Radosław Chyży

Radosław Chyży Language Centre

Temat: MPK zmiany - protest

Wysyłam pismo do WTR i mediów wrocławskich.
Jeśli ktoś z Was jest w jakiś sposób dotknięty tym tematem, niech też reaguje.
Tutaj link do zmian od 29.08:
http://wrosystem.um.wroc.pl/beta_4/webdisk/7544f27d-f1...
Ja nie korzystam z tych linii, ale rozumiem jak działa sieć MPK i wiem co to oznacza dla miasta. Już teraz jest źle..
Oto pismo:
Szanowni Państwo,

Wiadomość o planowanych zmianach w komunikacji zbiorowej miasta Wrocławia, które to mają zostać wprowadzone z dniem 29.08.2009 wywołuje u mnie ogromne oburzenie i niestety bezsilność.

Skrócenie linii 131 oraz 141 do Pl. Grunwaldzkiego oznacza odebranie mieszkańcom osiedla przy ul. Litewskiej oraz Osiedla Sobieskiego bezpośredniej komunikacji autobusowej nie pospiesznej ze ścisłym centrum. Przy braku taryfy czasowej oznacza to konieczność posiadania droższego biletu (na linię N lub D) albo przesiadki, a zatem podwojenie kosztów podróży oraz drastyczne wydłużenie czasu jazdy.
Fakt, iż linie 131 oraz 141 nie będą wjeżdżać na perony na Rondzie Reagana sprawia, że obie linie staną się zupełnie nieatrakcyjne dla pasażerów. Czas przejścia z przystanku dla wysiadających na perony na Rondzie Reagana wynosi, przy założeniu, że pieszy nie łamie żadnego przepisu, około 5 minut! W tym samym czasie można dojechać samochodem z Psiego Pola do Pl. Kromera!
Tym samym fakt zbudowania peronów wydaje się być nieuzasadniony, skoro aż 7 (!!!) linii dziennych nie zatrzymuje się na tychże peronach, mimo że dojeżdżają do Pl. Grunwaldzkiego (1, 115, 116, 131, 141, 911, C).

Jeszcze bardziej oburzająca jest zmiana relacji linii 139:
Kuźniki (Jerzmanowo Baza) ⇒ Hermanowska ⇒ Kołobrzeska ⇒ Żernicka ⇒ Rogowska ⇒
Chociebuska ⇒ Gubińska ⇒ Strzegomska ⇒ Wagonowa ⇒ Fabryczna ⇒ Robotnicza ⇒ Braniborska ⇒
Sokolnicza ⇒ Legnicka ⇒ pl. Jana Pawła II
pl. Jana Pawła II ⇒ Legnicka ⇒ Nabycińska ⇒ Braniborska ⇒ Robotnicza ⇒ Strzegomska ⇒
Gubińska ⇒ Chociebuska ⇒ Rogowska ⇒ Żernicka ⇒ Kołobrzeska ⇒ Kuźniki (Jerzmanowo Baza)
Częstotliwość na trasie Pl. Grunwaldzki-Nowy Dwór spada tym samym o 50%. W ten sposób dokonana korekta trasy nie uwzględnia w żadnym stopniu ogromnych napełnień na tym odcinku w czasie trwania roku szkolnego i akademickiego. Napełnienia na linii 149 będą dla wielu ludzi powodem do zrezygnowania z transportu publicznego. Nie do tego powinny dążyć nowoczesne miasta w XXI wieku.
Zmiana trasy linii 139 nie jest niczym uzasadniona. Końcówka na Pl. Jana Pawła II nie odpowiada w żaden sposób napełnieniom na trasie Nowy Dwór - Pl. Jana Pawła II. Przypomnę: Nowy Dwór połączony jest już z Pl. Jana Pawła II trzema liniami autobusowymi dziennymi: 122, 132, 142. Gdy tymczasem na Pl. Grunwaldzki po wprowadzonych zmianach dojedzie pasażer jedynie linią 149. We wprowadzonej zmianie brakuje logiki. Plac Grunwaldzki to jeden z najważniejszych węzłów przesiadkowych miasta oraz cel kilkudziesięciu tysięcy studentów.

