Krzysztof Konopacki

Krzysztof Konopacki Właściciel, KKStudio

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Witam

Mam pytanie dotyczące zawieszania działalności gospodarczej. Trzeba to zgłosić w Urzędzie Miasta (organ który dokonał wpisu do ewidencji) i ZUSie. A jak wygląda sprawa w "Skarbówce"? Zgłaszam coś, a jeśli tak to co i jak.
Zgodnie z ustawą, podczas "zawieszenia" mam nie tylko prawo ale i obowiązek opłacać wszelkie należności i zobowiązania. Czy faktury np. za telefon, domeny itp. wpisuję w książki przychodów, VAT? Czy składam co miesięczne deklaracje VAT7?
Czy w okresie zawieszenia, jest możliwość wystawienia jakiejkolwiek faktury? (Mam wykupiony hosting, na moim serwerze są strony dwóch firm, którym co roku wystawiam faktury - nieduża kwota, ale zawsze).
Z góry dziękuję za pomocne wskazówki.
Aga Kryspin

Aga Kryspin fotograf z
zamiłowania :)
grafik z
wykształcenia

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Jaki jest sens zawieszenia działalności, jeżeli nadal trzeba opłacać wszystkie nalezności? (to raczej pytanie do władz :))

Ja chciałam zawiesić za rok działalność, ale się dowiedziałam, że praktycznie polega to na likwidacji firmy, a później ponownej rejestracji..
Więc odechciało mi się zawieszać :)
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Co do składek na ZUS

Podczas zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie składa deklaracji do ZUS i nie opłaca składek. Od 7 marca 2009 r. zmieniły się zasady podlegania ubezpieczeniom osoby, która zamierza zawiesić działalność gospodarczą. Płaci ona na ubezpieczenia społeczne proporcjonalnie do czasu, w jakim faktycznie prowadziła działalność w miesiącu zawieszenia i odwieszenia działalności. Natomiast składka zdrowotna jest niepodzielna i jest odprowadzana za cały miesiąc, w którym nastąpiło zawieszenia i odwieszenie działalności. Korzystne dla przedsiębiorcy jest więc zawieszania działalności w ostatnim dniu miesiąca i odwieszanie w pierwszym. Jeśli przedsiębiorca zawiesi działalność np. od 10 maja, to za dziewięć dni tego miesiąca musi odprowadzić proporcjonalnie składki społeczne i całą zdrowotną.
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

A co do prawa podatkowego, to:

Zawieszenie działalności gospodarczej - problemy podatkowe
W dobie narastającego kryzysu ekonomicznego instytucja zawieszenia działalności gospodarczej budzi duże zainteresowanie przedsiębiorców. Stąd też pojawiają się pytania, jakie przychody można będzie uzyskiwać w okresie zawieszenia działalności gospodarczej? Czy przedsiębiorca będzie mógł w okresie zawieszenia rozliczać koszty uzyskania przychodu?

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Autor: Grzegorz Ziółkowski

Dodano: 2008-12-03
Instytucja zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej ma umożliwić przedsiębiorcom przerwę w płaceniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w składaniu deklaracji i wpłacaniu zaliczek na podatek, bez konieczności definitywnego wyrejestrowania firmy. Jest to rozwiązanie, którego wprowadzenie przedsiębiorcy postulowali od lat i trudno przecenić jego korzystne aspekty. Trudności tkwią jednak w szczegółach wprowadzanych przepisów.

Kto może zawiesić działalność gospodarczą
Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowią, że przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Prawo do zawieszenia działalności gospodarczej przysługuje teoretycznie każdemu rodzajowi przedsiębiorcy, w rozumieniu tej ustawy, tj.: osobom fizycznym, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym niebędącym osobą prawną - wykonującym we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółek cywilnych, dlatego w ich przypadku zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem złożenia stosownych wniosków przez wszystkich wspólników. I tu zaczynają się pierwsze schody...

Przepisy ZUS posługują się inną siatką pojęć i za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą uważają:

1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,

2) twórcę i artystę,

3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu,

4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

To może rodzić określone problemy praktyczne.

Przykładowo - czy jednoosobowa spółka z o.o., która nie zatrudnia pracowników, może zawiesić działalność gospodarczą?

Taka spółka ma prawo zdaniem autora zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Składek ZUS w okresie zawieszenia nie musi płacić jej jedyny wspólnik. Zaliczek na podatek nie wpłaca i deklaracji nie składa sp. z o.o. będąca podatnikiem.

