Rafał
P.
IT network
specialist
Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)
Paweł Drabiński V.:
Magdalena Malgorzata J.:Ja to mam wrażenie, że dla skrzyni takie coś jest nawet lepsze. Dzięki manewrom gazem ząbki idealnie do siebie pasują, mają tę samą prędkość obrotową. Dlatego nie ma szarpnięć.
Qurcze, przyznam teraz, że jest to dla mnie zupełna nowość, o której nawet nie słyszałam. Mam wiele przyzwyczajeń z autka i byłam pewna, że przy każdej zmianie biegów należy wciskać sprzęgło :-)...Skrzynia naprawdę przy tym nie ucierpi?
Motocykle mają inne sprzęgła niż samochody. W aucie również można wbijać biegi bez sprzęgła ale technika jest inna i raczej na rajdy niż do cywilnej jazdy.
To co napisałeś to jakieś poplątanie z pomieszaniem. Zmian biegów bez sprzęgła w skrzyniach kłowych m.in w motocyklach można stosować ale sporadycznie i na pewno powoduje to mniejszą jej trwałość. W samochodach ze skrzyniami z synchronizatorami zmiany biegów bez sprzęgła powodują bardzo szybkie uszkodzenie właśnie tych synchronizatorów i stosowanie takiej techniki jest całkowicie bez sensu.
W rajdach samochodowych używa się innych skrzyń niż w cywilnych a są to skrzynie KŁOWE a wiec podobnych do tych jak w motocyklach ale tam zależy nam na czasie a nie na trwałości.
Zmiana biegów w skrzyniach bez synchronizacji powinna się odbywać tak aby prędkość obrotowa sąsiadujących kół zębatych w skrzyni była jak najmniejsza. Zachowanie tego warunku aby to zrobić bez użycia sprzęgła jest w praktyce możliwe tylko przy bardzo określonych obrotach. Po za tym idealnej synchronizacji i tak nie masz możliwości przeprowadzić we własnym zakresie tak wiec jeżeli zmieniasz biegi bez sprzęgła w praktyce zawsze powodujesz że dwa koła zębate - to połączone z silnikiem i to połączone z kołem napędowym musi dostosować swoją prędkość obrotową. Dochodzi wiec do uderzenia zębów - stres udarowy który jest potęgowany przez przenoszony przez silnik i koło moment obrotowy. Poślizg sprzęgła nie jest możliwy.
Jeżeli zmieniasz biegi ze sprzęgłem koło zębate które wcześniej było połączone z kołem napędowym obraca się swobodnie wiec nie przenosi żadnego momentu co oznacza że dostosowanie się takiego koła do obrotów koła zębatego sprzęgniętego z silnikiem jest proste ponieważ nie ma obciążenia. Nie dochodzi wiec do udaru. Dodatkowo sprzęgło które jest załączane po połączeniu zębów ma możliwość poślizgu a wiec element do tego przeznaczony powoduje płynne dostosowanie prędkości silnika i koła napędowego...
Podsumowując - fakt iż zmieniasz biegi w motocyklu bez sprzęgła i nie ma żadnego zgrzytu nie oznacza że robisz tej skrzyni dobrze - powodujesz że skrzynia szybciej się rozleci niż gdybyś to robił tak jak potrzeba czyli z krótkim wysprzęgleniem...
Pozdrawiam
Rafał