Jerzy
Śliwa
zawodowy mediator,
trener, współpraca z
EMNI Bruksela, pr...
Temat: Stowarzyszenie Mediatorów Polskich
Stowarzyszenie Mediatorów Polskich jest dobrowolnym, zawodowym zrzeszeniem osób zajmujących się działaniami z zakresu pokojowego rozwiązywania konfliktów. Stowarzyszenie kontynuuje dorobek realizowany od 1989 roku przez Fundację „Dziecięce Listy do Świata”, poszerzony o model kształcenia zawodowych mediatorów realizowany od 1996 roku i Szkół Mediacji od września 2002 roku.Stowarzyszenie stoi na straży najwyższych standardów zawodowych kształcenia mediatorów oraz zasad etycznych opartych na Kodeksie Etycznym Mediatora i Kodeksie Postępowania Mediatorów, przyjętym przez Zjazd Krajowy SMP.
Celem Stowarzyszenia jest promowanie i wspieranie rozwoju struktur i działań służących pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji, negocjacji, facylitacji, moderacji, dialogu i komunikacji społecznej, umacniania praw człowieka. Stowarzyszenie pełni rolę korporacji zawodowej, tzn. standaryzuje oraz wspiera pracę polskich mediatorów sądowych i zawodowych, stoi na straży etyki zawodu. Stowarzyszenie wydaje dyplomy i certyfikaty potwierdzające kwalifikacje mediatora - osobom, które wypełniają wymogi określone stosownymi przepisami państwowymi dotyczącymi mediacji - w tym rozporządzeniami Ministra Sprawiedliwości, jak również wewnętrznymi standardami określonymi przez Stowarzyszenie - gwarantującymi najwyższą jakość wypełniania zadań mediatora.
Stowarzyszenie oferuje usługi mediacyjne i prowadzi listy mediatorów we właściwości wszysckich sądów okręgowych w Polsce.
Członkiem Stowarzyszenia może być osoba: a) korzystająca z pełni praw cywilnych i publicznych, nie karana za czyny umyślne,
b) legitymująca się dyplomem ukończenia 60-godzinnego szkolenia z zakresu mediacji lub studiów dla mediatorów sądowych lub zawodowych prowadzonego przez instytucję cieszącą się zaufaniem społecznym,
c) posiadająca pisemne rekomendacje co najmniej trzech członków stowarzyszenia,
d) posiadająca umiejętności nawiązywania kontaktów międzyludzkich, a także łagodzenia, rozwiązywania i zarządzania konfliktami.