Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Wszyscy placza, ze KERS jest zlym pomyslem, bo
1) Ciezsi kierowcy beda miec problem z rozlozeniem balastu
2) Predkosc bolidow z i bez KERS moze byc taka sama, poniewaz bolidy bez KERS beda slabsze ale lzejsze.
3) Wszycy beda go uzywac zawsze w tym samym momencie, wiec roznicy w predkosciach nie bedzie zadnej

Co do argumentu pierwszego, niby nie ulega watpliwosci, ale pamitajmy o tym, ze KERS sam w sobie stanowi balast. Szef inzynierow Renault (chyba..) mowil, ze u nich KERS ma jakies tam mozliwosci regulacji i jego umiejscowienie mozna dostosowac do konkretnego. Moze ten problem wcale nie jest taki duzy?

Argument drugi jest moim zdaniem bez sensu. Skoro minimalna waga bolidu to 605kg, a WSZYSCY, z KERS i bez, celuja w to, zeby bolid wazyl wlasnie tyle i ani kilograma wiecej, to bolidy bez KERS beda w oczywisty sposob na straconej pozycji? Czy moze przegapilem cos istotnego?
Fakt, niektore bolidy z KERS moga byc nieco ciezsze niz te 605 kg, z roznych przyczyn. Pytanie jaka faktyczna roznice robi te dodatkowe kilka kilogramow (dodatkowe 5 kg, przy mocy ~700KM to spadek mocy jednoskowej o jakies 0,8%). Zobaczymy co pokaze pierwszy wyscig.

Najciekawszy jest argument trzeci. Opiera sie na zalozeniu, ze kazdy bedzie odpalal KERS w tym samym momencie. Ale dlaczego mialby tak byc? KERS to element taktyczny. Przeciez ten system dziala tylko przez jakies 6 sekund. Jesli ktos zuzyje caly ladunek mocy, to wystarczy go dogonic dwa zakrety dalej i uzyc swojej zabawki. Taktyka.

Widzieliscie kiedys zawody Champ Car? Oni tez maja taki magiczny przycisk, ktory magicznie podywyzsza moc. Zawody sa dzieki temu duzo ciekawsze, jest duzo wiecej planowania, taktyki, ciekawych manewrow, itd. Mysle, ze tak samo bedzie z KERS. Z drugiej strony, wyscigi zaczynaja nieco przypominac gre komputerowa :)

Ale dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany? Podobno jest doskonalym pokerzysta.

konto usunięte

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Bartosz Ślepowroński:
Argument drugi jest moim zdaniem bez sensu. Skoro minimalna waga bolidu to 605kg, a WSZYSCY, z KERS i bez, celuja w to, zeby bolid wazyl wlasnie tyle i ani kilograma wiecej, to bolidy bez KERS beda w oczywisty sposob na straconej pozycji? Czy moze przegapilem cos istotnego?

Np. to, że będzie mniejszy margines na balast. Dajmy na to: zatankowany bolid z Kierowcą waży 550kg, tak dla przykładu.
Zespół ma 55kg marginesu na dodatkowy balast, żeby odpowiednio wyważyć bolid i dobrać dobry balans. Jeśli dorzucić KERS, masz tylko 25kg marginesu, mniejsze możliwości w ustawieniach balansu.
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Skoro KERS sam w sobie robi za balast, to rownanie jest nieprawdziwe.

Jesli masz 55kg na balast, w wlozysz 30 kilogramowy KERS, to masz juz 30KG balastu. Owszem, mozliwosci jego konfiguracji sa mniejsze (troche do przodu troche do tylu?), ale z pewnoscia zastepuje czesc klasycznego balastu.

Zreszta argument odnosil sie tylko do wagi bolidu i jego jednostkowej mocy. Skoro wszystkie bolidy beda wazyly 605kg to jednostkowa moc sie nie zmieni, niezaleznie od zamontowania KERS. Za to wlaczenie KERS da 10% przewage mocy. przy wyprzedzaniu - KOSMOS.Bartosz Ślepowroński edytował(a) ten post dnia 16.03.09 o godzinie 13:37

konto usunięte

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Bartosz Ślepowroński:
Skoro KERS sam w sobie robi za balast, to rownanie jest nieprawdziwe.

Jesli masz 55kg na balast, w wlozysz 30 kilogramowy KERS, to masz juz 30KG balastu. Owszem, mozliwosci jego konfiguracji sa mniejsze (troche do przodu troche do tylu?), ale z pewnoscia zastepuje czesc klasycznego balastu.

