Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ayrton Senna

to juz 15 lat od, chyba jednego z najczarniejszych, weekendow w dziejach F1. Smierc Senny i Ratzenbergera, powazny wypadek Barichello.

bolesna lekcja, na szczescie nie poszla na marne.

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?p=10641...Stanisław Kowalik edytował(a) ten post dnia 01.05.09 o godzinie 17:25
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Ayrton Senna

Pamietam jak dzis, wyscig, wypadek i debilnego komentatora.

Temat: Ayrton Senna

Stanisław Kowalik:
to juz 15 lat od, chyba jednego z najczarniejszych, weekendow w dziejach F1. Smierc Senny i Ratzenbergera, powazny wypadek Barichello.

bolesna lekcja, na szczescie nie poszla na marne.

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?p=10641...Stanisław Kowalik edytował(a) ten post dnia 01.05.09 o godzinie 17:25


dokładnie. Myślę, ze tamte wydarzenia sprawiły, ze na torach jest dziś o wiele bardziej bezpiecznie, stworzone technologie dzięki temu Robert wyszedł prawie bez szwanku z koszmarnego wypadku.
Kilka, kilkanaście lat temu taki wypadek kosztowałby go życie, a dziś kierowca F1 ma duże szanse wyjść cało nawet z takiego wypadku

choć zdecydowanie wolałbym, by te technologie i tak powstały a Senna jak i Ratzenberger nadal byli wsród żywych

konto usunięte

Temat: Ayrton Senna

Krzysztof Sasin:
choć zdecydowanie wolałbym, by te technologie i tak powstały a Senna jak i Ratzenberger nadal byli wsród żywych
Czy aby na pewno?
Senna - cześć Jego pamięci - zginął od uderzenia oderwanego i przelatującego fragmentu przedniego skrzydła. Bez względu na technologię taki wypadek musi się skończyć tragicznie. Choć fakt - obecnie kierowcy siedzą niżej niż kiedyś.
Ratzenberger - także cześć Jego pamięci - chyba nawet obecnie nie miałby szans w zderzeniu z betonową ścianą, choć to tylko gdybanie.

Przykre są natomiast konsekwencje tych wydarzeń i wcale nie mam tutaj na myśli śmierci wspomnianych ludzi. B. Ecclestone od tego czasu popadł w obsesję bezpieczeństwa na torach, przy czym jego pomysły: zmniejszenie rozstawu kół, zakaz gładkich opon, zmniejszenie prędkości obrotowej silników, obowiązek używania opon różnej twardości, jednostki referencyjne oraz tegoroczne zmiany powodują, że ten sport schodzi na psy (nie umniejszając zwierzakom). Zamiast normalnej rywalizacji co rusz oglądamy kuriozalne wydarzenia.

Ot, tak to jest, kiedy prawnicy i marketingowcy mają zbyt dużo do powiedzenia (bo na ogół poziom ich wiedzy predestynuje ich jedynie do nieprzerwanego milczenia).

Marcin
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ayrton Senna

Senna - cześć Jego pamięci - zginął od uderzenia oderwanego
i przelatującego fragmentu przedniego skrzydła.
spotkalem sie z wersja, ze kola, ale to chyba malo istotne. wciaz tez chyba nie ma pewnosci co spowodowalo, ze jego bolid opuscil tor. jako jedna z przyczyn wskazuje sie awarie kolumny kierownicy (na szybko skroconej). wiadomo, ze Ayrton narzekal na samochod - ponoc mial ogromy potencjal, ale ciezko go bylo prowadzic.

mysle, ze poniekad dzieki zdarzeniom takim jak ow majowy weekend 15 lat temu wiemy zdecydowanie wiecej o samochodach i potrafimy lepiej je projektowac.
B. Ecclestone od tego czasu popadł w obsesję bezpieczeństwa na
torach
osobiscie uwazam, ze obsesja Berniego jest wycisniecie z F1 tylu $ ile sie da, a zmiany na jakie naciska sluza podniesieniu jakosci przedstawienia. ich wplyw na poziom bezpieczenstwa czesto jest wrecz negatywny.

co do ostatniego zdania to moge sie tylko podpisac dwoma rekoma. niestety.

