Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

W aurze pełnej niepewności zimy i niezwykle skromnej prezentacji, z zespołu znanego kiedyś jako Honda Racing powstał nowy – o nazwie Brawn GP. Pierwsza oznaka zmiany, która rzuciła się w oczy wszystkim obserwatorom już po pierwszych testach, to zdumiewające (szczególnie w zestawieniu z mizernymi wynikami poprzedników w minionych latach) osiągi nowego bolidu.

Skromny i subtelny BGP 001 jest połączeniem kilku unikalnych rozwiązań, takich jak: pomysłowe przednie zawieszenie, deflektory przypominające "pług śnieżny" oraz rozbudowany dyfuzor. Dodatkowe korzyści daje możliwość swobodnej dystrybucji wagi związana z odstąpieniem od użycia systemu KERS.

Prace nad tym samochodem rozpoczęły się 15 miesięcy temu, kiedy zespół miał jeszcze pełne wsparcie Hondy. Po przejęciu zespołu przez jego zarząd pod przywództwem Rossa Brawna, ta sama ekipa techniczna kontynuowała prace nad nowym autem, dostosowując go jednocześnie do jednostki napędowej dostarczonej przez Mercedesa.

Na pierwszy rzut oka samochód wydaje się nie różnić od innych projektów tego sezonu; jeśli jednak przyjrzeć się szczegółom, zwraca się uwagę na szereg innowacji wprowadzonych w jego konstrukcji (Honda dość wcześnie skupiła swoją uwagę na projektowaniu nowego bolidu, ponieważ osiągi zeszłorocznego modelu RA108 były zbyt niezadowalające).

Zaczynając od przodu, szeroki nos jest umieszczony tak nisko, jak pozwalają na to nowe przepisy (w porównaniu z bolidami innych zespołów wydaje się, że nos w BGP 001 jest najniżej zakrzywiony). Na końcu nosa znajdują się dwa słupki, mocujące przednie skrzydło do "czubka nosa".

Główny trawers przedniego skrzydła jest dość konwencjonalny, zwieńczony dwuelementowymi płatami i kątowym przejściem od głównej płaszczyzny do zakończeń. Mniej tradycyjne są natomiast pionowe zwieńczenia skrzydła; są one wykonane z nachodzących na siebie "listewek" – nie tworzą (jak w przypadku innych zespołów) jednolitego pionowego "płotka".

Brawn GP przygotował skrzydło o pełnej szerokości, zgodne z obowiązującymi na rok 2009 przepisami, jednak jest ono wyprofilowane w taki sposób, że jego końce płynnie przechodzą w spodnią część pionowych zwieńczeń (w przypadku innych zespołów pionowa listwa końcowa jest mocowana "płasko" na brzegach skrzydła).

Taki kształt bocznych zwieńczeń pozwala na łagodne rozdzielanie strumienia wysokiego ciśnienia na boki i nad przednie koło, co pozwala na znaczną redukcję oporu generowanego przez poszerzone przednie skrzydło. Przeniesienie układu kierowniczego na przednią oś zostało dość nisko osadzone (na wysokości dolnych wahaczy) tak, aby strumień powietrza opływał je od góry.

Dodatkowo, od spodniej strony nosa została dodana listwa ukierunkowująca strumień powietrza. Pod przednią częścią nosa z kolei znajduje się, zaobserwowany również wcześniej na bolidzie zespołu Williams element rozdzielający, składający się z profilu o kształcie odwróconego trójkąta, którego główną częścią jest pozioma płyta – jej zadaniem jest podnoszenie strumienia powietrza opływającego nos bolidu od spodu.

Jako, że stosowanie bocznych owiewek w dotychczas znanej formie jest zabronione, jedyne miejsce, w którym mogły się one znaleźć w BGP 001 to spód korpusu bolidu. Opadający strumień powietrza jest kierowany poprzez te boczne osłony na umieszczoną na odpowiedniej wysokości podłogę i dalej, w stronę dyfuzora.

To rozwiązanie pozwala na wytworzenie bardzo dużej siły dociskowej, która zdaje się być najistotniejszą zaletą BGP 001. Zwieńczenia bocznych profili, wraz z długimi ramionami mocującymi lusterka (podobne rozwiązanie stosuje Force India) stanowią kolejne elementy aerodynamiczne, korygujące przepływ strumienia powietrza w stronę tyłu samochodu.