Co Ci po takim balaście jeśli nie możesz go ułożyć według potrzeb?
Nie wpłyniesz tym na balans bolidu, robi się z tego po prostu 30kg.

Jeśli bolid będzie źle zbalansowany to co po tej mocy, która będzie dostępna tylko przez 6s. Na kolejnych zakrętach bolid jadący z tyłu nie będzie miał problemów z wyprzedzeniem i bez KERS.
F1 to nie tylko moc i prędkość.Paweł Paciorek edytował(a) ten post dnia 16.03.09 o godzinie 13:39
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Nie, wlozenie 30 kilogramowego kloca w ogole nie wplywa na balans bolidu.

Moze cie to zaskoczy, ale 80% z tych 55kg balansu rozklada sie praktycznie centralnie na spodzie bolidu, czyli wlasnie tam gdzie jest montowany KERS.

konto usunięte

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Bartosz Ślepowroński:
Nie, wlozenie 30 kilogramowego kloca w ogole nie wplywa na balans bolidu.

Aha, czyli rozumiem, że to jest tak jak z gwiazdami, nie ważne dobrze, czy źle, ważne, że mówią...
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Ale o co ci chodzi?

Cytuje inzyniera teamu F1, ktory mowi o tym, ze KERS czesciowo zastepuje balast, bo montuje sie go w tym samym miejscu co klasyczny balast (ktorego dzieki temu nie trzeba juz tam wkladac). Ty twierdzisz, ze koles gada bzdury.

Gratuluje doswiadczenia w konstruowaniu samochodow F1, sugeruje zebys zaaplikowal do ktoregos teamu ;)

konto usunięte

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

W takim razie, czemu BMW ma tyle wątpliwości przed jego użyciem?

Renault twierdzi jasno, jedziemy z KERS od Australii w obu bolidach!
BMW zaś twierdzi, że będzie podejmowało decyzję w zależności nie tylko od wyścigu (toru) ale też od kierowcy!

Coś chyba jednak musi być na rzeczy?
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Felipe Massa:

"Well, KERS can give you a better lap time, depending on the track maybe two-tenths to half a second. So can you imagine if the Brawn is running with KERS how quick they’re going to be. At least with KERS on board we can have a good start, fight with them at the start and fight lap by lap to be in front. KERS is definitely an improvement in our car. It’s true it is quite heavy, but I am completely on the normal weight with it. The KERS is at the bottom of the car so it’s just like if you put ballast there, as it is in the same position. So KERS is not changing the balance of the car but it gives you an extra boost. Imagine then that if a team is quick without KERS, they will even be quicker with KERS."

http://www.formula1.com/news/interviews/2009/3/9015.html

Oczywiscie, ze jest cos na rzeczy - KERS dziala lepiej na szybkich torach. Pomimo tego, ze zastepuje czesciowo balast, samochod bez KERS jest zapewne latwiej wywazyc, co moze dawac przewage na niektorych torach. Wreszcie, pewnie nie kazdy kierowca bedzie sobie dobrze radzil z KERS (np. Heidfeld mowil, ze na poczatku nie mogl sie przyzwyczaic).Bartosz Ślepowroński edytował(a) ten post dnia 16.03.09 o godzinie 13:57
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

ale 80% z tych 55kg balansu rozklada sie praktycznie centralnie na
spodzie bolidu, czyli wlasnie tam gdzie jest montowany KERS
czyli mozna zmienic polozenie zaledwie 20% balastu. to spore ograniczenie.

powrot slick-ow wymusza mocniejsze, niz to mialo miejsce w przypadku rowkowanych opon, dociazenie przodu pojazdu. dokladanie masy w okolicach srodka ciezkosci, lub nawet za nim, tego nie zapewni.

zespoly F1 dosc zgodnie twierdzily, ze KERS ogranicza mozliwosci operowania balastem i utrudnia odpowiednie wywazenie bolidu.

konto usunięte

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Bartosz Ślepowroński:
Oczywiscie, ze jest cos na rzeczy - KERS dziala lepiej na szybkich torach. Pomimo tego, ze zastepuje czesciowo balast, samochod bez KERS jest zapewne latwiej wywazyc, co moze dawac przewage na niektorych torach. Wreszcie, pewnie nie kazdy kierowca bedzie sobie dobrze radzil z KERS (np. Heidfeld mowil, ze na poczatku nie mogl sie przyzwyczaic).