Temat: Ayrton Senna

Obsesja obsesją, ale pod względem bezpieczeństwa przez te 15 lat sporo się zmieniło.

zarówno na samych torach jak i odnośnie bolidów. owszem pewnie nadal jak ktoś przy prędkości ponad 200 km/g przywali w betonową ścianę to żadna technologia nie wygra z fizyką, ale jestem przekonany, że taki wypadek jak Kubicy 15 lat temu skończyłby się śmiercią kierowcy, a być może dziś przy takich wypadkach Senny jak i Ratzenbergera kierowcy by przeżyli. bo zanim dodarli by do ściany to natrafiliby np. na sterty opon
Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ayrton Senna

Krzysztof Sasin:
Obsesja obsesją, ale pod względem bezpieczeństwa przez te 15 lat sporo się zmieniło. (...)
tu raczej widze zaslugi Max'a.

Temat: Ayrton Senna

Ale ja nie pisałem czyja to zasługa ale napisałem, ze pod względem bezpieczeństwa wiele się poprawiło
Bartosz Ślepowronski

Bartosz Ślepowronski Problem? Jaki
problem?

Temat: Ayrton Senna

Stanisław Kowalik:
wciaz tez chyba nie ma pewnosci co spowodowalo, ze jego bolid opuscil tor. jako jedna z przyczyn wskazuje sie awarie kolumny kierownicy (na szybko skroconej).

AFAIR to chodzilo o jego mega dyfuzor - to byly czasy plaskich podlog i roznych rozwiazan aerodynamicznych powodujacych przysysanie samochodu do toru. Na szybkim zakrecie bolid Senny dobil do asfaltu, przeplyw powietrza zostal zaburzony, bolid momentalnie stracil przyczepnosc i pojechal prosto. Na powtorkach widac iskry lecace spod samochodu. Plaskie podlogi zostaly zakazane w nastepnych sezonie.

To zreszta jeden z argumentow przytaczanych w tym roku przeciw podwojnym dyfuzorom - jesli mialo byc bezpieczniej to czemu wracamy do rozwiazania ktore zabilo Senne.
Maryla P.

Maryla P. 3Multi Productions

Temat: Ayrton Senna

Bartosz Ślepowroński:
Stanisław Kowalik:
wciaz tez chyba nie ma pewnosci co spowodowalo, ze jego bolid
opuscil tor. jako jedna z przyczyn wskazuje sie awarie kolumny > > kierownicy (na szybko skroconej).

AFAIR to chodzilo o jego mega dyfuzor - to byly czasy plaskich
podlog i roznych rozwiazan aerodynamicznych powodujacych przysysanie samochodu do toru. Na szybkim zakrecie bolid Senny
dobil do asfaltu, przeplyw powietrza zostal zaburzony, bolid momentalnie stracil przyczepnosc i pojechal prosto. Na powtorkach widac iskry lecace spod samochodu. Plaskie podlogi zostaly zakazane w nastepnych sezonie.
To zreszta jeden z argumentow przytaczanych w tym roku przeciw
podwojnym dyfuzorom - jesli mialo byc bezpieczniej to czemu wracamy do rozwiazania ktore zabilo Senne.

Zgadza się... był nawet film na Discovery... analizujacy i podający przyczyny wypadku.
Paweł K.

Paweł K. Człowiek gotowy na
wyzwania.

Stanisław K.

Stanisław K. Technical Director,
R&D and Innovation
Technologies

Temat: Ayrton Senna

Krzysztof Sasin:
Ale ja nie pisałem czyja to zasługa ale napisałem, ze pod względem bezpieczeństwa wiele się poprawiło
w takim razie zwracam honor

Następna dyskusja:

Ayrton Senna - 13 rocznica ...




Wyślij zaproszenie do