Jerzy Mnich

Jerzy Mnich Dyrektor
Zarządzający, Mnich
Sp. Z o.o.

Temat: Dlaczego Go Chair?

Serdecznie dziękuję wszystkim, którzy wykazali zainteresowanie moim projektem osobistego pojazdu połowy XXI w. pod nazwą Go Chair, tym którzy poznali go w serwisie TVP, na łamach podkarpackiej Gazety Codziennej NOWINY (http://nowiny24.pl), czy za pośrednictwem programu TVN Kapitalny Pomysł. W niniejszym komentarzu chcę uprzedzić wątpliwości czy przedstawiony trójkołowiec to rzeczywiści kapitalny pomysł?

Koncerny motoryzacyjne i organizacje monitorujące ten rynek dawno zbadały, że samochód w obecnej formie jest wykorzystywany w około 80% tylko przez kierowców, z minimalną liczbą bagażu. Więc przemysł motoryzacyjny przygotowuje się do przeorientowania systemu komunikacji indywidualnej w miastach, z nieekologicznych i nieekonomicznych samochodów na pojazdy jednoosobowe – ciekawy artykuł w Polityce Nr 11 z 15 marca 2008 roku o pojazdach przyszłości, gdzie poznajemy najnowsze „dziecko” Nissana - PIVO 2. Samochód ma być trzecim elementem osobistego wyposażenia OBYWATELA XXI wieku po telefonie komórkowym i komputerze. Niestety obecne prezentacje koncernów samochodowych zwiastują tylko wysokie ceny nowych rozwiązań. A walka toczy się o znalezienie formuły na nowy miejski pojazd łączący wygodę, bezpieczeństwo, ekologiczność i ekonomiczność oraz niewielką cenę. Śmiem stwierdzić, że może właśnie taka formuła , w postaci Go Chair została Państwu zaprezentowana.

Sam układ trzech kół jest tak stary jak cała motoryzacja. W muzeum motoryzacji w Austrii stoi pojazd Karla Benza z roku 1886 (Auto Świat Nr 48 z 24.11.2008r), który jest właśnie trójkołowcem z jednym kołem z przodu. Cały system komunikacji na wschodzie to trójkołowe riksze, w ośrodkach wypoczynkowych, to trójkołowe pojazdy rekreacyjne, wspaniała Isetta z lat 50 zaprojektowana przez włoskich konstruktorów, a produkowana przez BMW (tak naprawdę Isetta miał 4 koła, ale dwa tylne były tak blisko siebie że była traktowana jak trójkołowiec – ciekawy opis w Auto Świat Nr 41 z 6.10.2008 roku). Czyli układ trzech kół to nic nowego.

Dlaczego zatem GO CHAIR? Bo ten po pierwsze rozwiązuje problem największej wady trójkołowców tzn .tendencji do wywracania się w zakrętach ze względu na działająca siłę odśrodkową. Rozwiązaniem tego problemu to właśnie wychylne koła tylne pochylające pojazd w stronę zakrętu tzn. w kierunku przeciwnym do działającej siły odśrodkowej. To również obniżenie środka ciężkości i zwiększenie rozstawu kół. Pochylanie pojazdów lub kabin w podobny sposób zrealizowano w pojazdach trójkołowych MercedesBenz F300, Carver (bardzo ciekawy ścigacz – prezentowany w TVN Turbo – do kupienie w Polsce, ale za ponad 100 tys zł). Po drugie Go Chair ma być minimalistycznym, (a więc trójkołowym), ale bezpiecznym i bardzo wygodnym oraz tanim indywidualnym pojazdem miejskim. Po trzecie wprowadza wersję inwalidzką, jedyną chyba taką na świecie, gdzie wózkiem inwalidzkim można wjechać bezpośrednio do pojazdu i kontynuować jazdę – bez żadnych przeróbek modernizacji czy adaptacji. Po czwarte jest tani biorąc pod uwagę proponowane rozwiązania konstrukcyjne (nie publikowane), a wygodę.
Poniżej skrót opisu i biznesplanu Go Chaira oraz przedstawienie mojej osoby, a wszystkich, którzy chcą zobaczyć animację z jazdy Go Chair zapraszam na stronę http://nowiny24.pl do serwisu VIDEO z dnia 20.12.2008 roku.
Z góry Wszystkim, którzy prześlą swoje uwagi (pozytywne lub negatywne), także sugestie i propozycje serdecznie dziękuję. Będą one brane pod uwagę przy opracowywaniu koncepcji i konstrukcji pojazdu. Jeśli mają Państwo ochotę bezpośrednio korespondować, to zapraszam – mail: amers@amers.pl, tel/fax 0-17 85-044-84

Serdecznie dziękuję również zespołowi TVN za opracowanie i emisję programu (dzięki temu programowi już dużo dzieje się w sprawie Go Chair), jury – które (pomimo rozbieżności w wizji osobistej komunikacji XXI w) darzę ogromnym szacunkiem za to czego dokonali i za to w jaki sposób - za miłe spotkanie, mam nadzieje, że może nie ostatnie i Marcinowi Mellerowi za prowadzenie.

Załączam pozdrowienia,

Jerzy MnichJerzy Mnich edytował(a) ten post dnia 07.02.11 o godzinie 14:56

Temat: Dlaczego Go Chair?

czarny powinien byc..

Następna dyskusja:

"Go chair" z Rzeszowa paten...




Wyślij zaproszenie do