Boczne wloty powietrza zostały wykonane w stylu McLarena (są szerokie i niskie), dzięki czemu główny strumień powietrza jest kierowany nad i pod ich powierzchnię.

Co ważne – zespół nie planuje wykorzystywania systemu KERS, zatem jedynym zadaniem wlotów jest chłodzenie jednostki napędowej (nie zostanie tam umieszczone dodatkowe wyposażenie, niezbędne do pracy systemu KERS). Dzięki temu można było zastosować odpowiednio mniejsze przewody doprowadzające powietrze, jak i same chłodnice. Nie tylko wloty powietrza są niewielkie, ale również zakończenia sekcji bocznych (schodzą się ku dołowi i zwieńczone są u góry rurami wydechowymi).

Gorące powietrze wydaje się mieć też ujście pod osłoną skrzyni biegów i tylnej strefy zderzeniowej, która jest wyprofilowana w taki sposób, by tworzyć część rozbudowanego dyfuzora.

Jest on konstrukcją dwuwarstwową – centralna sekcja w kształcie litery "U" nie tworzy "dachu" dyfuzora, a jedynie spód konstrukcji. Górna warstwa jest uformowana wokół części zderzeniowej, a więc znajduje się kilka centymetrów wyżej niż dopuszczalny limit 175 mm (obowiązujący poza strefą zgniotu) – co pozwala na wygenerowanie tak potrzebnego dodatkowego docisku.

Co ciekawe, tylne skrzydło jest dość standardowe. Dolna belka skrzydła rozciąga się na całą szerokość pomiędzy pionowymi listwami, z listwą zderzeniową umieszczoną pod spodem i światłem deszczowym na wierzchu. Górna część skrzydła została wykonana podobnie jak w McLarenie – podcięty króciec jest wspierany przez dwie rozpórki.

Tyle jeśli chodzi o to, co widać na zewnątrz. O tym, co znajduje się wewnątrz nie tak łatwo powiedzieć – wiadomo jedynie, że zespół musiał włożyć sporo pracy, aby zaadaptować wcześniej przygotowany projekt do jednostki napędowej Mercedesa.

W odróżnieniu do rozwiązania zastosowanego przez Force India (jednoczesna dostawa silnika i skrzyni biegów), Brawn GP od Mercedesa dostaje jedynie silnik. Mówi się wprawdzie, że zespół mógł wybierać pomiędzy silnikami Ferrari i Mercedesa, ale zdecydował się na tą drugą opcję, ponieważ przystosowanie nadwozia Hondy do niemieckiego silnika było łatwiejsze (a należy pamiętać, że taka instalacja to nie tylko połączenie ze sobą nadwozia, silnika i skrzyni biegów, ale również dostosowanie układu zasilania paliwem, układu chłodzącego, sterowania elektronicznego, itd.).

W trakcie wstępnych testów przedsezonowych Honda sprawdzała system KERS (oparty o koło zamachowe i zbudowany we współpracy z firmą Flybrid). W odróżnieniu do rozwiązań stosowanych przez inne zespoły, miało to być klasyczne rozwiązanie, z kołem mocowanym przed zbiornikiem paliwa (zastosowanie takiego rozwiązania nie wymaga skomplikowanego systemu chłodzenia czy układu kontroli elektrycznej, jak w przypadku rozwiązań stosowanych przez konkurencję).

Póki co jednak zespół nie planuje startów z systemem KERS, co biorąc pod uwagę późne "wejście w sezon" i ograniczony budżet Brawn GP wydaje się być sensownym krokiem, tym bardziej że stosowanie systemu KERS nie jest w sezonie 2009 obowiązkowe. Być może nawet brak systemu KERS jest jedną z przyczyn dobrych osiągów Brawn GP – zamiast instalować dodatkowe 30 kg obciążenia, które trudno wyważyć, można rozmieścić balast w bolidzie zgodnie z potrzebami (np. dociążyć przód auta).

