Jakub D.

Jakub D. Administrator

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Ciekawy IMHO artykuł: http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/549635,opinie-j...

podoba mi się podsumowanie i całkowicie się z nim zgadzam:

"Dlatego mieszkańcy korzystający codziennie z MPK, rowerzyści i pieszy zasługują na preferencje, a także uprzejmość ze strony kierowców. Prawie każdy rowerzysta i pieszy mógłby jechać swoim samochodem zwiększając korki. "

dobrego dnia!
Agnieszka B.

Agnieszka B. Żeby siedzieć i
czekać na księcia,
to trzeba mieć ojca
króla

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Lewoskręt w Kościelną - tam raczej nic sie nie korkuje, poza tym tam jest wspólny pas dla tramwaju i samochodów a wiec nie ma mowy o chamstwie kierowców ...o wiele gorszy jest wyjazd z Kraszewskiego, tam jest wolna amerykanka i tam można by było zrobić porządek :).

Problemem komunikacji miejska , przynajmniej dla mnie jest jej zawodność i brud, warto tez wspomnieć o pomysłach wyłączenia klimatyzacji, pewnie w ramach zachęty dla pasażerów.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Heh. W Poznaniu szwankuje przede wszystkim sygnalizacja. Ostatnio miałem okazję jeździć w święta kiedy na drogach było dosłownie pusto. "Inteligencja" stosowana, stałem praktycznie na każdych światłach, na niektórych po 20-30 s (puste rondo Obornickie). Uderza brak synchronizacji, tutaj już nawet nie chodzi o zieloną falę na drogach dwukierunkowych, a o jezdnie jednokierunkowe (Opieńskiego w kierunku Umultowskiej).

Zlikwidowałbym większość lewoskrętów i zacząłbym poważnie myśleć nad tym czy rzeczywiście "szympansy" nadają się do sterowania ruchem.
Paweł N.

Paweł N. Kierownik IT

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Zielone światło zawsze dla skręcających w prawo z Niestachowskiej w Wawrzyńca - na Wawrzyńca kładka lub tunel dla rowerów i pieszych lub dwa pasy do skrętu w prawo.

Ogólnie to skrzyżowanie do przebudowy - od kilku już lat tamtędy jeżdżę do pracy i zawsze jest korek w tygodniu - zawsze!
Piotr Zaborny

Piotr Zaborny projektant
konstrukcji

Temat: Jak odkorkować Poznań?

kopie postów najlepiej przesylac od razu do ZDM i wielkopolskiej drogówki...

konto usunięte

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Jeszcze troche i będzie git ;)

konto usunięte

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Jakub D.:
Ciekawy IMHO artykuł
z tego co pamietam to ostatni rownie stronniczy i jednostronny artykul jaki czytalem na ten temat byl rowniez pana Nowaka. niestety - fanatyzm w jakakolwiek strone jest szkodliwy, a pan Nowak wypowiada sie na temat ruchu w stylu potopienia samochodow w warcie i przesiadki na wozy konne.
podoba mi się podsumowanie i całkowicie się z nim zgadzam:
"Dlatego mieszkańcy korzystający codziennie z MPK, rowerzyści i pieszy zasługują na preferencje, a także uprzejmość ze strony kierowców. Prawie każdy rowerzysta i pieszy mógłby jechać swoim samochodem zwiększając korki. "


uprzejmosc kierowcow jest taka sama jak uprzejmosc rowerzystow i pieszych - kultura naszego spoleczenstwa jest na poziomie podlogi w piwnicy i w kazdej grupie spoleczenstwa jest tak samo - niewazne czy w przypadku kierowcy czy rowerzysty. uprzywilejowanie jakiejkolwiek z grup jes tworzeniem sztucznych podzialow. nalezy dazyc do ich likwidacji a nie tworzenia nowych.

jesli chodzi o zmniejszenie ruchu samochodowego i namowineie ludzi na korzystanie z komunikacji publicznej najpierw trzeba stworzyc ku temu mozliwosci, a nie najpierw myslec jak czerpac z tego zyski. parkingi buforowe na obrzezach miasta, bilet mpk w cenie biletu parkingowego, skuteczna komunikacja miejska, przede wszystkim taka do ktorej da sie wsiasc w godzinach szczytu. to na poczatek. jest czesc ludzi ktorzy co miasta samochodem wjechac musza (dostarczanie towarow).

