Temat: E-learning - czego brakuje?

Czego brakuje w e-learningu? Jakie są bariery? Dlaczego e-learning postrzegany jest jako gorszy od szkoleń "w realu"?

konto usunięte

Temat: E-learning - czego brakuje?

Gorszy...hmm, raczej trudniejszy, bo wymaga wysokiej samomotywacji i skupienia.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: E-learning - czego brakuje?

Wątpię :):)

Temat: E-learning - czego brakuje?

e-learning z dobrą interakcją - grupy dyskusyjne, gry, podcasty, etc. może całkiem nieźle konkurować, ale moim zdaniem, najlepszy jest mix.

kiedyś brałem udział w 3 miesięcznym e-learningu, a potem było tygodniowe szkolenie w realu na konkretnym case study rozpracowywanym przez cały tydzień step by step - rewelacja :)
Sylwia G.

Sylwia G. Counselling&Personal
Development

Temat: E-learning - czego brakuje?

Michał Ksiądzyna:
Czego brakuje w e-learningu? Jakie są bariery? Dlaczego e-learning postrzegany jest jako gorszy od szkoleń "w realu"?

Wydaje mi sie ze jesli jest okreslony konkretny cel szkolenia przygotowanego w formie e-learningu i samo szkolenie - material jest przygotowany wlasciwie to efekt moze byc wspolmierny do szkolenia face2face.

Ograniczenia jakie od razu widze to ograniczenia czesto aplikacji/ platformy ktora serwuje szkolenia. Jesli zadbamy by:
-były multimedialne - umozliwialy osadzanie filmow, audio,
-umozliwialy powtórki materialu,
-by przypominaly o terminach - dotyczy uczestnika;

-by dawaly rzeczywisty obraz postepow pracownikow w postaci raportow,
- by w prosty sposob były zarządzalne - przydzial do konkretnego dzialu/uczestika

to widze szanse by takie szkolenie było efektywne.

Generalnie dobrze jest jesli takie szkolenia mają wsparcie w postaci spotkania/ szkolenia face2face by sprawy niedopowiedziane, pytania szkolących się czy watpliwosci rozwiać i mzoe zebrac informacje jak to lepiej przygotowac.
Sylwia G.

Sylwia G. Counselling&Personal
Development

Temat: E-learning - czego brakuje?

Łukasz Makuch:
e-learning z dobrą interakcją - grupy dyskusyjne, gry, podcasty, etc. może całkiem nieźle konkurować, ale moim zdaniem, najlepszy jest mix.

kiedyś brałem udział w 3 miesięcznym e-learningu, a potem było tygodniowe szkolenie w realu na konkretnym case study rozpracowywanym przez cały tydzień step by step - rewelacja :)


to jest ideał:)

Temat: E-learning - czego brakuje?

Sylwia i Łukasz - dziękuję za bardzo wartościowe wypowiedzi. Ciekaw jestem, jak wyobrażacie sobie idealne e-szkolenie? W jaki sposób e-szkolenia mogą być lepsze od tradycyjnych?
Sylwia G.

Sylwia G. Counselling&Personal
Development

Temat: E-learning - czego brakuje?

Michał Ksiądzyna:
Sylwia i Łukasz - dziękuję za bardzo wartościowe wypowiedzi. Ciekaw jestem, jak wyobrażacie sobie idealne e-szkolenie? W jaki sposób e-szkolenia mogą być lepsze od tradycyjnych?

e-szkolenie to przeciez rowniez szkolenie webex-owe:) A to prawie jak face2face.

Sprobujmy zdefiniowac co oznacza e-szkolenie. Przynajmniej mi bedzie łatwiej odpowiedziec na Twoją potrzebe.

Temat: E-learning - czego brakuje?

Sylwia G.:
Michał Ksiądzyna:
Sylwia i Łukasz - dziękuję za bardzo wartościowe wypowiedzi. Ciekaw jestem, jak wyobrażacie sobie idealne e-szkolenie? W jaki sposób e-szkolenia mogą być lepsze od tradycyjnych?

e-szkolenie to przeciez rowniez szkolenie webex-owe:) A to prawie jak face2face.

Sprobujmy zdefiniowac co oznacza e-szkolenie. Przynajmniej mi bedzie łatwiej odpowiedziec na Twoją potrzebe.

Nie chcę zawężać definicji, więc przyjmijmy, że jest to przekazywanie informacji za pomocą internetu.

konto usunięte

Temat: E-learning - czego brakuje?

Sprobujmy zdefiniowac co oznacza e-szkolenie. Przynajmniej mi bedzie łatwiej odpowiedziec na Twoją potrzebe.

Nie chcę zawężać definicji, więc przyjmijmy, że jest to przekazywanie informacji za pomocą internetu.

tylko internetu? a w sieci WAN lub LAN? albo off-line z CD? :->Piotr Goliński edytował(a) ten post dnia 02.09.09 o godzinie 19:00
Sylwia G.

