Rafał Olek

Rafał Olek Dealer walutowy,
Raiffeisen Bank

Temat: Problem z akumulatorem.

Prośba o radę.

Po zimie (przełom lutego, marca) oddałem moto do serwisu na przeglą. Wszystko wspaniale. Troche pojeździłem, bez problemu. Następnie około miesiąca moto stało w garażu, bo jak wiecie zima wróciła.

Po tym czasie wyjąłem akumulator bo się rozładował. Naładowałem i włożyłem spowrotem. Motocykl nie chciał odpalic inaczej niż "na pych". Pomyślałem, że zalałem świece i trzeba pojeździć i je przepalić. Tak zrobiłem, ale w trakcie jazdy motocykl zgasł i już w ogóle nie chciał zapalić. Nawet wyświetlacz nie działał... akumulator rozładował sie podczas jazdy.

Co z tym zrobić? Czy mam spisać swój akumulator na straty (ma 1,5 roku)?

Dzięki za pomoc
Łukasz F.

Łukasz F. właściciel,
Autokompleks

Temat: Problem z akumulatorem.

zacznij od sprawdzenia ladowania w motocyklu- jezeli w czasie jazdy rozladowal sie aku to znaczy ze ladowanie szwankuje i kazdy akumulator rozladujesz

pozdrawiam
Łukasz
Rafał Olek

Rafał Olek Dealer walutowy,
Raiffeisen Bank

Temat: Problem z akumulatorem.

Jak to sprawdzić?
Łukasz F.

Łukasz F. właściciel,
Autokompleks

Temat: Problem z akumulatorem.

na uruchomionym silniku mierzysz napiecie na klemach akumulatora
przy aku 12V napiecie powinno byc w przedziale 13,9-14,5 V
dobrze jest potwierdzic pomiar na wiekszych obrotach silnika i z zapalonymi swiatlami (aby sprawdzic czy prawidlowo dziala regulator napiecia)
pozdrawiam
Łukasz

konto usunięte

Temat: Problem z akumulatorem.

Łukasz Filipek:
na uruchomionym silniku mierzysz napiecie na klemach akumulatora
przy aku 12V napiecie powinno byc w przedziale 13,9-14,5 V
dobrze jest potwierdzic pomiar na wiekszych obrotach silnika i z zapalonymi swiatlami (aby sprawdzic czy prawidlowo dziala regulator napiecia)
pozdrawiam
Łukasz
Z tego co pamiętam z elektrotechniki to za ładowanie akumulatora "odpowiada" prąd ładowania. :-)
Pomiar napięcia z podłączonym akumulatorem zmierzy spadek napięcia na akumulatorze. Odłączenie klem na uruchomionym silniku według mnie uszkodzi diody w prostowniku alternatora.
Ja zmierzyłbym amperomierzem prąd ładowania przy uruchomionym silniku.
A może się mylę...?
:-)))
Kamil J.

Kamil J. Uniwersytet
Kardynała Stefana
Wyszyńskiego w
Warszawie

Temat: Problem z akumulatorem.

Łukasz Filipek:
na uruchomionym silniku mierzysz napiecie na klemach akumulatora
przy aku 12V napiecie powinno byc w przedziale 13,9-14,5 V
dobrze jest potwierdzic pomiar na wiekszych obrotach silnika i z zapalonymi swiatlami (aby sprawdzic czy prawidlowo dziala regulator napiecia)
pozdrawiam
Łukasz


dodałbym tylko przy dodawaniu gazu napięcie będzie rosło więc widać czy akumulator jest doładowywany czy nie

konto usunięte

Temat: Problem z akumulatorem.

Kamil J.:

dodałbym tylko przy dodawaniu gazu napięcie będzie rosło więc widać czy akumulator jest doładowywany czy nie
Zupełnie nie masz racji.
To będzie świadczyło wyłącznie o tym jak działa regulator napięcia.
Napięcie nie ładuje akumulatora. (Prawo Ohma)
:-)

konto usunięte

Temat: Problem z akumulatorem.

Rafał Olek:

Co z tym zrobić? Czy mam spisać swój akumulator na straty (ma 1,5 roku)?

