Krzysztof Firlik

Krzysztof Firlik Lean Management

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Chcialbym przeprowadzic na produkcji globalna akcje przeciwdzialania i informowania o poziomie i koszcie uszkodzen i zniszczen w toku procesu.

Macie moze jakies doswiadczenia i sposoby na to jak dotrzec do pracownikow i jak wyrobic w nich poczucie wspolodpowiedzialnosci za to co dzieje sie na produkcji?

Czy dobrym rozwiazaniem jest przeprowadzenie dobrze marketingowo zoorganizowanej kampanii z plakatami, itp?

Dzieki za cenne sugestie!

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Kampania, kampanią. Powiem Ci co stało się ostatnio u mnie w zakładzie. Cały czas mieliśmy problem z dużą ilością uszkodzeń w procesie - rysy, wgnioty i takie tam. Generalnie ludzie mieli gdzieś jak obchodzą się z wyrobem. Taka sytuacja trwała od kilku lat.
Oczywiście odpad,który przez to wyrzucaliśmy kosztował nas sporo.
Około miesiąca temu przyłożyłem do tego dużą atencję. Wprowadziłem karty kontrolne na gnieździe, gdzie zaczyna się produkcja wyrobu i później dalej płynie on w procesie i zaczęliśmy rejestrować wszystkie wady, które powstają oraz codziennie o nich rozmawiać z operatorami podczas Gemba Walk. Po pierwsze po kilku dniach wiedzieliśmy gdzie jest sedno problemu (oczywiście z pareto) i wprowadziliśmy dziania korygujące. A po drugie... ludzie jakby zaczęli się znaczniej bardziej przykładać do tego, co robią i mamy na dzisiaj 1/3 wad z procesu, które były na początku wynikiem niskiej jakości podejścia do obróbki wyrobu.
Oczywiście nie mamy zamiaru na tym etapie pozostać :)

Pozdrawiam
Jacek Suski

Jacek Suski Jakość, controlling,
zarządzanie,
systemy,
przedsiębiorca...

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Panie Krzysztofie,

w pierwszej kolejności warto zbudować system informacyjny, który na bieżąco informowałby o poziomie braków na różnych etapach produkcji. Ważne jest, aby pracownikm uświadomić nasze cele, stan obecny, oraz ewentualnie dostępne narzedzia. Czy same plakaty coś dadzą, myślę że chwilowo tak, ale lepszym rozwiązaniem będzie system tablic informacyjnych przy gniazdach produkcyjnych, gdzie warto informować pracowników o poziomie braków oraz o innych kwestiach jakościwych. Może pokusić się połączyć te inormacje z systemem premiowania (naprawdę sprawdza się), mże jakieś nagrody, a może program Kaizen.

Z drugiej strony w celu automatyzacji procesu zbierania danych polecam oprogramowanie Lean-QS, które znacząco przyspiesza zbieranie, analizę i raportig kwestii braków, ciągłego doskonalenia oraz innych obszarów jakościowych.

Więcej na temat Lean-QS:
http://lean-soft.com/LEANQS.html

Pozdrawiam serdecznie

Jacek Suski
http://lean-soft.com

Obrazek
Konrad G.

Konrad G. Trener / Konsultant
/ APICS CPIM /
Jonah®

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Z własnego doświadczenia:
- to co nie jest mierzone, nie poprawi się; zacznij mierzyć poziom (% lub PPM) odrzutów wewnętrznych;

- co jest tego przyczyną - zacznij działać w tym obszarze; jeżeli to np. niedbalstwo operatorów, to zacznij zwracać uwagę... ich przełożonym (brygadzistom, liderom), ale nie operatorom;

Dlaczego? By ich przełożeni też wiedzieli czego mają od swoich podwładnych (operatorów) oczekiwać i wymagać.

