Rafał P.

Rafał P. IT network
specialist

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Paweł Drabiński V.:
Magdalena Malgorzata J.:
Qurcze, przyznam teraz, że jest to dla mnie zupełna nowość, o której nawet nie słyszałam. Mam wiele przyzwyczajeń z autka i byłam pewna, że przy każdej zmianie biegów należy wciskać sprzęgło :-)...Skrzynia naprawdę przy tym nie ucierpi?
Ja to mam wrażenie, że dla skrzyni takie coś jest nawet lepsze. Dzięki manewrom gazem ząbki idealnie do siebie pasują, mają tę samą prędkość obrotową. Dlatego nie ma szarpnięć.

Motocykle mają inne sprzęgła niż samochody. W aucie również można wbijać biegi bez sprzęgła ale technika jest inna i raczej na rajdy niż do cywilnej jazdy.

To co napisałeś to jakieś poplątanie z pomieszaniem. Zmian biegów bez sprzęgła w skrzyniach kłowych m.in w motocyklach można stosować ale sporadycznie i na pewno powoduje to mniejszą jej trwałość. W samochodach ze skrzyniami z synchronizatorami zmiany biegów bez sprzęgła powodują bardzo szybkie uszkodzenie właśnie tych synchronizatorów i stosowanie takiej techniki jest całkowicie bez sensu.
W rajdach samochodowych używa się innych skrzyń niż w cywilnych a są to skrzynie KŁOWE a wiec podobnych do tych jak w motocyklach ale tam zależy nam na czasie a nie na trwałości.

Zmiana biegów w skrzyniach bez synchronizacji powinna się odbywać tak aby prędkość obrotowa sąsiadujących kół zębatych w skrzyni była jak najmniejsza. Zachowanie tego warunku aby to zrobić bez użycia sprzęgła jest w praktyce możliwe tylko przy bardzo określonych obrotach. Po za tym idealnej synchronizacji i tak nie masz możliwości przeprowadzić we własnym zakresie tak wiec jeżeli zmieniasz biegi bez sprzęgła w praktyce zawsze powodujesz że dwa koła zębate - to połączone z silnikiem i to połączone z kołem napędowym musi dostosować swoją prędkość obrotową. Dochodzi wiec do uderzenia zębów - stres udarowy który jest potęgowany przez przenoszony przez silnik i koło moment obrotowy. Poślizg sprzęgła nie jest możliwy.
Jeżeli zmieniasz biegi ze sprzęgłem koło zębate które wcześniej było połączone z kołem napędowym obraca się swobodnie wiec nie przenosi żadnego momentu co oznacza że dostosowanie się takiego koła do obrotów koła zębatego sprzęgniętego z silnikiem jest proste ponieważ nie ma obciążenia. Nie dochodzi wiec do udaru. Dodatkowo sprzęgło które jest załączane po połączeniu zębów ma możliwość poślizgu a wiec element do tego przeznaczony powoduje płynne dostosowanie prędkości silnika i koła napędowego...

Podsumowując - fakt iż zmieniasz biegi w motocyklu bez sprzęgła i nie ma żadnego zgrzytu nie oznacza że robisz tej skrzyni dobrze - powodujesz że skrzynia szybciej się rozleci niż gdybyś to robił tak jak potrzeba czyli z krótkim wysprzęgleniem...

Pozdrawiam
Rafał
Paweł D.

Paweł D. ஜ۩۞۩ஜ

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Rafał P.:
O zmianie biegów w autach się nie rozpisywałem, bo to raczej nie ta grupa, tylko o tym wspomniałem. Dobrze, że Ty to szczegółowo opisałeś, nie będzie pytań...

Co do motocykli, to faktycznie, temat był wałkowany już wielokrotnie jak wspomniał Tomek i zarówno przeciwnicy jak i zwolennicy mają swoje argumenty... ale nie w tym wątku.

Też pozdrawiam :)
Paweł
Krzysztof K.