Sylwia G. Counselling&Personal
Development

Temat: E-learning - czego brakuje?

Michał Ksiądzyna:
>W jaki sposób e-szkolenia mogą być lepsze od tradycyjnych?

zalety jakie widze dla szkolącego sie:
- zawsze moge wrocic do szkolenia
- gdy sa testy, zadania - moge sprawdzić swoją wiedzę
- moge uczesticzyć w szkoleniu gdziekolwiek jestem - zaczyna to byc bardzo wazne, praca zdalna jest coraz czesciej praktykowana
- moge zadać dodatkowe pytania mailem czy na forum jesli platforma to umozliwia [w zastepstwie trenera kt odpowie na bieząco]
- moge szkolenie rozpocząć i skonczyć za kilka dni [moduly sprzyjają takiej pracy]

zalety dla prowadzącego:
- nie potrzebuje sali
- nie potrzebuje stanowisk komputerowych/ internetu/ prądu
- nie musze sie martwić o kawe i ciasteczka dla uczestnikow;)
- nie musze drukować materialow
- nie musze organizować wielu szkolen dla grup, bo np nie udało sie ich zgromadzić w jednym miejscu i czasie - PH sa tu swietnym przykladem
- moge sie przygotować na pytania zadane poprzez maila, jesli nie znam ich od razu
- nie muszę miec charyzmy i porywać ludzi stylem prowadzenia szkolenia - mogę być zwyczajny;)

to tak mi przyszło, pewnie jest tego wiecej:)

konto usunięte

Temat: E-learning - czego brakuje?

pobiegać nie można w e-learningu. spocić się. Procedury medycznej nie można w e-learningu (chociaż tu mamy coraz lepsze doświadczenia). wystapienia sądowego nie można... a przepraszam, właśnie myślimy o wirtualnym studio dla prawników gdzie będzie interakcja i różne role do grania w teatr sądowy;-) 12 gniewnych ludzi kontra adwokat diabła;-)

a brakuje do zastosowania tego czegoś co powoduje że dobry trener potrafi nas zmotywować a zły pogrążyć temat. Czyli milisekund manipulacji mózgiem przez wzorce zachowań trenerów...

konto usunięte

Temat: E-learning - czego brakuje?

Paweł B.:
pobiegać nie można w e-learningu. spocić się.

Oczywiście że można. Przecież tak się uczyłem niemieckiego. Sluchawki na uszach i na Kępę Latoszkową i z powrotem.
Michał Słociński

Michał Słociński making things happen

Temat: E-learning - czego brakuje?

Michał Ksiądzyna:
Czego brakuje w e-learningu? Jakie są bariery? Dlaczego e-learning postrzegany jest jako gorszy od szkoleń "w realu"?

wg mnie 2 powody:
a) brak odpowiednio dobrych narzędzi (przynajmniej ja się nie spotkałem z takimi)
b) brak interakcji z innymi studentami, w procesie uczenia się dużą rolę odgrywa wymiana poglądów oraz dyskusja z innymi osobami studiującymi zadany temat
Jan Karnowski

Jan Karnowski Współwłaściciel,
Własna firma

Temat: E-learning - czego brakuje?

Witam!
Myślę, że to jest kwestia odbiorców szkolenia. Jest duża grupa osób, która lubi spędzać czas przed komputerem i ona chętnie skorzysta z dobrze zrobionego e-learningu. Natomiast jeszcze większą grupą są osoby, które nie lubią siedzieć przed monitorem, wolą kontakt tradycyjny i dla nich takie szkolenie jest mniej atrakcyjne.
Michał Z.

Michał Z. inexperrectus

Temat: E-learning - czego brakuje?

Michał Ksiądzyna:
Czego brakuje w e-learningu? Jakie są bariery? Dlaczego e-learning postrzegany jest jako gorszy od szkoleń "w realu"?

wg mnie 2 powody:
a) brak odpowiednio dobrych narzędzi (przynajmniej ja się nie spotkałem z takimi)
b) brak interakcji z innymi studentami, w procesie uczenia się dużą rolę odgrywa wymiana poglądów oraz dyskusja z innymi osobami studiującymi zadany temat

Ja dodam ogólniej: spłycające rozwój człowieka doświadczenie zapośredniczone przez komputer. Brak żywej interakcji z ludźmi to raz (chociaż najpoważniejszy). A dwa: kontakt z treścią wyświetlaną na monitorze, który redukuje przeżycie tej treści. A bez przeżycia treści nie ma nauki: no chyba, że mówimy o bezrefleksyjnym zapamiętywaniu. Ale to nie nauka.

