Paweł Krzemiński

Paweł Krzemiński Online supervisor,
Televisor

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Wczoraj kawalek za Ożarowem mialem akcje z mocnym hamowaniem - samochod wymusil pierszenstwo, ja heble ma maxa, tyl juz mial uslizg, przod pod kontrola. Zahamowalem prawie do zera dosyc szybko, bez jakiegos slizgania sie na boki. Nie bylo dramatu, musialem poprstu szybko zahamaowac. Na szczescie zerknalem w lusterka i zauwazylem ze z piskiem hamuje za mna samochod, szybko zjechalem z drogi na bok a samochod zatrzymal sie prawie na tej puszcze co wyjechala z polnej drogi. Koniec koncow byl bez zadnych dramatow, nikt nikogo nawet nie dotknal ale to daje mi do myslenia.
Jeżdząc samochodem ludzie nie zdają sobie sprawy z tego ze motocykl nie tylko przyspiesza szybko, ale także bardzo szybko hamuje. I tak naprawde nikt o tym nie mowi. Mi do glowy nie przyszlo zeby trzymac wiekszy dystans od moto niz od samochodu jezdzac puszka zanim sam wsiadlem na 200.
Maciej Dadan

Maciej Dadan The way of life...

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

.Maciej Dadan edytował(a) ten post dnia 06.02.11 o godzinie 23:05

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Maciej Dadan:
Ja na drodze spotykam 90% bezmyslnych kierowców nie mających pojęcia o możliwościach motocykli,

Dlatego powinieneś myśleć za nich - bo Ty to wiesz a oni nie , kiedyś mnie to złościło , teraz przestałem ich winić za brak wiedzy , w końcu żeby się przekonać o możliwościach motocykla najlepiej na nim pojechać , a 90% kierowców puszek w życiu nie siedziało więc nie winie ich za brak wiedzy a staram się myśleć za siebie i innych :o)

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Zasadniczo droga hamowania motocykla jest dłuższa niż droga hamowania samochodu.
Przytoczona powyżej Skoda Octavia ze 100km/h zatrzymuje się szybciej (38,6 m) niż sportowy motocykl (Kawa ZX-6R - ok 42 m, Triumph Daytona 650 - ok 44 m)
Kwestią która jeszcze zwiększą tą różnicę na niekorzyść moto jest to, że mało kto potrafi efektywnie hamować motocyklem a w wielu samochodach przy dobrej nawierzchni i warunkach na drodze wystarczy zazwyczaj wcisnąć pedał w podłogę.

Źródło:
http://ww.motofakty.pl/artykul/skoda_octavia_ii_16_fsi...
http://serwisy.gazeta.pl/motocykle/1,56420,2879590.html

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

W dobie motocykli z ABS te wartosci drastycznie spadly. Z tego co pamietam to nawet do ok. 36 m Honda CBR 600 ABS

ALe wydaje mi sie ze tu nie o metry chodzi, ale o szyblkosc reakcji i niezbyt widoczne swiatla stopu w motocyklu :/Tomasz G. edytował(a) ten post dnia 19.04.10 o godzinie 21:43
Marcin Plewka

Marcin Plewka ALD Automotive
Polska

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Tomek, ale wartości katalogowe to jedno, ale sam wiesz, jaki procent osób potrafi wykorzystać 100% możliwości swoich hamulców. Znikomy...

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Marcin Plewka:
Tomek, ale wartości katalogowe to jedno, ale sam wiesz, jaki procent osób potrafi wykorzystać 100% możliwości swoich hamulców. Znikomy...

No wlasnie po to jest ABS, nie wazne czy jestes poczatkujacy czy pro, w takich samych warunkach jak sciszniesz klamke do oporu ze 100 km/h powinien byc taki sam wynik. Kwestia szybkosci reakcji.
Marcin Plewka

Marcin Plewka ALD Automotive
Polska

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Tomasz G.:
Marcin Plewka:
Tomek, ale wartości katalogowe to jedno, ale sam wiesz, jaki procent osób potrafi wykorzystać 100% możliwości swoich hamulców. Znikomy...

No wlasnie po to jest ABS, nie wazne czy jestes poczatkujacy czy pro, w takich samych warunkach jak sciszniesz klamke do oporu ze 100 km/h powinien byc taki sam wynik. Kwestia szybkosci reakcji.

