Bogdan Sarbo

Bogdan Sarbo Centrum Szkolenia
Motocyklowego SARBO

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Dnia 19.01.2013 r. zmieniła się ustawa o kierujących pojazdami (ustawa z dnia 5 stycznia 2011) treści w niej zawarte w dużej mierze graniczą z absurdem a właściwie cała ustawa powinna pójść do kosza. Przytoczę parę zapisów które świadczą o kompletnej ignorancji twórców ustawy. Na początek tytułem wstępu kategorii A2 uprawnia do jazdy:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy
własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać
w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej
dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Kategoria A:
a) motocyklem, (bez ograniczeń)
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Ośrodek Szkolenia Kierowców który w licencji będzie miał szkolenia na kat A2 i A musi posiadać odpowiednie pojazdy i tak dla kat A2:
Motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A2:
a) powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 400 cm3, o mocy co najmniej 25 kW i nieprzekraczającej 35 kW,
b) powinien posiadać stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg;
Motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A powinien być zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności
skokowej co najmniej 600 cm3 i mocy co najmniej 40 kW;”,
Być może niektórzy się ucieszą że nie będą uczyli się na jakiś,, pierdopedach” ale jeśli powiem że Art. 24 wspomnianej ustawy nakazuje pod karą utraty licencji (Art.42.1 ust.1c) szkolenie dla powyższych kategorii na motocyklach tylko i wyłącznie dedykowanych dla A2 i A. Co to znaczy, a to że od pierwszej lekcji kursant z kat. A rozpoczyna szkolenie na na 600 cm3 nieważne czy jest to dziewczyna o wzroście 150 cm i wadze 50 kg czy normalnej budowy mężczyzna.
Z pewnością jest to kuriozum na skale europejską.

konto usunięte

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Teraz moc będzie z wszystkimi od samego początku :)

p.
Michał Frankowski

Michał Frankowski Specjalista w
Wydziale
Bezpieczeństwa i
Zarzadzania Kryzy...

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Bogdan Sarbo:
od pierwszej lekcji kursant z kat. A rozpoczyna szkolenie na na 600 cm3 nieważne czy jest to dziewczyna o wzroście 150 cm i wadze 50 kg czy normalnej budowy mężczyzna.
Z pewnością jest to kuriozum na skale europejską.

Jak wszystko w tym kraju ...
Dodam ze w krajach europy tzw. zachodniej mozna zdawac na swoim sprzecie, na ktorym pozniej sie bedzie jezdzilo .....

Kurde, jaki kraj taki zamach ;-)
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

w grudniu smiałęm się z egzaminatorem, że ktoś ładną pęgę za te zmiany zgarnął bo system szkolenia jest kompletnie nie przystosowany do takich egzaminów :) Co do kategorii A to doszliśmy do wniosku ze zdawalność spadnie do 20%, śmiertelność na placu wzrośnie do 5% a kasa w PORDach i Monetji poleje się szerokim strumieniem :P
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Michał Frankowski:
Jak wszystko w tym kraju ...
Dodam ze w krajach europy tzw. zachodniej mozna zdawac na swoim sprzecie, na ktorym pozniej sie bedzie jezdzilo .....

To jest wogóle zabawny temat... 30h jeździsz na jakoś utrzymanym sprzecie, potem wsiadasz na egzaminacyjny i zastanawiasz się czy ci się pod tyłkiem nie rozleci ;) Mi się trafiło cudo z wydupconym łozyskiem główki ramy, kończacym się napędem i jakiejś usterce tylej zawiechy bo nosiło go jak starą Q po pustym sklepie już na ósemce :PPiotr L. edytował(a) ten post dnia 02.02.13 o godzinie 20:58
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Bogdan Sarbo:
wyłącznie dedykowanych dla A2 i A. Co to znaczy, a to że od pierwszej lekcji kursant z kat. A rozpoczyna szkolenie na na 600 cm3 nieważne czy jest to dziewczyna o wzroście 150 cm i wadze 50 kg czy normalnej budowy mężczyzna.
Czy ustawa reguluje czy osoba w wieku umożliwiającym start na A - może ubiegać się o A2? Np. mając świadomość swoich ograniczeń gabarytowych? Czy musi od razu A?
Bogdan Sarbo

