Monika S.

Monika S. ciągle szukam wyzwań

Temat: PEKA zaczęła działać

Dzisiaj pierwszy dzień działania PEKI czyli piekielnie skomplikowanego systemu doładowań, aktywacji i czytników. Jakie są wasze wrażenia?

http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/3490583,peka-za...

konto usunięte

Temat: PEKA zaczęła działać

Móje są takie, że proszę o opinie na temat systemów:
#CallPay #moBILET #mPay #SkyCash

Chodzi o to, żeby nie dopłacać do ceny biletu (pomijam transfer danych) dodatkowych opłat oraz liczyć na szybkość i niezawodność systemu na Androiodzie.
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: PEKA zaczęła działać

Monika S.:
Dzisiaj pierwszy dzień działania PEKI czyli piekielnie skomplikowanego systemu doładowań, aktywacji i czytników. Jakie są wasze wrażenia?


mam kartę PEKA od dawna a wczoraj chciałem sprawdzić jak będzie wyglądała jej interakcja z kasownikiem i działo się nic

może trafiłem na jakiś wadliwy? w każdym razie bilet mam, bo już mnie kilka razy kontrolowano...

ps
nie zauważyłem, aby ktoś z tych urządzeń próbował korzystać
Jakub D.

Jakub D. Administrator

Temat: PEKA zaczęła działać

W Sydney obecnie wprowadzany jest podobny system opierający się na kartach zbliżeniowych o wdzięcznej nazwie Opal i działa dobrze, wg mnie ma przewagę nad dotychczasowym systemem papierowych biletów (choć zdarzają się probelmy - np nie działające czytniki lub naliczające nieprawidłowe opłaty).

W przypadku PEKA podoba mi się, że jest to system przystankowy a nie czasowy (bardzo mnie irytowała konieczność kasowania dodatkowego biletu dlatego, że tramwaj stał zamiast jechać!) i że pojedyńczy przystanek kosztuje stosunkowo niewiele - będąc w Poznaniu często wolałem iść jeden-dwa przystanki niż 'marnować' cały bilet (choć może to było zdrowiej ? ;) )

Oczywiście, jak mawiał pewien wykładowca - wszystko zależy od implementacji...
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: PEKA zaczęła działać

czy naprawdę nie ma opcji, aby usprawnić proces np. odbioru kart PEKA?

wczoraj nieziemska kolejka, dzisiaj awaria systemu...dlaczego kart nie wysyłają pocztą?

a strona internetowa:
"Serwer nie może zrealizować twojego żądania ze względu na konserwację lub zbyt duże obciążenie.

Prosimy spróbować później."Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.07.14 o godzinie 10:48
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: PEKA zaczęła działać

Robert S.:
czy naprawdę nie ma opcji, aby usprawnić proces np. odbioru kart PEKA?

wczoraj nieziemska kolejka, dzisiaj awaria systemu...dlaczego kart nie wysyłają pocztą?
Bo to drogo! Ty wiesz ile znaczek kosztuje?

a strona internetowa:
"Serwer nie może zrealizować twojego żądania ze względu na konserwację lub zbyt duże obciążenie.

Prosimy spróbować później."
Szlag trafił serwery.
Miłosz M.

Miłosz M. PAD, nadejdzie dzień
sznura

Temat: PEKA zaczęła działać

W świetle poniższych informacji chwieje się nawet mój wypróbowany poznański lojalizm: http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,16323595,Proble... oraz http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,37794,16324454,PEKA_n.... Przecież ten Bajoński to chyba jakiś agent wrażych sił, korumpujący Ryszarda, by utrzymać się na stanowisku (jeszcze nie czas na wnioski, że Ryszard też jest agentem wrażych sił, ale...).
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: PEKA zaczęła działać

wczoraj nieziemska kolejka, dzisiaj awaria systemu...dlaczego kart nie wysyłają pocztą?
Bo to drogo! Ty wiesz ile znaczek kosztuje?

chciałbym za ten znaczek zapłacić, mój czas jest znacznie droższy

a strona internetowa:
"Serwer nie może zrealizować twojego żądania ze względu na konserwację lub zbyt duże obciążenie.

Prosimy spróbować później."
Szlag trafił serwery.

jak miło ;-/

poza tym jak sobie policzyłem to bilet (normalny, na 18 przystanków na 90 dni) będzie kilkanaście złotych droższy niż płaciłem ostatnio
Miłosz M.

Miłosz M. PAD, nadejdzie dzień
sznura

Temat: PEKA zaczęła działać

Robert S.:
chciałbym za ten znaczek zapłacić, mój czas jest znacznie droższy
Władza na znaczkach oszczędza, ale nie na stadionie np.
Monika S.

Monika S. ciągle szukam wyzwań

Temat: PEKA zaczęła działać

Ja nie mam PEKi, ale krde chyba będę musiała sobie wyrobić :( Już się boję kolejek i stania :(
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: PEKA zaczęła działać

Ja nie mam PEKi, ale krde chyba będę musiała sobie wyrobić :( Już się boję kolejek i stania :(

im prędzej tym lepiej, bo aż strach się bać co będzie jak ludzie z wakacji wrócą...
Monika S.