Planowane zmiany są z pewnością podyktowane chęcią cięcia kosztów. Ale – proszę się zastanowić, jaka może być cena coraz większego zniechęcania pasażerów do korzystania z transportu publicznego. Nie tak powinna wyglądać polityka miasta Wrocławia.
Co więcej, zmiany proponowane przez magistrat potwierdzają, iż odpowiedzialne za nie osoby nie mają wyobrażenia o funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w mieście Wrocławiu. Komunikacja miejska stanowi swoisty organizm, system, nie jest tworem odosobnionych linii. Pozbawiając ten system jednego nerwu, na przykład linii 139 w relacji Pl. Grunwaldzki – Kuźniki, cała komunikacja zaczyna inaczej działać, w tym przypadku – gorzej.

Komunikacja miejska powinna być tworzona dla ludzi i przez ludzi, którym tematyka ta jest bliska.
Proszę o racjonalne uzasadnienie wprowadzanych zmian, poparte konkretnymi wynikami przeprowadzonych badań.
W imieniu wszystkich, którym nieobojętne jest traktowanie Wrocławian, wyrażam jeszcze raz oburzenie i obiecuję pamiętać o tych pomysłach przy okazji kolejnych wyborów.
To z naszych pieniędzy, z pieniędzy podatników, finansowana jest w dużej części komunikacja zbiorowa miasta.

Z poważaniem
Radosław Chyży

P.S. Wiadomość pozwalam sobie przesłać także do wiadomości wrocławskich mediów, pokładając jednocześnie nadzieję na ich zainteresowanie działaniami magistratu

Adresy e-mail:
wtr@um.wroc.pl
redakcja@tede.pl, listy@wroclaw.agora.pl, redakcja.wroclaw@echomiasta.pl, redakcja@gazeta.wroc.pl, redakcja@wfp.pl, Sekretariat@wro.tvp.pl, wrocławianin@wroclawianin.pl, radio@prw.pl, sekretariat.wroclaw@eska.pl,

edit: literówkaRadosław Chyży edytował(a) ten post dnia 21.08.09 o godzinie 21:56

Temat: MPK zmiany - protest

Radosław Chyży:
Skrócenie linii 131 oraz 141 do Pl. Grunwaldzkiego

Z tego co pamiętam przed budową ronda Reagana te linie kończyły swoje trasy na placu Grunwaldzkim więc to nie jest zmiana tylko przywrócenie starej strasy.

Poza tym z tej zmiany na pewno ucieszą się osoby korzystające z ulicy Wierzbowej bo to co robili tam kierowcy autobusów było tragedią...
Rafał Matczak

Rafał Matczak BOFH, samozwańczy
programista Perl,
cham i szyderca z
wyb...

Temat: MPK zmiany - protest

Remigiusz Dymecki:
Z tego co pamiętam przed budową ronda Reagana te linie kończyły swoje trasy na placu Grunwaldzkim więc to nie jest zmiana tylko przywrócenie starej strasy.

Masz rację. Niestety przed remontem grunwaldzkiego autobusy, jadące w tym samym kierunku, zatrzymywały się w jednym miejscu i nie było problemów z decyzją zmiany środka lokomocji, gdyby np. nie przyjechało drugie D z kolei, i przejście na 141. Od przyszłej soboty, jakoś ciężko mi sobie to wyobrazić. Oczywiście "niestety", bo teraz tak nie będzie.
Marta Klimowicz

Marta Klimowicz Online Marketing

Temat: MPK zmiany - protest

"wynosi, przy założeniu, że pieszy nie łamie żadnego przepisu, około 5 minut! W tym samym czasie można dojechać samochodem z Psiego Pola do Pl. Kromera!" LOL. chyba mniej więcej o tej porze, co teraz, co?