Dzięki za pomoc
Cześć.
Ja na Twoim miejscu zacząłbym jednak od akumulatora.
Jeżeli masz żelowy to z praktyki wiem, że po 1,5 roku nie psują się. (wtedy gorzej - trzeba szukać ładowania w moto)
Prawdopodobnie jednak masz kwasowy i takie awarie to normalka. Najczęściej są to zwykłe awarie mechaniczne. Tzn. oberwanie się celi, zwarcie w ogniwie.
Domowym sposobem trudno jest to sprawdzić, bo z reguły nie ma dostępu do poszczególnych ogniw, aby zmierzyć.(są zatopione)
Podejrzewam, że każdy serwis akumulatorowy sprawdzi Ci to za darmo.
Pozdrawiam.
Paweł Zienkiewicz

Paweł Zienkiewicz Szczecin.
Outsourcing.

Temat: Problem z akumulatorem.

TEORIA

Co do mierzenia napięcia na akumulatorze to jest tak, że kiedy masz wyłączony silnik - napięcie powinno być nieco poniżej 12V. W akumulatorach ołowiowych to wynikało z podziału 1,5V na sekcję. Oczywiście 1,5V jest w warunkach idealnych, dlatego akumulator nigdy nie będzie miał dokładnie 12V a nieco poniżej.

Kiedy włączysz silnik - działa prądnica/alternator. Jego zadanie to dawać napięcie nieco wyższe niż 12V siedzące w akumulatorze, żeby prąd do akumulatora "dopompować". Zwykle to ok 2V powyżej (stąd napięcie ładowania to ok 14V). Gdzie jest różnica potencjałów - tam płynie prąd - to właśnie prąd, który powinien Ci ładować akumulator.

Koniec dywagacji filozoficznych.

PRAKTYKA

Nie odłączać klem od motocykla.
Przy wyłączonym silniku zmierzyć napięcie. Powinno być nieco poniżej 12V.
Włączyć silnik.
Przy włączonym silniku zmierzyć napięcie na klemach. Powinno być ok 14V (zależy od motocykla). Napięcie niższe niż 13V oznacza niewydolność/zawał ładowania.

Npaięcie powyżej 13V jest OK. Ale jest jeszcze jedna możliwość.

Możesz spróbować zmierzyć napięcie na wyłączonym trochę odstanym (godzinka) motocyklu wieczorem. Następnie pomiar powtórzyć rano. Jeśli gdzieś w instalacji powstało zwarcie plusa do masy to prąd Ci delikatnie mówiąc spierd.... ;)

Zwarcie w instalacji może powodować, że prąd płynący przez zwarcie jest na tyle duży, że nie starcza odpowiedniej ilości prądu na rozrusznik (który pobiera kobylaste ilości prądu) i cewki wysokiego napięcia. Stąd mogą być problemy z uruchomieniem motocykla na stacyjkę. Rozrusznik jest tak prądożerny, że nie akceptuje innych urządzeń równolegle pobierających prąd.

Jeśli podejrzewasz takie zwarcie - możesz w tym przypadku odczepić klemę z plusa akumulatora i przy wyłączonym silniku zobaczyć pobór prądu. Przy wyłączonych wszystkich świecidełkach amperomierz powinien wskazywać zero.

Nie wiem, jak u Ciebie Rafał z elektroniką. Dlatego dodam dla spokojnego sumienia, że napięcie [V] mierzymy równolegle. Prąd (tak oficjalnie nazywany natężeniem prądu) [A] mierzymy szeregowo, czyli trzeba mierzony obwód przerwać w jednym miejscu (np. odpiąć klemę) i wpiąć się amperomierzem w taką lukę.

konto usunięte

Temat: Problem z akumulatorem.

Paweł Zienkiewicz:
No w końcu konkretna wypowiedź.
Pozdrawiam
:-)))

konto usunięte

Temat: Problem z akumulatorem.

Piotr K.:
Kamil J.:

dodałbym tylko przy dodawaniu gazu napięcie będzie rosło więc widać czy akumulator jest doładowywany czy nie
Zupełnie nie masz racji.
To będzie świadczyło wyłącznie o tym jak działa regulator napięcia.
Napięcie nie ładuje akumulatora. (Prawo Ohma)
:-)

Oczywiście , że TAK napięcie nie moze rosnąć przy dodawaniu gazu - do tego właśnie służy regulator - idąc tym tropem przy 11tyś rpm musiało by rozsadzić akumulator i wszystko wkoło :o)
Piotr Kozłowski

Piotr Kozłowski Product Manager

Temat: Problem z akumulatorem.

