Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Diesel jest bardzo popularny w Europie. Ale są kraje gdzie praktycznie jest całkowicie wypierany przez inne rozwiązania. Przykładem jest USA, gdzie od lat europejskie koncerny nie są w stanie zwiększyć popularności diesla. Przyczyną jest inne podejście do kosztów eksploatowania samochodu. O ile w Europie głównym wyznacznikiem jest spalanie paliwa, o tyle w USA bardzo dużą wagę przykłada się do kosztów serwisowania.

http://moto.pl/MotoPL/1,88389,13672438,Diesel_przegryw...

Tak więc rozmowę na temat tego czy lepszy jest diesel czy benzyna można jedynie sprowadzić do porównywania wad i zalet obu rozwiązań. Kosztów przejechania 100 km, cen serwisów, części oraz możliwych awarii i kosztów ich usuwania. Każdy musi sobie sam udzielić odpowiedzi na to pytanie. I obojętne jak będzie ta odpowiedź wyglądała,. każdy ma rację. Gdyby istniało jedno najlepsze rozwiązanie to wyparłoby inne tak jak silnik spalinowy wyparł silnik parowy.
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Co do braku downsinzgu i rozwiązań typu asystent parkowania w klasie luksusowej to powiem tylko: Mercedes Klasy S. Praktycznie wszystkie nowinki najpierw tam trafiają... razem z 4 cylindrowym dieslem.
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Szymon P.:
Tak więc rozmowę na temat tego czy lepszy jest diesel czy benzyna można jedynie sprowadzić do porównywania wad i zalet obu rozwiązań. Kosztów przejechania 100 km, cen serwisów, części oraz możliwych awarii i kosztów ich usuwania.
Z tamtego artykułu wynikało że nawet po całkiem sporym zmanipulowaniu danymi (wliczenie niektórych napraw w jednym przypadku a nie wliczenie ich w drugim itd co pokazałem czarno na białym) - nadal łączne koszty eksploatacji benzyny były WYŻSZE o 20%. A porównywane były samochody wcale nie porównywalne - że przypomnę - pięcioletni benzyniak ze skrzynią 6 biegów z przebiegiem 80k i 7 letni diesel skrzynia 5 biegów z przebiegiem 200k.
Licząc rzetelnie i biorąc samochodu podobne - mogłoby się okazać że benzyna nadal jest droższa "niewiele" po o np 50% ;)

Jeśli to miał być argument przeciw dieslom (a tak próbował to sprzedać autor) - to zupełnie mu się to nie udało ;)
Każdy musi sobie sam udzielić odpowiedzi na to pytanie. I obojętne jak będzie ta odpowiedź wyglądała,. każdy ma rację. Gdyby istniało jedno najlepsze rozwiązanie to wyparłoby inne tak jak silnik spalinowy wyparł silnik parowy.
A i tu się zgodzę ;)
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Marcin T.:
Co do braku downsinzgu i rozwiązań typu asystent parkowania w klasie luksusowej to powiem tylko: Mercedes Klasy S. Praktycznie wszystkie nowinki najpierw tam trafiają... razem z 4 cylindrowym dieslem.

tylko z tego co się orientuję Mercedes w W 222 stosuje ten silnik w hybrydzie. Samodzielnym dieslem jest 3 litrowy V6. W starszej wersji W 221 był montowany 4 cylindrowy diesel biturbo.

Co do asystenta parkowania firmy Bosch, który montowany jest w Mercedesie to pierwszym samochodem nie był żaden Merc klasy S tylko w 2006 roku Citroen C4 Picasso. W Mercedesie zamontowano już sprawdzony system bez wad wykrytych w trakcie użytkowania Citroenów. W 2007 roku Volkswagen otrzymał nagrodę za najbardziej zaawansowany technicznie system parkowania (najprawdopodobniej był to system VDO). Podobnie jak w przypadku Boscha nie "testowano" go na klientach Audi tylko samochodach niższej klasy. Obecnie wszelkie nowości trafiają bardzo szybko na rynek bez możliwości pełnego przetestowania przez producentów. Królikiem doświadczalnym staje się klient. Z tym, że nie jest to prezes banku w wypasionej esce tylko zwykły Kowalski w lepiej wyposażonym kompakcie lub samochodzie średniej klasy.

Podobnie działa Delphi w Polsce. Najpierw coś tworzą, wdrażają, a poprawiają już gotowy system. Stąd wpadki jak w przypadku prezentacji Volvo S60 z systemem aktywnego hamowania
https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
Delphi w Polsce najnowsze Volvo testowało na miesiąc przed premierą i dziwnym trafem wiele systemów nie działało poprawnie. Oczywiście problem rozwiąże nagminnie stosowany przez wiele firm zabieg w postaci "akcji serwisowej". Tylko ilu klientów nie zdąży dojechać i zaliczy stłuczkę lub bardziej poważny wypadek?
Marcin T.