Krzysztof K. Strategy and
Marketing Advisor

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

po pierwsze to polecam mimo wszystko przeczytanie wątku przywołanego przez Tomka, naprawde sporo informacji

Rafał P.:

Zmiana biegów w skrzyniach bez synchronizacji powinna się odbywać tak aby prędkość obrotowa sąsiadujących kół zębatych w skrzyni była jak najmniejsza.

nie jestem mechanikiem - ale moim zdaniem żeby różnica prędkości była jak najmniejsza a nie prędkość

Po za tym idealnej synchronizacji i tak nie masz możliwości przeprowadzić we własnym zakresie tak wiec jeżeli zmieniasz biegi bez sprzęgła w praktyce zawsze powodujesz że dwa koła zębate - to połączone z silnikiem i to połączone z kołem napędowym musi dostosować swoją prędkość obrotową. Dochodzi wiec do uderzenia zębów - stres udarowy który jest potęgowany przez przenoszony przez silnik i koło moment obrotowy.

ze sprzęgłem też nie masz synchronizacji - bo skrzynia nie jest wyposażona w synchronizatory
dlatego nawet jak zmieniasz biegi ze sprzęgłem należy pamiętać o wyrównaniu prędkości obrotowych ...

z całym szacunkiem ale mam wrażenie, że to Tobie udało się poplątać

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

jako podsumowanie tego w sumie przez przypadek wywolanego tematu..
Sa zwolennicy i przeciwnicy takiej jazdy, bo na pewno poprawia dynamike, co do wplywu na skrzynie - zdania sa podzielone..Skrzynia sie nie rozleci, moze szybciej nieznacznie zuzyje, ale tu tez opinie sa rozne...
A tak w ogole, niech kazdy jezdzi jak mu sie podoba..;D
ps Rafal P. - ciekawe ile osob przeczytalo twoj caly post... :P
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Rafał P.:
Podsumowując - fakt iż zmieniasz biegi w motocyklu bez sprzęgła i nie ma żadnego zgrzytu nie oznacza że robisz tej skrzyni dobrze - powodujesz że skrzynia szybciej się rozleci niż gdybyś to robił tak jak potrzeba czyli z krótkim wysprzęgleniem...
To samo mi tłumaczono i tego się trzymam - jeździłem trochę bez sprzęgła, fajnie, ale jak raz na kilka zmian coś zgrzytnie to sobie człowiek o tych kłach przypomina ;)
Natomiast nie wiem jak z samochodami i skrzyniami z synchronizacją? Byłem na szkoleniu tego typu i tam pokazywano tą technikę jako ciekawe sposób do nauczenia się oszczędnego stylu jazdy - szczególnie przy rozpędzaniu się w trasie, gdzie nie ma presji z tyłu "żeby jechać", tylko żeby zmieniać biegi przy obrotach optymalnych z punktu widzenia spalania...
Rafał P.

Rafał P. IT network
specialist

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Krzysztof K.:
po pierwsze to polecam mimo wszystko przeczytanie wątku przywołanego przez Tomka, naprawde sporo informacji

Rafał P.:

Zmiana biegów w skrzyniach bez synchronizacji powinna się odbywać tak aby prędkość obrotowa sąsiadujących kół zębatych w skrzyni była jak najmniejsza.

nie jestem mechanikiem - ale moim zdaniem żeby różnica prędkości była jak najmniejsza a nie prędkość

Skrót myślowy - oczywiście chodzi o różnice prędkości sąsiadujących kół zębatych.
Po za tym idealnej synchronizacji i tak nie masz możliwości przeprowadzić we własnym zakresie tak wiec jeżeli zmieniasz biegi bez sprzęgła w praktyce zawsze powodujesz że dwa koła zębate - to połączone z silnikiem i to połączone z kołem napędowym musi dostosować swoją prędkość obrotową. Dochodzi wiec do uderzenia zębów - stres udarowy który jest potęgowany przez przenoszony przez silnik i koło moment obrotowy.

ze sprzęgłem też nie masz synchronizacji - bo skrzynia nie jest wyposażona w synchronizatory