kolejna sprawa sa remonty - trzeba myslec przy ich organizowaniu i przeprowadzac je szybko i skutecznie zamiast rozkopywac polowe miasta i pozwalac by robotnicy przez wiekszosc czasu opierali sie o lopate. zakonczyc obwodnice poznania i puscic ruch ciezarowy poza miastem.

sygnalizacja swietlna - w duzej czesci do poprawki. tylko trzeba to zrobic solidnie na podstawie relanych badan a nie na podstawie danych wzietych z kosmosu.

i jeszcze jedna rzecz - choc pewnie najmniej popularna - egzekwowanie wykroczen kierowcow przez policje. korki sie tworza bo kierowcy zapychaja skrzyzowania nie mogac z nich zjechac i blokuja w ten sposob ruch - odrobinna myslenia i uprzejmosci niweluje 30% korkow. wystarczy spojrzec na skrzyzowanie prz pksie zeby zobaczyc bezmyslnosc wiekszosci keirowcow - wjazd na czerwonym to standard.

poznan nie jest na tyle zatloczonym miastem by nie dalo sie go odkorkowac. da sie - w wiekszosci za korki odpowiedzialna jest bezmyslnosc uzytkownikow drog do spolki z bezmyslnoscia ZDM
Jakub D.

Jakub D. Administrator

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Piotr F.:

z tego co pamietam to ostatni rownie stronniczy i jednostronny artykul jaki czytalem na ten temat byl rowniez pana Nowaka. niestety - fanatyzm w jakakolwiek strone jest szkodliwy, a pan Nowak wypowiada sie na temat ruchu w stylu potopienia samochodow w warcie i przesiadki na wozy konne.

Co ciekawe, odnoszę wrażenie, że przedstawione przez Ciebie, Piotrze wnioski są w dużej części zbieżne z tym, co proponuje autor artykułu.

Choćby: 'Tramwaj to nie jest opcja dla każdego. Ale jedyną metodą na skrócenie czasów podróży i odkorkowanie Poznania jest zachęcenie mieszkańców mających po drodze tramwajem do pojechania nim.'

jakoś nie widzę tu nawoływania do 'potopienia aut i przesiadki na wozy' - odbieram to tak, że autor nie neguje tego, że niektórzy muszą jechać samochodem, ale twierdzi, że dobrze zorganizowana, niezawodna i szybka komunikacja szynowa jest w stanie rozładować korki.

Jednak by to działało, to tramwaje muszą przemieszczać się szybciej niż samochody, a nie stać razem z nimi w korkach. Dlatego powinny być w pewien sposób uprzywilejowane (wg mnie najlepiej na torach niezależnych od ulic, a jeśli to nie do zrealizowania, to poprzez pierwszeństwo na skrzyżowaniach).

Pozdrawiam!
Agnieszka B.

Agnieszka B. Żeby siedzieć i
czekać na księcia,
to trzeba mieć ojca
króla

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Jakub D.:
Jednak by to działało, to tramwaje muszą przemieszczać się szybciej niż samochody, a nie stać razem z nimi w korkach. Dlatego powinny być w pewien sposób uprzywilejowane (wg mnie najlepiej na torach niezależnych od ulic, a jeśli to nie do zrealizowania, to poprzez pierwszeństwo na skrzyżowaniach).

Tylko, że tramwaje sa zawodne nawet tam gdzie nie blokują ich samochody.
Jakub K.

Jakub K. iOS developer

Temat: Jak odkorkować Poznań?

może nowy podatek od jazdy po mieście by pomógł. Zdaje sobie sprawę, że to kolejne wyciąganie kasy, ale po wielu rozmowach z ludźmi nie mogę oprzeć się wrażeniu, ze większość osób używa samochodu nawet jeśli do pracy ma mniej niż 30 min pieszo.

konto usunięte

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Jakub Kuzimski:
może nowy podatek od jazdy po mieście by pomógł. Zdaje sobie sprawę, że to kolejne wyciąganie kasy, ale po wielu rozmowach z ludźmi nie mogę oprzeć się wrażeniu, ze większość osób używa samochodu nawet jeśli do pracy ma mniej niż 30 min pieszo.

I tak już wystarczająco dofinansowuję, jako kierowca i nie tylko, budżet.
Pomysł jest absurdalny i trąci faszyzmem.