Kolejne problemy związane są z warunkiem, jakim jest niezatrudnianie pracowników. Literalne brzmienie przepisów prowadzi do wniosku, że chodzi o osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy.

Co więc z przedsiębiorcami zatrudniającymi osoby na podstawie umów cywilnoprawnych, z którymi związany jest obowiązek rozliczania składek ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy?

Biorąc pod uwagę założenia instytucji zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej zatrudnienie takich osób stanowi zdaniem autora przeszkodę do zawieszenia wykonywania działalności. W okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie powinien zatrudniać żadnych osób, z którymi wiążą się obowiązki rozliczania składek ZUS, czy odprowadzania zaliczek na podatek.

Zatrudnianie takich osób świadczy o wykonywaniu działalności gospodarczej.

Przykład

Przedsiębiorca zawiesił działalność gospodarczą na okres 12 miesięcy. Po miesiącu zawieszenia przedsiębiorca podpisał umowę z firmą ochroniarską na ochronę majątku firmy. Podpisanie tej umowy należy uznać za czynność mającą na celu zabezpieczenie źródła przychodu. Jako że przedsiębiorca nie zatrudniał pracowników oraz osób na umowy cywilnoprawne, a korzystał z usług firmy dokumentowanych fakturą VAT, nie powoduje to - zdaniem autora - uchybieniu warunkom do zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Wniosek formalnym warunkiem zawieszenia
Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następuje na pisemny wniosek przedsiębiorcy złożony do gminy albo do sądu rejestrowego.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następuje od dnia złożenia wniosku o zawieszenie i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu działalności gospodarczej. Oba te wnioski są zwolnione z opłat.

Niezłożenie wniosku o wznowienie działalności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy spowoduje wykreślenie definitywne przedsiębiorcy z urzędu. Wcześniej gmina ma obowiązek wystosować pisemne wezwanie do wznowienia działalności, w którym wyznaczy dodatkowy trzydziestodniowy termin. Sąd rejestrowy wszczyna zaś postępowanie, w którym wyznacza dodatkowy 7-dniowy termin.

Mimo zróżnicowania sytuacji prawnej przedsiębiorców w tym zakresie, w praktyce każdy sam powinien zadbać o doręczenie informacji o zawieszeniu działalności do innych organów (ZUS, urząd skarbowy).

Zakaz osiągania bieżących przychodów
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać z niej bieżących przychodów.

Ma natomiast prawo lub obowiązek:

1) wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

2) przyjmować należności lub regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

3) zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

4) uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

5) wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

6) osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

Przykłady

1.

Przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie usług transportowych zawiesi ją od 1 lipca 2009 r. Ostatnią usługę wykona i zafakturuje 30 czerwca 2009 r. Zapłata wpłynie 7 lipca 2009 r. Wpływ zapłaty w okresie zawieszenia nie stoi na przeszkodzie zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.
2.

Przedsiębiorca zawiesi prowadzenie działalności na okres od 1 maja 2009 r. do 30 września 2009 r. Nie zamknie jednak firmowego rachunku bankowego, na którym przetrzymuje środki pieniężne. Naliczone od tych środków odsetki stanowią przychód finansowy z działalności gospodarczej, którego osiągnięcie nie przeszkadza jej zawieszeniu.
Koszty uzyskania przychodu
W kontekście omawianych rozwiązań pojawia się pytanie - czy przedsiębiorca w okresie zawieszenia będzie mógł rozliczyć koszty uzyskania przychodu związane z działalnością gospodarczą?

Wyjdźmy od podstawowego zakazu wykonywania działalności gospodarczej w okresie zawieszenia i osiągania bieżących przychodów. Z ograniczenia tego wynika, że podatnik nie będzie mógł w tym okresie rozliczać w kosztach wydatków związanych z bieżącym prowadzeniem działalności gospodarczej, np. kosztów związanych z użytkowaniem środków transportu (paliwo, przeglądy etc.). Ich ewentualne rozliczenie będzie świadczyć o wykonywaniu działalności gospodarczej, co stanowi przeszkodę do zawieszenia działalności gospodarczej.

Wydatki takie mogą być również kwestionowane jako koszty, ponieważ nie są ponoszone w celu uzyskania przychodu (bieżące przychody nie są osiągane), ani nie mają na celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu (art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f., art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.).

