Damian Rólka

Damian Rólka Specjalista ds.
transportu

Temat: Dopuszczalne naciski na oś - teoria,ptaktyka i prawo

Witam,
Jestem w trakcie tworzenia aplikacji sprawdzającej (teoretycznie) naciski na poszczególne osie zespołu pojazdów po załadunku.
Założenia:
-Obliczenia matematyczne potwierdzają stan faktyczny (badania na wagach osiowych).
-Dane wejściowe takie jak np. naciski poszczególnych osi ciągnika siodłowego i naczepy przed załadunkiem są zaczerpnięte z danych producenta pojazdu.
-Waga poszczególnych składowych ładunku jest zgodna ze stanem faktycznym.
-Uwzględniono tolerancję dotyczącą możliwości regulacji siodła cięgnika i miejsca zamocowania trzpienia mocującego naczepy.
-Waga kierowcy i pasażera 2x100kg
,oraz wiele innych…
Pytanie:
Czy w trakcie kontroli wagi przez ITD., jeżeli dojdzie do przekroczenia dopuszczalnego nacisku na oś w skutek zmiany wagi np. ciągnika poprzez dodanie dodatkowego zbiornika paliwa i nieuwzględnienie faktu w dowodzie rejestracyjnym przez przewoźnika, nadal jestem odpowiedzialny za niedopełnienie obowiązków załadowcy?
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Dopuszczalne naciski na oś - teoria,ptaktyka i prawo

Załadowca może być obciążony karami za przekroczony nacisk na oś wyłącznie w sytuacji gdy okoliczności lub dowody wskazują, że miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia. W przypadku gdy z dostępnych załadowcy danych pojazdu wynika, że określony sposób załadunku nie powinien spowodować przekroczenia nacisków na oś, nie powinno dojść do powstania odpowiedzialności po stronie załadowcy. Dobrze pewnie jednak brać oświadczenia od przewoźnika, że dane pojazdu zawarte w dowodzie rejestracyjnym są prawidłowe.
Sebastian Kostrzewa

Sebastian Kostrzewa Kierownik Działu
Transportu

Temat: Dopuszczalne naciski na oś - teoria,ptaktyka i prawo

Pan Paweł ma rację. Ja ze strony praktycznej dodam, że w przypadku dokonania ważenia za pomocą wag przenośnych (ważenie poszczególnych osi oraz sumowanie wyników w celu uzyskanie wyniku masy rzeczywistej) od każdego pomiaru odejmuje się 200km i 2%. W efekcie można liczyć na tolerancję około 1000 kg na zespole 5-osiowym. Zwiększenie masy pojazdu poprzez dodanie zbiornika nie powinno mieć wpływu pod warunkiem, że nie przekracza się DMC zespołu pojazdów.
Damian Rólka

Damian Rólka Specjalista ds.
transportu

Temat: Dopuszczalne naciski na oś - teoria,ptaktyka i prawo

Witam,
Nasuwa się kolejne pytanie...
W związku z tym co napisał Pan Paweł: ze swojej strony wypełniłem (teoretycznie) obowiązki załadowcy, jednak przewoźnik/kierowca podważa ich wiarygodność.
Czy jakiekolwiek przepisy: ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, bądź inne nakładają na załadowcę obowiązek umożliwienia powyższemu kontrolę wagi?
Obiegowo w transporcie drogowym istnieje przekonanie, że maksymalna waga ładunku nie może przekroczyć 24ton. W związku z tym jakiekolwiek przekroczenie tej wartości powoduje zdecydowany sprzeciw podczas załadunku, pomimo braku przekroczenia 40t DMC
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: Dopuszczalne naciski na oś - teoria,ptaktyka i prawo

Nie ma w tej kwestii żadnych regulacji. Może to być ustalone w umowie przewozu, ale z reguły nie jest. Ze strony przewoźników to zapewne kwestia obaw związanych z odpowiedzialnością. Jedyne wyjście jakie widzę w tym wypadku to złożenie oświadczenia, że w przypadku przekroczenia DMC załadowca bierze na siebie odpowiedzialność za zapłatę kary.

konto usunięte

Temat: Dopuszczalne naciski na oś - teoria,ptaktyka i prawo

Witam, jeżeli mogę wtrącić dwa słowa, jeżeli DMC nie przekracza 40t to moim zdaniem można załadować więcej niż 24 tony jeżeli pozwala nam na to "rezerwa" wagi pozostała do 40t oraz warunki techniczne naczepy, ponieważ np naczepy typu mega bądź też np. do przewozu kruszyw posiadają ładowność większą niż 24t np 27 lub 28 ton. Kluczową kwestią jest nacisk na osie oraz dmc 40t którego przekroczyć nie wolno. Nie wszystkie zestawy ważą po 16 ton niektóre ciągniki są lżejsze niektóre naczepy zbudowane z lekkich materiałów itp. Przewoźnik nie powinien wyrażać sprzeciwu wobec ładunku cięższego niż 24t jeżeli pozwalają na to tara zespołu oraz dowód rejestracyjny.

konto usunięte

Temat: Dopuszczalne naciski na oś - teoria,ptaktyka i prawo

Zgodnie z art. 61 ust. 1 prawa o ruchu drogowym ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Jak zatem powiedziałem jeżeli warunki techniczne pozwalają można załadować więcej niż 24t pod warunkiem nie przekroczenia 40t DMC. Szczegóły w Dz. U. z 2003 r., nr 32, poz. 262 ze zm.Artur Zalewski edytował(a) ten post dnia 04.06.12 o godzinie 14:43

Następna dyskusja:

dopuszczalne ubytki transpo...




Wyślij zaproszenie do