Rafał Łupkowski:

Oczywiście , że TAK napięcie nie moze rosnąć przy dodawaniu gazu - do tego właśnie służy regulator - idąc tym tropem przy 11tyś rpm musiało by rozsadzić akumulator i wszystko wkoło :o)

Nie do konca : w wielu sprzetach napiecie na wolnych obrotach jest nizsze od tego na wyzszych, po prostu altek za wolno sie kreci i nie jest w stanie wytworzyc wiecej pradu.

Pytanie do Rafala : czy masz alarm ?

konto usunięte

Temat: Problem z akumulatorem.

W tym nie , w poprzednim miałem - odpowiadając na twój post oznacza to , że te "wiele" sprzętów ma niesprawny regulator , czy chcesz jednak powiedzieć , że nie mam racji mówiąc , że regulator odpowiada za utrzymywanie napięcia w odpowiednim zakresie ? :-)
Łukasz F.

Łukasz F. właściciel,
Autokompleks

Temat: Problem z akumulatorem.

Paweł Zienkiewicz:
TEORIA

Co do mierzenia napięcia na akumulatorze to jest tak, że kiedy masz wyłączony silnik - napięcie powinno być nieco poniżej 12V. W akumulatorach ołowiowych to wynikało z podziału 1,5V na sekcję. Oczywiście 1,5V jest w warunkach idealnych, dlatego akumulator nigdy nie będzie miał dokładnie 12V a nieco poniżej.

Kiedy włączysz silnik - działa prądnica/alternator. Jego zadanie to dawać napięcie nieco wyższe niż 12V siedzące w akumulatorze, żeby prąd do akumulatora "dopompować". Zwykle to ok 2V powyżej (stąd napięcie ładowania to ok 14V). Gdzie jest różnica potencjałów - tam płynie prąd - to właśnie prąd, który powinien Ci ładować akumulator.

Koniec dywagacji filozoficznych.
niestety teoria kolegi jest bledna
znamionowe napiecie jednej celi (sekcji ) to ok 2,1 V stad w pelni naladowany akumulator powinien miec napiecie ok 12,6-12,7 V
dodam ze aku o napieciu ponizej 12,5 V kwalifikuje sie juz do ladowania
jezeli na wylaczonym silniku przy w pelni naladowanym aku powinno byc wlasnie napiecie w 12,5-12,7 V!!!
prad ladowania akumulatorow 12V tez jest scisle okreslony i powinien sie zawierac w przedziale 13,9 - 14,5V
poparcie tej PRAWDZIWEJ teorii znajdziecie tu http://akumulator.pl
poza tym napiecie ladowania w sprawnie dzialajacym pojezdzie MUSI zawierac sie w podanym wyzej przedziale i nie zalezy od "gazowania" - za to odpowiada wlasnie regulator napiecia
pozdrawiam
Łukasz
Łukasz F.

Łukasz F. właściciel,
Autokompleks

Temat: Problem z akumulatorem.

Piotr K.:
Łukasz Filipek:
na uruchomionym silniku mierzysz napiecie na klemach akumulatora
przy aku 12V napiecie powinno byc w przedziale 13,9-14,5 V
dobrze jest potwierdzic pomiar na wiekszych obrotach silnika i z zapalonymi swiatlami (aby sprawdzic czy prawidlowo dziala regulator napiecia)
pozdrawiam
Łukasz
Z tego co pamiętam z elektrotechniki to za ładowanie akumulatora "odpowiada" prąd ładowania. :-)
Pomiar napięcia z podłączonym akumulatorem zmierzy spadek napięcia na akumulatorze. Odłączenie klem na uruchomionym silniku według mnie uszkodzi diody w prostowniku alternatora.
Ja zmierzyłbym amperomierzem prąd ładowania przy uruchomionym silniku.
A może się mylę...?
:-)))
Tak, mylisz sie:)Łukasz Filipek edytował(a) ten post dnia 11.04.08 o godzinie 14:20
Marcin Borowski

Marcin Borowski Sharepoint & serwisy
mobilne

Temat: Problem z akumulatorem.

Witam,

Moj akumulator miał rok i też padl, nawet jak go naładowałem to po tygodniu zdechł (firma YUASA ).
Kupiłem nowy, który włożyłem do moto i (producent podawał, że w 80% jest naładowany), wiec pominałem ładowanie.
Minał tydzień i kolejny mi zdechł, szukałem przyczyny jakiegoś przebicia. Pojechałem do elektryka i nic nie wykrył.
Mysłałem, że nie ma ładowania, ale wszystko sprawnie działało.