Jak wiadomo, zespół w pełni wykorzystał zeszłotygodniowe testy w Barcelonie oraz sesję rozgrywaną obecnie w Jerez, lokując się niemal bez przerwy w górze tabeli. Na koniec drobne uzupełnienie do analizy bolidu Brawn GP, oparte na wpisie komentatora Jamesa Allena z blogu http://jamesallenonf1.com pod tytułem "Get your money on Brawn for Melbourne win!"

Od momentu gdy BGP 001 zaczął osiągać dobre wyniki, pojawiły się spekulacje na temat sposobu przygotowania auta Brawn GP i jego zachowania się na torze (między innymi na temat niewielkiej ilości paliwa tankowanego na przejazdy).
James Allen, który był w zeszłym tygodniu w Barcelonie, przeprowadził ciekawą obserwację: porównał on długie przejazdy Felipe Massy (w środę), Jensona Buttona (w środę) i Rubensa Barrichello (w czwartek). W trakcie tych przejazdów zauważył, że Jenson przejechał 19 okrążeń z czasem poniżej 1:21,0 Rubens 14, a Felipe tylko 2.

Co bardziej interesujące, na 19 kółku z przejazdu składającego się z 20 okrążeń Barrichello uzyskał czas 1:19,971, co oznacza, że opony mimo dość długiego czasu używania zachowały "świeżość" (dla porównania, czasy Ferrari pod koniec takiego przejazdu wynosiły 1:22).

Autor oryginalnego opracowania: Craig Scarborough, http://autopsport.comPaweł Kałuża edytował(a) ten post dnia 17.03.09 o godzinie 16:06
Marceli Matczak

Marceli Matczak Security Account
Manager

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Teraz okazuje się, ze ten dyfuzor to swoisty as w rękawie :-)

http://www.sport.pl/F1/1,96297,6417272,Dyfuzor_a_spraw...
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

No dokladnie;)
Dzis oficjalnie RedBull oglosil ze zlozy protest w tej sprawie uznajac ze ten dyfuzor jest calkowicie niezgodny z przepisami i daje BGP okolo 0,5 sek.. na kazdym okrazeniu;)

No ciekaw jestem jak to sie zakonczy - a do wyscigu juz tylko 3 dni:)
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Zeby sie nie skonczylo np tak, ze BGP wygra wyscig a tydzien pozniej ich zdyskawalifikuja i odbiora punkty - byly juz takie kwiatki.
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Bartosz Ślepowroński:
Zeby sie nie skonczylo np tak, ze BGP wygra wyscig a tydzien pozniej ich zdyskawalifikuja i odbiora punkty - byly juz takie kwiatki.

Dokladnie. To niestety brzmi prawdopodobnie, bo nie sadze aby przed wyscigiem zapadla jakakolwiek decyzja w tej sprawie, ba nawet jesli zapadnie to nie mysle aby BGP zdazylo wprowadzic jakies zmiany przed startem. Troche dzis poszperalem na ten temat i podobno sama konstrukcja tych dyfuzorow u BGP jest "na skraju" przepisu. Wg niektorych to juz jest przegiecie - wg innych to tylko wykorzystanie furtki w braku jednoznacznego okreslenia znaczenia przepisu przez FIA. I jesli ten dyfuzor bedzie zaakceptowany przez FIA to Domenicali z Ferrari juz powiedzial ze trzeba bedzie zmienic ich dyfuzor, bo konstrukcja ktora wykorzystuje BGP daje bardzo duze mozliwosci. Swoja droga - mam nadzieje ze BGP zostanie "przepuszczone" z ta konstrukcja i przy okazji..utrze nosa "wielkim" tego sportu;) Zobaczymy..
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Troche news'ow odnosnie sytuacji BGP.

Pomimo wykupienia przez zarząd oraz świetnych wyników z testów bolidu na 2009 rok, przyszłość zespołu Brawn GP może rysować się w ciemniejszych barwach. Podjęta na spotkaniu Światowej Rady Sportów Samochodowych (WMSC) w tym miesiącu decyzja oznacza, że zespół z Brackley nie został jedynie przemianowany na Brawn GP – jest traktowany jako kompletnie nowa stajnia.