Inaczej przedstawia się kwestia wydatków związanych z długoterminowymi umowami. Przedsiębiorca ma obowiązek w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej regulować zobowiązania powstałe przed datą tego zawieszenia. Przykładem mogą być czynsze za najem, dzierżawę czy leasing środków trwałych.

Wydatki na czynsz za najem, dzierżawę, leasing środków trwałych zalicza się do kosztów pośrednich działalności gospodarczej. Umowy te mają charakter długoterminowy. Ich wcześniejsze zerwanie często wiąże się z koniecznością zapłaty kar umownych, spada również wiarygodność rynkowa przedsiębiorcy. Dotrzymywanie tych umów w okresie zawieszenia działalności gospodarczej świadczy o racjonalności działań przedsiębiorcy. Zdaniem autora, podatnikom przysługuje prawo rozliczania tego typu wydatków w kosztach uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności, w przypadku gdy same umowy długoterminowe zostały podpisane w okresie przed zawieszeniem. W okresie zawieszenia rozliczamy w kosztach uzyskania przychodów te wydatki z umów długoterminowych, których moment zaliczenia do kosztów przypada zgodnie z przepisami podatkowymi na ten okres.

Podatnik powinien mieć również prawo zaliczyć do kosztów wydatki na doradztwo prawne związane z uczestnictwem w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej. Prawo i obowiązek udziału w tych postępowaniach w okresie zawieszenia przewidują wyraźnie przepisy nowelizacji do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Do kosztów zaliczymy jednak tylko te wydatki, które na celu mają uzyskanie przychodu albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu. Taki związek nie zawsze wystąpi w przypadku postępowań sądowych.

Zawieszenie działalności, zawiesza amortyzację
Przepisy wyraźnie przewidują, że nie będą podlegać amortyzacji składniki, które nie są używane na potrzeby działalności gospodarczej z uwagi na jej zawieszenie. Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność. Przerwa w amortyzacji trwa do końca miesiąca zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w równych ratach co miesiąc albo kwartał albo raz w roku).

Przykład

Przedsiębiorca zawiesi działalność gospodarczą w okresie od listopada 2008 r. do 15 lipca 2009 r. Z uwagi na zawieszenie tej działalności podatnik zaprzestanie używać wszystkich środków trwałych. Zawieszenie amortyzacji ma trwać od 1 grudnia 2008 r. do 31 lipca 2009 r.
Przepisy mówią o składnikach nieużywanych w okresie zawieszenia działalności. Należy dopuścić więc możliwość amortyzacji tych składników, które będą z pewnych względów używane w tym okresie, ale ich używanie nie będzie świadczyć o wykonywaniu działalności gospodarczej. Takimi składnikami mogą być budowle magazynowe, w których przedsiębiorca będzie składował materiały, towary nie sprzedane przed okresem zawieszenia działalności.

Podsumowując aspekt kosztów trzeba zakładać, że organy podatkowe do ich rozliczania w okresie zawieszenia będą podchodzić bardzo fiskalnie i w konsekwencji margines rozliczania kosztów w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będzie bardzo wąski.

Zwolnienie z zaliczek
Przedsiębiorcy nie będą musieli opłacać zaliczek na podatek dochodowy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Prawo to przysługuje bez względu na rodzaj płaconego podatku (liniowy, według skali w p.d.o.f.) czy metody odprowadzania zaliczek. Warunkiem skorzystania z tego dobrodziejstwa przez wspólników spółek osobowych oraz podatników p.d.o.p. jest złożenia do właściwego urzędu skarbowego pisemnego zawiadomienia o okresie zawieszenia wykonywania działalności w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o zawieszenie działalności do KRS.

Zawieszenie wykonywania działalności nie zwalnia jednak podatników od obowiązku prowadzenia stosownej ewidencji księgowej oraz złożenia zeznania rocznego w podatku dochodowym. W ewidencji księgowej rozliczone zostaną te zdarzenia, które podatnik ma prawo (obowiązek) rozliczyć w okresie zawieszenia działalności.

Podatnicy będą również zobowiązani do rozliczenia w okresie zawieszenia innych zobowiązań podatkowych, np. w podatku od nieruchomości czy podatku od czynności cywilnoprawnych.

VAT
Podatnik VAT, który zawiesi działalność, nie będzie miał obowiązku składania deklaracji za okresy, których dotyczy zawieszenie. Zwolnienie to dotyczy tych okresów, które w całości objęte były zawieszeniem wykonywania działalności.