Marcin T. Dyrektor
Zarządzający,
Reich-cK Sp. z o.o.,
dr n. ekon.

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

No właśnie - w W221 pojawił się 4 cylindrowy diesel, pojawi się też sam w W222. Tak samo jest w BMW 7ce czy X5. Downsizing objął też samochody klasy wyższej. I niestety nic nie wskazuje na odwrócenie tej tendencji w ciągu najbliższych 5-10 lat - na tyle znam plany BMW dotyczące silników...
Natomiast co do asystentów - to system wykrywania dziur się pojawił właśnie w S-klasie, HUD swego czasu w 7ce, etc.
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

A propos kosztów eksploatacji - fakt że do benzynowego silnika 1.3 nigdy nie musiałem dolewać oleju pomiędzy wymianami (nawet do 30tys km) a w 2.0tdi dolałem 0,5 litra przy 160,5kkm i dzisiaj znowu dolewałem 0,5 przy 169kkm. Cena litra to ok 65 zł (castrol edge) czyli jakieś 77 groszy na 100km...

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Szymon P.:
Diesel jest bardzo popularny w Europie. Ale są kraje gdzie praktycznie jest całkowicie wypierany przez inne rozwiązania. Przykładem jest USA, gdzie od lat europejskie koncerny nie są w stanie zwiększyć popularności diesla. Przyczyną jest inne podejście do kosztów eksploatowania samochodu.

W USA średnie wynagrodzenie brutto to ok $4100, cena litra benzyny regular to $3.4 za galon czyli za średnią pensję mają tak ok. 1200 galonów = 4500 litrów.

Aby u nas za średnie wynagrodzenie brutto (3900zł) kupić tyle samo, to benzyna musiałaby kosztować coś rzędu 86 groszy za litr.

Więc to nie jest podejście. Oni mają głęboko w okrężnicy diesle i LPG oraz fakt że im auto pali 20l/100 lub więcej. I tak mają taniej jak Europa, gdzie diesel ma sens. Ten post został edytowany przez Autora dnia 19.07.14 o godzinie 20:11

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Dariusz M.:

A porównywane były samochody wcale nie porównywalne - że przypomnę - pięcioletni benzyniak ze skrzynią 6 biegów z przebiegiem 80k i 7 letni diesel skrzynia 5 biegów z przebiegiem 200k.
Licząc rzetelnie i biorąc samochodu podobne - mogłoby się okazać że (...)

Takie porównanie wygląda mi na porównanie aut za taką samą cenę a nie podobnych. I myślę że też często ma sens i to większy. Np. Mam 30 tys na auto, co mi się bardziej opłaca? Kupując interesuje mnie co kupię za te 30 tys a nie porównanie 5 letniego auta diesel/benzyna z przebiegiem x km.
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Dariusz K.:

Więc to nie jest podejście. Oni mają głęboko w okrężnicy diesle i LPG oraz fakt że im auto pali 20l/100 lub więcej. I tak mają taniej jak Europa, gdzie diesel ma sens.

Jeśli mają to "głęboko w okrężnicy" to czemu USA są prekursorem rozwiązań jak HHO, implozyjnego układu paliwowego i wielu innych? Skoro benzyna jest taka tania czemu rozwija się Tesla? Oczywiście drugą stroną medalu są ograniczenia w rejestracji pojazdów jak VW XL1 i nowa Jetta.

Ludzie kombinują jak ograniczyć koszty eksploatacji samochodów również w USA. Pytanie tylko ile rozwiązań skutecznie jest blokowanych w imię dobra społecznego i wpływów z akcyzy. Na przykładzie Polski można zobaczyć jak rozwija się rynek paliw, na które nałożenie akcyzy nie stanowi problemu. LPG, benzyna, olej napędowy. Jednocześnie nie ma żadnego wsparcia w rozwoju CNG. O ile nałożenie akcyzy na stacjach CNG nie stanowi problemu, to stosowanie domowych kompresorów pozwala skutecznie ograniczyć wpływy. Podobnie jak w przypadku oleju opałowego oraz olejów roślinnych.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Dariusz M.:
A propos kosztów eksploatacji - fakt że do benzynowego silnika 1.3 nigdy nie musiałem dolewać oleju pomiędzy wymianami (nawet do 30tys km) a w 2.0tdi dolałem 0,5 litra przy 160,5kkm i dzisiaj znowu dolewałem 0,5 przy 169kkm. Cena litra to ok 65 zł (castrol edge) czyli jakieś 77 groszy na 100km...