„Kontrakt, jaki zespół zawarł z FIA mówił o stajni o nazwie 'Honda', co w obecnej sytuacji już nie jest możliwe” – stwierdziła FIA. Na pozór jedyną zmianą jest cofnięcie się zespołu Brawn GP na koniec alei serwisowej i przydział najdalszych numerów startowych na 2009 rok. Jednocześnie jednak, zgodnie z umowami komercyjnymi z Administracją Formuły Jeden (FOM), nowe zespoły muszą na ogół poczekać, zanim przekazane im zostanie pełne wynagrodzenie z tytułu praw telewizyjnych.

Na tej podstawie szwajcarski specjalistyczny magazyn Motorsport Aktuell wyraża swoje wątpliwości co do możliwości przetrwania zespołu, dla którego dostawcą silników jest Mercedes. Publikacja uważa, że choć zespoły jednogłośnie przystały na jedynie zmianę nazwy zespołu, z pozostawieniem statusu finansowego Hondy, to jednak Bernie Ecclestone wykorzystał w tej kwestii prawo weta.

Brawn w ten sposób nie dostanie należnych Hondzie 22 milionów euro z planowanego budżetu na 2009 rok, a taki obrót spraw może mieć swoje źródło już w wiadomościach z lutego. Wtedy to bowiem zarząd Rossa Brawna i Nicka Frya nie zgodził się na pomoc w wykupieniu zespołu od samego szefa FOM – Berniego Ecclestone'a.

„Powinni byli przyjąć to, co zaoferowałem” – stwierdził wtedy Ecclestone. „To była bardzo dobra oferta dla wszystkich zainteresowanych. Dawała im pełną ochronę, ale oni chcieli zrobić wszystko po swojemu. Teraz wszystko, co możemy zrobić to mieć nadzieję i modlić się”.

Tymczasem dziś ogłoszono, że Anthony Davidson będzie pełnił w tym roku w zespole z Brackley rolę kierowcy rezerwowego i testowego. Obowiązki te będzie dzielił z komentowaniem wszystkich wyścigów dla stacji BBC Radio 5. Były kierowca Super Aguri łączony był z Hondą od wielu lat i nie jest zaskoczeniem, że został wybrany, aby pełnić tę rolę zamiast jakiegoś młodego, niedoświadczonego kierowcy.
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

niejednokrotnie w przeszlosci zdarzalo sie, ze FIA zajmowala konkretne stanowisko, zespoly byly pouczane, ze maja pozbyc sie rozwiazan ktore uznano za niedopuszczalne, ale obywalo sie bez kar. tak bylo chociazby z systemem hamulcowym McLaren'a po GP Australii w 1998, nazbyt podatnymi tylnymi skrzydlami czy ruchomymi gornymi platami przedniego skrzydla w bolidach Ferrari (lat temu kilka).

byc moze wiec, jesli FIA wyda jakis werdykt w sprawie dyfuzorow obedzie sie bez kar i niezdrowych sensacji.
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Oby:)
Co jedynie... mam wrazenie ze nie tylko RedBull ale tez wlasnie Ferrari i Mcl beda bardzo mocno naciskac jesli faktem bedzie informacja o zlej konstrukcji dyfuzora.
No bo generalnie wszyscy zycza im jak najlepiej ALE.. po ostatnich testach ani Ferrari ani Mcl nie mialy usmiechu na twarzy patrzac na czasy BGP;)
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

No i zaczelo sie..... (za portalem autosport.com):

Zespoły Ferrari, Renault i Red Bull Racing złożyły oficjalnie protesty w sprawie konstrukcji dyfuzorów w bolidach Brawn, Toyota i Williams. BMW także chciało złożyć protest, jednak nie dopełniło prawdopodobnie wszystkich formalności i ich wniosek został odrzucony przez zespół sędziowski.

FIA potwierdziła dzisiaj wieczorem czasu lokalnego w Australii fakt złożenia protestów, a dotyczą one wykorzystania luki w przepisach przy konstrukcji dyfuzora w środkowej części tyłu bolidu, w tzw. strefie zgniotu. Zdaniem Ferrari, Renault i Red Bulla w BGP001, TF109 i FW31 dyfuzor jest w tych miejscach zbyt wysoki.