Prawda jest taka, że w Poznaniu akurat jest miastem wyjątkowo odkorkowanym!
Obecna sytuacja nie jest spowodowana złym udrożnieniem dróg, tylko wszechobecnymi robotami przed euro. Kiedyś one musiały nastąpić i kiedyś się skończą. Pretensje do włodarzy miasta można mieć jedynie o to, że wszystkie są przeprowadzane na ostatnią chwilę.
Jeździłem po chyba wszystkich dużych miastach w Polsce i mało gdzie było tak luźno jak u nas.
Aktualnie też sporo kursuję po mieście i w korku stoję max 10 minut dziennie - omijam godziny szczytu.

Osobiście uważam, że większym problemem jest idiotyczne zarządzanie sygnalizacją świetlna, bo ta w Poznaniu jest wyjątkowo fatalna i bezsensownie na niej tracimy mnóstwo czasu i paliwa. I piszę to jako kierowca, pieszy i rowerzysta.
Marta Suchocka

Marta Suchocka Sięgać po
marzenia...

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Nie każdy może unikać godzin szczytu, ja omijam ranne, ale popołudniowych nie mam szans.

A w niektórych miejscach korki są zawsze, bez względu na remonty.

A co do podatku to podatek od jazdy gdzie, bo jak ktoś mieszka w Poznaniu to pewnie by go nie dotknął i poszkodowani byliby znów mieszkańcy mający dalej i bardziej potrzebujący samochodów.
A fakt, mam koleżankę, która dojeżdża na Garbary z Wildy, bo nie chce jej się przechodzić przez Stary Rynek.

Dziś rano do pracy jechałam 20 minut samochodem, rekord trasy komunikacją miejską to 45 minut. Ale jest nadzieja na ścieżkę rowerową na Bukowskiej.

Wozów konnych w mieście mimo wszystko nie polecam :)
Jakub D.

Jakub D. Administrator

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Bartosz Coda:
>
Prawda jest taka, że w Poznaniu akurat jest miastem wyjątkowo odkorkowanym!
Obecna sytuacja nie jest spowodowana złym udrożnieniem dróg, tylko wszechobecnymi robotami przed euro.

Obawiam się, że nie tylko - wg mnie znacząco wzrósł ruch ciężarówek w kierunku wschód-zachód po wycofaniu winiet autostradowych (1.07.2011).
Piotr S.

Piotr S. Prawdziwa wiedza to
znajmość przyczyn.

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Po pierwsze to chyba trochę jako Kraj przespaliśmy ( zaspaliśmy) modernizację dróg a raczej nowych inwestycji. Poznań ma niby "inteligentne światła", ale nic to nie da jeśli cały układ jest niewydolny. Dziwią mnie np. takie rozwiązania jak stawianie świateł i robienie krzyżówek zamiast rond. Jak byłem w Portugalii to nawet robili ronda z latarnią na środku. Była to droga osiedlowa ale zawsze jest to lepsze rozwiązanie niż krzyżówka. Dziwi mnie ilość pasów ( dwa ) na Autostradzie na wysokości Poznania uważam, że powinny być trzy tak jak na A8 ( Obwodnica Wrocławia ) - gdzie duża ilość dróg się ze sobą łączy ( Typowe myślenie nie przyszłościowe - w Poznaniu ). Inną rzeczą jest kultura kierowców, gdzie każdy podchodzi ja muszę być pierwszy. Możemy sobie sami w miarę pomóc jeśli zaczniemy stosować metodę na zamek (1 z Lewej, 1 z Prawej - niepisana zasada, ale jak każdy by się do niej zastosował szło by dużo szybciej - dużo ludzi się zastanawia ). I nadal niewydolny system TMC w nawigacjach - informacja o korku dochodzi do urządzenia kiedy już stoisz na dobre. Np. w Austrii, 50 km przed Wiedniem dostałem info o spowolnionym ruchu - czas oczekiwania 15 minut. Nawigacja pyta czy wyznaczyć objazd? akceptujesz i jedziesz ( zgodnie z powiedzeniem kierowców - lepiej kiepsko jechać niż dobrze stać).

konto usunięte

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Zostałem dzisiaj "zmuszony", aby pokonać w godzinach szczytu (wyjazd o 16.30) trasę z Rataj na Winogrady. Oto moje wnioski:

Trasa: 6.7 km.
Czas przejazdu samochodem: 13 minut (wg stopera)
Koszt przejazdu samochodem (8l benzyny/100km): 3 zł

Wg jakdojade.pl czas przejazdu tramwajem to: 37 minut + 10 minut pieszo
Koszt przejazdu tramwajem: 4 zł (przed podwyżkami)

Pozostawię to bez komentarza.