konto usunięte

Temat: MPK zmiany - protest

Byłoby o wiele ciekawiej, gdyby 139 jechało na Pl. Grunwaldzki przez Pl. Dominikański, zamiast bokami.
Ale zmiany - jeśli w MPK jak w wielu dużych firmach jest specjalna komórka ds zmian, to MUSI cos zmieniać od czasu do czasu. Choćby po to, żeby za miesiąc-dwa ogłosić, iż jednak tamte zmiany nie były OK, ale za to wprowadzimy nowe zmiany zmian... itd.
Ciekawe - osoba odpowiedzialna w tej komórce ds zmian - jak to było w jednym filmie: "czyj on jest szwagier"?

A to, co się dzieje z przystankami na Rondzie Reagana na wysepce i poza nią - to osobny skandal.Kazimierz Hermanowicz edytował(a) ten post dnia 22.08.09 o godzinie 09:43

Temat: MPK zmiany - protest

Z nowego Dworu już przy dwóch liniach było bardzo ciasno. A co dopiero jak zlikwidują 139.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: MPK zmiany - protest

Jak myślicie - czy nie dałoby się tego tak zorganizować, żeby autobusy kończące trasę przy Grunwaldzkim wjeżdżały najpierw na Oregano, a potem jechały na przystanek końcowy ? Rzecz dotyczy nie tylko wymienionych autobusów, ale np. 116. To załatwiłoby przynajmniej sprawę tych 5 minut na przesiadkę. Fakt, byłby ciasny skręt przy wyjeździe z peronu na rondo, ale chyba wykonalny, skoro kiedyś 116 tak nawracało bez ronda...

konto usunięte

Temat: MPK zmiany - protest

Alicja S.:
Z nowego Dworu już przy dwóch liniach było bardzo ciasno. A co dopiero jak zlikwidują 139.
Przecież nikt tu nie pisał o likwidacji 139 z Nowego Dworu... Raczej o tym, że pojedzie do Pl. Jana Pawła, zamiast do Pl. Grunwaldzkiego.
Paweł Piotr M.

Paweł Piotr M. thank God I'm not
ugly

Temat: MPK zmiany - protest

jak dla mnie to powrot na stara trase... a nie zadne zmiany.
fakt jest, ze trzeba sie przesiasc.. albo od Sobieskiego jechac juz linia D

Mieszkalem 4 lata na Sobiechu.. D jest jedyna alternatywa
Radosław Chyży

Radosław Chyży Language Centre

Temat: MPK zmiany - protest

Bardzo się cieszę, że media reagują w tej sprawie. Dostałem już kilka odpowiedzi.
W liście ująłem jedynie te zmiany, które zostały podane do oficjalnej wiadomości na stronie http://wroclaw.pl . Nie wspomniałem o tym, co jest do przeczytania na przykład tutaj:
http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6956301,Wrocla... , tzn. np. zlikwidowanie popołudniowego szczytu na liniach tramwajowych, obniżenie częstotliwości liniach A, D, N, 103, 114, 116, 126, 127, 132, 133, 142, 144, 403 i 409..

Co do Waszych odpowiedzi: zgadzam się, że linie 131 i 141 kiedyś miały pętlę na Pl. Grunwaldzkim. Jednak od tego czasu wybudowano perony na RR, które miały służyć przesiadkom. A obecne napełnienia pokazują, że te linie pod Galerią są potrzebne.
139/149 przez pl. Dominikański - na pewno nie jest to zły pomysł, z tym, że stracą na tym mieszkańcy obsługiwani przez przystanki Kościuszki i Krasińskiego, gdzie tramwajem się nie dotrze.
Zobaczymy co powie pan Czuryło w mediach.
A teraz mała retrospekcja: słowa p. Czuryły z pażdziernika 2008:

"Autobusy z Psiego Pola i Zakrzowa nadal będą kursować do centrum. Ale to nie wszystko. Urzędnicy chcą, by nie tylko przebijały się przez najbardziej zakorkowane ulice w mieście, ale jechały przez całe miasto, na Gaj lub Nowy Dwór. Podobnie autobusy z Bartoszowic na wschodzie Wrocławia mają docierać na Kuźniki w zachodnim Wrocławiu.