Bogdan Sarbo Centrum Szkolenia
Motocyklowego SARBO

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Dariusz M.:
Bogdan Sarbo:
wyłącznie dedykowanych dla A2 i A. Co to znaczy, a to że od pierwszej lekcji kursant z kat. A rozpoczyna szkolenie na na 600 cm3 nieważne czy jest to dziewczyna o wzroście 150 cm i wadze 50 kg czy normalnej budowy mężczyzna.
Czy ustawa reguluje czy osoba w wieku umożliwiającym start na A - może ubiegać się o A2? Np. mając świadomość swoich ograniczeń gabarytowych? Czy musi od razu A?

Tak osoba która ma np. 24 lata a więc w myśl ustawy spełnia kryteria umożliwiające przystąpienie do szkolenia na kat. A może rozpocząć swoja przygodę z motocyklem od kat. A1, następnie A2 aż w końcu po zdobyciu pewnego doświadczenia zrobić kat. A. Czyli nawet 50 letni adept sztuki motocyklowej może zrobić sobie kat. A1 mając tym samym uprawnienia do kierowania motocyklami o poj. do 125 cc i mocy 15 Km. Są to odrębne kategorie.
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Bogdan Sarbo:
Tak osoba która ma np. 24 lata (...) może rozpocząć swoja przygodę z motocyklem od kat. A1
OK, czyli faktycznie będzie to problem głownie dla Szkół, które będą musiały zabezpieczyć niejako "podwójną" bazę - dla kategorii niższych i A.
Z perspektywy kursanta - chyba ma to mniejsze znacznie.
Do tej pory jak ktoś miał lat 18 (17?) i chciał "litra" - to robił A na 250ccm i wskakiwał na 1000. Efekty - widzimy często w mediach.
Teraz po pierwsze będzie musiał mieć 24 (jednak te parę lat robi różnicę)
A pod drugie jeśli ktoś jest rozsądny - to nawet mając 24 lata nie będzie się rwał od razu na kurs na 600 i prawko A. Przynajmniej w teorii. Ale jak ktoś nie ma rozsądku to... patrz punkt pierwszy.
Z perspektywy ramola :P oceniam te zmiany na plus, choć rozumiem punkt widzenia Szkół.
Bogdan Sarbo

Bogdan Sarbo Centrum Szkolenia
Motocyklowego SARBO

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Dariusz M.:
Bogdan Sarbo:
Tak osoba która ma np. 24 lata (...) może rozpocząć swoja przygodę z motocyklem od kat. A1
OK, czyli faktycznie będzie to problem głownie dla Szkół, które będą musiały zabezpieczyć niejako "podwójną" bazę - dla kategorii niższych i A.
Z perspektywy kursanta - chyba ma to mniejsze znacznie.
Do tej pory jak ktoś miał lat 18 (17?) i chciał "litra" - to robił A na 250ccm i wskakiwał na 1000. Efekty - widzimy często w mediach.
Teraz po pierwsze będzie musiał mieć 24 (jednak te parę lat robi różnicę)
A pod drugie jeśli ktoś jest rozsądny - to nawet mając 24 lata nie będzie się rwał od razu na kurs na 600 i prawko A. Przynajmniej w teorii. Ale jak ktoś nie ma rozsądku to... patrz punkt pierwszy.
Z perspektywy ramola :P oceniam te zmiany na plus, choć rozumiem punkt widzenia Szkół.

