Temat: Luksusowe samochody a wysoka jakość
To że coś jest "tajemnicą poliszynela" nie oznacza, że wszyscy przyjmą to za prawdę oczywistą:) Ale tak bardziej poważnie, problem jest dużo bardziej złożony i na pewno wina spoczywa na kierowniku działu, to nie wolno zapominać o jego przełożonym, czy właścicielu... "Ryba psuje się od głowy" i jeżeli na samej górze nie ma "wyczucia" i potrzeby świadczenia usług na najwyższym poziomie, to nie przekłada się to na kierownika działu, czy doradców serwisowych, nie wspominając o jak ważnych specjalistach, jakimi są mechanicy, czy elektronicy samochodowi. Wysoka jakość świadczonych usług to proces złożony, wymagający współpracy na wszystkich szczeblach, ale również kosztowny...
Nawet bardziej niż kosztowny... Już wyjaśniam dlaczego. Aby słowa wprowadzić w czyn, potrzebna jest załoga która nie może martwić się o terminowość wypłat, czy obiektywizm w obliczaniu premii, bo te aspekty przysłonią mu postrzeganie i zamiast skupić się na bardzo dobrym wykonaniu usługi będzie rozmyślała o problemach... Po drugie nakłady na szkolenia będą wyższe niż w firmie, która podchodzi minimalistycznie (nic ponad wymagania minimalne importera), co ewidentnie odbija się na wiedzy pracowników... Po trzecie narzędzia, również specjalne... Ludzie z poza branży nie zawsze mają pojęcia o cenie narzędzi specjalnych bez których nie wykona się (właściwie) określonej czynności. Osobiście kilka razy ostrym narzędziem sprawdzałem, czy aby nie jest ono zrobione ze złota, a dla nie poznania pochromowane, sugerując się jego ceną oczywiście:)
W segmencie premium jest może troszkę lepiej, jednak wynika to z większego sprocedowania czynności... Na każdą okazję i wizytę klienta jest odrębna procedura etc, dlatego na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo profesjonalnie.
Kwestie odwiezienia, czy auta zastępczego na czas serwisu to już chyba norma, jednak pamiętajmy również o stronie kosztowej takich działań...
Reasumując, z jakością bywa różnie, jednak nie chciałbym aby ktoś odniósł wrażenie że wszystkie warsztaty są be... Nie, jest wiele firm świadczących usługi na bardzo wysokim poziomie, godnych rekomendacji. Jednak ja jako człowiek z doświadczeniem w branży, nie powinienem się wypowiadać aby nie być posądzony o krypto reklamę:)
Słusznie zauważyłeś, że w segmencie dóbr luksusowych klient oczekuje więcej, jednak moim zdaniem samochód już dawno (poza segmentem premium) nie jest dobrem luksusowym.
Ja jestem daleki, aby zakładać że firmy które nie świadczą usług na najwyższym poziomie nie będą (bądź będą gorzej) się rozwijały... Czynnikiem istotnym jest dziś nadal cena, a ta zawsze będzie uzależniona od jakości, a klient częściej nadal szuka ceny niż jakości, co nie znaczy że ten proces się nie zmienia:)
Jarosław Nowacki edytował(a) ten post dnia 03.12.11 o godzinie 14:49