Bogdan
Sarbo
Centrum Szkolenia
Motocyklowego SARBO
Temat: Ciężkie czasy dla kandydatów w kat. A2 i A a jeszcze...
Dnia 19.01.2013 r. zmieniła się ustawa o kierujących pojazdami (ustawa z dnia 5 stycznia 2011) treści w niej zawarte w dużej mierze graniczą z absurdem a właściwie cała ustawa powinna pójść do kosza. Przytoczę parę zapisów które świadczą o kompletnej ignorancji twórców ustawy. Na początek tytułem wstępu kategorii A2 uprawnia do jazdy:a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy
własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać
w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej
dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Kategoria A:
a) motocyklem, (bez ograniczeń)
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Ośrodek Szkolenia Kierowców który w licencji będzie miał szkolenia na kat A2 i A musi posiadać odpowiednie pojazdy i tak dla kat A2:
Motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A2:
a) powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 400 cm3, o mocy co najmniej 25 kW i nieprzekraczającej 35 kW,
b) powinien posiadać stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg;
Motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A powinien być zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności
skokowej co najmniej 600 cm3 i mocy co najmniej 40 kW;”,
Być może niektórzy się ucieszą że nie będą uczyli się na jakiś,, pierdopedach” ale jeśli powiem że Art. 24 wspomnianej ustawy nakazuje pod karą utraty licencji (Art.42.1 ust.1c) szkolenie dla powyższych kategorii na motocyklach tylko i wyłącznie dedykowanych dla A2 i A. Co to znaczy, a to że od pierwszej lekcji kursant z kat. A rozpoczyna szkolenie na na 600 cm3 nieważne czy jest to dziewczyna o wzroście 150 cm i wadze 50 kg czy normalnej budowy mężczyzna.
Z pewnością jest to kuriozum na skale europejską.