- dziel się to wiedzą z innymi - pokaż im, jak wyglądało to historycznie;

- zorganizuj formę wizualizacji bieżących wyników; nie polecam tu systemów, komputerów, itp. - kartka formatu A3 z narysowanymi osiami i "kratką", tak by liderzy/brygadziści mogli odręcznie rysować poziom odrzutów;

- pytaj i dociekaj - ogląd sytuacji z ostatnich 24 godzin - cel zrealizowany - super! pochwała; niezrealizowany - why, why, why, .... why...
Sławomir Banasiak

Sławomir Banasiak Profesjonalne usługi
fotografii
produktowej. Sklep
intern...

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Konrad G.:
Z własnego doświadczenia:
- to co nie jest mierzone, nie poprawi się; zacznij mierzyć poziom (% lub PPM) odrzutów wewnętrznych;

- co jest tego przyczyną - zacznij działać w tym obszarze; jeżeli to np. niedbalstwo operatorów, to zacznij zwracać uwagę... ich przełożonym (brygadzistom, liderom), ale nie operatorom;

Dlaczego? By ich przełożeni też wiedzieli czego mają od swoich podwładnych (operatorów) oczekiwać i wymagać.

- dziel się to wiedzą z innymi - pokaż im, jak wyglądało to historycznie;

- zorganizuj formę wizualizacji bieżących wyników; nie polecam tu systemów, komputerów, itp. - kartka formatu A3 z narysowanymi osiami i "kratką", tak by liderzy/brygadziści mogli odręcznie rysować poziom odrzutów;

- pytaj i dociekaj - ogląd sytuacji z ostatnich 24 godzin - cel zrealizowany - super! pochwała; niezrealizowany - why, why, why, .... why...

No i spróbuj zaangażować w akcję najwyższy szczebel zarządzania. Dobrze jest gdy ludzie wiedzą, że nie jest to tylko Twój wymysł, tylko skoordynowana akcja podnoszenia jakości. W planie komunikacji warto przewidzieć również przynajmniej jeden, jasny komunikat płynący z samej góry
Powodzenia :-)
Michał Szala

Michał Szala Project Engineer /
Lean Manufacturing
Specialist -
Fres...

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Witam!

Pomysł tablic z informacjami jakościowymi jest bardzo fajny. Zastanowił bym się tylko, czy nie było by dobrze na tych samych tablicach mierzyć również wydajności, wskaźnika realizacji dostaw i bezpieczeństwa. W ten sposób stworzy się kokpit pokazujący wyniki procesu w każdym obszarze oraz problemy które się w tym procesie znajdują. Podłączony do tego system rozwiązywania problemów (spotkania z zespołem informujące o kosztach złomów w skali zmianowej / tygodniowej / miesięcznej?), który zaangażuje wszystkich w strukturze organizacyjnej od operatora, który zauwżył i zgłośił problem zaczynając, przez lidera, który zaczyna wdrażać działania natychmiastowe oraz analizować problem, na menadżerach i dyrektorze, którzy wspierają rozwiązywnie problemów na poszczególnych poziomach ich eskalacji kończąc, mógłby być dość spójnym sposobem na zarządzanie problemami wszelakimi w procesie.
Pamiętajmy, że wiemy tyle ile mówią nam nasze liczby:)

A co do akcji plakatowej - myślę, że to bardzo dobra myśl, ale traktował bym to jak "software" wspierający uruchomienie "hardware" czyli systemu rozwiązywania problemów, by zrobić trochę szumu i poinformować ludzi o tym co będziecie robić. Pracownicy muszą Was wspierać w rozwiązywaniu problemów, a to nie będzie możliwe, jeśli nie będą wiedzieli co i po co robicie.

Pozdrawiam

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Michał Szala:
Witam!

Pomysł tablic z informacjami jakościowymi jest bardzo fajny. Zastanowił bym się tylko, czy nie było by dobrze na tych samych tablicach mierzyć również wydajności, wskaźnika realizacji dostaw i bezpieczeństwa. W ten sposób stworzy się kokpit pokazujący wyniki procesu w każdym obszarze oraz problemy które się w tym procesie znajdują. Podłączony do tego system rozwiązywania problemów (spotkania z zespołem informujące o kosztach złomów w skali zmianowej / tygodniowej / miesięcznej?), który zaangażuje wszystkich w strukturze organizacyjnej od operatora, który zauwżył i zgłośił problem zaczynając, przez lidera, który zaczyna wdrażać działania natychmiastowe oraz analizować problem, na menadżerach i dyrektorze, którzy wspierają rozwiązywnie problemów na poszczególnych poziomach ich eskalacji kończąc, mógłby być dość spójnym sposobem na zarządzanie problemami wszelakimi w procesie.
Pamiętajmy, że wiemy tyle ile mówią nam nasze liczby:)

A co do akcji plakatowej - myślę, że to bardzo dobra myśl, ale traktował bym to jak "software" wspierający uruchomienie "hardware" czyli systemu rozwiązywania problemów, by zrobić trochę szumu i poinformować ludzi o tym co będziecie robić. Pracownicy muszą Was wspierać w rozwiązywaniu problemów, a to nie będzie możliwe, jeśli nie będą wiedzieli co i po co robicie.

Pozdrawiam


Kolega poruszył tutaj bardzo ważny problem :) zaangażowanie "góry" w zmianę. Polecam właśnie zacząć od tego. Jak "góra" przyłoży do tego pieczę zmiany stają się łatwiejsze. Piszę z perspektywy swojego doświadczenia i dopiero teraz to w pełni rozumiem.
Łukasz Sokołowski

Łukasz Sokołowski Project-based
Supplier Quality
Engineer / Assurance

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Primo, wsparcie góry. Bez tego nic się nie uda. Naprawdę.

Secundo, komunikacja, komunikacja i jeszcze raz komunikacja. Spotkania cotygodniowe, comiesięczne, codzienne. Epatowanie konkretnymi, względnymi (%, ppm) liczbami w zrozumiałym, bezwzględnym kontekście, np. 98% terminowości dostaw to 20 mln dzieci, które nie dostaną prezentu pod choinkę 24. grudnia. 100 ppm to 50 wadliwych części w każdym samochodzie. 1% złomu to równowartość wynagrodzenia 10 ze 100 pracowników naszej firmy. Dalej, zwracanie uwagi operatorom podczas pracy, ale też słuchanie ich i uwzględnianie ich propozycji, żeby udowodnić, że redukcja złomu/ppmów/opóźnień jest naprawdę ważna. Zwracanie uwagi na dziury w procesie, np. maszyny, które produkują dużo odrzutów, operacje w procesie, które niszczą produkt (np. złe opakowania itp)

Tertio, same plakaty są wg mnie nieskuteczne, tyle wiem na podstawie rozmów z operatorami i ...dopisków na plakatach.

Quattro, zwracanie uwagi przełożonym, a nie operatorom, może spowodować niechęć operatorów do zwracającego uwagę. Bo donosiciel, bo podp...alacz itp. W ludźmi trzeba ostrożnie.
Krzysztof Firlik

Krzysztof Firlik Lean Management

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

Panowie,

Dzięki za wszystkie Wasze cenne i konkretne propozycje! Jestem w trakcie przekładania tego co napisaliście na rzeczywistość procesu, którym się zajmuję.

Postaram się na bieżąco dzielić z Wami moimi spostrzeżeniami i... będę jeszcze pytać Was o zdanie pewnie nie jeden raz :)

Temat: Zniszczenia w toku procesu - Akcja informacyjno -...

I jak efekty? nam udało się zejść z około 500mb odpadu produkcyjnego / miesiąc do 200mb/miesiac.
Czas około 2.5 miesiąca. Globalnie produkujemy go około 1500mb-2000mb w miesiącu czyli efekt spory. Mb odpadu około 50złotych. Oszczędności 10000 - 15000 PLN / miesiąc.
Wcale nie było to takie trudne. Działamy dalej ale teraz stopień trudności rośnie :-)

Następna dyskusja:

Symulacja procesu - oprogra...




Wyślij zaproszenie do