Mariusz Lipinski

Mariusz Lipinski Nowe Wyzwania !

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Kiedy się doczekamy nowych autobusów?
http://www.cng.auto.pl/pl/component/content/article/10...
Takich jak:

Obrazek


Obrazek
MARIUSZ LIPINSKI edytował(a) ten post dnia 07.10.10 o godzinie 18:47
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

w sumie to nie wiem
na Ukrainie na CNG jedzi mnostwo tego typu pojazdow, lacznie z ciezarowkami
Magdalena K.

Magdalena K. outsourcing usług
biurowych

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

a czy te nowe, które są wykorzystywane nie są dobre?
czy raczej chodzi Ci o to, aby nowych było więcej?
Mateusz W.

Mateusz W. Możesz sobie być
synem kogo tam
chcesz, ale dopóki
ja tu ...

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Napisz do MZA, sposobów zasilania autobusów są miliony i nie widzę powodów dlaczego akurat CNG miałoby być rozwiązaniem realizowanym nie przez analizy, ale dlatego że "ktoś uważa, że jest najlepsze"
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

wydaje mi sie ze intencja Mariusza jest to ze CNG jest po prostu najtanszym paliwem. chodzi wiec o koszta
Sebastian B.

Sebastian B. współwłaściciel,
branża meblowa.

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Piotr Guz:
wydaje mi sie ze intencja Mariusza jest to ze CNG jest po prostu najtanszym paliwem. chodzi wiec o koszta
Z tymi kosztami jest różnie. Okazuje się że jest to zależne od wielu czynników i zestawienie może nie być tak opłacalne jak się wydaje.
Że zacytuję:
Zużycie paliwa przez autobus komunikacji miejskiej jest ścisle skolerowane z charakterystyką trasy, po jakiej porusza się autobus. Np. w Rzeszowie spalanie CNG jest zdecydowanie większe niż w Wałbrzychu, co jest podyktowane m.in. większą odległością pomiędzy przystankami czy ukształtowaniem terenu. Mniejsza ilość przystanków czy ruch pojazdów znacząco wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Czynnik ten jest bardziej znaczący przy napędzie na CNG, niż w przypadku diesla.
Poza tym biorąc pod uwagę analizę porównania kosztów eksploatacji tego typu pojazdów nie analizuje się spalania na 100 km w litrach, tylko współczynnik ilości zużytego gazu w metrach do oleju napędowego w litrach.
Z ekonomicznego punktu widzenia eksploatacja autobus na CNG ma sens gdy ten współczynnik mieści się przynajmniej w widełkach 1,4-1,6 m3 CNG/litr ON. Im jest on mniejszy tym bardziej opłacalne jest stosowanie CNG.
Ponadto autobusy zasilane CNG są bardziej wrażliwe na czynniki wpływające na zużycie paliwa. Przy niższych temperaturach spalanie CNG rośnie proporcjonalnie bardziej niż w przypadku napędu ON.
Mateusz W.

Mateusz W. Możesz sobie być
synem kogo tam
chcesz, ale dopóki
ja tu ...

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

nie mówiąc już o kosztach zaplecza technicznego, nowych specjalistach, kosztach serwisowania, ubezpieczeń itd.
Sebastian B.

Sebastian B. współwłaściciel,
branża meblowa.

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Mateusz W.:
nie mówiąc już o kosztach zaplecza technicznego, nowych specjalistach, kosztach serwisowania, ubezpieczeń itd.
Tak po prawdzie to kwestia polityki pieniężnej kraju.
W USA sprawa jest prosta:
* obniżenie podatku „autostradowego” na CNG i LPG,
* zwrot 80% różnicy kosztów pojazdu (lub przeróbki),
* ulgi podatkowe za ciężarówki (do 50 000 USD) i za stację tankowania (do 100 000 USD).

Efektem prowadzonej polityki fiskalnej jest:

* 130 000 pojazdów zasilanych CNG (NGVs - Natural Gas Vehicles) oraz LPG,
* ponad 1 300 stacji tankowania CNG.
I wszystko.
To tak jak z filtrami cząstek stałych w nowoczesnych dieslach.
W innych krajach są zniżki na ubezpieczenia, przy zakupie auta (ochrona środowiska) rekompensujące różnicę w zakupie, oraz utrzymaniu kosztownych filtrów.
U nas zero!
Dlatego w zadku ludzie mają środowisko i deinstalują filtry - łot polityka portfela!
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

to w takim razie jeszcze bardziej nie rozumiem dlaczego na Ukrainie to jest takie powszechne
sadzilem ze CNG jest po prostu tansze i stad te wszystkie butle w ciezarokach i autobusach
Sebastian B.