O tym że skrzynia kłowa jest nie wyposażona w synchronizacje napisałem kilka razy wiec nie wiem po co ta uwaga. Sprzegło do synchronizacji nic nie ma. Dalej nie rozumiesz o co chodzi w wysprzęglaniu jak widzę.
Zmiana biegów ze sprzęgłem - spięcie dwóch kół jest zdecydowanie mniej problematyczne ze sprzegłem niż bez bo:
- jedno z kół nie przenosi momentu i łatwiej dostosuje prędkość obrotową mimo różnicy prędkości do drugiego. Dlatego eksploatacja z wysprzęgleniem takiej skrzyni będzie dłuższa ze względu na mniej sytuacji udarowych.
- dostosowanie prędkości obu kół zębatych bez sprzęgła czy bez jest możliwe ale tylko w pewnym zakresie, nawet jak będziesz zmieniał biegi przy idealnych warunkach i tak zmiana ze sprzęgłem będzie bardziej "miękka" niż bez sprzęgła ze względu na możliwość wystąpienia poślizgu sprzęgła a tym samym wydłuża to czas pracy samej skrzyni.
dlatego nawet jak zmieniasz biegi ze sprzęgłem należy pamiętać o wyrównaniu prędkości obrotowych ...

O tym napisałem także. Różnica polega tylko na tym że ze sprzęgłem jest mniej gwałtownie przenoszony moment i mniej niszczy się skrzynia i układ napędowy.
z całym szacunkiem ale mam wrażenie, że to Tobie udało się poplątać

Z szacunkiem jak widzisz jesteś w błędzie.

Pozdrawiam
Rafał
Beata Hernas

Beata Hernas gadżety reklamowe
www.brpromotion.pl

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

panowie;),miały być rady dla mnie ....niedoświadczonej :P a jakieś przepychanki
Krzysztof K.

Krzysztof K. Strategy and
Marketing Advisor

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Rafale,

po pierwsze nie podnosiłem dyskusji czy lepiej ze sprzęgłem czy bez - są argumenty za stosowaniem obu z tych technik (i ich grona fanów)

Rafał P.:
Z szacunkiem jak widzisz jesteś w błędzie.

w której kwestii ?

- że warto przeczytać wątek podany przez Tomka ?
- że chodzi o różnice prędkości a nie prędkość ? - tutaj nawet przyznałeś racje że był to skrót myślowy w Twoim wykonaniu

dla wielu osób, zwłaszcza uczących się - majacych nawyki z samochodu (gdzie działanie skrzyni cywilnej trochę odbiega od tej z motocykla - kłowej) może wprowadzać w błąd.

zwróciłem na to poprostu uwagę - tyle ...

Rafał P.:
Krzysztof K.:
Po za tym idealnej synchronizacji i tak nie masz możliwości przeprowadzić we własnym zakresie tak wiec jeżeli zmieniasz biegi bez sprzęgła w praktyce zawsze powodujesz że dwa koła zębate - to połączone z silnikiem i to połączone z kołem napędowym musi dostosować swoją prędkość obrotową. Dochodzi wiec do uderzenia zębów - stres udarowy który jest potęgowany przez przenoszony przez silnik i koło moment obrotowy.

ze sprzęgłem też nie masz synchronizacji - bo skrzynia nie jest wyposażona w synchronizatory

O tym że skrzynia kłowa jest nie wyposażona w synchronizacje napisałem kilka razy wiec nie wiem po co ta uwaga. Sprzegło do synchronizacji nic nie ma. Dalej nie rozumiesz o co chodzi w wysprzęglaniu jak widzę.

A ja mógłbym napisać, że Ty nie wiesz o co chodzi w działaniu skrzyni, ale chyba nie o taką dyskusje nam chodzi - prawda ? więc pozostańmy przy argumentacji a nie osobistych wycieczkach, że ktoś o czymś nie ma pojecia

Idealnej synchronizacji nie osiagniesz, ale bez względu na to czy decydujesz się na zmianę ze sprzęgłem czy bez warto zadbać aby ona była jak najbliższa pożadanej - czyli aby osiągnąć możliwie najmniejszą różnicę obrotową

Wysprzęglanie może mieć wpływ: z artykułu Tomasza Kulika "Redukcja z międzygazem czyli traktowanie skrzyni biegów zgodnie ze sztuką"

"...
Jakie negatywy niesie zbyt długie wysprzęglanie?