A nie 38 groszy? :)

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Szymon P.:
Skoro benzyna jest taka tania czemu rozwija się Tesla?
1. Bo ktoś chce zrobić biznes na technologii alternatywnej.

2. Bo są chętni na takie auto, aby się wyróżnić.

3. Oczywiście dobrze że ktoś coś robi, akurat auto elektryczne do miasta to bardzo dobry pomysł.

Ale obecnie koszt zakupu Tesli prawdopodobnie nigdy się nie zwróci poza tym pamiętaj o kosztach i niskiej trwałości ogniw litowych. Tesla nie jest po to by było tanio tylko inaczej. I aby było pseudo ekologicznie. Bo jej ekologiczność wg mnie jest taka:
- prąd do tesli nie płynie z nikąd, tylko z elektrowni która raczej spala jakieś paliwa. Dodając straty na przesyle i ładowaniu to być może emituje więcej jak diesel. Widziałem gzieś wyliczenia i niestety tak to jest.
- do tego jej baterie, zdecydowanie nie są obojętne dla środowiska a co kilka lat lecą do wymiany.

Ludzie kombinują jak ograniczyć koszty eksploatacji samochodów również w USA.
Pewnie, że kombinują, ale przy wydatku rzędu 80gr za litr to ich kombinowanie jest gdzie indziej niż w super niskim spalaniu na 100km. Dlatego mają gdzieś diesle. U nas paliwo jest drogie to kombinujemy najpierw w tych kosztach.

Pytanie tylko ile rozwiązań skutecznie jest blokowanych w imię dobra społecznego i wpływów z akcyzy. Na przykładzie Polski można zobaczyć jak rozwija się rynek paliw, na które nałożenie akcyzy nie stanowi problemu. LPG, benzyna, olej napędowy. Jednocześnie nie ma żadnego wsparcia w rozwoju CNG. O ile nałożenie akcyzy na stacjach CNG nie stanowi problemu, to stosowanie domowych kompresorów pozwala skutecznie ograniczyć wpływy.

Zobacz ile waży butla CNG i ile litrów do niej się zmieści? Totalnie niepraktyczne w samochodzie osobowym = brak zainteresowania = brak stacji. To ma sens w pojazdach dużych typu autobus.

Alternatywne zasilanie samochodu, np elektryczne, nie martwi koncernów paliwowych. Bo sprzedadzą paliwo ale elektrowniom. Nie martwi też rządu bo sieć Viatoll już działa, więc jak aut alternatywnych będzie dużo to dostaniesz skrzynkę do auta i podatek i tak zapłacisz. Już oni znajdą sposób.Ten post został edytowany przez Autora dnia 20.07.14 o godzinie 13:33

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Zasadniczo, to pytanie tak naprawdę nie ma sensu, ponieważ i tak wszystko zależy od tego co Tobie bardziej będzie odpowiadać jak też na co, mam tutaj na myśli koszty, jesteś sobie w stanie pozwolić.
Mam zarówno diesela jak i benzynę. Żona jezdzi dieslem 2.0 a ja benzyną 2.3, obydwa z turbiną powiem Ci, że mimo to, że mój pali jeszcze raz tyle co jej samochód (kombi,140KM, w trasie potrafi zejść do 4.6l/100km) to kwestia spalania jest dla mnie drugoplanowa bo po prostu świetnie mi się tym samochodem jezdzi a silnik jest rewelacyjny i mimo to, że jezdzę już nim dwa lata, to za każdym razem jak do niego wsiadam to aż mi się morda cieszy.
Jedni będą Ci radzić diesela inni benzynę zasadniczo zdecydowana większość w oparciu o własne doświadczenia a ja bym Ci radził przede wszystkim zastanowić się chwilę nad tym czego sam oczekujesz od samochodu, przetestować parę dieseli, parę benzynowych i na tej podstawie podjąć decyzję.Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.10.14 o godzinie 23:56

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Mirek O.:
mimo to, że mój pali jeszcze raz tyle co jej samochód (kombi,140KM, w trasie potrafi zejść do 4.6l/100km) to kwestia spalania jest dla mnie drugoplanowa bo po prostu świetnie mi się tym samochodem jezdzi

Dla kogoś kto robi np 2000 - 3000km/mc da to miesięczną "stratę" rzędu 800 - 1000zł, co może być sporym procentem jego zarobków i musi się z tym liczyć (a jeśli nie musi, może woleć wydać 12tys/rok w inny sposób). I to, co dla Ciebie jest drugoplanowe, on uzna za krytyczne. To co dla Ciebie krytyczne, uzna za drugoplanowe.