Monika S. ciągle szukam wyzwań

Temat: PEKA zaczęła działać

Robert S.:
Ja nie mam PEKi, ale krde chyba będę musiała sobie wyrobić :( Już się boję kolejek i stania :(

im prędzej tym lepiej, bo aż strach się bać co będzie jak ludzie z wakacji wrócą...
Nic, jutro idę chyba na Matejki 6 rano się ustawic
Renata Ż.

Renata Ż. Marketing Manager

Temat: PEKA zaczęła działać

Chyba psim swędem wyczułam taką akcje i wyrobiłam sobie w maju. Ominęło mnie sporo komplikacji jak teraz widze
Miłosz M.

Miłosz M. PAD, nadejdzie dzień
sznura

Temat: PEKA zaczęła działać

ZTM wytłumaczył mi właśnie, jak obliczyć cenę za bilet roczny. Logiczne wydawałoby się, że mnożymy liczbę dni przez 2 zł (stawkę w taryfie za okres 270-366 dni)? A nie! W każdym przedziale (2 tygodnie, miesiąc, kwartał, pół roku i rok) mnożymy liczbę dni przez odpowiednią stawkę taryfową i dodajemy. W ten sposób bilet roczny nie kosztuje 732 zł, jak uważałem, ale zł 943. Wot, dumali, dumali i pridumali!

Temat: PEKA zaczęła działać

Miłosz M.:
ZTM wytłumaczył mi właśnie, jak obliczyć cenę za bilet roczny. Logiczne wydawałoby się, że mnożymy liczbę dni przez 2 zł (stawkę w taryfie za okres 270-366 dni)?

To mi się najbardziej w "Pece" podoba prostota systemu i sprzyjanie portfelom turystów.
Grzegorz S.

Grzegorz S. Poznań; "TAX"
Podatki, Finanse,
Księgowość

Temat: PEKA zaczęła działać

Czy ktoś widzi w systemie możliwość sprawdzenia historii nabytych biletów? Przecież to żenada, żeby w takim systemie nie było takiej opcji. Abstrahując od tego, że to w zasadzie jedyny sposób na weryfikację, czy opłaty są prawidłowo naliczane (chyba, że ktoś zna całą taryfę na pamięć i wie ile przystanków przejeżdża). Poza tym właśnie wypełniałem reklamację i trzeba podać linię, którą się jechało (ja akurat jeżdżę na trasie, gdzie kursuje wiele tramwajów i wsiadam w pierwszy, który podjeżdża; akurat wiedząc, że będę składał reklamację spojrzałem na linię), kwotę pobraną oraz oczekiwany zwrot! Na prawdę trzeba mieć niezłą pamięć, żeby to wszystko wyliczyć i policzyć.

I druga sprawa: Czy udało Wam się transferować e-bilet, kiedy odbiliście kartę przy wsiadaniu? Ja dzisiaj kilka razy próbowałem (co prawda w jednym tramwaju), ale mi się nie udało. Kolejny farfocel? Najpierw transfer e-biletu (czyli jazda na gapę), a dopiero potem odbijanie?

Musiałem sobie ulać z wątroby :)
Tomasz Błaszczyk

Tomasz Błaszczyk Pomagam zdobyć
finansowanie dla
firm. Kredyty,
Leasingi, ...

Temat: PEKA zaczęła działać

Peka na razie nie jest w pełni funkcjonalna. Wcześniej jeżdziłem komunikacją z Mobiletem. moje porównanie,

Mobilet
jako aplikacja na smartfona - genialna w prostocie.
Doładowanie - wystarczyła chwila - przelew robiony z poziomu aplikacji - środki na koncie w czasie rzeczywistym
Historia transakcji - genialne narzędzie do kontroli wydatków na komunikację
Brak konieczność odbijania przy wejściu do pojazdu i wyjściu

PEKA
- obsługa wyłącznie z poziomu strony internetowej - no stop ma problemy z serwerem i się wiesza. Mój rekord 1,5 h prób wejścia na stronę

-problemy z zasileniem - zasilenie online działa raz na jakieś pięć prób, środki widoczne na koncie po jakiś 30 minutach do godziny. Odpada zasilenie w drodze na tramwaj
teoretycznie można zasilić w punktach sprzedaży biletów rozsianych po całym mieście. Ale w praktyce zbyt często słyszę, o problemach technicznych i odsyłanie do punktów ZTM ( a tam stanie na min 30-40 minut)

-Brak historii zakupu biletów. Uniemożliwia to w praktyce składanie reklamacji. Brak możliwości udokumentowania, ze nastąpiło złe rozliczenie biletu. Jeżdżę regularnie na tej samej trasie., wsiadanie wysiadanie na tych samych przestankach. Obserwuję fluktuację w opłacie za przejazd. Tak jakby liczba przestanków się zmieniała przy każdym przejeździe. ( Oczywiście zero szans na udowodnienie chyba że stałbym z aparatem i strzelał foty czytnikowi).

