Temat: Przeciwskret...
Jaremi S.:
Yaro i inni
Szymon... pytasz o temat rzekę :))) Przeciwskręt to sposób kierowania motocyklem i prowadzenia go na winklach. Jak bedziesz jechał rowerem to zauważ ze jak wypchniesz prawą strone kiery w przód to skrecisz w lewo. Geometria motocykla i siły ziałające na rame powodują w moto rakcję przeciwną. Cisniesz prawą stronę kiery i... skrecasz w PRAWO. :) To napewno stosujesz ale moze nie uswiadamiasz sobie ze tak jest.
Przede wszystkim przeciwskręt to nie jest sposób kierowania motocyklem i sposób prowadzenia go na winkalch a ZJAWISKO FIZYCZNE występujące w ruchu obrotowym.
Zarówno ROWER jak i motor jadą prosto i mają tendencję do prostowania sie się dzięki tak zwanemu efektowi żyroskopowemu
http://www.cyf-kr.edu.pl/rowery/fizyka1.html
"Przeciwskręt" wykorzystuje sie do skręcania zarówno podczas jazdy ROWEREM jak i motocyklem. Różnica jest tylko taka, że w rowerze siły są dużo mniejsze.
Natomiast przeciwskret w ciasnych winklach polega na tym ze jak robisz np ciasny skręt w PRAWO (używając do sterowania przeciwskretu o którym wyżej)i masz kolejny ciasny winkiel w LEWO to robisz w odpowiednim momencie na granicy dwóch winkli któtkie pchnięcie kierą w strone przeciwną - tak jakbys chciał wyjechac poza zakręt który aktualnie robisz (absurdalnie brzmi :)))i moto slicznie składa Ci cie i szybciej w nowy zakret.
Siły przykładane na kiere podczas wykorzystywania zjawiska przeciwskrętu wcale nie sa małe. Np. podczas pokonywania zakrętu 180 stopni z prędkością 100 km/h nalezy przyłożyć siłę około 30 kg!
Jeszcze większe siły wystepują podczas wykonywania manewru zmiany kierunków. Są to siły mające pokonać przytoczony powyżej efekt żyroskopowy a można je obliczyć z II zasady dynamiki Newtona.
Reasumując "przeciwskręt" należy stosować ŚWIADOMIE, poza tym nalezy zdawać sobie sprawę z wielkości sił działających na motocykl.
Naprawdę NAMAWIAM do przeczytania artykułu Tomka
http://forum.motocyklistow.pl/index.php?showtopic=7089...Piotr S. edytował(a) ten post dnia 22.08.07 o godzinie 12:26