Przykład

Podatnik rozliczający VAT kwartalnie zawiesi działalności od 1 maja do 31 grudnia 2009 r. Podatnik będzie miał jeszcze obowiązek złożyć deklarację VAT-7K za 2 kwartał. Nie ma natomiast tego obowiązku w stosunku do 3 i 4 kwartału.
Niezależnie od zawieszenia wykonywania działalności, deklaracje VAT będą musieli składać podatnicy:

1) zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

2) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) dokonujący importu usług lub nabywający towary - w zakresie których są podatnikiem.

Mimo formalnego zawieszenia działalności, należy złożyć deklarację VAT za okresy, w których podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku, oraz za które należy dokonać korekty podatku naliczonego.

Zawieszenie działalności nie powoduje obowiązku sporządzania remanentu i opodatkowaniu towarów w nim uwzględnionych, nawet jeżeli zawieszenie potrwa co najmniej 10 miesięcy.

ZUS
Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej zawiesza również obowiązek płacenia przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz FP.

Przedsiębiorca w okresie zawieszenia może jednak podlegać dobrowolnie ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu. Szerzej na temat skutków zawieszenia w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w najbliższych numerach PP.

W stosunku do zobowiązań publicznoprawnych zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wywiera skutki prawne począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia wniosku o zawieszenie. Skutek ten trwa do końca miesiąca, w którym przedsiębiorca złożył wniosek o wpis o wznowieniu działalności.

Przykład

Przedsiębiorca złoży wniosek o zawieszenie 15 maja 2009 r. Oznacza to, że za maj 2009 r. będzie on jeszcze zobowiązany do wpłacenia zaliczek na podatek, składek ZUS oraz złożenia deklaracji VAT. Wniosek o wznowienie działalności zostanie złożony 20 stycznia 2010 r. Przedsiębiorca za styczeń 2010 r. nie będzie jeszcze zobowiązany do spełnienia tych powinności.
Omawiana nowelizacja wchodzi w życie od 20 września br. Jej dużym plusem jest już samo wejście w życie instytucji zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. O minusach zadecyduje praktyka organów podatkowych i inspektoratów ZUS, które „urzędowo” będą interpretować te przepisy.

Podstawa prawna:

ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn.zm.)
ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 141, poz. 888).
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Przepraszam za taki długi tekst - przekopiowałam go ze strony. Nie umiem jeszcze wklejać linku.

Ale podsumowując Twoje pytanie, to:

1. Składek na ZUS nie płacisz, radzę zapytać w ZUS przez jaki okres, wydaje mi się że do 24 miesięcy.

2. A teraz podatki - skoro zawieszasz działalność to nie możesz z niej osiągać przychodu (poza odsetkami na koncie bankowym - jeśli nie zamkniesz rachunku bankowego). Jednym słowem nie możesz wystawić faktury VAT, czy rachunku, bo jedno przeczy drugiemu. Skoro masz zamiar wystawiać dokumenty z tytułu uzyskana przychodu to nie możesz zawieszać działalności.

A teraz koszty, cóż poniesione koszty po okresie zawieszenia działalności nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu, gdyż już nie powstaje przychód
(nie masz już możliwości wystawienia faktury VAT czy rachunku). Jedynie koszty, które wynikły z zobowiązań przed zawieszeniem działalności będą stanowiły koszty uzyskania przychodu, a także koszty obsługi rachunku bankowego, pod warunkiem że go nie zamkniesz i z tego tytułu będą powstawały przychody finansowe, czyli odsetki in plus.

Życzę owocnej lektury i mądrych przemyśleń.
Pozdrawiam KasiaKatarzyna Sielczak edytował(a) ten post dnia 25.11.11 o godzinie 00:08

konto usunięte

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Katarzyna Sielczak:
1. Składek na ZUS nie płacisz, radzę zapytać w ZUS przez jaki okres, wydaje mi się że do 24 miesięcy.


Nie płaci się do momentu wznowienia działalności. Możesz mieć działalność zawieszoną 20 lat i przez ten okres nic nie płacisz. Nie ma żadnego maksymalnego okresu zawieszenia.Mateusz Derecki edytował(a) ten post dnia 24.11.11 o godzinie 23:46
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Dzięki Mateusz,
to domknęliśmy temat okresu niepłacenia składek, a ja wzbogaciłam się o tę informację.