Konieczność odbijania przy wejściu i wyjściu. W efekcie w godzinach szczytu robią się lekkie korki w wymianie pasażerów. Szczególnie, że przed odbiciem trzeba koniecznie kontrolować czy na czytniku znajduje się prawidłowy przystanek. Mój rekord 8 urządzeń w w wagonie z czego 3 zawieszone, a na pozostałych 5 różnych przystanków.

Moje przemyślenia. Zmarnowano potężną ilość pieniędzy na system, który nie działa i nie zanosi by zaczęła działać.
Błędy pojawiły się już na etapie planowania. Proces wdrażania był niemiłosiernie długi co przy nie aktualizowaniu wymagań (chociażby w oparciu o funkcjonalność wspomnianego mobiletu) spowodowało, że system nie wykorzystuje nawet połowy potencjału.

Nie dostosowanie infrastrukturalne. Taki system wymaga dużej ilości mocy obliczeniowej aby mógł działać w czasie rzeczywistym, co jest niezbędne do przekonania klientów do skuteczności systemu.

Brak beta testów. Przed wprowadzeniem 90 % problemów można by uniknąć chociażby poprzez test systemu za pomocą 10-20 tys testerów. Można było to zrealizować chociażby wykorzystując studentów. Wystarczyło wprowadzić bilety w obniżonej cenie dla testerów. Ludzie sami zgłaszaliby się do testowania. A tak system ruszył i wyszły błędy, które można było uniknąć ( np. z nie aktualnym oprogramowaniem PEK)

Co powinno być poprawione. Stworzenie aplikacji na smartfona do zarządzania kontem PEKA (w mieście gdzie działa politechnika nie jest to chyba zadanie nie do wykonania trzeba tylko chcieć).
Dodanie możliwości śledzenia zakupionych biletów.Ten post został edytowany przez Autora dnia 03.08.14 o godzinie 15:18
Miłosz M.

Miłosz M. PAD, nadejdzie dzień
sznura

Temat: PEKA zaczęła działać

Na mieście mówią, że ZTM-owi znudziły się wreszcie bluzgi od ludzi, stojących w kolejkach po wszystko, i oświadczenia na bilet metropolitalny można wysłać pocztą czy mejlem. Refleksja nad tak elementarnym krokiem zabrała Bajońskiemu ładne kilka miesięcy, ale w końcu dotarła.
Robert S.

Robert S. Ekspert finansowy -
kredyty,
ubezpieczenia,
inwestycje

Temat: PEKA zaczęła działać

A wspomnieli, że takie oświadczenie trzeba będzie składać co roku?

Kiedy pójdą po rozum do głowy i zaczną wysyłać karty pocztą? Teraz trzeba przyjść!

Uczniowie mają kartę juniora na podstawie peselu, ale aby mieć ulgę muszą pokazać legitymację szkolną. Trzeba to zrobić osobiście!

Chcesz kupić bilet na liczbę przystanków czyli liniówkę - musisz przyjść!

Chcesz dostać rachunek - musisz przyjść!

XXI w. jeszcze nie w ZTM. Jak nie przyjdziesz to NIE załatwisz! Macie wątpliwości skąd te kolejki i stres?
Jakub D.

Jakub D. Administrator

Temat: PEKA zaczęła działać

W Sydney najpierw karty zostały wprowadzone na pojedynczej linii promu (równolegle do starego systemu, nie zastępując go), później na jednej linii kolejowej i stopniowo wprowadzanie na kolejnych liniach/promach/autobusach/tramwajach.

Wycofanie (na razie cześci biletów długoterminowych - na okres dłuższy niż tydzień) dotychczasowych, papierowo-magnetycznych biletów zostało zaplanowane na mniej więcej pół roku po wprowadzeniu kart na całej sieci kolejeowej i promowej - choć przed uruchomieniem kart we wszystkich autobusach.

Wnioski o kartę wypełnia się przez internet - karta dociera po paru dniach pocztą.

Można śledzić rejestr podróży w internecie - choć to akurat często jest przyczyną krytyki nwego systemu ("rząd nas śledzi!").

Zdarzają się, jak wszędzie problemy techniczne (np. czytnik nie zarejestruje wyjścia przez bramkę i nalicza domyślną opłatę) - ale system reklamacji działa sprawnie - reklamacja przez internet, wystarczy podać numer podróży (z listy) - numer karty jest automatycznie uzupełniany.

W dużej mierze powyższe to żadane 'rocket science' tylko odrobina organizacji i planowania. Wg mnie wprowadzenie systemu od razu wszędzie, bez testów wykonywanych przez użytkowników (np na wybranych liniach) jest dużym błędem w planowaniu, bo nawet przy bardzo dobrym testowaniu w warunkach 'laboratoryjnych' trudno wychwycić wszystkie problemy...

Trochę smutno, że miasto/region, który kiedyś słynął z 'porzundku' teraz słynie z chaosu przy okazji praktycznie wszystkich większych inwestycji :(Ten post został edytowany przez Autora dnia 07.08.14 o godzinie 03:22

Podobne tematy


Następna dyskusja:

PEKA




Wyślij zaproszenie do