Zespół sędziowski wezwał przedstawicieli zespołów Brawn, Toyota i Williams do budynku kontroli wyścigu, aby przedyskutować z nimi sytuację. Oczekuje się, że po tych rozmowach sędziowie podejmą decyzję w sprawie dyfuzorów jeszcze dziś w nocy czasu lokalnego. Niezależnie od werdyktu należy się spodziewać, że strona uważająca się za poszkodowaną złoży odwołanie od decyzji sędziów i sprawę będzie musiał rozstrzygnąć Międzynarodowy Trybunał Apelacyjny.

Prezes zespołu Toyoty – John Howett powiedział, że jest spokojny o to, iż zespół sędziowski potwierdzi zgodność ich dyfuzora z regulaminem technicznym Formuły 1. „Z tego co wiem, w sportach motorowych każdy ma prawo do protestu i nie mam co do tego żadnych zastrzeżeń” – powiedział.

„Jest to zapisane w regulaminie sportowym, jest to w głównych zasadach, a jeśli chodzi o nas, to przestudiowaliśmy szczegółowo regulacje i jesteśmy bardzo pewni siebie, że zinterpretowaliśmy je we właściwy sposób. Wykorzystaliśmy proces konsultacji z technicznym departamentem FIA i jesteśmy zadowoleni, że zweryfikowali naszą interpretację. Teraz musimy poczekać i zobaczyć, jaką decyzję podejmą sędziowie, i jaki będzie ewentualny werdykt trybunału apelacyjnego” – dodał Howett.
Łukasz G.

Łukasz G. Senior Technical
Sales Manager w
Tripleplay Ltd.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

No i podobno protesty odrzucone już, dyfuzory są zgodne z prawem.
Teraz czekajmy aż wszyscy je założą ;)

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Wykorzystali luke w przepisach jako jedyni, a reszta tego nie zauwazyla i teraz sie piekla.
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

no to juz widze co sie dzieje u inzynierow Ferrari, McL i reszty:D
Łukasz G.

Łukasz G. Senior Technical
Sales Manager w
Tripleplay Ltd.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

At 15:40 (local time) Jo Bauer declared that all the cars are in compliance with the regulations. At 19:10 the FIA confirmed that Ferrari, Renault and Red Bull had lodged a complaint about the diffusors of Brawn GP, Toyota and Williams. Well a complaint, the protesting teams keep calling it a request for clarification of the regulations...

BMW Sauber wanted to protest as well but their complaint was rejected because it was formulated in an imprecise way. The FIA said: ''The complaint was insufficient, there were no specific objections in it.'' Before BMW Sauber was able to try again the two hour deadline was over. McLaren decided not to complain, they feel they first have to solve the problems of their own car.


Źródło: BrawnGP Blogspot
Łukasz G.

Łukasz G. Senior Technical
Sales Manager w
Tripleplay Ltd.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

I jeszcze teraz oficjalnie - PitPass
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

niezle niezle;) ojjj na prawde chcialbym zobaczyc teraz inzynierow obgryzajacych paznokcie i starajacych sie wydumac nowy dyfuzor na australie:D JEdno jest pewne - jesli to ten dyfuzor daje wlasnie taka przewage jak podczas ostatnich testow..to czuje ze BGP powinno odjechac stawce;) az do drugiego wyscigu....

konto usunięte

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Hmm.. to cienko widze Roberta, niedosc ze bez KERS to jeszcze bez dyfuzatora...(:
Łukasz G.

Łukasz G. Senior Technical
Sales Manager w
Tripleplay Ltd.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

No proszę i zacny sponsor się znalazł: Autosport
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

No i pieknie;)

konto usunięte

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

Dyfuzorki c.d....

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/3/9075.html

Jeszcze będziemy musieli poczekać chwile na zamkniecie tematu. Nie mniej jednak nie sądze że stewardzi zakwestionują niezgodoność części. Aczkolwiek ostatnio gorąco na lini Bernie-Brawn więc może być ciekawie...
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: Troche informacji o bolidzie Brawn GP

No tak...
po tych dzisiejszych wynikach Qualu - z pewnoscia "wielcy" szybko odwolaja sie od decyzji FIA:)Jestem tylko ciekaw w jak szybkim tempie przerobia swoje dyfuzory kiedy ich apelacja zostanie odrzucona:D

Następna dyskusja:

dziennikarz prasy zagranicz...




Wyślij zaproszenie do