Sebastian B. współwłaściciel,
branża meblowa.

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Piotr Guz:
to w takim razie jeszcze bardziej nie rozumiem dlaczego na Ukrainie to jest takie powszechne
sadzilem ze CNG jest po prostu tansze i stad te wszystkie butle w ciezarokach i autobusach
Sprawa jest prosta jak drut.
Kryzys naftowy z 1970r. Okazało się, że rezerwy ropy naftowej nie były tak duże jak się spodziewano, alternatywa dla paliw ciekłych była wręcz wymagana i poszukiwana.
Alternatywą okazał się gaz CNG, gdyż zostały odkryte duże jego zasoby ..
Przecież głównym dostawcą różnego rodzaju gazów jest właśnie były blok ZSRR.
Tak więc, rok 1980 dał początek innej epoki w rozwoju CNG na wschodzie.
Stan konwersji pojazdów do korzystania z CNG rozpoczęła się w 1991 roku, kiedy CNGSs 500 został zaprojektowany i skonstruowany przez PivdenNIIdiprogaz.

EDIT: Tak nawiasem powinnismy się od nich uczyć, dostosowali sie błyskawicznie. My mamy swoje złoża gazu łupkowego, a dalej przepłacamy za ziemny.....Sebastian B. edytował(a) ten post dnia 08.10.10 o godzinie 12:13
Karol Wieczorek

Karol Wieczorek gaz ziemny dla
transportu

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

W rozwoju CNG w Europie można wydzielić dwa nurty - wschodni i zachodni.

Wschodni - kraje WNP (byłe ZSRR)
Tylko i wyłącznie ze względu na koszty. Gaz ziemny w Rosji, a do nie dawna również na Ukrainie był niebiańsko tani. Opłaca się więc eksploatować pojazdy zasilane gazem ziemnym. Poza tym gaz ziemny nie wymaga rafinacji i nie było problemu z tankowaniem go wprost ze źródła po drobnym oczyszczeniu, co ma znaczenie w wielu trudno dostępnych regionach Rosji. Do niedawna w niektórych regionach Ukrainy za gaz płacono ryczałtem, nie było liczników!

Zachodni - stare kraje UE
Czynnik ekonomiczny ma drugorzędne znaczenie. Wybór padł na CNG z kilku względów:
- spalanie gazu ziemnego jako paliwa dla pojazdów to mniejsza emisja szkodliwych gazów (CO2, NOx) oraz ZEROWA EMISJA SADZY;
- możliwość pozyskiwania biometanu dla pojazdów na miejscowych wysypiskach śmieci oraz oczyszczalniach ścieków - miasto staje się w części samowystarczalne energetycznie oraz wdraża się biopaliwo II generacji;
- mniejsze zanieczyszczenie powietrza oraz mniej zniszczona infrastruktura drogowa ze względu na dostarczanie paliwa infrastrukturą stałą poprzez gazociągi.

Wdrożenie zasilania CNG ma tą przewagę nad innymi, że jest dostępne tu i teraz. Zdecydowało się na nie bardzo wiele miast z całego świata. W przeciwieństwie do ciągle testowanej i udoskonalanej technologii hybrydowej, elektrycznej czy wodorowej.

W Polsce z CNG do niedawna obowiązywał nurt wschodni, teraz mamy okres przejściowy.Karol Wieczorek edytował(a) ten post dnia 08.10.10 o godzinie 12:53
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Karol Wieczorek:
W Polsce z CNG do niedawna obowiązywał nurt wschodni, teraz mamy okres przejściowy.Karol Wieczorek edytował(a) ten post dnia 08.10.10 o godzinie 12:53
czyli panstwo czeka az popularnosc CNG wzrosnie i oblozy to odpowiednimi akcyzami? ;) i wtedy juz czynnik ekonomiczny bedzie mial znaczenie trzeciorzedne ;)
mimo wszystko jako uzytkownik LPG (ok 50% tansza jazda) jestem zwolennikiem takich zrodel energii
moim bolidem Astra 1.4 przejezdzajac ok 80 tys km zaoszczedzilem w ciagu 4 lat ok 15 tys zł
Karol Wieczorek

Karol Wieczorek gaz ziemny dla
transportu

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Piotr Guz:
Karol Wieczorek:
W Polsce z CNG do niedawna obowiązywał nurt wschodni, teraz mamy okres przejściowy.Karol Wieczorek edytował(a) ten post dnia 08.10.10 o godzinie 12:53
czyli panstwo czeka az popularnosc CNG wzrosnie i oblozy to odpowiednimi akcyzami? ;) i wtedy juz czynnik ekonomiczny bedzie mial znaczenie trzeciorzedne ;)
mimo wszystko jako uzytkownik LPG (ok 50% tansza jazda) jestem zwolennikiem takich zrodel energii
moim bolidem Astra 1.4 przejezdzajac ok 80 tys km zaoszczedzilem w ciagu 4 lat ok 15 tys zł

