowych to wielkość około 5K... Dające troszkę ponad sto PLN miesięcznie, a poprawiających widoczność w stopniu nie porównywalnym, tym bardziej że są połączone z systemem doświetlania zakrętów... W jesienne dżdżyste wieczory różnica nawet 20 metrów może oznaczać czyjeś życie, nie koniecznie ludzkie, jednak życie...Nie wiedziałem, że ksenony mają większy zasięg niż halogenowe. A może ci się pomyliło z trochę lepiej uformowaną wiązką?
A jeśli mowa o bezpieczeństwie to zapewnić może sprawny reflektor a nie rodzaj źródła światła.
Ryszard S. Wolny strzelec
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Jarosław Nowacki:
W życiu zawsze kieruję się prostą zasadą, pierwszymi słowami przysięgi Hipokratesa "...Primum non nocere"...
W myśl tej zasady ja stosuję inną, skuteczną w wielu przypadkach - "nie widzisz, nie jedziesz". No może w tym konkretnym przypadku nieco zmodyfikowaną - jedziesz wolniej.
I tym sposobem mam 4k w kieszeni. :)
Jarosław
Nowacki
koneser empirycznych
doznań
egzystencjonalizmu -
który sz...
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Krzysztof B.:
Dopłata do reflektorów ksenonowych to wielkość około 5K... Dające troszkę ponad sto PLN miesięcznie, a poprawiających widoczność w stopniu nie porównywalnym, tym bardziej że są połączone z systemem doświetlania zakrętów... W jesienne dżdżyste wieczory różnica nawet 20 metrów może oznaczać czyjeś życie, nie koniecznie ludzkie, jednak życie...Nie wiedziałem, że ksenony mają większy zasięg niż halogenowe. A może ci się pomyliło z trochę lepiej uformowaną wiązką?
A jeśli mowa o bezpieczeństwie to zapewnić może sprawny reflektor a nie rodzaj źródła światła.
Nie chcę wdawać się w polemikę, aby jednak jednoznacznie uciąć kwestię porównania reflektorów wyposażonych żarniki ksenonowe a tradycyjne, odsyłam do producentów, czy innych porównań. Poniżej dwa linki;D
Cytat "...100 % więcej światła niż z żarówek halogenowych i 300 % większa skuteczność świetlna
Lampy ksenonowe wytwarzają światło o barwie bardziej zbliżonej do barwy światła dziennego (temperatura barwowa 4 100 K) niż tradycyjne żarówki halogenowe (3 200 K)
Jaśniejsze światło oznacza, że droga jest znacznie lepiej oświetlona. Właśnie dlatego kierowcy o wiele szybciej mogą reagować na różnego rodzaju przeszkody, znaki lub zagrożenia pojawiające się na drodze. Rozproszenie światła jest zredukowane do minimum, a więc nadjeżdżający z przeciwka kierowcy nie są oślepiani..."
http://www.osram.pl/osram_pl/Dla_profesjonalistow/Oswi...
Kolejny cytat "...Oświetlenie ksenonowe Philips Xenon HID zapewnia kierowcy większe pole widzenia w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem halogenowym, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo na drodze. Lampa ksenonowa HID daje dwukrotnie więcej światła niż żarówka halogenowa i zużywa połowę mniej energii przy dłuższej żywotności..."
http://www.philips.pl/about/company/businesses/lightin...
Ryszard S. Wolny strzelec
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Jeszcze kilka cytatów ze stron producentów i wyjdzie na to, że bezpieczniej jest w nocy, niż w dzień. :)Krzysztof B. instruktor
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Lampy ksenonowe wytwarzają światło o barwie bardziej zbliżonej do barwy światła dziennego (temperatura barwowa 4 100 K) niż tradycyjne żarówki halogenowe (3 200 K)Nieprawda. Faktem jest, ze żarniki produkują światło ciepłe a temperaturę ksenonów można dobrać. Ale w rzeczywistości ksenony mają najczęściej temperaturę zimnobiałą (>5000K) gdyż taka barwa daje lepszy kontrast i lepsze rozpoznawanie obiektów. Z drugiej strony obarczone jest to większym zmęczeniem wzroku. I dodatkowo sprawność lumen na wat zwiększa się z temperaturą.
