konto usunięte

Temat: konkurencja zada zaprzestania sprzedazy (wylacznosc)

usunieteTen post został edytowany przez Autora dnia 13.06.13 o godzinie 00:28
Jarosław Fidala

Jarosław Fidala Radca Prawny, Doktor
Nauk Prawnych

Temat: konkurencja zada zaprzestania sprzedazy (wylacznosc)

Witam,

Jeżeli Pański problem jest nadal aktulany, służę pomocą.

Zgodnie z przepisami prawa antymonopolowego zakazane jest w porozumieniach wertykalnych, a więc także w umowach pomiędzy producentem i dystrybutorem stosowanie klauzul, które, bezpośrednio lub pośrednio mają na celu ograniczenie tzw. sprzedaży pasywnej. Zgodnie z m.in. przepisami Rozporządzenia RM z 30.03.2011 r. w sprawie wyłączenia niektóych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję oraz analogicznego Rozporządzenia Komisji (UE) nr 330/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych, tego typu porozumienia nie są objęte tzw. wyłączeniem blokowym (takim wyłączeniem, i to pod pewnymi warunkami są objęte ograniczenia w zakresie sprzedaży aktywnej).

W świetle powszechnie przyjętego poglądu, sprzedaż pasywna obejmuje wszystkie te czynności kiedy dystrybutor (nabywca) realizuje sprzedaż w odpowiedzi na oferty składane przez klientów, ale, które nie zostały złożone w następstwie jego działań, np. promocyjnych, marketingowych skierowanych na tego konkrentego klienta.

Generalnie, sprzedaż realizowana poprzez Internet stanowi rodzaj sprzedaży pasywnej. Zgodnie z pkt 52 Wytycznych KE w sprawie ograniczeń wertykalnych jeżeli klient odwiedza stronę internetową dystrybutora i kontaktuje się z nim i jeżeli taki kontakt prowadzi do sprzedaży, w tym dostawy, wówczas jest to uważane za sprzedaż bierną. Stad, każdy dystrybutor musi mieć prawo wykorzystywać Internet w celu sprzedaży produktów.

Wytyczne KE w sprawie ograniczeń wertykalnych wprowadzają różnego rodzaju wyjątki w tym zakresie.

Z Pańskiego punktu widzenia najistotniejszy wydaje się przypadek opisany w pkt 53 Wytycznych. Poniżej cytat:

"Ograniczenie wykorzystywania Internetu przez dystrybutorów będących stroną porozumienia jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych w takim zakresie, w jakim promocja w Internecie lub wykorzystywanie Internetu prowadziłyby do sprzedaży aktywnej na przykład na terytoriach innych wyłącznych dystrybutorów lub na rzecz innych grup klientów. Komisja uważa reklamy internetowe skierowane do określonych klientów za formę aktywnej sprzedaży na rzecz tych klientów. Na przykład bannery ukierunkowane na określone terytorium, zamieszczane na stronach internetowych osób trzecich, stanowią formę aktywnej sprzedaży na terytorium, na którym są one wyświetlane. Ogólnie rzecz biorąc działania podejmowane po to, by umożliwić odnalezienie konkretnie na danym terytorium lub przez określoną grupę klientów stanowią aktywną sprzedaż na tym terytorium lub na rzecz tej grupy klientów. Na przykład opłacanie wyszukiwarki internetowej lub dostawcy reklam internetowych za wyświetlanie reklam specjalnie dla użytkowników na konkretnym terytorium stanowi aktywną sprzedaż na tym terytorium."

Powyższ oznacza, że klauzule w umowach dystrybucji wyłącznej, które ograniczają innym podmiotom sprzedaż przez Internet stanowią niedozwolone porozumienie o ile sprzedaż realizowana przez te inne podmioty może być zakwalifikowana jako sprzedaż pasywna. Za objęty wyłączeniem grupowym należałoby uznać zapis w umowie wyłączności, który zakazywałby innym podmiotom wykorzystywania Internetu jako elementu sprzedaży aktywnej, co obejmuje te działania, kiedy inny podmiot umieszcza swoją ofertę handlową w Internecie po to, by umożliwić jej odnalezienie konkretnie na danym terytorium lub przez określoną grupę klientów.

Aby móc ocenić na ile zachowania, o których Pan piszę kwalifikują się do uznania je za niedozwolone porzoumienie konieczna, w mojej ocenie jest bardziej szczegółowa analiza stanu faktycznego, uwzględniająca konkrenty kontekts. Jednocześnie, nawet gdyby uznać, że sprzedaż realizowana poprzez eBay ma chakarker sprzedaży aktywnej, konieczne jest zweryfikowanie, czy umowa wyłączności spełnia kryteria do objęcia jej wyłączniem blokowym, a więc czy udział producenta i dystrybutora (każdego z nich) w rynku właściwym jest niższy niż 30%

Pozdrawiam,
JF

http://konkurencjaikonsumenci.wordpress.com/Jarosław Fidala edytował(a) ten post dnia 14.09.11 o godzinie 11:20



Wyślij zaproszenie do