- stuk, trzaśnięcie, wynikające z udarowych obciążeń zazębianych elementów,
..."

Zmiana biegów ze sprzęgłem - spięcie dwóch kół jest zdecydowanie mniej problematyczne ze sprzegłem niż bez bo:

tak, jeżeli pamiętasz o działaniu gazem i nie trzymaniu zbyt długo wciśniątego sprzęgła bo taka sytuacja również naraża na obciążenia

W obu przypadkach, jeżeli decydujemy się na jedną z metod zmiany biegów należy robić to świadomie i umiejętnie.

pozdrawiam
Krzysztof K.

Krzysztof K. Strategy and
Marketing Advisor

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Beata Hernas:
panowie;),miały być rady dla mnie ....niedoświadczonej :P a jakieś przepychanki

masz racje, przepraszam już milknę :)

to tutaj coś dla Ciebie - 3 artykuły o jeździe z kulikowiska

http://www.kulikowisko.pl/porady.php#porada1

edit: teraz będzie ok :)

pozdrawiamKrzysztof K. edytował(a) ten post dnia 10.08.10 o godzinie 16:46
Beata Hernas

Beata Hernas gadżety reklamowe
www.brpromotion.pl

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)


to tutaj coś dla Ciebie - 3 artykuły o jeździe z kulikowiska

pozdrawiam

coś się nie wkleiło?;)
Rafał P.

Rafał P. IT network
specialist

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Krzysztof K.:
Rafale,

po pierwsze nie podnosiłem dyskusji czy lepiej ze sprzęgłem czy bez - są argumenty za stosowaniem obu z tych technik (i ich grona fanów)

Sprzęgło w motocyklach jest zamontowanie nie tylko po to żeby można było ruszyć ale w każdej instrukcji jaką widziałem dot. eksploatacji motocykla było napisane że zmiana biegów ma się odbywać z wysprzęgleniem. Grono osób które twierdzi inaczej jest w błędzie i nie na tu nic do rzeczy jakich argumentów używają. Skrzynie motocyklowe są dostosowana przez producenta do zmian biegów ze sprzęgłem i koniec.
Rafał P.:
Z szacunkiem jak widzisz jesteś w błędzie.

w której kwestii ?

- że warto przeczytać wątek podany przez Tomka ?
- że chodzi o różnice prędkości a nie prędkość ? - tutaj nawet przyznałeś racje że był to skrót myślowy w Twoim wykonaniu

Jeszcze raz. Nie przyznałem ci racji (choć zwykłem tak robić jeżeli się pomylę) ale poprawiłem się że faktycznie mój opis powinien być pełniejszy. Pełniejszy nie oznacza błędny.
dla wielu osób, zwłaszcza uczących się - majacych nawyki z samochodu (gdzie działanie skrzyni cywilnej trochę odbiega od tej z motocykla - kłowej) może wprowadzać w błąd.

Nie rozumiem co to ma do rzeczy...
zwróciłem na to poprostu uwagę - tyle ...

Ja natomiast zwróciłem uwagę na fakt że sugerowanie komuś aby nie wysprzęglał biegów podczas ich zmiany jest błędne.
Rafał P.:
Krzysztof K.:
Po za tym idealnej synchronizacji i tak nie masz możliwości przeprowadzić we własnym zakresie tak wiec jeżeli zmieniasz biegi bez sprzęgła w praktyce zawsze powodujesz że dwa koła zębate - to połączone z silnikiem i to połączone z kołem napędowym musi dostosować swoją prędkość obrotową. Dochodzi wiec do uderzenia zębów - stres udarowy który jest potęgowany przez przenoszony przez silnik i koło moment obrotowy.

ze sprzęgłem też nie masz synchronizacji - bo skrzynia nie jest wyposażona w synchronizatory

O tym że skrzynia kłowa jest nie wyposażona w synchronizacje napisałem kilka razy wiec nie wiem po co ta uwaga. Sprzegło do synchronizacji nic nie ma. Dalej nie rozumiesz o co chodzi w wysprzęglaniu jak widzę.