Jaśniejsze światło oznacza, że droga jest znacznie lepiej oświetlona. Właśnie dlatego kierowcy o wiele szybciej mogą reagować na różnego rodzaju przeszkody, znaki lub zagrożenia pojawiające się na drodze.Kompletne mydlenie głowy. Faktem jest, że ksenony dają jaśniejsze światło (a jest to może 30% więcej) ale to nie oznacza, że coś co można dostrzec przy ksenonach, przy halogenach jest niewidzialne. Szybsza reakcja to może setne sekundy, które nie mają żadnego wpływu. Bo zasięg świateł jest podobny.
Rozproszenie światła jest zredukowane do minimumTo nie jest zaleta ksenonów tylko soczewek. A soczewki stosuje się również przy żarnikach.
a więc nadjeżdżający z przeciwka kierowcy nie są oślepiani..."
Lepiej widoczna granica światło cień nie ma żadnego wpływu na oślepianie bo prawidłowo ustawiony reflektor ma świecić w jezdnię a nie po oczach. To jakie oko odczuwa reakcję ma wpływ tylko i wyłącznie jasność w strefie cienia a ta jest podobna w obu rodzajach oświetlenia. I tak naprawdę to ksenony są bardziej uciążliwe z uwagi na zimną barwę światła. A dodatkowo na nierównej drodze to właśnie ksenony bardziej oślepiają bo są mocniejsze.
I to są właśnie argumenty producentów. Wszystko jest najlepsze i oczywiście zwiększa to bezpieczeństwo. A ludzie płacą za te brednie niemałe pieniądze.
W rzeczywistości ksenony to trochę lepszy komfort ale niestety bardzo drogi.Krzysztof B. edytował(a) ten post dnia 05.12.11 o godzinie 16:26
Jarosław
Nowacki
koneser empirycznych
doznań
egzystencjonalizmu -
który sz...
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Nie zamierzam polemizować, każdy ma prawo do swojego zdania;DZacytuję tylko (tendencyjny tygodnik Auto Świat)
"...Podsumowanie - Ksenony wygrywają
W porównaniu do wyników z lat ubiegłych warto zauważyć, że przetestowane tym razem światła halogenowe wypadły lepiej. W niczym nie zmienia to jednak faktu, że osoby, które mają problemy z jazdą po ciemku, powinny w miarę możliwości wybierać oświetlenie ksenonowe. Jak na razie nie wymyślono niczego lepszego. Życzylibyśmy sobie jednak, żeby reflektory nowych aut emitowały mniej światła rozproszonego. Drogie lampy diodowe wciąż nie są sensowną alternatywą..."
Link: http://www.auto-swiat.pl/1-test-swiatel-21-samochodow-...
Bezpieczeństwo moim zdaniem nie ma ceny, jest to wybór każdego z nas...Jarosław Nowacki edytował(a) ten post dnia 05.12.11 o godzinie 18:02
Bogusz Julian Kasowski zawodowy INV€$TOR
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Jarosław Nowacki:A czy wyczynowy sport samochodowy ma być przyjemnością czy zapewnić jak najlepsze osiągi, zazwyczaj oznaczające najniższy czas przejazdu?