Oczywiście nie neguję Twojej opinii bo z Twojej perspektywy jest zupełnie słuszna - z perspektywybkogoś innego nie.
Bo, jak sam napisałeś, jest to kwestia indywidualna.

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Jeżeli się robi 60% i więcej tras - diesel. Koszty eksploatacji są wyższe (poza paliwem, które nie wiem dlaczego dla ludzi są wyznacznikiem kosztów), ale kultura pracy i żywotność wtedy to rekompensuje. Generalnie wychodzi na to samo, ale przyjemność z jazdy i elastyczności wyższa.Ten post został edytowany przez Autora dnia 26.10.14 o godzinie 02:35

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Artur B.:
Jeżeli się robi 60% i więcej tras - diesel. Koszty eksploatacji są wyższe (poza paliwem, które nie wiem dlaczego dla ludzi są wyznacznikiem kosztów), ale kultura pracy i żywotność wtedy to rekompensuje. Generalnie wychodzi na to samo, ale przyjemność z jazdy i elastyczności wyższa.


Żywotność? Może w tych 20letnich Dieslach to była żywotność, owszem, bo w tych nowych czy najnowszych to problemy z wtryskami, kołem dwumasowym itd.:P

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Powtarzasz Yola nie potwierdzone mity :P

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Piotr K.:
Powtarzasz Yola nie potwierdzone mity :P


Czyżby? Piotr, potwierdzam to co widzę na....fakturach za służbowe Diesle, sztuk kilkanaście.
Wszystkie kupowane oczywiście nowe i eksploatowane nieco dłużej niż 3 lata leasingu.
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Piotr K.:
nie potwierdzone mity :P
Należałoby się zastanowić co to znaczy jak w recenzji samochodu piszą np. że w danym modelu / typie silnika coś się "często psuje".
Jeśli w jakimś "posągowym" modelu produkowanej w Japonii np. toyoty jakiś element zepsuł się w 100 przypadkach na 5 milionów egzemplarzy :) a w konkurencyjnym np. volkswagenie - 200 razy na 5 milionów - to jest to faktycznie "często", zaledwie "trochę częściej" czy nadal pomijalnie?

W tej chwili mam samochód 2.0 TDI o którym słyszałem że to "król lawet". Co to znaczy?
Kupiłem z przebiegiem 155k, nakręciłem ok 25k, przegląd po 180k mnie nie zabił finansowo - i mam nadzieję że tak pozostanie.
Na tych 25k licząc tylko zużycie paliwa spokojnie "zaoszczędziłem" na ew. wyższe koszty eksploatacjiTen post został edytowany przez Autora dnia 26.10.14 o godzinie 21:29

konto usunięte

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Jolanta I.:
Czyżby? Piotr, potwierdzam to co widzę na....fakturach za służbowe Diesle, sztuk kilkanaście.
Wszystkie kupowane oczywiście nowe i eksploatowane nieco dłużej niż 3 lata leasingu.
Fakturami zbytnio bym się nie sugerował ... szczególnie na samochody leasingowane przez firmę.
Znam przypadki, gdzie takie samochody nie są serwisowane ani raz przez 200 kkm. Warsztat wystawia faktury, a kierowcy handlują olejami, filtrami i innymi częściami z rzekomo psującego się samochodu.

Opierajmy się lepiej na doświadczeniach prywatnych użytkowników. Samochód firmowy/służbowy, to zupełnie inna bajka ;)
Szymon Pawlak

Szymon Pawlak Właściciel ALPARI

Temat: Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie...

Artur B.:
Jeżeli się robi 60% i więcej tras - diesel. Koszty eksploatacji są wyższe (poza paliwem, które nie wiem dlaczego dla ludzi są wyznacznikiem kosztów), ale kultura pracy i żywotność wtedy to rekompensuje. Generalnie wychodzi na to samo, ale przyjemność z jazdy i elastyczności wyższa.

Zależy do jakiego benzyniaka porównujesz. Elastyczność i kultura pracy silnika V8 powala wiekszość diesli. A przyjemność jazdy bez porównania. Żywotność nieosiągalna dla nowoczesnych diesli. Jedynie spalanie.... Chociaż dobra instalacja LPG i okazuje się, że koszt przejechania 100 km bywa nawet niższy niż przeciętnego diesla.

Następna dyskusja:

Fiat Stilo czy Ford Focus ?...




Wyślij zaproszenie do