Temat: PEKA zaczęła działać
Peka na razie nie jest w pełni funkcjonalna. Wcześniej jeżdziłem komunikacją z Mobiletem. moje porównanie,
Mobilet
jako aplikacja na smartfona - genialna w prostocie.
Doładowanie - wystarczyła chwila - przelew robiony z poziomu aplikacji - środki na koncie w czasie rzeczywistym
Historia transakcji - genialne narzędzie do kontroli wydatków na komunikację
Brak konieczność odbijania przy wejściu do pojazdu i wyjściu
PEKA
- obsługa wyłącznie z poziomu strony internetowej - no stop ma problemy z serwerem i się wiesza. Mój rekord 1,5 h prób wejścia na stronę
-problemy z zasileniem - zasilenie online działa raz na jakieś pięć prób, środki widoczne na koncie po jakiś 30 minutach do godziny. Odpada zasilenie w drodze na tramwaj
teoretycznie można zasilić w punktach sprzedaży biletów rozsianych po całym mieście. Ale w praktyce zbyt często słyszę, o problemach technicznych i odsyłanie do punktów ZTM ( a tam stanie na min 30-40 minut)
-Brak historii zakupu biletów. Uniemożliwia to w praktyce składanie reklamacji. Brak możliwości udokumentowania, ze nastąpiło złe rozliczenie biletu. Jeżdżę regularnie na tej samej trasie., wsiadanie wysiadanie na tych samych przestankach. Obserwuję fluktuację w opłacie za przejazd. Tak jakby liczba przestanków się zmieniała przy każdym przejeździe. ( Oczywiście zero szans na udowodnienie chyba że stałbym z aparatem i strzelał foty czytnikowi).
Konieczność odbijania przy wejściu i wyjściu. W efekcie w godzinach szczytu robią się lekkie korki w wymianie pasażerów. Szczególnie, że przed odbiciem trzeba koniecznie kontrolować czy na czytniku znajduje się prawidłowy przystanek. Mój rekord 8 urządzeń w w wagonie z czego 3 zawieszone, a na pozostałych 5 różnych przystanków.
Moje przemyślenia. Zmarnowano potężną ilość pieniędzy na system, który nie działa i nie zanosi by zaczęła działać.
Błędy pojawiły się już na etapie planowania. Proces wdrażania był niemiłosiernie długi co przy nie aktualizowaniu wymagań (chociażby w oparciu o funkcjonalność wspomnianego mobiletu) spowodowało, że system nie wykorzystuje nawet połowy potencjału.
Nie dostosowanie infrastrukturalne. Taki system wymaga dużej ilości mocy obliczeniowej aby mógł działać w czasie rzeczywistym, co jest niezbędne do przekonania klientów do skuteczności systemu.
Brak beta testów. Przed wprowadzeniem 90 % problemów można by uniknąć chociażby poprzez test systemu za pomocą 10-20 tys testerów. Można było to zrealizować chociażby wykorzystując studentów. Wystarczyło wprowadzić bilety w obniżonej cenie dla testerów. Ludzie sami zgłaszaliby się do testowania. A tak system ruszył i wyszły błędy, które można było uniknąć ( np. z nie aktualnym oprogramowaniem PEK)
Co powinno być poprawione. Stworzenie aplikacji na smartfona do zarządzania kontem PEKA (w mieście gdzie działa politechnika nie jest to chyba zadanie nie do wykonania trzeba tylko chcieć).
Dodanie możliwości śledzenia zakupionych biletów.
Ten post został edytowany przez Autora dnia 03.08.14 o godzinie 15:18