Życzę dobrej nocy.
Aga Kryspin

Aga Kryspin fotograf z
zamiłowania :)
grafik z
wykształcenia

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Mateusz, ale to trochę bez sensu, skoro jest wyraźnie napisane, że zawiesić można na okres od 1 do 24 miesięcy :) Nie ma szans zawiesić na dłużej.. czy się mylę?

Dzięki za podanie tutaj przepisów, sama bym pewnie na nie nie wpadła :) Zastanawia mnie jedno:
"Zawieszenie wykonywania działalności nie zwalnia jednak podatników od obowiązku prowadzenia stosownej ewidencji księgowej oraz złożenia zeznania rocznego w podatku dochodowym. W ewidencji księgowej rozliczone zostaną te zdarzenia, które podatnik ma prawo (obowiązek) rozliczyć w okresie zawieszenia działalności."

Jeśli nie mogę mieć żadnych przychodów, a w moim przypadku i kosztów (chyba że abonament za telefon mogę rozliczać), to przez np. 10 miesięcy mam mieć puste kartki z samymi miesiącami? :)
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Krzysztof & Mateusz,

sprawdziłam podaną przez Ciebie informację, niestety istnieje w przepisach okres maksymalny zawieszenia działalności. Nie można nieskończenie długo zawiesić działalności, maksymalny okres jej zawieszenia to 24 miesiące, czyli 2 lata. Jeśli po tym okresie działalność nie zostanie odwieszona, firma zostanie automatycznie wykreślona z CEIDG a to zaskutkuje ponownym złożeniem wniosku CEIDG-1 o rejestrację firmy.
Więcej na stronie

http://www.kig.pl/informacjekig/2564-co-warto-wiedzie-...Katarzyna Sielczak edytował(a) ten post dnia 26.11.11 o godzinie 00:10
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Aga Kryspin:

Jeśli nie mogę mieć żadnych przychodów, a w moim przypadku i kosztów (chyba że abonament za telefon mogę rozliczać), to przez np. 10 miesięcy mam mieć puste kartki z samymi miesiącami? :)

Możesz mieć przychody, możesz też mieć koszty.
Przychody - np. z odsetek na rachunku, uzyskanych odszkodowań, sprzedaży środków trwałych
Koszty - wszelkie koszty utrzymania i zabezpieczenia źródła przychodów, np. czynsz, telefon, ochrona, księgowość itp.

konto usunięte

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Dokładnie tak jak napisała Pani Sylwia. Okres zawieszenia nie powoduje, iż nie możemy np. ponosić kosztów związanych z działalnością, które stanowią zabezpieczenie źródła przychodów.

Istotnym jest fakt, iż w razie kontroli trzeba udowodnić, iż koszty te faktycznie stanowią zabezpieczenie źródła przyszłych przychodów, gdzie szczególnie zwracam uwagę na słowo "zabezpieczenie".

Co do samych faktur to nie można wystawiać faktur przychodowych w okresie zawieszenia związanych z np. nowym źródłem przychodów.

Co do składek ZUS - jeśli podatnik korzysta z ulgi w składkach społecznych ZUS to okres zawieszenia nie powoduje przerwania bigu 24 miesięcznej ulgi, tzn. że jeśli prowadzimy działalność np. 10 miesięcy i zawieszamy ją na 12 to zostają nam 2 miesiące ZUS-u z ulegą czyli do 24 miesięcy.
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Ale Twój problem da się rozwiązać, przecież możesz działalność zawiesić na okres 1 miesiąca, by nie płacić całej składki zdrowotnej najlepiej w ostatnim dniu miesiąca. W następnym miesiącu wykonać zlecenie i wystawić FV, w tym miesiącu mógłbyś mieć koszty poniesione, jako wydatki niezbędne do jago wykonania i w kolejnym miesiącu zawiesić działalność aż do następnego zlecenia. Moim zdaniem to jest OK według prawa.
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Agnieszka,
a jaką prowadzisz ewidencję księgową, domyślam się, że prowadzisz KPiR. To w rzeczy samej wypełniasz tylko miesiące w których powstały zdarzenia gospodarcze np. I ; II ; V ; IX każdy miesiąc należy wypełnić w odpowiednich rubrykach i zsumować a na końcu zliczyć cały okres rozliczeniowy, jakim jest rok kalendarzowy - nawet jeśli jest to tylko jeden miesiąc.

Co do kosztów, to też miałam na myśli tylko te koszty które da się połączyć z przychodem lub zabezpieczeniem jego źródła, ale trzeba umieć to wszystko ładnie powiązać i udokumentować.