Sam problem zakupu motocykli dla kat A (600cc i 40 KW) dla kat. A2 (nie mniej niż 400cc moc pomiędzy 25-35 KW) to z pewnością duży wydatek ( koszt jednego ok 28 koła) ja dotychczas do szkolenia podstawowego miałem 7 szt. więc sumka robi się okrągła, pomijam motocykle które jeżdżą na torze crossowym. Jednak najgorsze jest to że współczesne motocykle (Gladius, XJ) są bardzo trudne do ogmolowania, gdyż nie mają ramy przed silnikiem, stąd upadek na takim motocyklu to duże koszty naprawy, nie wspomnę już o wypadkach i kontuzjach, które będą na porządku dziennym. Kto za to zapłaci ? Wiadomo. Wielkim złem jest to że nie możemy stopniować trudności, ucząc kursantów od najmniejszej pojemności do największej , docelowej dla danej kategorii i tu jest pies pogrzebany.
Wszystko to jest wbrew metodyce i zdrowej logice. Ja już wysyłam swoich instruktorów na kurs w udzielaniu pierwszej pomocy. Sezon blisko.
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Bogdan Sarbo:
Wszystko to jest wbrew metodyce i zdrowej logice.
Takie kwantyfikatory ogólne lubią być zdradliwe ;)
To, że młodzi ludzie (17-24) mają zestopniowany dostęp do mocnych motocykli - nie jest chyba wbrew logice? To że ktoś z zerowym doświadczeniem ale w wieku 24+ MOŻE (ale NIE MUSI) zaczynać od 600 - jest kontrowersyjne - bo jak to już zostało powiedziane nie wszyscy mają wystarczająco równo poukładane pod sufitem.

Być może należałoby to zmodyfikować tak, że jeśli Kat A jest pierwsza motocyklową dla danej osoby - to pierwsze 3, 5 czy ileś tam godzin kursu - powinno się robić na tych motocyklach A1, potem A2, a końcówka i egzamin na A (600ccm)

Ciekaw jestem jakie są regulacje w takich specyficznych "motoryzacyjnie" krajach jak Niemcy (brak ograniczeń prędkości) czy Hiszpania/Włochy (sezon praktycznie cały rok).

Czy nasze sprytki w Sejmie wymyślają koło od zera - czy może powielamy jakieś wzorce europejskie?
Bogdan Sarbo

Bogdan Sarbo Centrum Szkolenia
Motocyklowego SARBO

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Dariusz M.:
Bogdan Sarbo:
Wszystko to jest wbrew metodyce i zdrowej logice.
Takie kwantyfikatory ogólne lubią być zdradliwe ;)
To, że młodzi ludzie (17-24) mają zestopniowany dostęp do mocnych motocykli - nie jest chyba wbrew logice? To że ktoś z zerowym doświadczeniem ale w wieku 24+ MOŻE (ale NIE MUSI) zaczynać od 600 - jest kontrowersyjne - bo jak to już zostało powiedziane nie wszyscy mają wystarczająco równo poukładane pod sufitem.

Być może należałoby to zmodyfikować tak, że jeśli Kat A jest pierwsza motocyklową dla danej osoby - to pierwsze 3, 5 czy ileś tam godzin kursu - powinno się robić na tych motocyklach A1, potem A2, a końcówka i egzamin na A (600ccm)

Ciekaw jestem jakie są regulacje w takich specyficznych "motoryzacyjnie" krajach jak Niemcy (brak ograniczeń prędkości) czy Hiszpania/Włochy (sezon praktycznie cały rok).

Czy nasze sprytki w Sejmie wymyślają koło od zera - czy może powielamy jakieś wzorce europejskie?

Moim zdaniem każde narzucenie sztywnych ram, wprowadzanie ograniczeń w pojemnościach związanych z wiekiem ma się nijak do rzeczywistości argumentem podstawowym powinno być doświadczenie, czyli każdy rozpoczynający przygodę z motocyklem powinien uzyskać uprawnienia dla kat. A1 po 2 latach A2 następnie kat. A wtedy wszyscy stopniowo nabieraliby doświadczenie, Niestety umiejętności nie przychodzą z wiekiem a wręcz odwrotnie w naszym instruktorskim żargonie mówi się że na kursie powinieneś wyjeździć tyle jazd ile masz lat i to się w 100% sprawdza. Gdyby taki system wprowadzono automatycznie ,,młody" mógłby usiąść na motocyklu pow 600cc w wieku 22- 24 lat będąc już w miarę doświadczonym, a ,,stary"(czytaj trudniej przyjmujący nauki) również stopniowo opanowałby sztukę kierowania motocyklem.
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Bogdan Sarbo:
Gdyby taki system wprowadzono automatycznie ,,młody" mógłby usiąść na motocyklu pow 600cc w wieku 22- 24 lat będąc już w miarę doświadczonym, a ,,stary"(czytaj trudniej przyjmujący nauki) również stopniowo opanowałby sztukę kierowania motocyklem.
No ale przecież prawie tak właśnie jest???
Zakłada się, że "stary" = mądrzejszy - i niezależnie od tego co mu WOLNO - to nie będzie przeginał.
A młody (=głupszy) - musi mieć ograniczenia.
Ja rozumiem, że to duża komplikacja dla OSK - ale chyba na siłę wyszukujesz słabe strony tego pomysłu.
Odpowiadając na moje własne pytanie: faktycznie jest to na skalę europejską - ale czy ewenement???
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=...
Bogdan Sarbo