Jasne.Ale ABS to jeszcze rzadkość w moto, biorąc pod uwagę fakt, że większość sprzętów u nas jest dość wiekowych :)

Poza tym ABS, ABSem ale wiele zależy od nawierzchni, czy stanu opon ;)

Ja powiem szczerze od zawsze, widząc moto przed sobą trzymałem się daleko z tyłu, bo bałem się najechania na tego biedaka...

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

wracajac z Jury napotkalam kierowce ktory gdybym miala zderzak to by mi na nim siedzial wiec powoli zwalnialam do 60 km/h (powoli zeby mi gosc w dupsko nie wjechal) i w sposob wyrazny patrzylam w lusterko dajac mu znac ze Cie gosciu widze, pogrozilam palcem i od tamtego momentu samochod trzymal bezpieczna odleglosc.

czesto zerkam w lusterka czy w samochodzie czy w moto, bo wiedza o tym co sie dzieje za moimi plecami naprawde bardzo sie przydaje.
Paweł Krzemiński

Paweł Krzemiński Online supervisor,
Televisor

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

a to az dziwne ze w testach samochod ma krótszą droge hamowania, wazy 10 x wiecej niz motocykl. Ma oczywiscie wieksza powierzchnie styku opon ale nie 10 razy wieksza. Pomijam juz stan drogi,piasek itp - bo wszyscy jedziemy po tym samym. Wydaje mi sie jednak ze kierowcy samochodow w praktyce sa czesto myślami gdzieś tam, nie zwracając uwagi na drogę.
W każdym razie ja dostałem swoją nauczkę - trzymać samochody z dala nawet w tylnym lusterku.

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Nie jestem doświadczonym motocyklistą, wręcz można powiedzieć, że stawiam pierwsze kroki, ale bardzo ważną rzecz przeczytałem wiadomo gdzie :P w motocykliście doskonałym :) kilka razy podkreślał, że jak się zatrzymujesz to patrz się do tyłu i nie wrzucaj od razu na luz, żeby można było uciec. Mój znajomy, pomimo wieloletniego doświadczenia na moto zakończył sezon po 2 dniach jazdy, jak mu taksiarz na światłach wjechał w zadek :P

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Należy jeszcze zauważyć , że podstawowym zadaniem ABS w żadnym wypadku nie jest skracanie drogi hamowania :o)

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Rafał Ł.:
Należy jeszcze zauważyć , że podstawowym zadaniem ABS w żadnym wypadku nie jest skracanie drogi hamowania :o)
Zależy jak na to spojrzeć ... Mając ABS można wcisnąć hebel na maksa i nie martwić się o zblokowanie kół, jednak moim zdaniem umiejętne korzystanie z hamulców pojazdów nie posiadających ABSu (czy to motocykle, czy samochody) daje dużo lepsze efekty. Tylko to jest kwestia ćwiczeń, a większość ludzi idzie w obecnych czasach na łatwiznę i chce robić jak najmniej.
Joanna H.

Joanna H. Duńszczyzna!

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Ja mając świadomość własnego małego doświadczenia i jednak niespecjalnie rewelacyjnych hebli (jak to w chopperkach) staram się trzymać przyzwoitą odległość, a i zjeżdżać z drogi kozakom, co to muszą przekroczyć dopuszczalną prędkość o co najmniej 50%, bo się uduszą i zalegają mi prawie na sissy-barze. Ale problem w tym, że nie raz i nie dwa w moją bezpieczną odległość wcinają się kretyni - wyprzedzacze, amatorzy "dziurek".

Na szczęście nie dzieje się do zbyt często, ale brak wyobraźni puszkarzy na temat możliwości (oraz ich braku) motocykli jest szalenie męczący.
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Ostatnio na TVN Turbo było o hamowaniu...
moto hamuje w granicach 40-50m (ze 100km/h), zatem podobnie jak samochód a nawet odrobinę dłużej. To tego jednak należy doliczyć czas reakcji kierownika, standardowo jest to 0,5-1s czyli przelot kolejnych 30m... przy słabszej koordynacji czy nieuważnym kierowcy jeszcze dłużej i droga się wydłuża...