Co się okazalo, ten akumulator należało rozładować i ponownie naładować (tak jak z formowaniem baterii w telefonach komórkowych).
Wszystko działa i pozbyłem sie problemów z akumulatorami.
Ja, nie mam możliwości odłączania świateł mijania, przekręce kluczyk i się zapalają.(normy EU bezpieczeństwa)

Zalecam kupić nowy akumulator i to jak najszybciej ponieważ mają podrożeć o 40 %.

Pozdrawiam,

M.

konto usunięte

Temat: Problem z akumulatorem.

Łukasz Filipek:

prad ladowania akumulatorow 12V tez jest scisle okreslony i powinien sie zawierac w przedziale 13,9 - 14,5V
A Ty przypadkiem nie mylisz się?
Nie chcę być złośliwy, ale totalnie wszystko mieszasz.
Prąd ładowania (natężenie) mierzy się w Amperach. Napięcie to są właśnie Volty. A rezystancja jest mierzona w Ohmach.
Warto posługiwać się chociaż właściwymi jednostkami, bo wszystko wszystkim pomieszasz w głowach.
Co do teorii Pawła Z. to nie kwestionuj, bo on podał teoretyczne parametry "Ogniwa Volta" - i to jest prawda.
Natomiast nie wiem, czy Rafał będzie miał jakikolwiek praktyczny pożytek z Twoich wywodów.
Pozdrawiam
Jakub J.

Jakub J. Graphic Designer

Temat: Problem z akumulatorem.

Pytanie początkowe Rafała zrozumiałem ... później się już zgubiłem. Gdyby to mój akumulator odmawiał posłuszeństwa to naprawdę nie wiedziałbym co mam zrobić :)

Panowie - mierniki w dłoń i sprawdzić jak jest w Waszych rumakach :)

... a może się okaże, że wasze baterie też się do ładowania nadają ;)

JJ
Łukasz F.

Łukasz F. właściciel,
Autokompleks

Temat: Problem z akumulatorem.

Piotr K.:
Łukasz Filipek:

prad ladowania akumulatorow 12V tez jest scisle okreslony i powinien sie zawierac w przedziale 13,9 - 14,5V
A Ty przypadkiem nie mylisz się?
Nie chcę być złośliwy, ale totalnie wszystko mieszasz.
Prąd ładowania (natężenie) mierzy się w Amperach. Napięcie to są właśnie Volty. A rezystancja jest mierzona w Ohmach.
Warto posługiwać się chociaż właściwymi jednostkami, bo wszystko wszystkim pomieszasz w głowach.
Co do teorii Pawła Z. to nie kwestionuj, bo on podał teoretyczne parametry "Ogniwa Volta" - i to jest prawda.
Natomiast nie wiem, czy Rafał będzie miał jakikolwiek praktyczny pożytek z Twoich wywodów.
Pozdrawiam
prad ladowania , rzeczywiscie uzylem okreslenia potocznego- w tym przypadku wazne jest napiecie a skoro podalem je w voltach to wlasnie o nie chodzilo
parametry ogniwa volta w takim razie maja sie nijak do akumulatorow motocyklowych, czy samochodowych bo tam napiecie jednego ogniwa (czy celi) powinno byc dokladnie 2,13 V i te parametry dotycza omawianego przykladu
polecam lekture instrukcji uzytkowania producenta badz prosciej pod linkiem jaki podalem wczesniej http://www.akumulator.pl/akumulator/budowa-i-dzialanie...
jednostkami posluguje sie wlasciwymi
jezeli odnosze sie do voltow to znaczy ze mowie o parametrze - napiecie
dla przypomnienia ogniwo Volty ma napiecie 1,1 V
sprawdz tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogniwo_Volty
wiec chyba nie ja sie myle:)
pozdrawiam
lukasz
ps. swoja wiedze opieram na praktyce sprzedanych (kilkuset tysiecy) i serwisowanych (kilka tysiecy) akumulatorow kwasowych do szeroko pojetej motoryzacjiŁukasz Filipek edytował(a) ten post dnia 11.04.08 o godzinie 18:59
Jakub J.

Jakub J. Graphic Designer

Temat: Problem z akumulatorem.

Panowie, wasze odpowiedzi nijak nie dają rozwiązana a jasno pokazują jak bardzo faceci są czuli na punkcie własnego ego i posiadania ostatniego zdania w temacie.

Wróćmy do pytania Rafała i postarajmy się znaleźć rozwiązania bo jak na razie to jej nie dostał.

JJ

Następna dyskusja:

Mam problem.




Wyślij zaproszenie do