Zwolennicy manuali stwierdzą, że są odzierani z przyjemności z jazdy, ciekaw jestem dlaczego w samochodowym sporcie wyczynowym są automaty z sekwencyjną zmianą biegów ;D
Nie myl proszę przyjemności z jazdy (czy to Clio czy też Challengerem) z jazdą sportową - jak będę chciał wygrywać każdy wyścig spod świateł to będę jeździł na sekwencji. A jak chcę się rozkoszować samym prowadzeniem auta to wyłączę system rozpoznawania znaków, stabilizacji toru jazdy, tempomat i wszelkie inne elektroniczne układy (które da się wyłączyć bez wyrywania wiązki kabli:P) i wrócę do czystego jeżdżenia - mruczący silnik, sprzęgło-hamulec-gaz i zmiana biegów oraz kręcenie kierownicą. Przyjemność z jazdy można czerpać bez super-sportowych osiągów:)
Michał
Ł.
Doświadczenie jest
czymś, co zdobywasz
wtedy, gdy
przesta...
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Ja dodam jeszcze jedno - zmień bieg manualem przy takiej jeździe - jest to lekki wyczyn.Michał
konto usunięte
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Bogusz K.:
A czy wyczynowy sport samochodowy ma być przyjemnością czy zapewnić jak najlepsze osiągi, zazwyczaj oznaczające najniższy czas przejazdu?
szczególnie, że skrzynia sekwencyjna w zasadzie działania NIE JEST skrzynią automatyczną. Jest nadal czysto mechaniczną skrzynią! Ale nie jest stosowana w zwykłych autach ze względu na swoją "twardość" działania, szarpanie przy zmianie biegów itd - zwykły manual jest w tym względzie o wiele przyjaźniejszy.
Mechaniczne skrzynie sekwencyjne są stosowane także w motocyklach - tam doskonale czuć to specyficzne działanie tego typu skrzyń.
Ryszard S. Wolny strzelec
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Jarosław Nowacki:
Nie zamierzam polemizować, każdy ma prawo do swojego zdania;D
Zacytuję tylko (tendencyjny tygodnik Auto Świat)
"... W niczym nie zmienia to jednak faktu, że osoby, które mają problemy z jazdą po ciemku, powinny w miarę możliwości wybierać oświetlenie ksenonowe...."
Bezpieczeństwo moim zdaniem nie ma ceny, jest to wybór każdego z nas...
Skoro bezpieczeństwo nie ma ceny, to osoby, które mają problemy z jazdą po ciemku powinny wynająć kierowcę albo wziąć taksówkę. Tak będzie bezpieczniej, chociaż w dłuższym okresie drożej niż z ksenonami.
Damian S. Bazinga!
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Marek S.:
szczególnie, że skrzynia sekwencyjna w zasadzie działania NIE JEST skrzynią automatyczną. Jest nadal czysto mechaniczną skrzynią!
Powiem Tobie w ten sposób. Wszystkie skrzynie są mechaniczne ale w niektórych zmienia biegi komputer, a w niektórych lewarek i prawa/lewa ręka. Wszyscy wiemy, że DSG nie ma przekładni hydrokinetycznej oraz, że są tam dwa sprzęgła i nie jest to klasyczny automat.
Ostatnio na innym forum była dyskusja czy DSG to skrzynia automatyczna, a to na okoliczność przetargu na samochód dla "szefostwa" term maltańskich w Poznaniu. Rozpisali przetarg na skodę superb z DSG i wpisali tam właśnie skrzynię automatyczną no bo co mieli wpisać? Kwestia nie jest chyba rozstrzygnięta i wciąż można się sprzeczać ale gdyby jednak zastanowić się głębiej nad definicją to wydaje mi się, że jest to taki sam automat jak klasyczne automaty czy nawet multitronic. Zmienia sama biegi? Zmienia.Kosma S. edytował(a) ten post dnia 05.12.11 o godzinie 22:16
konto usunięte
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
mechaniczne w sensie przekazywania mocy - w zwyklej skrzyni czy tez w sekwencyjnej moc jest przekazywana mechanicznie za pomoca przekazywania sił na sąsiednie zębatki czy też tarczę sprzęgła ;) w klasycznym automacie nie - pośrednikiem jest olej.Przyjęło się generalnie, ze automat jest ten hydrokinetyczny, bo jak pojawiła się nazwa to innego typu skrzyń nie było. Skrzynia sekwencyjna zawsze była nazywana sekwencyjną.