Myślę że Paweł ma po prostu szybkie rączki, a kierownik puszki z którym się prawie spotkał zareagował później :)

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Marek G.:
Rafał Ł.:
Należy jeszcze zauważyć , że podstawowym zadaniem ABS w żadnym wypadku nie jest skracanie drogi hamowania :o)
Zależy jak na to spojrzeć ... Mając ABS można wcisnąć hebel na maksa i nie martwić się o zblokowanie kół, jednak moim zdaniem umiejętne korzystanie z hamulców pojazdów nie posiadających ABSu (czy to motocykle, czy samochody) daje dużo lepsze efekty. Tylko to jest kwestia ćwiczeń, a większość ludzi idzie w obecnych czasach na łatwiznę i chce robić jak najmniej.

To chyba nie tak do konca.. Czlowiek nie jest idealny, wystarczy chwila nieuwagi gorszy dzien, moze moment zagrozenia i sciszniesz klamke za mocno, kiedy to odkryjesz moze byc juz za pozno..ABS ma za zadanie pilnowac by Twoj blad nie byl tragiczny w skutkach. Natomiast normalne jest ze na tarkach przed krzyzowkami, czy na innych nirownosciach drogi, to ABS moze zaskoczyc kierowce, ale tylko takiego ktory nie zna zasady dzialania ABSu i slepo wierzy w jego nieomylnosc. W dobrych warunkach drogowych i na mokrym, dopracowane rozwiazania ABS zdecydowanie wypadaja lepiej.

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Marek G.:
Rafał Ł.:
Należy jeszcze zauważyć , że podstawowym zadaniem ABS w żadnym wypadku nie jest skracanie drogi hamowania :o)
Zależy jak na to spojrzeć ... Mając ABS można wcisnąć hebel na maksa i nie martwić się o zblokowanie kół, jednak moim zdaniem umiejętne korzystanie z hamulców pojazdów nie posiadających ABSu (czy to motocykle, czy samochody) daje dużo lepsze efekty. Tylko to jest kwestia ćwiczeń, a większość ludzi idzie w obecnych czasach na łatwiznę i chce robić jak najmniej.


W tym sęk, ze nie zalezy od kąta spojrzenia, ABS ma przeciwdzialac blokowaniu kol, a dlugosc hamowania czasami skraca, ale czasami wydluza, czyli Rafal ma racje:)
A wrzucanie luzu to na bank wtedy, gdy juz "bezpiecznie" stoisz, a auta grzecznie za toba;]

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Tomasz G.:
Marek G.:
W dobrych warunkach drogowych i na mokrym, dopracowane rozwiazania ABS zdecydowanie wypadaja lepiej.

to prawda osobiście jestem totalnym fanem ABS ale nie zmienia to faktu , że jego rola nie jest skracanie drogi hamowania a zabobieganie uślizgowi kół - co oznacza , ze docelowo ABS może miec wpływ na skrócenie tej drogi nie mniej podtrzymuję , że nie jest to jego główna rola .Rafał Ł. edytował(a) ten post dnia 20.04.10 o godzinie 10:46

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Cytat z Wiki he he ;)

"ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Długość drogi hamowania pojazdu wyposażonego w system ABS w porównaniu do identycznego pojazdu bez tego systemu uzależniona jest od kilku czynników, takich jak: warunki zewnętrzne oraz umiejętności kierowcy.

WIĘCEJ NA..

http://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_%28motoryzacja%29Tomasz G. edytował(a) ten post dnia 20.04.10 o godzinie 10:49

konto usunięte

Temat: droga hamowania motocykli vs puszki

Tomasz Horynski:
W tym sęk, ze nie zalezy od kąta spojrzenia, ABS ma przeciwdzialac blokowaniu kol, a dlugosc hamowania czasami skraca, ale czasami wydluza, czyli Rafal ma racje:)

Owszem. Ja się z tym zgadzam, ale widzę, że moją myśl muszę przedstawić w inny sposób. W przypadku nieumiejętnego używania hamulców w pojeździe bez ABS można zblokować koła, albo bojąc się tego tak powoli i delikatnie wciskać hebel, że droga hamowania się wydłuży. Dla takiej osoby posiadanie ABSu sprawia, że hamowanie przebiega na krótszym odcinku drogi. Nie ze względu na technologię, ale na technikę hamowania. W przypadku właściwego używania hamulców, ABS albo nie ma wpływu, albo wydłuża tę drogę.



Wyślij zaproszenie do