Monika Blauth IT Team Manager
Temat: Na Euro 2012 tunel pod rondem Wiatraczna?
Projektanci obwodnicy Pragi rekomendują ratuszowi prawie kilometrowy tunel pod rondem Wiatraczna, zamiast estakady na wierzchu. Prace koncepcyjne hamuje PKP - zastanawia się, gdzie by tu zbudować dwie nowe stacje.Dziś na rondo można wygodnie dojechać al. Stanów Zjednoczonych od Trasy Łazienkowskiej, która od połowy lat 70. kończy się w tym miejscu. W przyszłości ma być wydłużona na północ, nad torami kolejowymi i dalej wzdłuż nasypu aż do ronda Żaba. W ten sposób zostanie domknięta tzw. obwodnica śródmiejska.
Trzy warianty
Jej praski odcinek podzielono na dwa etapy. Prawie gotowy jest projekt pierwszej części - od ronda Wiatraczna do torów kolejowych. W poniedziałek zostanie on zaprezentowany na uroczystej sesji sejmiku województwa, jako jedna z inwestycji, które będą dofinansowane z unijnych funduszy strukturalnych.
Na zlecenie miasta projekt pierwszej połowy obwodnicy opracowuje firma DHV.
Plany ratusza zakładają, że obwodnicą będzie można jeździć z prędkością 70 km na godz. Za rondem Wiatraczna dostaniemy się na nią tylko z ul. Szaserów koło szpitala wojskowego. Ulice Kobielska, Paca i Prochowa mają obsługiwać tylko ruch lokalny.
DHV przygotowało trzy warianty przejścia obwodnicy przez rondo. Pierwszy (za 455 mln zł) to tzw. krótki tunel. Trasa zaraz za ul. Grenadierów schodziłaby w zagłębiony wykop, a pod rondem chowałaby się w 70-100-metrowy przejazd. Potem znów w zagłębieniu i na wysokości ul. Szaserów wychodziłaby na powierzchnię. Drugi pomysł (311 mln zł) przewiduje estakadę nad rondem, a potem nasyp, który ciągnąłby się aż do ul. Szaserów. Trzecia koncepcja to długi tunel zaczynający się ok. 150 metrów przed rondem i wychodzący na powierzchnię za ul. Szaserów. Koszt - 590 mln zł. Dla porównania: bielański odcinek metra wraz z czterema stacjami pochłonie ok. 760 mln zł.
- Estakada to wariant najmniej kolidujący z metrem i najtańszy, ale najbardziej uciążliwy dla mieszkańców - przyznał na ostatnim spotkaniu z radnymi z komisji ładu przestrzennego Piotr Chełstowski z DHV. Jego firma rekomenduje ratuszowi długi tunel. - Od początku opowiadamy się za tym rozwiązaniem. Dzięki niemu rondo Wiatraczna stanie się miejskim placem, a nie węzłem komunikacyjnym, jakim jest dziś - zapewnia Marek Mikos, p.o. naczelnego architekta miasta.
Gdzieś muszą być stacje
Oficjalne decyzje zapadną, dopiero gdy koncepcje wszystkich trzech wariantów będą zapięte na ostatni guzik. A na razie DHV nie może przedstawić ratuszowi wersji do wyboru, bo we wszystkich koncepcjach musi uwzględnić dwie nowe stacje - Wiatraczna i Utrata. Do ich budowy przymierzają się kolejarze, ale nie wiedzą jeszcze, gdzie dokładnie miałyby powstać. - Wciąż to analizujemy. Na przełomie października i listopada powinno powstać wstępne studium modernizacji warszawskiego węzła kolejowego, wtedy będziemy mogli powiedzieć coś więcej - mówi Kazimierz Pert ze spółki Polskie Linie Kolejowe.
Gdy zostanie wybrany wariant przebiegu obwodnicy, trzeba będzie wykupić ziemię i załatwić wszystkie pozwolenia. Miasto rezerwuje sobie na to lata 2008 i 2009. Fragment arterii projektowany przez DHV ma być gotowy do 2011 r. Projektowanie drugiego praskiego fragmentu obwodnicy jeszcze się nie zaczęło.
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,4578041.html