Pytanie jak określić np skrzynie w smarcie ? czy w niektórych autach koncernu Fiata gdzie jest to skrzynia mechaniczna z automatycznym klasycznym sprzęgłem i sterownikiem elektronicznym ?
A nawet - dlaczego nazywać skrzynię sekwencyjną automatem skoro to kierowca musi pociągnąć drążek zeby wbić lub zbić bieg ? (jeśli automatem określalibyśmy wszystkie skrzynie, które same zmieniają biegi)Marek S. edytował(a) ten post dnia 06.12.11 o godzinie 00:39
Krzysztof B. instruktor
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Jarosław Nowacki:Znowu ktoś przypisuje sposób formowania wiązki ze źródłem światła.
"...Podsumowanie - Ksenony wygrywają
Jak na razie nie wymyślono niczego lepszego.
Palniki nie są lepsze od żarników. Nadal jest to to samo światło. Halogeny gorzej świecą tylko w wyniku przepisów, które ograniczają ich maksymalna moc. Dlaczego? Bo żarniki stosuje się również w odbłyśnikach i większa moc niż 55W powodowałaby oślepianie. W przypadku soczewek można spokojnie zastosować mocniejsze halogeny i uzyskamy jasność taką samą jak w przypadku ksenonów. Palniki są lepsze tylko w wydajności lumen na wat. W niczym więcej.
Czyli halogeny ograniczają przepisy a z tego korzystają producenci. A z ksenonami jest jeszcze jeden problem jak spryskiwacze i autopozycjonowanie. Polecam przejechać się z ksenonami podczas brzydkiej pogody i zobaczyć jak ksenony tracą na swojej jasności. Właściciel albo mało co widzi albo musi wozić zapas płynu do spryskiwaczy. A ci co oszczędzają są utrapieniem dla innych użytkowników bo brudne reflektory skutecznie oślepiają.
Z automatami jest tak samo. Mają zalety i wady. Wybór jest więc sprawą indywidualna. Ja wolę manual bo jest tańszy w zakupie jak i eksploatacji. Manewrowanie lewarkiem jak na razie mi nie przeszkadza i raczej nie jestem osobą, której automat może zwiększyć żywotność elementów.
Po znajomych obserwuję, że automat cieszy się większym zainteresowaniem wraz ze wzrostem wieku. Ale i tak nie dla każdego komfort jest wart tej ceny.
Damian S. Bazinga!
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Krzysztof B.:
Jarosław Nowacki:Znowu ktoś przypisuje sposób formowania wiązki ze źródłem światła.
"...Podsumowanie - Ksenony wygrywają
Jak na razie nie wymyślono niczego lepszego.
Palniki nie są lepsze od żarników. Nadal jest to to samo światło. Halogeny gorzej świecą tylko w wyniku przepisów, które ograniczają ich maksymalna moc. Dlaczego?
Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: od większej mocy topią się odbłyśniki oraz inne elementy plastikowe, trzeba powiększyć objętość klosza. Ksenony mogą być mniejsze i ładniejsze.
Palniki są mniej ograniczone od żarników w tym sensie, że aby uzyskać podobne widmo, trzeba wolfram podgrzać do wyższej temperatury, a więc puścić większy prąd, a zrobić to można tylko poprzez wzrost napięcia lub zmniejszenie przekroju skrętki lub jej długości. Spada wtedy żywotność itd itd.
Światła ksenonowe bezdyskusyjnie wygrywają jeśli chodzi o strumień światła generowany przy poborze określonej mocy.