No i właśnie o to chodzi. Może okazać się, że stabilniejszy bolid na przestrzeni całego wyścigu poradzi sobie lepiej bez KERS i ten chwilowy przyrost mocy może okazać się nie warty zachodu.
Zresztą przekonamy się już niedługo jak to będzie w praktyce.
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Spokojnie..panowie;)
ad 1.
co do wagi Kers - slyszalem juz tez wypowiedzi o wadze okolo 40kg - zakladajac wiec hipotetyczne wyliczenia ktorych tu uzywacie - pozostaje juz tylko 15 na dowolne rozmieszczenie. a co Kers - wlasnie ferrari wypowiadalo sie ze umiescili go w sposob zastepujecy czesciowo ich normalny balast - uzyskujac w ten sposob dwa w jednym ALE - trzeba pamietac ze Massa jest maly i lekki wiec ma dodatkowo wieksza mozliwosc regulowania balastem pozostalym - i dzieki temu ma lepsze mozliwosci uzyskania perfekcyjnych ustawien trakcyjnych samochodu. podobnie ma Nick z bmw - w przeciwienstwie np do Roberta. Kers moze sluzyc za balast w znaczeniu polepszenia parametrow bolidu, ale z pewnoscia nie jest to tak samo, jakby miec te 40kg i moc je rozlozyc calkowicie wg swojej (kierowcy) woli w bolidzie. Wlasnie dlatego Robert nazwal to niesprawiedliwoscia - bo technicznie najbardziej uderzy to w wysokich i ciezkich - zabierajac im wieksza czesc mozliwosci rozlozenia balastu dodatkowego (poza Kers) w bolidzie.

ad 2. Samochody z Kers faktycznie beda mialy mniej idealnie wywazone bolidy - ze wzgledu na brak calkowitej "zabawy" z calym duzym balastem 55 kg. (Pozostaje im tylko te..hmm 15kg i powiedzmy czesciowo waga Kers, tak wiec bolid bez Kers teoretycznie moze miec lepsze wywaznie i lepsze wlasciwosci jezdne, nie ma jednak jednoczesnie dodatkowych 80 koni mocy pod przyciskiem - wybor nalezy do zespolu.

ad 3.Oczywiscie ze jest to element taktyczny - jednak wszyscy do tej pory wypowiadaja sie o KErs jako systemie stosowanym jedynie na prostych - tak aby moc wspomoc sie podczas wyprzedzania. Co do taktyki - to o ile prosta jest dluga - mozna wcisnac guzik albo na jej poczatku albo w jej polowie - tu wlasnie zacznie sie taktyka. Z pewnoscia zespoly wiedza juz w jakich miejscach na jakich torach bedzie to najbardziej korzystne (kwestia obrotow silnika i uzyskiwanej predkosci), tak wiec MOZE sie okazac ze uzywanie Kers bedzie nastepowalo w tym samym czasie - choc to tylko czysta teoria - w praktyce wystarczy lepiej wyjsc z zakretu i na progu miec wieksza predkosc - i juz moment nacisniecia Kers (nawet jesli w tym samym miejscu) da zupelnie rozne efekty.

ad 4. A Kubek poszkodowany jest glownie tym, ze BMW decydujac sie na wprowadzenie KErs - daje mu (jako najwyzszemu w stawce) najmniejsze pole do manewru z dodatkowym balastem - patrz ad 1. :)

Pozdrawiam:)
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Stanisław Kowalik:
zespoly F1 dosc zgodnie twierdzily, ze KERS ogranicza mozliwosci operowania balastem i utrudnia odpowiednie wywazenie bolidu.

Nigdy nie twierdzilem inaczej. Sugeruje tylko, ze problem moze byc mniejszy niz sie powszechnie uwaza, co nie znaczy, ze go nie ma.Bartosz Ślepowroński edytował(a) ten post dnia 16.03.09 o godzinie 14:12

konto usunięte

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Paweł Kałuża:
Spokojnie..panowie;)

No ale przecież nic złego nie robimy :)
Dyskutujemy tylko, całkiem spokojnie :)
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Paweł Kałuża:
ad 4. A Kubek poszkodowany jest glownie tym, ze BMW decydujac sie na wprowadzenie KErs - daje mu (jako najwyzszemu w stawce) najmniejsze pole do manewru z dodatkowym balastem - patrz ad 1. :)

No wlasnie - tych miejsc jest kilka na kazdym torze, a KERS dziala tylko przez kilka sekund - i tu jest taktyka. Zmusic kogos do wykorzystania KERS, dogonic przed zakretem a po zakrecie odpalic wlasna zabawke :)

Kubica podobno dobrze blefuje - to moze byc w sezonie 2009 duza zaleta! ;)
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Paweł Paciorek:
Paweł Kałuża:
Spokojnie..panowie;)

No ale przecież nic złego nie robimy :)
Dyskutujemy tylko, całkiem spokojnie :)