Bogdan Sarbo Centrum Szkolenia
Motocyklowego SARBO

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Wytyczne Dyrektywy Unii Europejskiej znalazły się w Ustawie o Kierujących z dnia 05 stycznia 2011 r zostały tam prawie żywcem przepisane. Ustawa weszła 19.01.2013 roku, takie są fakty.
Dla nas to nie jest komplikacja że wprowadzono nowe kategorie, wręcz przeciwnie to jest dla nas biznes, bo przy każdym przejściu na wyższą kategorię osoba powtórnie wraca do ośrodka wykupując kolejny 10 godzinny kurs jazdy. Reasumując 16 latek przejdzie 3 kursy wyjeżdżając 40 godzin jazd wtedy uzyska kat. A , natomiast osoba pow 24 roku zaliczy tylko 20 godzin. Zmierzam do tego że w stopniowaniu szkolenia, powinni uczestniczyć nie tylko , młodzi ale i starzy, bo moc motocykli i brak doświadczenia weryfikuje wszystkich. To jest oczywiście moje zdanie.
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

jak to dobrze że się załapałem na bezterminówkę... :) Teraz tylko nie mogę jej stracić heh
Dariusz M.

Dariusz M. Kadra zarządzająca

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Piotr L.:
Wg starych przepisów - zdawałbyś ponownie (odpukać ;) na 250 - na której pewnie nie jeździsz na co dzień. Wg nowych - na 600. Czyli samo dobre :P
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Dariusz M.:
Piotr L.:
Wg starych przepisów - zdawałbyś ponownie (odpukać ;) na 250 - na której pewnie nie jeździsz na co dzień. Wg nowych - na 600. Czyli samo dobre :P

Mało tego, starego psa nowych sztuczek nie nauczysz więc teoria byłaby problemem...
Michał Panasiewicz

Michał Panasiewicz Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Obecnie jeszce większe kłopoty maja Ci którzy zdali egzaminy przed 19 a nie maja skończonych 24 lat.
http://www.scigacz.pl/Zdales,prawo,jazdy,Dokument,dost...

PS: Z powodu przesyłania dokumentów między WORD a Wydziałem Komunikacji ( półtora miesiąca !!) sam nie mogłem zapisać się na egzamin, a termin ważności egzaminu teoretycznego nie ulegnie przecież przesunięciu.Michał Panasiewicz edytował(a) ten post dnia 18.02.13 o godzinie 15:52
Michał Panasiewicz

Michał Panasiewicz Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

I jeszcze gorzej, ci którzy nie zdażyli z praktycznym (IMHO chyba się jakiś pozew zbiorowy szykuje):

http://www.scigacz.pl/Nowe,prawo,jazdy,na,motocykl,jak...

konto usunięte

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Bogdan Sarbo:
od pierwszej lekcji kursant z kat. A rozpoczyna szkolenie na na 600 cm3 nieważne czy jest to dziewczyna o wzroście 150 cm i wadze 50 kg czy normalnej budowy mężczyzna.
Z pewnością jest to kuriozum na skale europejską.
Z ciekawości zapytam - czy dajmy na to 35-letni mężczyzna o masie 100kg i wzroście 2m nie może wyrobić sobie kategorii A2?
Piotr L.

Piotr L. • Weź Mnie •

Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...

Maciek Sobczyk:
Z ciekawości zapytam - czy dajmy na to 35-letni mężczyzna o masie 100kg i wzroście 2m nie może wyrobić sobie kategorii A2?

Może... tylko po co?



Wyślij zaproszenie do