A ja mógłbym napisać, że Ty nie wiesz o co chodzi w działaniu skrzyni, ale chyba nie o taką dyskusje nam chodzi - prawda ?

Oczywiście że nie chodzi o uszczypliwości ale o fakty.
więc pozostańmy przy argumentacji a nie osobistych wycieczkach, że ktoś o czymś nie ma pojecia

True. Przepraszam za osobisty wybieg.
Idealnej synchronizacji nie osiagniesz, ale bez względu na to czy decydujesz się na zmianę ze sprzęgłem czy bez warto zadbać aby ona była jak najbliższa pożadanej - czyli aby osiągnąć możliwie najmniejszą różnicę obrotową

To jest jasne. Jednak my mówimy o zmianie biegów z i bez sprzęgła. W jednym i drugim przypadku można osiągnąć podobne parametry dot. różnicy prędkości obrotowej koła napędowego i silnika.
Wysprzęglanie może mieć wpływ: z artykułu Tomasza Kulika "Redukcja z międzygazem czyli traktowanie skrzyni biegów zgodnie ze sztuką"

"...
Jakie negatywy niesie zbyt długie wysprzęglanie?

- stuk, trzaśnięcie, wynikające z udarowych obciążeń zazębianych elementów,
..."

Nie znam tego artykułu ale w internecie jest MASA błędnych opisów zmian biegów w motocyklach w których autorzy kompletnie mylą zmianę biegów np na torze gdzie chcemy zaoszczędzić dziesiąte części sekundy, od zmian biegów podczas normalnej eksploatacji gdzie ważny jest bezawaryjny czas pracy skrzyni. Podczas normalnej jazdy zmiany biegów powinny odbywać się z lekkim wciśnięciem sprzęgła tak aby umożliwić jego poślizg w czasie zesprzęglania i aby koła w skrzyni podczas zazębiania nie przenosiły dodatkowych momentów które mogą je wyszczerbić.

A skoro już rozmawiamy o artykułach tutaj jest taki który prezentuje uszkodzone skrzynie motocyklowe właśnie przez taką zmianę jaką preferujesz:

http://www.motogen.pl/artykuly/porady/go:2/zmiana-bieg...

Zmiana biegów ze sprzęgłem - spięcie dwóch kół jest zdecydowanie mniej problematyczne ze sprzegłem niż bez bo:

tak, jeżeli pamiętasz o działaniu gazem i nie trzymaniu zbyt długo wciśniątego sprzęgła bo taka sytuacja również naraża na obciążenia

Nawet jeżeli trzymasz długo wciśnięte sprzęgło to i tak zazębienie się wolnoobracającej się zębatki z zębatką obciążoną momentem koła napędowego będzie mniej szkodliwa. To jest chyba oczywiste.

W obu przypadkach, jeżeli decydujemy się na jedną z metod zmiany biegów należy robić to świadomie i umiejętnie.

W ogóle nie zgadzam się z pojęciem dwóch metod. Nie ma dwóch metod. Jest jedna metoda do jazdy co dziennej i druga która nadaje się na tor, gdzie nie liczymy się ze sprzętem a z czasem.

Pozdrawiam
Rafał

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Rafal, twoj upor w prezentowaniu twojej rozleglej wiedzy na temat technicznych aspektow zmiany biegow i uzytkowania skrzyni biego i sprzegla jest wart lepszej sprawy;] Napisz moze ksiazke, wstepny konspekt juz masz z tego co widze po twoich postach...
Inna sprawa, ze smietnik maly tu zrobiles kolezance ktora zadala niewinne pytanie, a ja rzucilem luzna uwage na temat zmiany biegow uznawana przez wielu motocyklistow, niezaleznie co jeszcze napiszesz i jak duzo...
Pozdrawiam i zycze rownie duzej wytrwalosci w rozwijaniu umiejetnosci w jezdzie...
ps. producenci motocykli rowniez nie zalecaja latania na gumie, stoppie, driftow, gazowania do odciny.. a jednak wielu to robi. Wiesz dlaczego? Bo to jest zajebista sprawa. Sprobuj, a przestaniesz pisac o skrzyniach, a poczujesz troche fun'u..Tomasz Horynski edytował(a) ten post dnia 10.08.10 o godzinie 19:55
Rafał P.