A to widocznie dziala na mnie juz magiczne 13 dni do statu;) bo wydawalo mi sie ze atmosfera lekko napieta sie zrobila;)
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Bartosz Ślepowroński:
Paweł Kałuża:
ad 4. A Kubek poszkodowany jest glownie tym, ze BMW decydujac sie na wprowadzenie KErs - daje mu (jako najwyzszemu w stawce) najmniejsze pole do manewru z dodatkowym balastem - patrz ad 1. :)

No wlasnie - tych miejsc jest kilka na kazdym torze, a KERS dziala tylko przez kilka sekund - i tu jest taktyka. Zmusic kogos do wykorzystania KERS, dogonic przed zakretem a po zakrecie odpalic wlasna zabawke :)

Kubica podobno dobrze blefuje - to moze byc w sezonie 2009 duza zaleta! ;)

hahahahahah;) no dobry pomysl z tym dogonieniem;) pozotaje juz tylko jedna, hipotetyczna znow kwestia - ze Kubek jest o tyle w gorszej sytuacji - ze np Massa czy QuickNick maja nie dosc ze Kers, to jeszcze dzieki mniejszej wadze lepsze mozliwosci rozkladania pozostalego balastu:) No ale na szczescie w gre wchodza jeszcze umiejetnosci, a tu to juz calkowite pole do popisu dla Roberta;) ojjj bedzie sie dzialo;)
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Nie moge sie doczekac - a najbardziej cieszy mnie to, ze bede mogl ten wyscig obejrzec w telewizji, a nie jak zwykle - w internecie ;)

Chociaz powiem szczerze - analiza cyferek w live timing bywa bardziej ekscytujaca od tego co pokazuja w tv!
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

Internet ma jedna podstawowa zalete - nie majac polsat sport extra, treningi mozna ogladac albo wlasnie w internecie albo na niemieckim RTL ktory mowiac delikatnie, jest dosc stronniczy wobec tych czarno, czerwono-zoltych kierowcow ;)
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: KERS i dlaczego Kubica nie bedzie poszkodowany

znalezione w sieci. KERS a wywazenie bolidu.

"The cars weight dist (AKA longitudinal CofG) is also affected by wheel base and the layout of the heavy components (driver, engine, gearbox) along its length. Nowadays the front tyres demand more and more load, and last years weight dists were around 52% forward (i.e. front heavy). The exact weight dist will vary according the track and the car by a few percent.

As already mentioned here, a completely unballasted f1 car (itself an impractical proposition) will have a weight dist that is rear biased, as the engine 95Kg and gearbox 30kg are behind the fuel tank. Thus ballast tends to be placed forward in the car to increase the load on the front tyres.

Additionally the car wants to have as lower vertical CofG as possible, to reduce lateral weight transfer in cornering, so ballast tends to be placed at floor level.

Ballast comes in two flavours, 1) components made unnecessarily heavy. 2) ballast that can be unbolted (fixed ballast) and moved to tune the cars weight dist (tuning ballast).

Cars carry far less ballast nowadays than in the early 2000’s. instead the ballast is integrated in components (i.e. heavy bottomed gearboxes and tubs, solid metal t-tray splitters) there’s probably less than 40kg moved about as tuning ballast. Around 10kg in the front wing and the rest in pockets around the front splitter and to the sides of the step plane along the monocoque. Sometimes on the floor alongside the gearbox, if the car needs more load on the rear axle.

KERS is a handicap from a weight and weight dist point of view, the set up weights 25-30Kg. the MGU needs to be in front of the engine and weights ~10-Kg, the PCU ~5Kg and Batteries ~15Kg are often inside the fuel tank area (low but relatively rearwards) or between the radiators and the monocoque (higher but more forwards). At best they will take up their own weight in ballast and be placed at the central and vertical CofG, most likely they incur a slightly raised and rearwards weight bias penalty.

Rumours that the Brawn is running underweight (no fuel or less ballast) are within the realms of possibility, but I doubt it. The car has been quick on long runs (i.e. heavily fuelled) and without ballast the car lacks an ideal weight dist and may even be slower as the front tyres aren’t used so well. Insiders tell me that the non KERS car exploits a forward weight bias, that KERS equipped cars cannot reach. Brawn were offered the Mac Gearbox, but they chose their own. I suspect this has a longer casing to shift weight forwards and to use McLaren’s would handicap their concept. Allied to the cars interesting aero set up I think that the Brawn is simply a good F1 car."

Następna dyskusja:

Robert Kubica bez KERS w Au...




Wyślij zaproszenie do