Trochę się nie zrozumieliśmy ; )

W Rosji gaz ziemny jest bajecznie tani, nie trzeba żadnych specjalnych mechanizmów wsparcia. W Europie Zachodniej gaz ziemny jest również tańszy od zasilania olejem napędowym czy benzyną, ale głównie dzięki preferencyjnemu opodatkowaniu (akcyza, podatek drogowy, itd)

W Polsce póki co do października 2013 roku mamy preferencyjną, zerową stawkę akcyzową na CNG.
Piotr Guz

Piotr Guz młodszy kierownik
projektu, PTK
Centertel

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Karol Wieczorek:

Trochę się nie zrozumieliśmy ; )

W Rosji gaz ziemny jest bajecznie tani, nie trzeba żadnych specjalnych mechanizmów wsparcia. W Europie Zachodniej gaz ziemny jest również tańszy od zasilania olejem napędowym czy benzyną, ale głównie dzięki preferencyjnemu opodatkowaniu (akcyza, podatek drogowy, itd)

W Polsce póki co do października 2013 roku mamy preferencyjną, zerową stawkę akcyzową na CNG.
zrozumielismy
ja tylko zazartowalem
bo generalnie o popularnosci powinien decydowac rachunek ekonomiczny
a nim steruje panstwo za pomoca dostepnych mu intstrumentow
Michał B.

Michał B. Administrator SAP
CO, PGNiG SA

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

jestem jak najbardziej za CNG :)))))))Michał B. edytował(a) ten post dnia 11.10.10 o godzinie 10:15
Mariusz Lipinski

Mariusz Lipinski Nowe Wyzwania !

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Witajcie. Widzę że post się fajnie rozwija, moją intencją było zwrócenie uwagi że takie inwestycję na zachodzie są powszechne i dotowane przez państwo a u nas jest to "olewane". Nawet Szwedzi kupują u nas Solarisy zasilane CNG:
http://www.cng.auto.pl/pl/component/content/article/91...
Dorota K.

Dorota K. TSL + IT -
konsultant

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

MARIUSZ LIPINSKI:
Nawet Szwedzi kupują u nas Solarisy zasilane CNG:
http://www.cng.auto.pl/pl/component/content/article/91...
Bo Szwedzi dbają o środowisko (czasami kosztem innych krajów), a u nas liczą się wpływy z akcyzy paliwowej.
Poza tym, skoro mechanicy w zajezdniach ZTM nie potrafią naprawiać silników diesla (kilka pożarów już było), to ja wolę, żeby do instalacji gazowej się nie dotykali...
Leszek Półtorak

Leszek Półtorak ¡Viva Ipotecny!

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Dorota K.:
Bo Szwedzi dbają o środowisko (czasami kosztem innych krajów), a u nas liczą się wpływy z akcyzy paliwowej.
To prawda, niemniej w wypadku komunikacji publicznej dotowanej w około 60% (mniej więcej, dokładniejsze dane p. Ruta swego czasu przedstawił) z budżetu miasta mogłoby skłonić do pomyślenia że ci wyborcy mogą danego prezydenta, który o nich nie myśli więcej nie wybrac.
Mateusz W.

Mateusz W. Możesz sobie być
synem kogo tam
chcesz, ale dopóki
ja tu ...

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Moim zdaniem przy obecnym zaawansowaniu prac nad wykorzystaniem ogniw wodorowych, CNG to ślepa uliczka.
Leszek Półtorak

Leszek Półtorak ¡Viva Ipotecny!

Temat: Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa...

Mateusz W.:
Moim zdaniem przy obecnym zaawansowaniu prac nad wykorzystaniem ogniw wodorowych, CNG to ślepa uliczka.

Ale instalacje CNG są praktycznie wszędzie - zatem zainstalowanie zestawu do ładowania butli możliwe jest w każdej zajezdni autobusów przy stosunkow o niedużych kosztach.
Więcej - mozna je instalowac nawet w garażach przeznaczonych dla małych samochodów osobowych.
http://www.gasfill.com/

A same ogniwa to jeszcze nie sieć stacji (specjalnie przygotowanych do przechowywania dość łatwo palnego wodoru).
Nie wspominając o tym że na CNG można przerobić praktycznie każdy samochód, a ogniwa wodorowe wymagają specjalnie zaprojektowanego, drogiego silnika.Leszek Półtorak edytował(a) ten post dnia 13.10.10 o godzinie 14:44



Wyślij zaproszenie do