Temat: Czy musze otrzymac Regulamin wynagradzania u pracodawcy...
Pana prawo do wglądu do regulaminu wynagradzania może być wątpliwe.
Pamiętać bowiem należy, że w sytuacji pracy tymczasowej istnieją trzy podmioty:
1. Pracownik tymczasowy,
2. Pracodawca użytkownik,
3. Agencja Pracy Tymczasowej.
Ważne jest przy tym to, że pracownik tymczasowy zawiera umowę z APT a nie pracownikiem użytkownikiem, co ma ważkie znaczenie dla późniejszych rozważań,
USTAWA
z dnia 9 lipca 2003 r.
o zatrudnianiu pracowników tymczasowych1)
(Dz. U. z dnia 22 września 2003 r.)
Art. 9. 1. W celu zawarcia umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym pracodawca użytkownik uzgadnia z tą agencją na piśmie:
1) rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu;
2) wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu;
3) przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej;
4) wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego;
5) miejsce wykonywania pracy tymczasowej.
2. Pracodawca użytkownik informuje agencję pracy tymczasowej na piśmie o:
1) wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy użytkownika;
2) warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy.
2a. (3) Pracodawca użytkownik dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej, zapewnia napoje i posiłki profilaktyczne, przeprowadza szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, przeprowadza ocenę ryzyka zawodowego oraz informuje o tym ryzyku.
2b. (4) Do sposobu i terminów przeprowadzania szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przepisy Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.
3. Przed zawarciem umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik uzgadniają na piśmie:
1) zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposób i termin przekazywania tych informacji agencji pracy tymczasowej w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika;
2) (5) zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy innych niż określone w ust. 2a;
3) zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Zwracam uwagę na treść ust. 2 pkt 1, albowiem wynika z niego, że pracodawca użytkownik przekazuje informacje o wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy użytkownika jedynie APT, a nie pracownikowi tymczasowemu.
Co więcej mowa jest jedynie o informacji na piśmie, a więc nie musi przekazywać agencji samego aktu jakim jest regulamin wynagradzania.
Na pewno ma Pan możliwość zapoznania się z treścią informacji dotyczącej przepisów o wynagrodzeniu, które były podstawą ustalenia w umowie o pracę indywidualnego wynagrodzenia za pracę w okresie wykonywania pracy u pracodawcy użytkownika. Ten obowiązek spoczywa na APT. Wynika to z odpowiedniego stosowania art. 77(2) par. 5 kp w zw. z art. 241 (12) par. 2kp..
APT w sytuacji gdy dojdzie do jej informacja o nierównym traktowaniu pracowników tymczasowych w zakresie wynagradzania ma prawo żądać nowych danych o zasadach wynagradzania, może to być nawet szczegółowo opisane w uzgodnieniach z art. 9. Pytanie jednak czy APT chce o tym wiedzieć skoro ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą.
Teraz przepisy prawa, które regulują prawo do wglądu do regulaminu wynagradzania w sytuacji normalnej umowy o pracę.
Art. 77 (2) par. 5 kp. Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio przepisy art. 239 § 3, art. 241(12) § 2, art. 241(13) oraz art. 241(26) § 2.
Art. 241(12). § 1. Układ wchodzi w życie w terminie w nim określonym, nie wcześniej jednak niż z dniem zarejestrowania.
§ 2. Pracodawca jest obowiązany:
1) zawiadomić pracowników o wejściu układu w życie, o zmianach dotyczących układu oraz o wypowiedzeniu i rozwiązaniu układu;
2) dostarczyć zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy układu;
3) na żądanie pracownika udostępnić do wglądu tekst układu i wyjaśnić jego treść.
Problem w tym, że dla pracownika tymczasowego pracodawcą jest APT, pracodawca użytkownik jedynie wyznacza pracę i kontroluje pracownika tymczasowego.
Może Pan się oprzeć na ogólnych sformułowaniach, że w ww. artykułach mowa jest o pracownikach generalnie, zaś w art. 5 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych1) mowa jest, że wzakresie nieuregulowanym odmiennie przepisami ustawy i przepisami odrębnymi do agencji pracy tymczasowej, pracownika tymczasowego i pracodawcy użytkownika stosuje się przepisy prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i pracownika, z uwzględnieniem art. 6.
Z tego też tytułu winien on udostępnić regulamin wynagradzania na zasadach ogólnych, ale teza ta może nie spotkać się z akceptacją.
PIP może w tym zakresie pomóc.
USTAWA
z dnia 9 lipca 2003 r.
o zatrudnianiu pracowników tymczasowych1)
(Dz. U. z dnia 22 września 2003 r.)
Art. 15. 1. Pracownik tymczasowy w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.
2. W zakresie dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych organizowanego przez pracodawcę użytkownika przepis ust. 1 nie dotyczy pracownika tymczasowego wykonującego pracę na rzecz tego pracodawcy użytkownika krócej niż 6 tygodni.
Art. 16. 1. Pracownikowi tymczasowemu, wobec którego pracodawca użytkownik naruszył zasadę równego traktowania, w zakresie warunków określonych w art. 15, przysługuje prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania w wysokości określonej w przepisach Kodeksu pracy dotyczących odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy z tytułu naruszenia zasady równego traktowania pracowników w zatrudnieniu.
2. Agencja pracy tymczasowej ma prawo dochodzenia od pracodawcy użytkownika zwrotu równowartości odszkodowania, które zostało wypłacone pracownikowi tymczasowemu.
informacje o jednostce.
Zasada równości pracowników w dziedzinie zatrudnienia została sformułowana w art. 11(2) kp, zgodnie z którym pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków - dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i kobiet w zatrudnieniu. W art. 11(3) kp wprowadzono natomiast zasadę niedyskryminacji, stwierdzając, że jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy jest niedopuszczalna.
W tej sytuacji zasada nierównego traktowania oparta jest o dyskryminacje z uwagi na zatrudnienie w charakterze pracownika tymczasowego.