Rafał P. IT network
specialist

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

OK, ty rzuciłeś luźna uwagę ja dodałem troszkę od siebie powstał offtopic.
;)
Pozdrawiam koleżankę, i na koniec coś tym razem w temacie ode mnie :)

Dzieci jak uczą się chodzić to się przewracają non-stop i jakoś nie są z tego powodu zbyt nieszczęśliwe. Nierozpamiętują tej tragedii która ich spotkała po prostu są o jeden "bęc" mniej do momentu kiedy będą umieć chodzić.

Tak samo jest z motocyklami "jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz" :) tak wiec głowa do góry a manetka do dołu!

Pozdrawiam
Rafał
Magdalena J.

Magdalena J. Dyrektor
Zarządzający, branża
stomatologiczna

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Beata Hernas:
w moim przypadku adrenalina zadziałała tak że bólu nie czułam, ale za to totalna bezsilność i jakby wszystkie siły opadły....dobrze że w okół życzliwi ludzie


Becia, wiem że możesz ;-)
...dasz radę, baby są silne :-))

http://www.youtube.com/watch?v=IVBn9O0HsiE&feature=rel...
Beata Hernas

Beata Hernas gadżety reklamowe
www.brpromotion.pl

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

http://www.kulikowisko.pl/porady.php#porada1

edit: teraz będzie ok :)


Dziękuję...będzie coś do czytania wieczorkiem;)
Beata Hernas

Beata Hernas gadżety reklamowe
www.brpromotion.pl

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Pozdrawiam koleżankę, i na koniec coś tym razem w temacie ode mnie :)
Pozdrawiam
Rafał


dziękuje Rafał..już widzę plusy ;)tej nauki pokory

pozdrawiam
B

konto usunięte

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

A wracając do tematu... mój przyjaciel, który uczył mnie jazdy motocyklem, doświadczony motocyklista, instruktor nauki jazdy zarazem... podsunął mi świetny sposób na zdobycie doświadczenia i umiejętności na motocyklu.

Jeździć! :)

To niby oczywiste, ale jednak lektury książek, dyskusje na forach czy przy ognisku nie dadzą nam tego, co zżycie się z maszyną i drogą.

Tak więc Beata jeździj! :) Do pracy, do sklepu, na randke, spotkanie z koleżanką, na urlop itp. Bierz do tego motocykl. Ani się obejrzysz a miną kolejne tysiące kilometrów i zamiast skupiać się na technice zmiany biegów, skupisz się na tym co się dzieje dokoła, a jakimś cudem biegi będą wchodzić bez stuków i zgrzytów "same".

Oczywiście nie neguję tutaj wartości edukacyjnych w/w książek czy dyskusji, ale jednak to droga czyni motocyklistę.

Jest tylko jedno ryzyko... takie, że się uzależnisz... a potem obudzisz się z ręką w nocniku, tak jak ja, że w sezonie wymienia się olej w maszynie 3,4 razy. :D
Beata Hernas

Beata Hernas gadżety reklamowe
www.brpromotion.pl

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Jeździć! :)
>

Takie też mam założenie;)...jeżdżę .Uzależniona myślę że już jestem...i dobrze mi z tym.

Właśnie odnośnie oleju, smarowania łańcucha..wiem że pewnie temat był...nie krzyczcie:P....co ile ? tzn smarować łańcuch?
Paweł D.

Paweł D. ஜ۩۞۩ஜ

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

Beata Hernas:
co ile ? tzn smarować łańcuch?
co się zabłyszczy ;)
Beata Hernas

Beata Hernas gadżety reklamowe
www.brpromotion.pl

Temat: porady dla początkującej motocyklistki?;)

co się zabłyszczy ;)


ze co że jak?:)

Następna dyskusja:

Dla Początkującej...




Wyślij zaproszenie do