Jeśli wierzyć wikipedii, ksenony produkują strumień od 2,800 do 3,500 lumenów dla mocy od 35 do 38 W podczas gdy lampy halogenowe dają strumień światła pomiędzy 700 a 2,100 lumenów i mocach rzędu 40 do 72 W przy napięciu 12.8 V.
http://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp
W kwestii koloru. Światło bardziej białe zawiera te same składowe widmowe co światło bardziej żółte. Zawsze można założyć filtr ;)
Jarosław
Nowacki
koneser empirycznych
doznań
egzystencjonalizmu -
który sz...
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Marek S.:
mechaniczne w sensie przekazywania mocy - w zwyklej skrzyni czy tez w sekwencyjnej moc jest przekazywana mechanicznie za pomoca przekazywania sił na sąsiednie zębatki czy też tarczę sprzęgła ;) w klasycznym automacie nie - pośrednikiem jest olej.
Przyjęło się generalnie, ze automat jest ten hydrokinetyczny, bo jak pojawiła się nazwa to innego typu skrzyń nie było. Skrzynia sekwencyjna zawsze była nazywana sekwencyjną.
Pytanie jak określić np skrzynie w smarcie ? czy w niektórych autach koncernu Fiata gdzie jest to skrzynia mechaniczna z automatycznym klasycznym sprzęgłem i sterownikiem elektronicznym ?
A nawet - dlaczego nazywać skrzynię sekwencyjną automatem skoro to kierowca musi pociągnąć drążek zeby wbić lub zbić bieg ? (jeśli automatem określalibyśmy wszystkie skrzynie, które same zmieniają biegi)
Chylę czoło przed wiedzą, i wbijam wzrok głęboko w ziemię za moją nie wiedzę...
Rzucam się w wir lektury aby w przyszłości nie płonąć czerwienią;D
mea culpa!;DJarosław Nowacki edytował(a) ten post dnia 07.12.11 o godzinie 09:35
Damian
T.
o samochodach prawie
wszystko
Temat: Dlaczego boimy sie automatów - LOL
Jeżeli chodzi o automaty to nie sposób nie odnieść wrażenia, że temat ten jest podobny do tematu LPG... najwięcej argumentów zdają się używać Ci którzy nie mieli z nimi nic konkretnego do czynienia albo kupili zajeżdżonego szrota i to właśnie na nim opierają swoją wielką fachową wiedzę :DW przypadku skrzyń biegów żadna teoria nie zastąpi wiedzy popartej praktyką więc świadomego wyboru pomiędzy nimi (manual lub automat) można dokonać raczej tylko wtedy kiedy na własnej skórze poznamy specyfikę jazdy i jedną i drugą... i nie mówię tutaj o 15-to minutowej jeździe testowej bo takie doświadczenia praktyczne są bliskie 0 :)
Moim zdaniem wiele osób które boją się automatu opierają się na zasłyszanej wiedzy "działkowej" która nie ma praktycznie nic wspólnego z obecną rzeczywistością.Damian T. edytował(a) ten post dnia 08.12.11 o godzinie 01:52
Podobne tematy
-
Motoryzacja » Wycieki oleju ... silnik sie "poci" -
-
Motoryzacja » Inwestycje światowej motoryzacji – dlaczego nie w Polsce?... -
-
Motoryzacja » Dlaczego japońskie auta sa lepsze od niemieckich -... -
-
Motoryzacja » Ku przestrodze czyli dlaczego raczej warto mieć rejestrator -
-
Motoryzacja » Polecam stronę 2 - dlaczego niedostosowanie prędkości... -
-
Motoryzacja » Dlaczego rośnie palma w Warszawie? -
-
Motoryzacja » Lol - trzeba było 3 lat, żeby to oficjalnie ktoś zrozumiał -
-
Motoryzacja » LOL coś dla fascynatów świateł -
-
Motoryzacja » tu chwalimy sie golfami -
-
Motoryzacja » Auto kupie... co doradzicie i dlaczego? -
Następna dyskusja: