Piotr K.

Piotr K. Manager ... ciągle
poszukujący nowych
wyzwań.

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Witam
Ostatnio rozmawiałem z auditorem jednej z firm certyfikujących, który stwierdził, iż moja instrukcja wewnętrzna dotycząca kwalifikacji aditorów wewnętrznych nie spełnia wymagań Specyfikacji ponieważ: nie zawiera wymaganych kompetencji zawartych w Specyfikacji oraz CSR (customer special requirements) czyli Core Tools, Process approach, ISO 19011 . Mam pytanie do forumowiczów: jak należy rozumieć/ interpetować wymagania ISO / TS wobec auditorów wewnętrznych w szczególności auditujących System i skąd wynika że auditor auditujący system musi znać core toolsy czyli APQP, PPAP, FMEA, MSA, SPC?. Drugie pytanie: czy faktycznie w CSR spotkaliście się z wymaganiami dotyczacymi auditorów wewnętrznych? Jeśli tak to proszę o przykłady (nazwy organizacji/firm które takie wymagania stawiają).
Mateusz Porębski

Mateusz Porębski wdrażanie ISO 9001
ISO 14001 PN-N-18001

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Otwierając TS-a można iść tym tropem

8.2.2.5 Kwalifikacje audytora wewnętrznego
Organizacja powinna posiadać audytorów wewnętrznych, którzy posiadają kwalifikacje do przeprowadzenia
audytu wymagań niniejszej Specyfikacji Technicznej (patrz 6.2.2.2).

6.2.2.2 Szkolenie
Organizacja powinna ustanowić i utrzymywać udokumentowane procedury w celu identyfikacji potrzeb
szkoleniowych i osiągnięcia kompetencji przez cały personel, wykonujący czynności mające wpływ na
zgodność wyrobu z wymaganiami. Personel, który wykonuje specyficzne wyznaczone działania powinien być
wykwalifikowany odpowiednio do wymagań, ze szczególnym zwróceniem uwagi na spełnienie wymagań
klienta


A że auditor systemu musi znać wymagania coore tools:APQP, PPAP, FMEA, MSA, SPC jak dla mnie trzeba się cofnąć do planowania jakości wyrobu np.

7.1 Planowanie realizacji wyrobu
UWAGA Niektórzy klienci odwołują się do zarządzania projektem lub zaawansowanego planowania jakości wyrobu jako sposobów realizacji wyrobu. Zaawansowane planowanie jakości wyrobu obejmuje koncepcje zapobiegania błędom i ciągłego doskonalenia jako przeciwieństwo wykrywania błędów i oparte jest na podejściu interdyscyplinarnym.

7.1.1 Planowanie realizacji wyrobu – Uzupełnienie
Wymagania klienta i odwołania do jego specyfikacji technicznych powinny zostać uwzględnione w planowaniu
realizacji wyrobu jako element składowy planu zarządzania jakością.

A APQP już zachacza o każdy z podręcznikówTen post został edytowany przez Autora dnia 23.07.14 o godzinie 18:20
Piotr K.

Piotr K. Manager ... ciągle
poszukujący nowych
wyzwań.

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

hm.. ale w tym fragmencie TS-a nie ma nic "czarno na białym", nie ma twardych argumentów, że tak ma być, że aditor ma znać to, to i to. Raczej wszystko bazuje na interpretacji. Przy czym jak wiadomo my Polacy mamy to do siebie, że jak trzy osoby rozmawiają to jest 4 lub 5 różnych stanowisk. Zależy mi na tym, aby mieć twarde argumenty na przyszłość w podobnej konfrontacji, a z tego co widzę takowych nie ma. Czy nie jest to tak, że teraz wszyscy doszukują się (w szczególności w fazie przygotowywania do audytów certyfikujących/re-certyfikacji) co autor miał na myśli?
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Czarno na białym mówią procedury i ewent. instrukcje stworzone przez Ciebie.
Nie musisz przejmować się tym na zapas, bo powyższe dokumenty znikają w nowej normie ISO 9001-2015.
Podobnie jak u prawników wszystko polegać będzie na zasadzie "domniemania niewinności" ;-b, ;-o, ;-). Wiele w klasycznym podejściu do jakości zależeć będzie od Twojej interpretacji, a audytor będzie mógł się ugryźć we własną d... - do tego doprowadzi postęp w kolejnych modyfikacjach norm jakościowych.Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.08.14 o godzinie 20:49

konto usunięte

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Przykład z wymagań GM:

4.1.10 Internal Auditor Qualifications
Internal auditors should be qualified as recommended in ISO 19011, 1st Edition – Sections 7.1-7.5,
for Quality Management Systems application. In addition internal auditors should be competent in
understanding and applying the Process Approach of Auditing (See “Process Approach”, Section 0.2 of
ISO/TS 16949:2009), Core Tools including PPAP and other reference manuals including APQP, MSA,
SPC, and FMEA and GM Customer Specifics, as applicable.

Przykład z wymagań FORD:

4.37 Internal Audit (ISO/TS 16949 cl. 8.2.2)
The internal audits shall review all the organization's identified processes (per 4.1a of ISO/TS 16949). This review shall be conducted at least annually.

Internal Auditor Qualifications
Internal quality management system auditors shall be qualified as stated below.
• Be trained and evaluated in the following areas:
• The Technical Specification ISO/TS 16949
• Related core tools (e.g. APQP, SPC, MSA, FMEA, PPAP)
• Applicable customer-specific requirements, and
• The automotive process approach to auditing.
And, as part of the training, participates in practice sessions equivalent to one audit day in:
• Case study audits, and/or
• Auditing role plays/simulations, and/or
• On-site audits
Note: Core tools and customer specifics can be taught by company or industry recognized experts/specialists.
• Or, have conducted at least 5 internal ISO/TS 16949 internal audits during the prior 24 months under the supervision of an auditor trained as specified in the section above. The audits will need to have covered all requirements of the technical specification and all processes directly impacting Ford part quality at least once over the 5 or more audits.
Internal Auditor Trainer Qualifications
• The training listed above shall be conducted by trainer(s) who have themselves successfully met the requirements of this section.
Rafał Kucia

Rafał Kucia Nigdy się nie
zatrzymuj i
codziennie bądź
lepszy.

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Jerzy B.:
Czarno na białym mówią procedury i ewent. instrukcje stworzone przez Ciebie.
Nie musisz przejmować się tym na zapas, bo powyższe dokumenty znikają w nowej normie ISO 9001-2015.
Podobnie jak u prawników wszystko polegać będzie na zasadzie "domniemania niewinności" ;-b, ;-o, ;-). Wiele w klasycznym podejściu do jakości zależeć będzie od Twojej interpretacji, a audytor będzie mógł się ugryźć we własną d... - do tego doprowadzi postęp w kolejnych modyfikacjach norm jakościowych.
Czy ta odpowiedź jest w temacie tego wątku?
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Rafał K.:
Jerzy B.:
Czarno na białym mówią procedury i ewent. instrukcje stworzone przez Ciebie.

Czy ta odpowiedź jest w temacie tego wątku?

Jak najbardziej TAK - trzeba tylko starać się zrozumieć !.
Tragedią SZJ jest budowanie wymagań wg życzenia i pod dyktando auditorów (szkoleniowców) zewnętrznych jako interpretatorów normy bez uwzględnienia specyfiki branż.
Pan Piotr K. wyraża pośrednio swój stosunek do takich praktyk i o czym tu gadać ???.
Czy to już mieści się w wątku Panie Rafale ?.
Rafał Kucia

Rafał Kucia Nigdy się nie
zatrzymuj i
codziennie bądź
lepszy.

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Panie Jerzy,

Budowanie systemu o w oparciu o wymagania klienta pozostanie w ISO/TS i ISO 9001 nie ma tu wile do rzeczy. A to czy jest to "tragedią" czy nie to już inna historia.
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Rafał K.:
Panie Jerzy,

Budowanie systemu o w oparciu o wymagania klienta pozostanie w ISO/TS i ISO 9001 nie ma tu wile do rzeczy. A to czy jest to "tragedią" czy nie to już inna historia.

Jaka historia i czego dotycząca, bo nie rozumiem ?.
Wymagania stawia Twój Klient, w Twojej branży, związany z Twoją firmą a nie jakiś enigmatyczny Klient ze swoimi enigmatycznymi wymaganiami określanymi przez standardy normy. Wymagania specyfikujesz i określasz wg rzeczywistych potrzeb swojego Klienta. Normy pełnią tylko rolę pomocniczą (służebną) dla tych którzy z określeniem wymagań w tym i dla Auditorów sobie nie radzą, stąd tragedią jest powielanie pkt.-ów norm bez zrozumienia i udowadniania tymi szablonowymi zapisami, że spełniamy wymagania przy "skrzeczącej" rzeczywistości gdzie doświadczenie jest warunkiem niezbędnym do wydawania uzasadnionych opinii a przytaczanie nazw norm jakościowych nie ma rzeczywiście tutaj nic do rzeczy ponieważ nie w tym tkwią problemy.
Życzę owocnego i dalszego pogłębiania wiedzy jakościowej bo z teorią zarządzania niech sobie radzą doktrynerzy oraz twórcy norm z tylko im znanym i wiadomym praktycznym skutkiem dla firm.Ten post został edytowany przez Autora dnia 24.09.14 o godzinie 16:17
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Wymagania wobec auditorów wewnętrznych w branży...

Odpowiadając Panu Piotrowi K. zgodnie z sugestią Pana Rafała to:
- nikt w Polsce nie zdefiniował ostatecznej wersji pojęcia "Społeczna odpowiedzialność biznesu",
- "modowe" projekty CSR do tej pory udają tylko znawstwo problematyki w sytuacji gdy w rozwiniętych gospodarkach światowych definiowane są najczęsciej w odniesieniu do struktur korporacyjnych,
- wg mnie, w naszych warunkach mamy do czynienia z udawanym znawstwem niż czymś co posiada znamiona realnego stosowania w celu osiągania zamierzonych celów,
- idee CSR sprowadzane do działań lokalnych mogą w przyszłości przynosić pewne korzyści pod warunkiem że wynikać to będzie z potrzeb lokalnych firm i bez prób sterowania ze strony różnorakich agencji "pozornego" rozwoju przedsiębiorczości,
Tyle moich dywagacji na drugie pytanie Pana Piotra z podkreśleniem, że auditor póki co ma "guzik" do tego jak prowadzicie i rozwijacie powyższe problemy.
Co do pytania pierwszego to podobnie moja negatywna cenzurka dla audytora (drugi guzik):
- to organizacja (znowu póki co) decyduje o wyborze narzędzi jakościowych stosowanych w systemach, bo inaczej doprowadziłoby to do tego, że szewc ulegając sugestii auditora, wbijałby ćwieki kafarem zamiast młotkiem.Ten post został edytowany przez Autora dnia 24.09.14 o godzinie 20:44



Wyślij zaproszenie do