Robiono kiedyś badania z których wynikało, że ta sama treść przedstawiona na rzutniku miała dramatycznie niższy wpływ na ludzi (np. na umiejętność zastosowanie tych treści w praktyce) niż podana w formie książkowej. Chyba niedawno w Wyborczej o tym czytałem. A więc z punktu widzenia rozwoju człowieka nie jest bez znaczenia estetyka odbioru treści.

konto usunięte

Temat: E-learning - czego brakuje?

aby e-learning był efaktywny, potrzebne są odpowiednie warunki. W sali dydaktycznej wykładowca(dobry wykładowca) tworzy odpowiednią atmosferę pracy. E - learnig ma tu braki, ponieważ nie jest w stanie wpłynąć na to, jak i gdzie korzystamy z e-warsztatów. Jeśli jest to pokój w salonie w którym gra telewizor lub radio, a do drzwi puka sąsiadka, to trudno o pożyteczne i efektywne spędzenie czasu na warsztatach. Jeśli mamy sprzyjające warunki i skupimy się na pracy, to e-learnig może być efektywny. Pod warunkieh ,że:
- e-learning jest logicznie ustrukturyzowany
- wykład jest dobrze przygotowany merytorycznie: pokazuje problem, określa skutki problemu, oferuje rozwiązania oparte na teorii i przykładach.
- pozwala na interakcje w trakcie wykładu -zadania testowe, case study
- wykład kończy dyskusja na czacie - rozmowa musi być dobrze moderowana i prowadzona, ma mobilizować grupę do aktywnej dyskusji
- uczestnicy muszą chcieć się uczyć - najważniejszy punkt:)
Dobry program e-learnig daje tyle samo możliwości co dobry wykład, ale jego forma pozwala na korzystanie z warsztatów poza aulą uczelni.

Temat: E-learning - czego brakuje?

Dla mnie różnica jest oczywista.

Ile można nauczyć się siedząc tylko przed monitorem ??

Jak dla mnie - teoria owszem , ale potem praktyka.
Samej teorii do niczego nie można wykorzystać...

No chyba , że do tworzenia podobnych teorii :)

konto usunięte

Temat: E-learning - czego brakuje?

"Ile można nauczyć się siedząc przed monitorem??"

Ile się można nauczyć przed monitorem? Hmm, może my pójść dalej pytając: Ile można się nauczyć siedząc nad książką? Wiele, albo i nie wiele, na wykładzie wykładowcy(nie ci najlepsi) potrafią czasem i recytować książki oraz podręczniki bezwiednie i bezrefleksyjnie, nie stawiając ani jednego pytania studentom.
A wracając do pracy przed komputerem, to oczy mogą od patrzenia w monitor rozboleć, to w sumie koniec wad w konfrontacji z książką.

Wykładowca i tak nie zawsze pokazuje praktyczną stronę wykorzystania wiedzy. Szczególnie w polskim szkolnictwie brak praktycznego wykorzystania wiedzy, jest mankamentem na wielką skale. Nikt nie mówi jak zmierzyć się z problemem samemu, tylko stawia się studenta przed gotowym rozwiązaniem: teorią, receptą, czy innym modelem rzeczywistości, który nie przewiduje realiów i istotnych, kluczowych okoliczności.

Można iść z duchem czasu i dodawać dobre rozwiązania metodologiczne do tradycyjnego programu kształcenia przez interakcje - dyskusje - otwieranie forów tematycznych, warsztaty połączyć z zadaniami praktycznymi. Multimedia to szansa na rozwój kształcenia a e-learning łączy multimedia konfrontując: teorie ze studium przypadku a dyskusje z krytyką schematów łącząc to w pracę zespołową, czy burzę mózgów. Zachodnie szkoły wymyśliły e -learning, my na razie robimy ten e-learning po swojemu, po "polskiemu", ale jesteśmy na dobrej drodze.

E learning jest nie doskonały i ciągle jest ulepszany, wraz możliwościami technicznymi będzie bardziej konkurencyjny względem wykładów na żywo, choć nie przewiduje, aby zastąpił całkiem wykłady tradycyjne, byłyby to niepokojące czasy...

Nauczanie teorii dla teorii ma często miejsce na wykładach w tradycyjnych w szkołach, o których wole nie się nie wypowiadać, a i temat na całkiem inną rozmowę.

można iść z duchem czasu, ale można też iść z zaparte i wdychać kredę przetartą przez gąbkę na tablicy - bardzo życiowe, a jakie praktyczne!
;)Łukasz Osiński edytował(a) ten post dnia 22.10.09 o godzinie 14:59
Władysław C.

Władysław C. Programista
Aplikacji
Internetowych Java

Temat: E-learning - czego brakuje?

Może lepiej zapytać się tu? - Grupa e-Learning News

Zapraszam też na grupę Dydaktyka informatykiWładysław C. edytował(a) ten post dnia 26.10.09 o godzinie 18:14

Następna dyskusja:

Czego Ci trzeba?




Wyślij zaproszenie do