Wojtek
Jurewicz
ETL and Database
Developer / Business
Intelligence
specia...
Temat: Jak kradną motocykle?
Chciałbym poruszyć kwestię kradzieży motocykli, chodzi mi tutaj jednak o rzeczywistą wiedzę, nie przypuszczenia, domysły itp. Nie znalazłem jakiegoś opracowania lub chociaż dyskusji na taki właśnie temat. Proszę o wypowiadanie się osoby, które znają sytuacje kradzieży motocykli bądź to z własnego doświadczenia, bądź umiarkowanie pewnego innego źródła.Przychodzą mi do głowy takie pytania:
- Jak wartość, marka, rodzaj motocykla wpływa na kradzież - czy w ogóle wpływa? Czy częściej kradną ścigacze, czy choppery, czy chodliwe są motocykle bardziej wartościowe czy mniej, czy np. YAMAHA jest bardziej chodliwa niż HONDA etc. A może, to nie ma wpływu i kradzione są motocykle w zależności od tego czy nadarza się okazja?
- Czy kradzione są również zabezpieczone motocykle i w jaki sposób są zabezpieczane? Chodzi mi o wiedzę typu, 7 na 10 kradzionych motocykli jest niezabezpieczonych, 2 są łańcuchem, 1 xeną.
- Z jakich miejsc giną motocykle i o jakiej porze? Garaże, parkingi strzeżone, centra handlowe, spod pubu, w dzień, w nocy, w mieście, poza miastem?
- Jak często udaje się odzyskać motocykl / złapać sprawcę?
- Jak wygląda sprawa z odzyskaniem pieniędzy z ubezpieczenia w takiej sytuacji?
- Jak wyglądają działania policji i na ile są skuteczne?
- Może ktoś, skądś posiada wiedzę na temat jaki jest cel takich kradzieży, tzn. eksport, sprzedaż w kraju, sprzedaż części, kradzież na zamówienie?
Zaznaczam, że zależy mi na wypowiedziach osób, które znają rzeczywiste historie, nie chcę poruszyć dyskusji na temat które zabezpieczenia są lepsze albo co kto myśli o pracy policji.
Wydaje mi się, że kwestie takie zastanawiają niemal każdego posiadacza motocykla. Testy, zapewnienia producentów czy inne niezależne opinie wydaje się nie są tak miarodajne jak tego typu statystyka. Filmik w innym temacie, jak cięte są kolejno łańcuchy zabezpieczające w b. krótkim czasie nic by nie znaczył, jeśli okazało by się, np. że 100 z 10000 skradzionych motocykli było zabezpieczonych, z czego 3 łańcuchem (oczywiście liczby są zmyślone) - wydaje się to możliwe, bo jeśli większość kradzieży polegała by na korzystaniu z okazji która się nadarzy, to wystarczy skutecznie zniechęcić złodzieja, który na "polowanie" nie zabiera ze sobą 2m nożyc do stali, lub 10 kilogramowego młota na xeny.