konto usunięte

Temat: Czym jest BRD

http://pl.wikipedia.org/wiki/Bezpiecze%C5%84stwo_ruchu...

na poczatek definicja z niezastapionej Wiki

Bezpieczeństwo ruchu drogowego, BRD – w Polsce. Powszechnie używana nazwa określająca zarówno zbiór zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drogach, jak również osobna dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem właściwych warunków ruchu drogowego. Na BRD składają się zagadnienia z zakresu nadzoru nad ruchem drogowym, organizacji ruchu drogowego, szkolenia i egzaminowania kierowców, psychologii transportu, ratownictwa medycznego, stanu technicznego i wymagań wobec pojazdów, dróg i oznakowania, a także promowania pożądanych zachowań u uczestników ruchu drogowego.

Instytucjonalnie rola BRD wyrastała na marginesie struktur aparatu państwa odpowiadających za bezpieczeństwo (wydziały ruchu drogowego milicji i policji), transport (Instytut Transportu Samochodowego) i budowę dróg (zarządcy dróg),

Pomimo bardzo złego stanu bezpieczeństwa na drogach nie powstały w Polsce rządowe agencje wyspecjalizowane w ocenie stanu BRD odpowiadające za koordynacje działań prawno-organizacyjnych i badawczych zmierzających do poprawy sytuacji (np odpowiedniki amerykańskiego National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA)). Za monitorowanie stanu BRD i kształtowanie polityki w tym zakresie odpowiadają kolegialne ciała społeczne: na szczeblu rządowym jest to Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. W jego skład wchodzą osoby wskazane w Prawie o ruchu drogowym - m.in. minister infrastruktury. We wszystkich województwach działają regionalne odpowiedniki KR BRD – Wojewódzkie Rady BRD. W ich skład wchodzą m.in. marszałek, wojewoda, komendant wojewódzki policji itp.

Piętą achillesową polskiego systemu BRD jest niewydolny system finansowania na poziomie zupełnie nieadekwatnym do strat generowanych przez wypadki (w województwach jedyne środki przeznaczane na BRD pochodzą z zysków wypracowanych przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego podczas egzaminowania kierowców) i brak wyspecjalizowanych instytucji państwa, dla których BRD jest głównym i pierwszoplanowym przedmiotem działalności. Kadencyjność rad powiązanych z konkretnymi stanowiskami w administracji rządowej i samorządowej utrudnia realizację działań długofalowych i powoduje, że o kształcie wielu inicjatyw decydują osoby bez należytego przygotowania zawodowego, doświadczenia i specjalistycznej wiedzy.

Od 2005 do 2011 roku, Krajowa Rada BRD nie podjęła żadnej uchwały, ograniczając się do tworzenia sprawozdań z działań realizowanych na rzecz BRD w Polsce i kilku kampanii medialnych m.in. "Ostatni wyskok", "Piłeś - nie prowadź!", "Piłeś? Nie jedź!". Zróżnicowaną aktywność wykazują rady wojewódzkie, w prace których zaangażowało się wielu specjalistów i pasjonatów BRD.


w sumie miazdzaca ocena....

konto usunięte

Temat: Czym jest BRD

http://wyborcza.pl/1,91446,12278486,Nowak__powstaje_Pr...

Nowak: powstaje Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Inżynieria, nadzór, bezpieczeństwo, edukacja - z tych czterech obszarów będzie się składał Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ma on powstać do końca 2012 r. - poinformował w środę minister transportu Sławomir Nowak.
Jak wyjaśnił minister każdy z czterech obszarów programu będzie miał swojego "lidera". Na przykład w zakresie bezpieczeństwa będzie nim policja, a w przypadku inżynierii - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

"Wszystkie drogi, które będziemy robić od teraz będą podporządkowane bezpieczeństwu ruchu drogowego. Będą odpowiednie lewoskręty, ronda, tak, aby ruch drogowy był coraz bezpieczniejszy" - powiedział przebywający w środę w Krakowie Nowak.

Podkreślił on rolę edukacji, za tę część programu będzie odpowiadać Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ma ona otrzymać dodatkowe kompetencje.

"Mamy cały czas słabą jakość dróg, to poprawiamy. Jest dalej bardzo dużo pijanych kierowców, ale statystyki pokazują, że i w tym zakresie jest poprawa. Jednak obecnie największym zabójcą jest prędkość i z tym zdecydowanie będziemy walczyć" - dodał minister.

Zapowiedział zwiększenie liczby fotoradarów na polskich drogach i większe grzywny za zbyt szybką jazdę.

"Dziś polska jest niechlubnym liderem w Unii Europejskiej jeśli idzie o ilość zabitych, o stan bezpieczeństwa na drogach. Mamy bardzo niską kulturę jazdy" - podkreślił.

Minister Nowak był gościem debaty poświęconej bezpieczeństwu ruchu drogowego, która odbyła się w środę w Krakowie. Zorganizowała ją fundacja Instytut Studiów Strategicznych.

Następna dyskusja:

Organizacje na rzecz popraw...




Wyślij zaproszenie do