Co do tirów, to po części się zgodzę, jednak większość ruchu przeniosła się na małe miasta dookoła Poznania. W Poznaniu na każdym wjeździe stoją viatoole, więc sens omijania autostrady raczej niewielki, a dodatkowo tachograf tyka.

Edit: w 100% zgadzam się z postem wyżej.Bartosz Coda edytował(a) ten post dnia 12.04.12 o godzinie 21:40
Jakub D.

Jakub D. Administrator

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Bartosz Coda:
Co do tirów, to po części się zgodzę, jednak większość ruchu przeniosła się na małe miasta dookoła Poznania. W Poznaniu na każdym wjeździe stoją viatoole, więc sens omijania autostrady raczej niewielki, a dodatkowo tachograf tyka.

Tylko, że ViaToll jest znacznie tańszy niż autostrada - A2 kasuje ponad 1 zł za kilometr jazdy ciężarówki a ViaToll 0,21 zł (dla DMC > 12 ton i zgodności z Euro 5), poza tym np między Koninem a Nowym Tomyslem ViaToll nie obejmuje całości trasy.

Zatem - jednak sporo ciężarówek próbuje oszczędzać jadąc przez miasto.
Damian S.

Damian S. Bazinga!

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Marcin Orliński:
Po pierwsze to chyba trochę jako Kraj przespaliśmy ( zaspaliśmy) modernizację dróg a raczej nowych inwestycji. Poznań ma niby "inteligentne światła", ale nic to nie da jeśli cały układ jest niewydolny.

Jeżeli o 2 w nocy przy zerowym ruchu na drogach muszę czekać na zmianę świateł 30 s to jest to brak inteligencji. Rondo obornickie.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Jak odkorkować Poznań?

1) Technicznie :

Inteligentne systemy transportu.
Przykład dobrych praktyk w tym zakresie podał Bartosz Orliński odnośnie autostrady dojazdowej w okolicy Wiednia.

2) Organizacyjnie :

-> Inteligenta logistyka miejska
Miasto Poznań oraz ILIM jest (był) partnerem w projekcie ogólnoeuropejskim w tym zakresie. Pora wyciągnąc wnioski z rezultatów projektu i je zastosować.

-> Parkingi buforowe / Park and Ride
ZDM w Poznaniu jakieś lat temu 8 informował mnie o szeroko zakrojonych planach na kolejne lata w tym względzie. Ile z tego wyszło przez te 8 lat?

-> Węzły przesiadkowe
Czy ktoś zna logiczny powód dlaczego pętla tramwajowa na Junikowie nie znajduje się przy stacji PKP Poznań-Junikowo tylko kilkaset metrów dalej w stronę miasta?

-> Logicznie ułożona siatka połączeń regionalnych i międzywojewódzkich, odpowiednia ilość połączeń do i z Poznania.

3) Mentalnie :

Kultura jazdy, preferencje dla ruchu pieszego, rowerowego, zbiorowego.
"Last but not least". Ale kultura, albo jej niedostatek jest też pochodną straty czasu i pieniędzy spowodowanych oczywistymi brakami w/w udogodnień.
Jakub D.

Jakub D. Administrator

Temat: Jak odkorkować Poznań?

W nawiązaniu do dyskusji - ukazał się naukowy artykuł mocno dyskutowany w Wielkiej Brytanii (a i Polskie Radio o nim przed chwilą wspomniało): http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-17704116 (tu wiadomość o artykule, nie on sam w sobie), który w największym skrócie mówi, że więcej osób przedwcześnie umiera na skutek zanieczyszczenia powietrza powodowanego przez spaliny pochodzące z transportu niż w wypadkach drogowych (!).

Zatem korki to nie tylko kwestia naszego czasu, ale także zdrowia.

Dobrego dnia!Jakub D. edytował(a) ten post dnia 18.04.12 o godzinie 11:03
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: Jak odkorkować Poznań?

Jakub D.:
Zatem korki to nie tylko kwestia naszego czasu, ale także zdrowia.

To się da ograniczyć obecnie na dwa sposoby.
1) Stosować automatyczne wyłączenie spalania przy bezruchu pojazdu dłuższym niż
x sekund.
2) Upłynnić ruch :)
( na wszelkie możliwe sposoby, o których już pisałem częściowo powyżej )

Nie mówiąc już o silnikach o obiegu zamkniętym bo to już chyba pieśń przyszłości.



Wyślij zaproszenie do