Pisząc o przychodach też miałam na uwadze przychody które wynikają wprost z podstawowej działalności, nie te operacyjne. Wspomniałam o finansowych, gdyż często zapomina się o zamknięciu rachunku bankowego.

Jeśli sprzedamy majątek firmowy, to siłą rzeczy powstanie przychód, a o odszkodowaniach nie pisałam, rzadko występują.
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Katarzyna Sielczak:

Jeśli sprzedamy majątek firmowy, to siłą rzeczy powstanie przychód, a o odszkodowaniach nie pisałam, rzadko występują.

No, z mojego doświadczenia wynika, że wcale nie tak rzadko, a poza tym mogą być jedną z przyczyn zawieszenia działalności - gdy przedsiębiorca otrzyma wadliwy surowiec i odzyskiwanie odszkodowania trwa, a on traci przez to płynność finansową.
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Hej Sylwia,

ja starałam się odpowiedzieć na pytanie Krzysztofa, z którego wprost wynikało, co się stanie gdy otrzyma zlecenie podczas zawieszenia działalności. To było proste pytanie i chciałam udzielić na nie w miarę prostą odpowiedź. Nie wnikać w zawiłe szczegóły rachunkowe bądź podatkowe. Pomyślałam, iż jak będzie miał nowy problem, to się z nim zgłosi. Nie sposób wszystko uściślić w krótkiej formie. Przecież sprzedając majątek można uzyskać przychód ale i ponieść stratę. Co z takim przychodem, tu akurat wszyscy powinni wiedzieć, że trzeba go będzie wykazać. A co jak strata na sprzedaży, jak ją rozliczyć, czyli w jakim czasie, czy okres zawieszenia skraca czas rozliczenia straty. Przyznasz, że wątków tu mogłoby być mnóstwo. Dlatego ja skupiłam się na jego pytaniu.

Co do wadliwego surowca zakupionego przez nabywcę, to tak można wystąpić o odszkodowanie. Myślę, iż dla Krzysztofa liczy się teraz krótka i merytoryczna odpowiedź. Katarzyna Sielczak edytował(a) ten post dnia 26.11.11 o godzinie 00:06
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Sylwia,

podziwiam Cię za odwagę, za to że prowadzisz swoją działalność. Mi zawsze jej brakowało, by zrealizować takie wyzwanie.Katarzyna Sielczak edytował(a) ten post dnia 25.11.11 o godzinie 23:58
Aga Kryspin

Aga Kryspin fotograf z
zamiłowania :)
grafik z
wykształcenia

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Dziękuję za szybkie odpowiedzi :) Tak, prowadzę KPiR.
Nurtują mnie te przychody i koszty na kontach bankowych. Czy stanie się coś, jeśli nie uznam opłat za prowadzenie konta jako kosztów, a odsetek na koncie oszczędnościowym jako przychód?
Czy to nie jest tak z kosztami, że mogę je uwzględnić a nie muszę (bo np. te kilka złotych niewiele zmieni)?
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Niestety nie Aga,
musisz wykazać odsetki in plus jako przychody w odpowiedniej rubryce KPiR a koszty jak chcesz, przykro mi ale tak jest.Katarzyna Sielczak edytował(a) ten post dnia 26.11.11 o godzinie 00:26
Katarzyna R.

Katarzyna R. Samodzielna Księgowa

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

To znaczy koszty możesz wykazać ale nie musisz. To jest tak, przychody musisz wykazać obowiązkowo (nakaz) a koszty tu podchodzimy jak do przywileju czyt. możliwości. Ale jeśli musisz wykazać przychody, to dlaczego nie miałabyś je pomniejszyć o te koszty. Choć, jeśli z punktu ekonomicznego uznasz, że nie chce Ci się w tym grzebać - bo szkoda czasu, to wykaż jedynie przychody. Będzie ok.Katarzyna Sielczak edytował(a) ten post dnia 26.11.11 o godzinie 00:32
Aga Kryspin

Aga Kryspin fotograf z
zamiłowania :)
grafik z
wykształcenia

Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej a Urząd Skarbowy

Katarzyna Sielczak:
Niestety nie Aga,
musisz wykazać odsetki in plus jako przychody w odpowiedniej rubryce KPiR a koszty jak chcesz, przykro mi ale tak jest.

Zatem czeka mnie trochę kreślenia przez 'przychód' w wysokości 1,84zł :D

Dziękuję Ci bardzo za pomoc :)



Wyślij zaproszenie do