Urzędnicy zaproponowali, by zlikwidować autobusy N, 131, 139, 141 oraz 146 i utworzyć nowe linie z połączenia ich tras. Np. autobus 111 jechałby z ul. Litewskiej na Nowy Dwór trasami dotychczasowych linii 131 i 149.

Skąd takie rozwiązanie? Okazuje się, że nowoczesne rondo Reagana nie może pełnić funkcji pętli autobusowej. Kierowcy nie mogą się zatrzymywać tam na dłużej, bo blokowaliby przejazd. Nie można więc wprowadzić organizacji komunikacji sprzed remontu, gdy linie z Nowego Dworu czy Zakrzowa kończyły tam trasy. Autobusy musiałyby wysadzać pasażerów na wyspie przystankowej, następnie robić kółko wokół ronda i zjeżdżać na przerwę dopiero na ul. Norwida. Podobną trasę musiałyby pokonać, chcąc zabrać pasażerów w przeciwnym kierunku. Marek Czuryło, szef wydziału transportu, tłumaczy, że to spotęgowałoby tylko korki na rondzie. Dlatego autobusy nie mogą tam zawracać, muszą jechać dalej. Dyrektor twierdzi, że połączenie tras będzie udogodnieniem dla pasażerów, bo nie będą musieli się przesiadać, tylko bezpośrednio dojadą z jednego końca Wrocławia na drugi."
żródło: http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,89985,5847688,Wrocla...

Jak wynika z powyższego, p. Czuryło jest i był świadomy tego, że RR nie nadaje się na końcówkę trasy. I chyba lepsze byłoby już połączenie 131+139, 141+149. W końcu takie dosyć długie twory (prawie 60min przejazdu w jedną stronę) już istnieją we Wrocławiu (118, 119, 126) i cieszą się dużą popularnością wśród pasażerów.
Zobaczymy co czas przyniesie.

edit: linkiRadosław C. edytował(a) ten post dnia 24.08.09 o godzinie 11:06

konto usunięte

Temat: MPK zmiany - protest

Kazimierz Hermanowicz:
Przecież nikt tu nie pisał o likwidacji 139 z Nowego Dworu... Raczej o tym, że pojedzie do Pl. Jana Pawła, zamiast do Pl. Grunwaldzkiego.

No, więc teraz cena przejazdu z Nowego Dworu na pl. Grunwaldzki wzrośnie o 100 procent, bo zamiast jednego biletu trzeba będzie skasować dwa. I o to tej sitwie chodzi...

konto usunięte

Temat: MPK zmiany - protest

Marek T.:
Kazimierz Hermanowicz:
Przecież nikt tu nie pisał o likwidacji 139 z Nowego Dworu... Raczej o tym, że pojedzie do Pl. Jana Pawła, zamiast do Pl. Grunwaldzkiego.

No, więc teraz cena przejazdu z Nowego Dworu na pl. Grunwaldzki wzrośnie o 100 procent, bo zamiast jednego biletu trzeba będzie skasować dwa. I o to tej sitwie chodzi...

Raczej chodzi im o to, żeby w ogóle ograniczyć sprzedaż biletów jednorazowych. Tylko patrzeć, jak na wniosek MPK Rada Miasta wprowadzi obowiązek wykupienia biletu miesięcznego...
:-)Kazimierz Hermanowicz edytował(a) ten post dnia 24.08.09 o godzinie 12:46

Następna dyskusja:

Czas na zmiany polityczne w...




Wyślij zaproszenie do