Łukasz
Sokołowski
Project-based
Supplier Quality
Engineer / Assurance
Temat: A jednak światła to pomyłka
Ryszard S.:
Zacznijmy od zweryfikowania tej wartości wzrostu zużycia paliwa o 0,2l. Przyjęcie tej wielkości oznaczałoby, że na "wyprodukowanie" 1kW mocy silnika potrzeba 4-6l paliwa, zależnie od mocy zainstalowanych żarówek. To daleko idące uproszczenie, ale może komuś się będzie chciało zweryfikować te 0,2l.
Policzmy więc. Moc żarówek H7 to 55W. Mamy ich dwie, do tego pozycyjne tylne, strzelam, że 10W. Razem 130W, czyli w godzinę zużycie mamy 130Wh, czyli 0,468MJ.
Sprawność silnika benzynowego to ok.35%, sprawność alternatora to ok 65% (wg link), czyli sprawność układu, który przerabia benzynę na światło wynosi, uśredniając, 23%. Na każde 0,468MJ zużytego w światło należy więc zużyć 2MJ energii z benzyny.
Wartość opałowa benzyny to 43Mj/KG, a więc 30MJ/l. Na dwa MJ energii na halogenie potrzeba 0,07l benzyny. Mogę się mylić, oczywiście. Nie wziąłem pod uwagę sprawności paska klinowego, sprawności przewodów elektrycznych, ale założyłem że są do pominięcia.
Podsumowując, po zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku, światła mijania to 0,1l benzyny na godzinę.